Lichtere crankset, merk je dat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Een kennis van mij heeft er nu een jaar tubeless opzitten zonder lek. Bij het demonteren kwam hij 2 doorns en een spijkertje tegen in de band. Met binnenband had dat dus waarschijnlijk 3 x gedoe geweest, nu was het onopgemerkt.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is inderdaad de winst van tubeless.

Ten opzichte van latex binnenbanden kan het best zo zijn dat tubeless zwaarder is en meer weerstand heeft. Maar de verschillen zitten in het in de praktijk (en voor de mountainbike!) onmeetbare bereik.



Testen van wielerteams op de baan geven momenteel een winst aan voor latex biba's of nog exotischere binnenbanden. De record-ligfietsen (die cocons van over de 125 km/u) gebruiken ook geen latex vloeistof omdat daarmee de rolweerstand hoger is.

Probleem is dat de meetmethode (rollenbank) die aantoont dat latex vloeistof sneller is niet klopt. Niet klopt voor de smallere racebanden. Want de vervorming is te hoog. Misschien is er om die reden wel wat te zeggen voor mountainbikebanden (die dus meer moeten vervormen), maar momenteel is er dus eigenlijk geen bewijs voor het 1 of het ander... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Als je een geldboom in de tuin hebt staan prima keus (in de praktijk ga je hier iig helemaal niets van merken).

Zo niet: investeer dan eerst op zinniger plaatsen zoals een mooie, goede en lichte wielset (wat mij betreft is dat verreweg de beste investering die je in een fiets kan doen)
StAlTiCa
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat weegt je fiets? Lijkt me niet dat je hier nog per se veel winst te behalen. Ik denk dat je gevoel ook best een stukje geometrie en framestijfheid kan zijn.. je voorvork kan hier ook nog wel invloed op hebben. Als je bijv van een sid af komt.

Heb je nog een Camber met handgespaakte lichte wielen? Kun je die niet een keer voelen op je hardtail om te kijken hoe dat voelt?
Waar woke is, is vuur
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Alle onderdelen die nu op de Crave zitten, zaten eerst op de Epic.

De Epic woog 8,7kg, wel met een 150gram lichter zadel dan wat ik er nu op heb.

De Crave weegt krap 9,9kg, het frame is dus aardig zwaar.

De SID weegt net geen 1500g.
De wielset is Newman 25mm alu, met DT 350 naven en bladed spaken, gestaakt door Wheeltec, volgens mij 1480g.
Banden voor en achter Conti X-King racesport van 560g per stuk.
Aandrijving 1x11 XT, remmerij ook. Cassette ga ik van de Camber omwisselen, is nu SRAM 1150, op de Camber zit een 1195.

Kortom het wordt een beetje zoeken in de marge.
De cassette van de Camber ga ik op de Crave zetten, scheelt weer 130g en miss nog iets lichtere buitenbanden.

ps. de camber is 26inch.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Een lichtere wielset, en dan met name lichtere velgen /spaken ga je wel merken. Ik heb behoorlijk wat wielsets liggen en merk het verschil duidelijk welke set er in de fiets zit.

Dat zou qua kosten in de buurt kunnen komen van wat je voor de crank uit wil(de) geven, als je je naven kunt hergebruiken.
Rayb81 schreef: zo 9 februari 2020, 23:14 De wielset is Newman 25mm alu, met DT 350 naven en bladed spaken, gestaakt door Wheeltec, volgens mij 1480g.
Met bv Nextie velgen 25mm intern zou je bijna 200g op de wielset kunnen besparen, en dat gewicht zit ook nog eens aan de buitenkant.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wel een beetje zonde van mn huidige wielset, die heb ik pas een jaartje.

Zou dat mogelijk zijn een set van rond de 1250gr met de DT350 naven, deze naven zijn namelijk niet een van de lichtste.

De zou velgen zijn al vrij licht maar wellicht kan het met carbon nog lichter?
Nipples zijn al alu en die cx-ray spaken zijn ook niet van het zwaarste soort.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Of het idee van sneller worden door geld uit te geven aan onderdelen los laten en zorgen dat je zelf sterker en technisch beter word. :roll:
Spreek uit ervaring, al die exotische onderdelen geven echt maar een minimaal voordeel.
Zeker als je al redelijke onderdelen op je fiets hebt zitten.

Er valt veel meer winst te halen in goed, gestructureerd trainen en gezond leven.
Daar heb je niet alleen op de fiets profijt van, maar ook de rest van je dag.

Dat voordeel heb je niet van de een op de andere dag maar neem aan dat je niet volgende week een race hoef te winnen met een nipte voorsprong.
Je kunt iets kopen voor heel veel geld dat je ietsje sneller maakt, maar dat wordt heel snel je nieuwe normaal en dan ben je weer terug bij af, en moet je weer op zoek naar een snelle upgrade.
( Dit is mijn leven de afgelopen jaren en begin ondertussen beter te weten. :tong )
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

RobBoZ schreef: ma 10 februari 2020, 21:24 Je kunt iets kopen voor heel veel geld dat je ietsje sneller maakt, maar dat wordt heel snel je nieuwe normaal en dan ben je weer terug bij af, en moet je weer op zoek naar een snelle upgrade.
( Dit is mijn leven de afgelopen jaren en begin ondertussen beter te weten. :tong )
Maar word je gelukkig van mooie spulletjes op je fiets? En heb je het geld liggen? Dan maakt het niet uit. Een hobby mag geld kosten :-D
#pluk de dag & #geld mag rollen.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

1500 gram voor een 29er wielsetje is niet verkeerd, ik zou die niet gaan vervangen door een iets lichter setje, daar moet echt wel meer dan 400 euro bij dan. Roterende massa is het belangrijkst, maar afgezien van de crank en pedalen lijk je het daar wel op orde te hebben. Ik merkte wel een verschil in acceleratie toen ik van zware naar lichtere pedalen ging, van Shimano XT naar Xpedo Ti, dat scheelde 150g per kant meen ik. Alleen deden die pedalen het niet lang, dus nu rij ik weer XTR :) Of je dat zelfde verschil ook uit een crank haalt weet ik niet. Het licht natuurlijk ook een beetje aan waar het gewicht zit. De pedalen zitten aan de uiteinden van de crank, dus maximaal impact op roterende massa op die plek, maar het gewicht van een crank zit natuurlijk verdeeld over de hele crank. Overigens heb je met jouw 60Kg lichaamsgewicht niet heel erg stijve cranks nodig, dus je kan daar wel lekker op gewicht besparen zonder dat het teveel impact op de rijeigenschappen heeft.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

owwwwk schreef: ma 10 februari 2020, 23:26
RobBoZ schreef: ma 10 februari 2020, 21:24 Je kunt iets kopen voor heel veel geld dat je ietsje sneller maakt, maar dat wordt heel snel je nieuwe normaal en dan ben je weer terug bij af, en moet je weer op zoek naar een snelle upgrade.
( Dit is mijn leven de afgelopen jaren en begin ondertussen beter te weten. :tong )
Maar word je gelukkig van mooie spulletjes op je fiets? En heb je het geld liggen? Dan maakt het niet uit. Een hobby mag geld kosten :-D
#pluk de dag & #geld mag rollen.
Tuurlijk, maar die geluks momenten van nieuwe spullen duren maar heel kort en met het rijden merk je er heel weinig van.
( Heb het dan over die kleine upgrades, van goed naar iets beter.)
En de nieuwe spullen zijn na een tijdje ook wel weer "gewoon" geworden.
Als je nu bv ga oefenen op je rij techniek zul je merken dat het rijden ook veel leuker wordt.
Snel door de bochten, beetje sprongetjes maken enz, die lol kan geen crank- of wielset je geven.

Combineer dat ook nog eens met een sterker/fitter lichaam en je bent niet alleen een stuk sneller op de fiets, maar ook een stuk fitter in de rest van het dagelijks leven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar word je gelukkig van mooie spulletjes op je fiets? En heb je het geld liggen? Dan maakt het niet uit. Een hobby mag geld kosten :-D
#pluk de dag & #geld mag rollen.
Of je stopt die €400 in een weekend of midweek Ardennen.
Daar zet je onderweg je fiets tegen een boom en gaat ernaar zttien kijken.
Wordt je ook erg blij van.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als die lichtere crankset slapper is, merk je dat? Of als hij zwaarder is maar stijver? Je hoort weleens dat een voelbaar gewichtsverschil rond de 100 gram ligt en dat kleinere verschillen nauwelijks zin hebben als upgrade (tenzij je meer gewichtsverschillen bij elkaar optelt en het >100g is).

Deze logica wordt uiteraard volledig ondersteund door bedrijven als Schmölke 😄
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: di 11 februari 2020, 11:51 Als die lichtere crankset slapper is, merk je dat? Of als hij zwaarder is maar stijver? Je hoort weleens dat een voelbaar gewichtsverschil rond de 100 gram ligt en dat kleinere verschillen nauwelijks zin hebben als upgrade (tenzij je meer gewichtsverschillen bij elkaar optelt en het >100g is).

Deze logica wordt uiteraard volledig ondersteund door bedrijven als Schmölke 😄
Ik weet niet waar jij dat hoort, maar merk jij het als je een klein plasje doet, dat je dan harder tegen een heuvel op fietst? Zo niet is daar je antwoord.
Zoals tstm al zegt, als je een hoop van die kleine beetjes bij elkaar gooit ga je het wel merken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gewichtsverschillen bemerk je vooral 'gevoelsmatig'. Lichte fiets/wielset accelereert 'vinniger en lichtvoetiger', dat merk je heel duidelijk.
'Tijdswinst' is nihil op ons amateuristisch niveau, dat telt misschien alleen als je mee wil doen om podiumplekken.
'De fietsbeleving' van een lichtere fiets zal echter een ieder kunnen ervaren, vooral als je zelf licht bent, vooral als het het gewicht betreft van de roterende massa. Waarbij zware banden, zware binnenbanden, zware velgen (de buitenkant) relatief meer gewicht in de schaal leggen dan de bv de draaiende naaf (de binnenkant).

Goedkoopste upgrade voor jou: toch de biba's vervangen door vloeibare latex. En lichter, en lagere rolweerstand, en meer grip, bij/door wat lagere bandendruk, en betere lekbestendigheid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie