Trail / XC 'sneaker' schoenen met vlakke zool, welke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

jupiler schreef: do 13 februari 2020, 17:07 thanks! en is die freerider pro vergelijkbaar qua draagcomfort, of heb je daar geen ervaring mee?
Zeker, ik heb verschillende soorten hier staan :) De gewone Freerider vind ik als ze nieuw zijn net aan een beetje smal zitten, de Pro zit perfect. Ook is ie wat duurzamer dan de gewone, en de zool lijkt fractioneel stijver. Lopen gaat er ook perfect op, niet anders dan een gewone sneaker. Hij is daarnaast minder lomp, lichter, en sneller drogend dan de klassieke Impact (Impact Pro kan ik niets over zeggen).

Ik rij af en toe op oude Vans skateschoenen op de trials fiets, maar die zolen zijn erg slap en buigzaam vergeleken met Five Ten, dat fietst echt niet lekker bij wat langere tijd op de pedalen staan. Je hele voet krult dan om je pedalen heen en dat geeft een gevoelige hotspot op den duur. Een net wat stijvere zool vind ik daarom fijn, geeft net wat meer comfort en ondersteuning. Enige nadeel van de Five Tens is dat ze met hun superzachte rubbercompound ook relatief snel slijten. Met trials gebruik (2 - 3x per week flink mishandelen), schrijf ik een paar per jaar af. Op de DH fiets doe ik al een paar jaar met hetzelfde paar, maar die worden lang niet zo hard en vaak mishandeld natuurlijk. Aan de andere kant, ze zijn niet voor niets zacht, want met een hardere compound (bv Specialized 2FO) gecombineerd met wat stijvere zool, heb ik veel minder grip, das niet chill.

Qua pasvorm verder: ik heb altijd Nike en Vans sneaker maat 46, bij de oude Five Tens ook. Sinds ze door Adidas over zijn genomen is de maataanduiding aangepast. Ik heb nu maat 46 2/3 nodig, qua cm lengte is deze hetzelfde als de oude 46 (30 cm).
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

twowheeler schreef: do 13 februari 2020, 16:02
Zijn die schoen niet vrij hard qua zool? Heb ze een tijdje terug bij mantel in m'n handen gehad en toen viel het me op dat ze niet heel erg veel buigen in de zool.
Nee valt mee hoor. Zeker als je t vergelijkt met cross country gerichte schoenen met carbon zolen... Maar ze worden wel iets soepeler na een tijdje. Ik loop zelf altijd op five tens want t zijn gewoon hele fijne schoenen. Voor fietsen zeker maar ook erg fijn voor wandelen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

twowheeler schreef: do 13 februari 2020, 16:02
vibemaker schreef: wo 12 juni 2019, 21:21 Five Ten.

Bijv. https://www.bikester.nl/five-ten-freeri ... gKzj_D_BwE

Ik heb zelf heel lang met de “spitfire” van hun gereden en dat zijn ook heerlijke wandelschoenen
Zijn die schoen niet vrij hard qua zool? Heb ze een tijdje terug bij mantel in m'n handen gehad en toen viel het me op dat ze niet heel erg veel buigen in de zool.
Je wilt zelfs een vrij stevige zool, want een pedaal ondersteunt niet je gehele voet. En door de stijvere zool zet je beter kracht en worden je voeten ook iets minder moe.

Maar omdat het platform vele malen groter is dan bij SPD hoeft de zool ook weer niet hyper stijf te zijn. Maar dus wel stijver dan Vans... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

edkars schreef: do 13 juni 2019, 12:39 Je kan de 2FO's toch gewoon online bestellen. Ik heb ze bij Cyclestore.co.uk besteld.
Ik vind het fijne schoenen, ook om mee te lopen.
Ik heb ze ook onlangs hier gekocht. Fijne schoenen. Nog niet getest op de fiets, maar wel bij het boogschieten. Staat lekker stabiel. Vallen smaller dan 5/10
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Freerider pro nu sinds een paar dagen en lopen prima!

