remhendel blijft hangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Van mijn XT remset, de voorrem, komt bij het inknijpen van de rem ,de hendel heel langzaam weer terug.
Rem loopt verder niet aan. Het probleem deed zich van de een op andere dag voor.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Bedankt alvast ,

Gr. Richard.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Remblokjes versleten
Ontluchten
Lekkage

Zoek functie levert genoeg hits op voor XT remmen

Dus je zal op onderzoek moet gaan , dwz wiel demonteren , remblokjes inspecteren , evt ontluchten , ect
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Of je maakt even het scharnierend mechanische van de remgreep even wat schoon en spuit vervolgens wat silicone bij.
Dan kan het al verholpen zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dat is ook een :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doorspoelen en ontluchten met verse remolie (Shimano, geen DOT).
Buitenkant vd hendel inspuiten met WD40 (lijkt mij beter passen bij de minerale olie en de seals die daarop zijn afgestemd, maar siliconen zal ook wel kunnen).
Heb je dat gedaan, dan weet je zeker dat alles schoon is en soepel zou moeten kunnen bewegen.
Lukt het dan nog niet, dan kan de hendel ook gewoon kapot zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 januari 2020, 19:55 Doorspoelen en ontluchten met verse remolie (Shimano, geen DOT).
Buitenkant vd hendel inspuiten met WD40 (lijkt mij beter passen bij de minerale olie en de seals die daarop zijn afgestemd, maar siliconen zal ook wel kunnen).
Heb je dat gedaan, dan weet je zeker dat alles schoon is en soepel zou moeten kunnen bewegen.
Lukt het dan nog niet, dan kan de hendel ook gewoon kapot zijn.
Dit proberen of anders zit er vervuiling op de zuiger in de remhendel. Je moet dan de hendel uit elkaar halen, dit is een zorgvuldig uit te voeren klusje. Je moet vooral voorzichtig zijn met de freestroke, want deze is kwetsbaar.
https://community.bikehub.co.za/topic/1 ... rake-lever
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Handig linkje :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Is het veertje dat de hendel terug duwt nog heel?
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Bedankt voor de reacties, ik zal alles eens na gaan lopen
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Top , laat ook even de afloop weten :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Operatie geslaagd. Volgens het linkje van ScottSpark, remgreep komt weer netjes terug zoals het hoort.
Geen klusje voor mensen met weinig geduld, echt een gepriegel dat je niet even na de koffie moet willen fixen.
Afbeelding

Het linkje is glashelder tot dit moment:
Turn the lever upside down ie. reservoir facing down and use the screw driver to pop out the plastic roller fitting
Daarvan mis ik een heldere foto en omdat ik daar best even mee zat te tobben heb ik daar zelf ook geen foto van gemaakt.
Voor de remzuiger zit een kunststof onderdeeltje waar de stelschroef van je freestroke tegen stuikt, dat onderdeeltje beweegt de zuiger wanneer je de stelschroef bedient.
Die stelschroef heb je al verwijderd op het moment dat je de 'roller fitting' gaat verwijderen, het kunststof onderdeeltje voor je freestroke gaat samen met je roller fitting eruit en moet je ook weer gezellig samen terugplaatsen.
Dat is een een prutskarweitje waarbij je heel voorzichtig moet uitvogelen hoe je dat moet doen.

Het is vooral zwart aluminium slijtsel dat je van de zuigers wegpoetst, dat slijtsel koekt vast op je zuiger met als resultaat dat je zuiger te stroef in cilinder beweegt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan Willem schreef: di 4 februari 2020, 10:20 Operatie geslaagd. Volgens het linkje van ScottSpark, remgreep komt weer netjes terug zoals het hoort.
Geen klusje voor mensen met weinig geduld, echt een gepriegel dat je niet even na de koffie moet willen fixen.
Afbeelding

Het linkje is glashelder tot dit moment:
Turn the lever upside down ie. reservoir facing down and use the screw driver to pop out the plastic roller fitting
Daarvan mis ik een heldere foto en omdat ik daar best even mee zat te tobben heb ik daar zelf ook geen foto van gemaakt.
Voor de remzuiger zit een kunststof onderdeeltje waar de stelschroef van je freestroke tegen stuikt, dat onderdeeltje beweegt de zuiger wanneer je de stelschroef bedient.
Die stelschroef heb je al verwijderd op het moment dat je de 'roller fitting' gaat verwijderen, het kunststof onderdeeltje voor je freestroke gaat samen met je roller fitting eruit en moet je ook weer gezellig samen terugplaatsen.
Dat is een een prutskarweitje waarbij je heel voorzichtig moet uitvogelen hoe je dat moet doen.

Het is vooral zwart aluminium slijtsel dat je van de zuigers wegpoetst, dat slijtsel koekt vast op je zuiger met als resultaat dat je zuiger te stroef in cilinder beweegt.
Ik zie op de foto dat het asje van de hendel gebogen is. Die hoort recht te zijn!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Daar kwam ik ook achter, ja.
Remset zat op de bike van mijn zoon die hem (op dit forum) kocht van een biker die misschien een forse smak gemaakt?
Ik heb het asje een beetje warm gestookt en vervolgens netjes recht getikt.
Nu we het er zo over hebben, dit zou ook weleens de oorzaak van de haperende remgreep kunnen zijn...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

"Het is vooral zwart aluminium slijtsel dat je van de zuigers wegpoetst, dat slijtsel koekt vast op je zuiger met als resultaat dat je zuiger te stroef in cilinder beweegt. "

^ Waar ik nieuwsgierig naar ben is, waar dit dan vandaan komt? Er slijt dus iets intern. Er was ook al een topic op dit forum over het feit dat bij een bleed de mineraal olie grijs was ipv rood. Ik neem aan dat dit dan hetzelfde probleem is?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De olie die bij het verwijderen van de remzuiger meekwam, was inderdaad bijna zwart.
Samen met het bekende euvel dat de remhendels langzaam terugkomen, kun je dus de conclusie trekken dat er iets mis is met materiaalkeuze van de zuiger of de rubbers daarop.
Het mag niet zo zijn dat het aluminium van het huis aangetast wordt door de bewegende zuiger.
En die zuiger mag na verloop van tijd geen grotere weerstand krijgen door aangekoekt alu slijtsel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie