Lichtere crankset, merk je dat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Latex gaat hem niet worden, te eigenwijs om het te testen :P

Crankset gaat hem niet worden, te duur.
Wel even een andere chainring besteld die de helft lichter is.

Verder laat ik het maar zitten op andere banden na en de cassette van de Camber monteren.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: di 11 februari 2020, 14:53
Oli4k schreef: di 11 februari 2020, 11:51 Als die lichtere crankset slapper is, merk je dat? Of als hij zwaarder is maar stijver? Je hoort weleens dat een voelbaar gewichtsverschil rond de 100 gram ligt en dat kleinere verschillen nauwelijks zin hebben als upgrade (tenzij je meer gewichtsverschillen bij elkaar optelt en het >100g is).

Deze logica wordt uiteraard volledig ondersteund door bedrijven als Schmölke 😄
Ik weet niet waar jij dat hoort, maar merk jij het als je een klein plasje doet, dat je dan harder tegen een heuvel op fietst? Zo niet is daar je antwoord.
Zoals tstm al zegt, als je een hoop van die kleine beetjes bij elkaar gooit ga je het wel merken.
Reken maar eens uit hoeveel tijd een ons extra meenemen je kost op de Ventoux. Zal nog best een verschil maken. Ik maak me er overigens niet druk om. Of het voelbaar positief bijdraagt is voor mij persoonlijk sowieso waardevoller dan of het een paar seconden tijdwinst oplevert. Ik heb laatst nog geheel tegen mijn gewoonte in een zwaardere voorvork in mijn fiets gezet 🙃
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: di 11 februari 2020, 21:25 Reken maar eens uit hoeveel tijd een ons extra meenemen je kost op de Ventoux. Zal nog best een verschil maken.
Als je er 2 uur over zou doen dan zou dat 7,2 seconde schelen :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als hobby mtb'ers betekent snelheidswinst alleen maar dat je langer op je vrienden moet wachten :wink:
Boven, in de wind, misschien zelfs in de regen. :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd altijd solo dus daar heb ik geen last van :P
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: di 11 februari 2020, 21:25
I_do schreef: di 11 februari 2020, 14:53

Ik weet niet waar jij dat hoort, maar merk jij het als je een klein plasje doet, dat je dan harder tegen een heuvel op fietst? Zo niet is daar je antwoord.
Zoals tstm al zegt, als je een hoop van die kleine beetjes bij elkaar gooit ga je het wel merken.
Reken maar eens uit hoeveel tijd een ons extra meenemen je kost op de Ventoux. Zal nog best een verschil maken. Ik maak me er overigens niet druk om. Of het voelbaar positief bijdraagt is voor mij persoonlijk sowieso waardevoller dan of het een paar seconden tijdwinst oplevert. Ik heb laatst nog geheel tegen mijn gewoonte in een zwaardere voorvork in mijn fiets gezet 🙃
Scheelt één of twee seconden afhankelijk van hoeveel vermogen je levert, volgens de online calculator die ik heb gebruikt. Op een rit van ongeveer twee uur.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Maar ik neem aan dat het meeste gebruik in Nederland zal zijn.
Dus nu eens de tijdsbesparing op de hoogtemeters van een gemiddeld Nederlands ritje. :tong
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik mag graag relativeren aan mijn lichaamsgewicht. Ben een grote zware rijder met iets overgewicht. Ik kan meer gewichtsverschil realiseren met wat beweeg- en dieetdiscipline, voor minder geld, dan door upgrades.
Volgens mij is €1-2 per gram gewichtsbesparing een redelijk uitgangspunt als je lichtere onderdelen aan wilt schaffen. Als ik 1kg wil besparen op mijn MTB is wat minder chips eten toch de interessantste optie :D

Weet niet wat OP's lichaamsbouw is natuurlijk, maar dit is wellicht een alternatieve benadering.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Big_Philly schreef: wo 12 februari 2020, 15:35 ...
Weet niet wat OP's lichaamsbouw is natuurlijk, maar dit is wellicht een alternatieve benadering.
Rayb81 schreef:Mijn eigen gewicht gaat richting de 60kg dus daar valt niet veel meer te halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 februari 2020, 20:59
Big_Philly schreef: wo 12 februari 2020, 15:35 ...
Weet niet wat OP's lichaamsbouw is natuurlijk, maar dit is wellicht een alternatieve benadering.
Rayb81 schreef:Mijn eigen gewicht gaat richting de 60kg dus daar valt niet veel meer te halen.
Check. In dat geval mag je mijn relaas negeren :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik mag.graag snoepen dus er kunnen nog wel een paar kg af hoor.
Ben 1.68 en heb geen skinny bouw, meer sprinters type lichaam.

Maar of je dat gaat merken als je nog een paar kg lichaamsgewicht kwijt bent...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ja, nogal zelfs. Je vermogen is je kracht in verhouding tot je gewicht dus als je sterker wordt en gewicht kwijt raakt neemt je vermogen toe. Hoe dan ook, sterker worden gaat een veel groter verschil maken dan een paar gram besparen op je toch al vrij lichte fiets. Tip: Ga een lange fietstocht maken, liefst op hoogte, de GDMR bijvoorbeeld. Dan kom je wekenlang niet onder de 2000 mtr en heb je na thuiskomst een paar weken turbo-benen ;)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Waar is GDMR afkorting van?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rayb81 schreef: di 11 februari 2020, 16:41 Latex gaat hem niet worden, te eigenwijs om het te testen :P
Dan doe je jezelf ernstig tekort.

Beste wat ik heb gedaan met mijn fiets. Geen lekke banden meer en fietst zoveel lekkerder :D

Bij een geschikte wielset en banden stelt het echt helemaal niks voor.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

George schreef: do 13 februari 2020, 13:18 Je vermogen is je kracht in verhouding tot je gewicht dus als je sterker wordt en gewicht kwijt raakt neemt je vermogen toe.
Je vermogen is je kracht (druk op de padalen) in verhouding tot je cadans (pedaal omwenteleing).
Waar je het nu over hebt is Watt/Kg, dat is intressant voor klimmen maar voor de rest zegt het niet zo veel.
Laatst gewijzigd door RobBoZ op do 13 februari 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie