Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat je de plaat ziet en voelt is vrij normaal ;)

Afbeelding

Bij mij kon ik zelfs de schroefkoppen voelen zitten.

De pijn is ook normaal, zeker de eerste twee weken. Er is ook nogal wat versleuteld aan je schouder, want er moeten best wat spieren opzij geschoven worden om alles weer op zijn plek te krijgen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Mimi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 november 2019, 16:55

Super bedankt voor je reactie, dat stelt al gerust :-q ben niet zo’n piepert, maar merk dus dat ik van dit geintje onzeker word.

Ik wacht het rustig af!

Voor iedereen die hier nu ook van aan het herstellen is; succes!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn fysio zei ook heel treffend dat de wond/plek pas echt genezen is als het litteken wit is geworden. Ten tijde van de foto bij mij nog niet dus ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Ook ik moet me hier aansluiten...

15 februari in een kombocht onderuit gegaan, en linker sleutelbeen gebroken.

25 februari op controle bij de arts en deze was wel erg optimistisch, mitella hoef je niet te dragen en na 4 weken een fysio in de hand nemen. na 6 weken weer rustig aan opbouwen met fietsen. lopen mag, fietsen op een hometrainer mag... hardlopen, als het pijn doet ga je te ver...

Volgende afspraak: is er niet.... komt vanzelf goed. :o

vindt dit wel erg summier...
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

triple nickel schreef: ma 2 maart 2020, 19:18 Ook ik moet me hier aansluiten...

15 februari in een kombocht onderuit gegaan, en linker sleutelbeen gebroken.

25 februari op controle bij de arts en deze was wel erg optimistisch, mitella hoef je niet te dragen en na 4 weken een fysio in de hand nemen. na 6 weken weer rustig aan opbouwen met fietsen. lopen mag, fietsen op een hometrainer mag... hardlopen, als het pijn doet ga je te ver...

Volgende afspraak: is er niet.... komt vanzelf goed. :o

vindt dit wel erg summier...
Heb dezelfde ervaring. In september door een kleine val rechtersleutelbeen gebroken.

Volgende dag toch maar even naar de huisarts omdat er echt een ei op zat. Toch gebroken ipv wishful thinking kneuzing. Na een doorverwijzing door naar het ziekenhuis. Foto maken en inderdaad op 2 plekken gebroken. Mitella mee naar huis en het advies voldoende paracetamol en ibu te pakken om een spiegel op te bouwen.

Week erna weer terug op controle. Zonder foto maar klein onderzoekje de conclusie; dat komt wel goed, niks aan doen.

Na 4 weken weer gaan autorijden ect en dat ging allemaal goed. Inmiddels nog wel een bobbel op t sleutelbeen en af en toe knakt het nog maar geen pijn of beperkte beweging.

Dus kan blijkbaar prima zo genezen.. wel tijdje extra gezond gegeten en extra calcium genomen maar verder geen fysio oid gedaan.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ook hier een ervarings deskundige, keertje met motor op circuit Mettet onderuit getikt, sleutelbeen gebroken. In belgisch ziekenhuis kreeg ik soort van schouderband die je als een rugzak aantrok zodat botten weer netjes aan elkaar (zouden) groeien. Echter vertrok ik de dag erop voor vakantie naar Rome met gezin, dus dat werd niet veel rusten. Achteraf toch beter kunnen laten opereren met een plaat erin want nu voel/zie je echt een bult van 2 botten die niet netjes tegen elkaar aan gegroeid zijn en ook is mijn schouder iets smaller geworden (ik ben dus minder breed aan 1 kant - ach alleen als je het weet-------- bugger nu weten jullie het).
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Peter904
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 december 2005, 13:07
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team

Ook hier een ervaringskundige. 7 juni uitermate lullig gevallen. Hoorde het kraken; sleutelbeen aan de kop op twee plekken gebroken. Op advies van de orthopeed toch een weekje aangekeken maar bij controle was hem direct duidelijk dat dit niet vanzelf goed zou komen. Weer vijf dagen wachten voordat ik geopereerd kon worden waardoor is ik dus 11 dagen na de val geopereerd ben. Bij de operatie is een haakplaat geplaatst die aan het uiteinde afsteunt op de schouderkom, althans, zo heb ik het begrepen. Operatie viel me alles mee en met de nodige narcotica waren de eerste dagen daarna prima vol te houden :D . Na het afbouwen hiervan toch wel lang last gehouden van beperkte mobiliteit en slecht slapen.

Bij de controle op 13 augustus bleek alles goed. Nog dezelfde dag het bos ingedoken. Beetje voorzichtig door de bochten en de klappen deden wel wat zeer maar dit is snel weggetrokken. Nu -08 september- heb ik ongeveer weer de vorm die ik voor de val had. Tijden het mountainbiken zo goed als geen last meer. Inmiddels dus drie maanden na de val.

Achteraf heb ik wel het idee dat als ik direct na de val geopereerd was i.p.v. na 11 dagen het herstel (veel) sneller zou zijn verlopen.

Wel goed geholpen in het Catharina Ziekenhuis te Eindhoven.
Mandy_89
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 3 december 2020, 18:24

Mag mij als nieuw forumlid ook meteen hier melden. Weliswaar niet gevallen met de mtb, maar met mijn paard gevallen.

Sleutelbeen gebroken en zit best scheef.

Heb nu de keuze gekregen of ik een plaat wil of t uitzichzelf wil laten genezen,

Ben er nog niet helemaal uit. Idee van een plaat erin en t zit weer aan elkaar is wel fijn. Maar het idee van de benodigde operatie en narcose niet zo. Keuzestress..
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Qua pijn en mobiliteit zou ik zeker de plaat doen.
Ik met beide ervaring. Met de plaat ben je binnen een paar dagen weer mobiel, ik kon binnen een week mijn zoontje weer op mijn arm nemen (toegegeven, hij was een half jaar).

Je moet alleen wel twee keer onder het mes, want die plaat moet er ook weer uit.
En ik heb nog steeds gevoelloze plekken rond het litteken, waardoor kippenvel en aanraking heel raar aan voelt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

MacReal schreef: do 3 december 2020, 18:58 Je moet alleen wel twee keer onder het mes, want die plaat moet er ook weer uit.
Nee hoor, niet altijd. Bij mij hoefde ie alleen eruit in geval van klachten (pijn). Die zijn er niet; het ding zit er nu 1.5 jaar in en heb nergens last van.

Ik mocht ook zelf kiezen en ben heel blij met mijn keuze: Het zit weer kaarsrecht aan elkaar en was snel weer belastbaar.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Hier ook een plaat en 8 schroeven, zit er al 7 jaar in, geen probleem. Mocht idd blijven zitten, alleen eruit bij klachten maar die heb ik niet :-q Snel weer mobiel en minder pijn
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn arts gaf destijds aan dat er een en ander kapot getrokken kan worden als je een val maakt die normaal gesproken je sleutelbeen breekt, maar die plaat zit er nog in.
Dan zorgt die plaat er voor dat het sleutelbeen niet breekt...
Daarom raadde hij aan (zeker omdat ik mountainbike) om die plaat er toch weer uit te halen. Mocht ik dan nog eens hard vallen, dan werkt het sleutelbeen als de zwakste schakel.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Mandy_89
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 3 december 2020, 18:24

Ik heb vanochtend het ziekenhuis gebeld dat ik voor een operatie kies. Dinsdag belt de chirurg mij om alles nog even door te nemen en een datum in te plannen.

Vind t erg spannend, maar moet er maar gewoon even doorheen
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

MacReal schreef: vr 4 december 2020, 07:09 Dan zorgt die plaat er voor dat het sleutelbeen niet breekt...
Exact dat heb ik destijds ook mijn arts voorgelegd maar dat vond ie maar onzin. Hij zei dat fixen we dan wel weer. :P Ligt wellicht ook aan de lengte van de plaat...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

DuReal schreef: vr 4 december 2020, 14:11
MacReal schreef: vr 4 december 2020, 07:09 Dan zorgt die plaat er voor dat het sleutelbeen niet breekt...
Exact dat heb ik destijds ook mijn arts voorgelegd maar dat vond ie maar onzin. Hij zei dat fixen we dan wel weer. :P Ligt wellicht ook aan de lengte van de plaat...
Wie weet, mijn arts vond het risico dat de plaat dan buiten kwam spelen te groot. Daarom dat jaar ook maar niet al te gekke dingen gedaan :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie