Meer (zware) ongelukken door Fully's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 12:32 Goh wat een eenschgezindheid hier in de laatste postwisselingen. Dat kan haast niet 'per ongeluk' zijn. ;)
Het is ook geen toeval :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 12:32 Goh wat een eenschgezindheid hier in de laatste postwisselingen. Dat kan haast niet 'per ongeluk' zijn. ;)
Oh you, you, you crack me up :lol: :lol: :lol:

Maar ik heb een fully, moet ik misschien mijn zorgverzekering op voorhand alvast gaan aanpassen voor die ene "big crash"?
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Risico = kans x gevolg.

Met meer rijders die meer kilometers rijden neemt de kans op meer registraties van ongelukken toe. Dat zegt dan nog niets over soort fiets of de mate van vaardigheid. Je moet dus ook kruisanalyse doen op basis van brede kennis van de populaties toen en nu.

En dan het gevolg: Als je naar de zwaarte van het letsel kijkt, dan moet je osteoporose bij de vergrijzende massa ook niet uitvlakken :winkie:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Joepie de schreef: wo 19 februari 2020, 13:23 Risico = kans x gevolg.
En dan het gevolg: Als je naar de zwaarte van het letsel kijkt, dan moet je osteoporose bij de vergrijzende massa ook niet uitvlakken :winkie:
Nou Osteoporose veel meer een dames ding als een mannen ding+ veel mannen vergrijzen niet, die worden kaal :winkie:
Conclusie: Vrouwen met fully,s hebben meer zware ongelukken? :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Voor alle cijferfetisjisten, uiteraard heb ik geen data, daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat om meningen over de hypothese erachter.
De vraag om meningen/discussie was met een duidelijke knipoog maar zoals bij alles zit er wel een kern van (mijn) waarheid in.

Het gaat er ook niet om of mensen met een HT of Fully beter zijn of niet, dat ligt altijd aan de rijder.

Mijn vraag kwam vooral voort uit het feit dat ik twee weken terug bij hoge uitzondering eens op zo'n vliegend tapijt zat (Specialized Enduro van IronhorseErik), gewoon even een paar runs "de kuil" in om de bocht onderin te testen die we net hadden aangelegd.
Dit soort fietsen heeft zoveel potentie dat ik me af vroeg of ik daarop niet veel harder naar beneden zou kunnen/durven of dat het comfort gewoon gebruikt wordt om het allemaal wat makkelijker te maken.
In Livigno word ik er op mijn HT niet afgereden en ik vraag mij af waarom niet. De meeste van de gasten waar ik mee rij kunnen heus een beetje fietsen dus waarom rijden zij op hun Fully dan niet (veel) harder dan ik? Zijn ze gewoon gewend en ingekakt door het comfort, zijn ze bang voor de consequenties van een val bij nog hogere snelheid (eerlijk gezegd denk ik dit laatste).

Mij wordt vaak gevraagd om een fully te proberen maar ik heb dan precies dezelfde "angst".... op mijn HT spring ik drop 3 vd 5 in Livigno, 4 en 5 vind ik echt een beetje te gek .....maar ik denk oprecht dat ik het met zo'n wipkip ook niet zou durven.

Omgekeerd zie ik dus ook veel mensen die van alles durven met heel zwaar materiaal en erop vertrouwen dat hun veerweg de foutjes wel wegfiltert. Dat leidt soms tot best gevaarlijke situaties (zie Friday Fails)

Iemand met skills, ballen en een fully gaat altijd harder dan dezelfde persoon op een HT op een beetje pittige DH/Enduro track. Maar met de snelheid komt ook het risico.....

Mijn punt is dus dat een Fully vals vetrouwen kan geven en dat mensen (vooral beginners) hun kunnen daardoor overschatten.
Dit is geen aanval op alle fully rijders dus vat het ook aub niet zo op :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wauw , spiegelt je eigen ervaring op de meerderheid :-q :P
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik durf het wel om te draaien,
mensen kopen of huren een (budget)hardtail mtb, trekken hardloopschoenen aan zetten een te grote helm op en gaan naar de plaatselijke singletracks al dan niet tegen de route in fietsend, en na een half uur kan de trauma heli ingezet worden... daarom zeg ik als je een fully koopt wil je wel wat serieuzer met deze hobby bezig gaan.
Hoe ik daarbij kom? wij geven start2bike les en zien dit in de praktijk gebeuren.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MacReal schreef: wo 19 februari 2020, 12:34
Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 12:32 Goh wat een eenschgezindheid hier in de laatste postwisselingen. Dat kan haast niet 'per ongeluk' zijn. ;)
Het is ook geen toeval :roll:
:winkie:
Meegs schreef: wo 19 februari 2020, 12:57

Oh you, you, you crack me up :lol: :lol: :lol:

Maar ik heb een fully, moet ik misschien mijn zorgverzekering op voorhand alvast gaan aanpassen voor die ene "big crash"?
Zou je kunnen doen ja. Edoch: voorkomen is beter dan verzekeren. Of zo. :D
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

yo-eddy schreef: wo 19 februari 2020, 13:44 Mijn punt is dus dat een Fully vals vetrouwen kan geven en dat mensen (vooral beginners) hun kunnen daardoor overschatten.
Even los van de werkelijke statistieken denk ik de uitwerking in de praktijk wel kan kloppen:

Ik zou vermoeden dat de meeste rijders op dezelfde veiligheidsmarge van hun grens skillset zitten. Koop je een dikkere bak dan hou je dezelfde veiligheidsmarge aan* . De kans dat je een fout maakt door paniek of onkunde neemt niet af. Omwille van extra grip en minder gehobbel op die dikke bak ligt de snelheid waarbij je comfort zone ophoudt wél hoger. Meer snelheid = meer energie = meer kans op ernstig letsel.

Op dezelfde manier wil ik graag goed praten dat al die f******g kombochten en geagaliseerde secties de veiligheid voor de gemiddelde, doortrappende MTBer helemaal niet verhogen :winkie: . Hooguit zorgt het ervoor dat mensen die überhaupt niet over een worteltje komen niet op hun plaat gaan.

* Kan zijn dat die alleen voor ervaren rijders geldt, en dat bij echte beginners veel meer sprake is van onder- of overschatting
Laatst gewijzigd door eRicW op wo 19 februari 2020, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Meegs schreef: wo 19 februari 2020, 12:57 Maar ik heb een fully, moet ik misschien mijn zorgverzekering op voorhand alvast gaan aanpassen voor die ene "big crash"?
Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Snelle Buffer schreef: wo 19 februari 2020, 13:58 Wauw , spiegelt je eigen ervaring op de meerderheid :-q :P
Wauw je kunt niet begrijpend lezen .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: wo 19 februari 2020, 14:15
Meegs schreef: wo 19 februari 2020, 12:57 Maar ik heb een fully, moet ik misschien mijn zorgverzekering op voorhand alvast gaan aanpassen voor die ene "big crash"?
Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter. :-q
Waarom verbaast het me niet dat jij dit hebt uitgezocht? :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Johangr schreef: wo 19 februari 2020, 14:06 Ik durf het wel om te draaien,
mensen kopen of huren een (budget)hardtail mtb, trekken hardloopschoenen aan zetten een te grote helm op en gaan naar de plaatselijke singletracks al dan niet tegen de route in fietsend, en na een half uur kan de trauma heli ingezet worden... daarom zeg ik als je een fully koopt wil je wel wat serieuzer met deze hobby bezig gaan.
Hoe ik daarbij kom? wij geven start2bike les en zien dit in de praktijk gebeuren.
......op een HT ben je minder serieus met je hobby bezig?
.... In Schoorl rukt de Ambu elk weekend uit en zeker niet alleen voor de huurfietsbrigade

Dat "start2bike"is een heel andere discussie ....... dat is voor de ANWB'ers onder de MTB'ers ...... :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Waarom kopen de meeste beginnende mtb-ers dan een hardtail om het te proeven" en vervolgens als het virus toegeslagen heeft al dan niet een Fully of goed afgemonteerde hardtail?, dat wordt hier ook vaak geschreven, zelfs om te beginnen op een 26er want dan kun je je skills goed leren.
Wij zien dit ook bij onze vereniging.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

suravida schreef: wo 19 februari 2020, 14:17
Jamis Diablo schreef: wo 19 februari 2020, 14:15
Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter. :-q
Waarom verbaast het me niet dat jij dit hebt uitgezocht? :lol:
:winkie:
Plaats reactie