Je kunt met stealth zolen en b.v. de Nukeproof Horizon Pro ook teveel grip hebben. Die combi is net alsof je vast zit op de verkeerde momenten :)

Toevallig zag ik een paar dagen geleden dat Ali Clarkson een nieuwe sponsor heeft en daarom met een ander merk rijdt:

https://www.instagram.com/p/B8Yq7DsF0na ... nbtbkpf5gt

Ik ken ze verder niet, maar als hij er zijn ding mee kan doen zullen ze ook best goed zijn ;)
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

DaanJ schreef: do 13 februari 2020, 17:35
Zeker, ik heb verschillende soorten hier staan :) De gewone Freerider vind ik als ze nieuw zijn net aan een beetje smal zitten, de Pro zit perfect. Ook is ie wat duurzamer dan de gewone, en de zool lijkt fractioneel stijver. Lopen gaat er ook perfect op, niet anders dan een gewone sneaker. Hij is daarnaast minder lomp, lichter, en sneller drogend dan de klassieke Impact
Ik ben verkocht :D :D
Mark-V schreef: vr 14 februari 2020, 00:31
Je kunt met stealth zolen en b.v. de Nukeproof Horizon Pro ook teveel grip hebben. Die combi is net alsof je vast zit op de verkeerde momenten :)
laat ik nou net exact die pedalen hebben :roll:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

jupiler schreef: vr 14 februari 2020, 02:14 laat ik nou net exact die pedalen hebben :roll:
Ik heb ook deze schoenen, en die gaan goed samen met de Horizon Pro:

https://www.adidas.nl/five-ten-mountain ... C0767.html

Die combi heb ik ook gebruikt tijdens de laatste City Downhill in Nijmegen en nergens last van gehad ;)

EDIT: Die is er ook in clipless:

https://www.adidas.nl/five-ten-mountain ... C0762.html
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Ik liep een tijdje met dezelfde vragen rond mbt tot trail/xc.

Onlangs deze Scott schoen aangeschaft. https://www.scott-sports.com/nz/en/prod ... -clip-shoe
Platte stevige zool en soepel genoeg voor hike-a-bike momenten.
Zool is stijver dan een dedicated flatpedal schoen.
Ga ze gebruiken icm met CB mallet DH op de fully tijdens lange alpentochten.
Plan is om deze ook met een lichtere shimanotrailpedal te gebruiken op m’n strandfiets tijdens de ItalyDivide. Veel loopstukken en tevens efficiënt trappen door de spd’s.
Tuurlijk zijn m’n hardcore carbon xc-schoenen stijver en efficiënter in het pedaleren. Toch denk/hoop ik dat deze schoen voor wat speelser rijgedrag (voornamelijk wat technischer terrein op de fully) kan zorgen gezien het allround karakter van de zool icm spd.

Heb hiervoor een northwave Spider Plus 2 gehad echter de zool vond ik te veel profiel hebben om uitgeklikt genoeg grip te hebben op een CB Mallet DH. Wel wat noppen afgeknipt maar denk dat de zool van de Scott AR Boa toch wat meer trailgericht is en beter geschikt voor de uitgeklikte momenten.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Dank voor de reacties! het gaat wel een schoen worden zonder plaatjes.. De half-half oplossing (Crankbrothers Mallet E had ik tot voor kort) blijft nog steeds 'ingeklikt', en voelt daardoor toch wat te beperkt soms
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier nog een tevreden Five Ten gebruiker (icm flatpedals).
Op de fiets niets dan lof, veel grip en een comfortabele pasvorm als je net als ik niet zo blij wordt van hele smalle schoenen.

Maar lopen op een serieuze helling, met losliggend gesteente of nog erger, modder, is een crime. Een steile modderhelling te voet op moeten is al geen pretje maar met die (deels) ongeprofileerde FT zolen is het een regelrechte ramp. Vorig jaar tijdens mijn jaarlijkse Alpenweek ook weggegleden op een gruishelling, je bent gewoon kansloos in zo'n situatie. Gelukkig vonden mijn zitvlak en fiets samen nog genoeg grip om niet helemaal naar beneden te schuiven :D (daar moet ik niet aan denken, was diep genoeg om fatale gevolgen te hebben...)

Daarom ga ik voor komend jaar op zoek naar flatpedal schoenen met wat profiel aan de voor- en achterkant. De FT's blijf ik wel gebruiken op alle andere ritten, want buiten dat soort specifieke situaties bevallen ze me uitstekend!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: za 15 februari 2020, 21:17 Daarom ga ik voor komend jaar op zoek naar flatpedal schoenen met wat profiel aan de voor- en achterkant. De FT's blijf ik wel gebruiken op alle andere ritten, want buiten dat soort specifieke situaties bevallen ze me uitstekend!
Vaude Moab
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: za 15 februari 2020, 21:17 Daarom ga ik voor komend jaar op zoek naar flatpedal schoenen met wat profiel aan de voor- en achterkant. De FT's blijf ik wel gebruiken op alle andere ritten, want buiten dat soort specifieke situaties bevallen ze me uitstekend!
Ik heb zelf met een ander doel (klimmen) La Sportiva's gekocht en die doen het ook prima op de pedalen, dus als dat het doel is:

https://m.campz.nl/la-sportiva-tx3-gtx- ... v_chn=shop
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

kermit schreef: za 15 februari 2020, 21:17
Daarom ga ik voor komend jaar op zoek naar flatpedal schoenen met wat profiel aan de voor- en achterkant.
Heel herkenbaar, dit.
Met diezelfde gedachte kijk ik ook al een tijdje met een schuin oog naar deze: https://www.northwave.com/or-NL-en/prod ... 83023.aspx

(Niet persé in deze kleurstelling...)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoiets ja, maar dan zonder plaatje over de spd-uitsparing. Dat is vaak van hard plastic wat de grip op een flatpedal niet ten goede komt. Net als een zool met veel profiel, ik heb ook weleens met wandelschoenen gereden maar vaak dwingt dat profiel je voet in een positie die net niet ideaal is omdat de pinnen in het profiel hun plekje zoeken.
Dus een schoen met (vrij) vlakke zool op de plek waarmee je op het pedaal staat, en profiel op de rest van de zool lijkt me het beste voor bergtochten met loopstukken.

De Vaude's die Yo-Eddy tipt heb ik inderdaad al in het vizier als optie... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

kermit schreef: za 15 februari 2020, 21:17 Hier nog een tevreden Five Ten gebruiker (icm flatpedals).
Op de fiets niets dan lof, veel grip en een comfortabele pasvorm als je net als ik niet zo blij wordt van hele smalle schoenen.

Maar lopen op een serieuze helling, met losliggend gesteente of nog erger, modder, is een crime. Een steile modderhelling te voet op moeten is al geen pretje maar met die (deels) ongeprofileerde FT zolen is het een regelrechte ramp. Vorig jaar tijdens mijn jaarlijkse Alpenweek ook weggegleden op een gruishelling, je bent gewoon kansloos in zo'n situatie. Gelukkig vonden mijn zitvlak en fiets samen nog genoeg grip om niet helemaal naar beneden te schuiven :D (daar moet ik niet aan denken, was diep genoeg om fatale gevolgen te hebben...)

Daarom ga ik voor komend jaar op zoek naar flatpedal schoenen met wat profiel aan de voor- en achterkant. De FT's blijf ik wel gebruiken op alle andere ritten, want buiten dat soort specifieke situaties bevallen ze me uitstekend!
Ik kan me toch niet voorstellen dat je met een schoen met een beetje profiel extra wel grip hebt op een gruishelling, volgens mij heb je daar per definitie geen grip, met welke schoen dan ook:)

In de modder zijn Fivetens idd een drama, t wordt een soort van plateau-zool dan.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Plaats reactie