Het is ook geen toeval
Meer (zware) ongelukken door Fully's
Risico = kans x gevolg.
Met meer rijders die meer kilometers rijden neemt de kans op meer registraties van ongelukken toe. Dat zegt dan nog niets over soort fiets of de mate van vaardigheid. Je moet dus ook kruisanalyse doen op basis van brede kennis van de populaties toen en nu.
En dan het gevolg: Als je naar de zwaarte van het letsel kijkt, dan moet je osteoporose bij de vergrijzende massa ook niet uitvlakken
Met meer rijders die meer kilometers rijden neemt de kans op meer registraties van ongelukken toe. Dat zegt dan nog niets over soort fiets of de mate van vaardigheid. Je moet dus ook kruisanalyse doen op basis van brede kennis van de populaties toen en nu.
En dan het gevolg: Als je naar de zwaarte van het letsel kijkt, dan moet je osteoporose bij de vergrijzende massa ook niet uitvlakken
Ja, doei !
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Nou Osteoporose veel meer een dames ding als een mannen ding+ veel mannen vergrijzen niet, die worden kaal
Conclusie: Vrouwen met fully,s hebben meer zware ongelukken?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Voor alle cijferfetisjisten, uiteraard heb ik geen data, daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat om meningen over de hypothese erachter.
De vraag om meningen/discussie was met een duidelijke knipoog maar zoals bij alles zit er wel een kern van (mijn) waarheid in.
Het gaat er ook niet om of mensen met een HT of Fully beter zijn of niet, dat ligt altijd aan de rijder.
Mijn vraag kwam vooral voort uit het feit dat ik twee weken terug bij hoge uitzondering eens op zo'n vliegend tapijt zat (Specialized Enduro van IronhorseErik), gewoon even een paar runs "de kuil" in om de bocht onderin te testen die we net hadden aangelegd.
Dit soort fietsen heeft zoveel potentie dat ik me af vroeg of ik daarop niet veel harder naar beneden zou kunnen/durven of dat het comfort gewoon gebruikt wordt om het allemaal wat makkelijker te maken.
In Livigno word ik er op mijn HT niet afgereden en ik vraag mij af waarom niet. De meeste van de gasten waar ik mee rij kunnen heus een beetje fietsen dus waarom rijden zij op hun Fully dan niet (veel) harder dan ik? Zijn ze gewoon gewend en ingekakt door het comfort, zijn ze bang voor de consequenties van een val bij nog hogere snelheid (eerlijk gezegd denk ik dit laatste).
Mij wordt vaak gevraagd om een fully te proberen maar ik heb dan precies dezelfde "angst".... op mijn HT spring ik drop 3 vd 5 in Livigno, 4 en 5 vind ik echt een beetje te gek .....maar ik denk oprecht dat ik het met zo'n wipkip ook niet zou durven.
Omgekeerd zie ik dus ook veel mensen die van alles durven met heel zwaar materiaal en erop vertrouwen dat hun veerweg de foutjes wel wegfiltert. Dat leidt soms tot best gevaarlijke situaties (zie Friday Fails)
Iemand met skills, ballen en een fully gaat altijd harder dan dezelfde persoon op een HT op een beetje pittige DH/Enduro track. Maar met de snelheid komt ook het risico.....
Mijn punt is dus dat een Fully vals vetrouwen kan geven en dat mensen (vooral beginners) hun kunnen daardoor overschatten.
Dit is geen aanval op alle fully rijders dus vat het ook aub niet zo op
De vraag om meningen/discussie was met een duidelijke knipoog maar zoals bij alles zit er wel een kern van (mijn) waarheid in.
Het gaat er ook niet om of mensen met een HT of Fully beter zijn of niet, dat ligt altijd aan de rijder.
Mijn vraag kwam vooral voort uit het feit dat ik twee weken terug bij hoge uitzondering eens op zo'n vliegend tapijt zat (Specialized Enduro van IronhorseErik), gewoon even een paar runs "de kuil" in om de bocht onderin te testen die we net hadden aangelegd.
Dit soort fietsen heeft zoveel potentie dat ik me af vroeg of ik daarop niet veel harder naar beneden zou kunnen/durven of dat het comfort gewoon gebruikt wordt om het allemaal wat makkelijker te maken.
In Livigno word ik er op mijn HT niet afgereden en ik vraag mij af waarom niet. De meeste van de gasten waar ik mee rij kunnen heus een beetje fietsen dus waarom rijden zij op hun Fully dan niet (veel) harder dan ik? Zijn ze gewoon gewend en ingekakt door het comfort, zijn ze bang voor de consequenties van een val bij nog hogere snelheid (eerlijk gezegd denk ik dit laatste).
Mij wordt vaak gevraagd om een fully te proberen maar ik heb dan precies dezelfde "angst".... op mijn HT spring ik drop 3 vd 5 in Livigno, 4 en 5 vind ik echt een beetje te gek .....maar ik denk oprecht dat ik het met zo'n wipkip ook niet zou durven.
Omgekeerd zie ik dus ook veel mensen die van alles durven met heel zwaar materiaal en erop vertrouwen dat hun veerweg de foutjes wel wegfiltert. Dat leidt soms tot best gevaarlijke situaties (zie Friday Fails)
Iemand met skills, ballen en een fully gaat altijd harder dan dezelfde persoon op een HT op een beetje pittige DH/Enduro track. Maar met de snelheid komt ook het risico.....
Mijn punt is dus dat een Fully vals vetrouwen kan geven en dat mensen (vooral beginners) hun kunnen daardoor overschatten.
Dit is geen aanval op alle fully rijders dus vat het ook aub niet zo op
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Wauw , spiegelt je eigen ervaring op de meerderheid
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Ik durf het wel om te draaien,
mensen kopen of huren een (budget)hardtail mtb, trekken hardloopschoenen aan zetten een te grote helm op en gaan naar de plaatselijke singletracks al dan niet tegen de route in fietsend, en na een half uur kan de trauma heli ingezet worden... daarom zeg ik als je een fully koopt wil je wel wat serieuzer met deze hobby bezig gaan.
Hoe ik daarbij kom? wij geven start2bike les en zien dit in de praktijk gebeuren.
mensen kopen of huren een (budget)hardtail mtb, trekken hardloopschoenen aan zetten een te grote helm op en gaan naar de plaatselijke singletracks al dan niet tegen de route in fietsend, en na een half uur kan de trauma heli ingezet worden... daarom zeg ik als je een fully koopt wil je wel wat serieuzer met deze hobby bezig gaan.
Hoe ik daarbij kom? wij geven start2bike les en zien dit in de praktijk gebeuren.
Even los van de werkelijke statistieken denk ik de uitwerking in de praktijk wel kan kloppen:
Ik zou vermoeden dat de meeste rijders op dezelfde veiligheidsmarge van hun grens skillset zitten. Koop je een dikkere bak dan hou je dezelfde veiligheidsmarge aan* . De kans dat je een fout maakt door paniek of onkunde neemt niet af. Omwille van extra grip en minder gehobbel op die dikke bak ligt de snelheid waarbij je comfort zone ophoudt wél hoger. Meer snelheid = meer energie = meer kans op ernstig letsel.
Op dezelfde manier wil ik graag goed praten dat al die f******g kombochten en geagaliseerde secties de veiligheid voor de gemiddelde, doortrappende MTBer helemaal niet verhogen . Hooguit zorgt het ervoor dat mensen die überhaupt niet over een worteltje komen niet op hun plaat gaan.
* Kan zijn dat die alleen voor ervaren rijders geldt, en dat bij echte beginners veel meer sprake is van onder- of overschatting
Laatst gewijzigd door eRicW op wo 19 februari 2020, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Wauw je kunt niet begrijpend lezen .....Snelle Buffer schreef: ↑wo 19 februari 2020, 13:58 Wauw , spiegelt je eigen ervaring op de meerderheid
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Waarom verbaast het me niet dat jij dit hebt uitgezocht?Jamis Diablo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 14:15Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
......op een HT ben je minder serieus met je hobby bezig?Johangr schreef: ↑wo 19 februari 2020, 14:06 Ik durf het wel om te draaien,
mensen kopen of huren een (budget)hardtail mtb, trekken hardloopschoenen aan zetten een te grote helm op en gaan naar de plaatselijke singletracks al dan niet tegen de route in fietsend, en na een half uur kan de trauma heli ingezet worden... daarom zeg ik als je een fully koopt wil je wel wat serieuzer met deze hobby bezig gaan.
Hoe ik daarbij kom? wij geven start2bike les en zien dit in de praktijk gebeuren.
.... In Schoorl rukt de Ambu elk weekend uit en zeker niet alleen voor de huurfietsbrigade
Dat "start2bike"is een heel andere discussie ....... dat is voor de ANWB'ers onder de MTB'ers ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Waarom kopen de meeste beginnende mtb-ers dan een hardtail om het te proeven" en vervolgens als het virus toegeslagen heeft al dan niet een Fully of goed afgemonteerde hardtail?, dat wordt hier ook vaak geschreven, zelfs om te beginnen op een 26er want dan kun je je skills goed leren.
Wij zien dit ook bij onze vereniging.
Wij zien dit ook bij onze vereniging.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
suravida schreef: ↑wo 19 februari 2020, 14:17Waarom verbaast het me niet dat jij dit hebt uitgezocht?Jamis Diablo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 14:15
Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter.