Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het probleem hier blijft ook een beetje dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder technische trails. Voor mij is een technische trail heel kort door de bocht gezegd dat je heel goed je best moet doen om er doorheen te komen zonder een voet aan de grond of op je bek te gaan.

Dus het heeft totaal niks met schansen of snelheid te maken in mijn beleving.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ondergrond + geografie + gebruiksdruk + onderhoud bepalen wat er mogelijk is volgens mij. In de Alpen met een harde ondergrond, steile hellingen (met dank aan die harde ondergrond!) en ofwel veel gebruik en veel onderhoud (bikepark) of weinig gebruik en geen onderhoud geeft je technische paden die lang meegaan.
Nederland is zandgrond (verwaait), zonder duurzame steile hellingen (want zandgrond) en dan dus ofwel buiten de route met weinig druk, maar ook dan zie je slijten, ofwel op de vaste routes met een zeer hoge druk, met relatief veel onderhoud (of routes die zo onderhoudsarm mogelijk zijn aangelegd).

Ik ben persoonlijk overigens ook van mening dat het van de zotte is dat er in de directe omgeving van Rotterdam geen Alpentrails liggen. :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

maverick76 schreef: di 28 januari 2020, 18:10 Ja misschien een Lets ride in schoorl is wel een keer leuk maar wel een eind rijden voor velen denk ik.
ik denk zelfs dat het vaste rondje Schoorl al meer natural is dan de meeste routes waar we heb hier meestal over hebben.
onderhoud is door de ondergrond ook wat lastiger dan bij routes op UHR. Een kombocht is zonder inbreng van hout eigenlijk niet te bouwen
en die liggen er ook bijna niet.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op di 28 januari 2020, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 28 januari 2020, 18:10
suravida schreef: di 28 januari 2020, 17:58 Dus als iedereen die meer technische shizzle wil nou eens accepteert dat dat op een vaste route op zandgrond niet gaat lukken, en gewoon lekker naar de voormalige vuilnisbelten gaat, dan is iedereen happy toch?
volgens mij gaat de podcast over natural trails.....niet perse over technische trails.
Ik heb die hele podcast niet geluisterd. ;-) Maar volgens mij heb ik hierboven wel uitgelegd waarom natural trails in NL anders zijn dan elders in de wereld. Kan je het mee eens zijn of niet, maar de ondergrond liegt niet.

@Maverick: Als Yo Eddy zijn geheime locaties laat zien ben ik er zeker bij! Voor een gewoon rondje Schoorl vindt ik het net te ver rijden, ga ik liever naar de UHR. (Of Nijmegen, dat is net zo ver, maar zonder files)

@SS: Is er veel veranderd de laatste jaren op Schoorl dan? Want de laatste keer dat ik er reed leek het qua karakter best veel op Amerongen, maar dan met schapehekjes en veel meer los zand.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

suravida schreef: di 28 januari 2020, 18:19
Singletrack Sundays schreef: di 28 januari 2020, 18:10

volgens mij gaat de podcast over natural trails.....niet perse over technische trails.
Ik heb die hele podcast niet geluisterd. ;-) Maar volgens mij heb ik hierboven wel uitgelegd waarom natural trails in NL anders zijn dan elders in de wereld. Kan je het mee eens zijn of niet, maar de ondergrond liegt niet.

@Maverick: Als Yo Eddy zijn geheime locaties laat zien ben ik er zeker bij! Voor een gewoon rondje Schoorl vindt ik het net te ver rijden, ga ik liever naar de UHR. (Of Nijmegen, dat is net zo ver, maar zonder files)

@SS: Is er veel veranderd de laatste jaren op Schoorl dan? Want de laatste keer dat ik er reed leek het qua karakter best veel op Amerongen, maar dan met schapehekjes en veel meer los zand.
Ik heb wel geluisterd, het gaat met name over het verschil van een mooi lopende overzichtelijk Berm (in flowtrails) waar je niet meer echt voor hoeft te sturen
en dat flow trails weg nemen dat je niet meer hoeft na te denken op de trail over lijn keuze.
sorry, beetje kromme zin maar luister gewoon even.


Schoorl is niet heel veel verandert maar heeft veel meer kuilen meer losse ondergrond dan Amerongen, maar belangrijkste is dat er bijna geen kombochten zijn en niet elke bocht logisch is aangelegd.
Ik moet altijd weer even wennen als ik er een tijdje niet meer ben geweest omdat het toch erg wel anders rijden is (let op ik zeg niet dat het beter is)
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: di 28 januari 2020, 18:05 Ik zit nog steeds te wachten op de Let's Ride van Yo Eddy, waarin we eindelijk eens zelf de paden uit zijn filmpjes en foto's mogen rijden. :winkie:
Heb ik al vaker aangeboden, stuur pb voor doordeweek, op di-ochtend, do-middag of eind vd middag in weekend, max 3 personen incl. mijzelf. Wellicht een keer samen met Lars of Mav76?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ook al een bekend plaatje inmiddels, maar wel "natural"

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nog een vervolg-quote uit het topic Vaste routes Zuid Limburg:
De vraag om de toevoeging van hekjes of een heus vangnet... now we're talking :winkie: !
Araldo schreef: di 28 januari 2020, 14:37
Oli4k schreef: di 28 januari 2020, 10:10 Bedankt voor je verslag. Jammer dat je de halfpipe hebt overgeslagen. Ik was er een paar jaar geleden en was erg onder de indruk toen ik hem zag. Toch gedaan en het was de leukste afdaling van de hele tocht. Wat je schrijft over veiligheid is voor mij juist reden om daar wel te gaan fietsen. Er zijn al genoeg veilige, gladgestreken parcours in Nederland en routes waar je echt op je techniek en skills gewezen wordt zijn juist heel schaars.
Ben het helemaal met je eens dat er meer uitdaging in Nederland mag zijn en van mij hoeven de tracks zelf niet aangepast te worden. Ik bedoel eigenlijk meer het toevoegen van een hekje of vangnet of iets dergelijks, zodat als het mis gaat de gevolgen niet al te ernstig zijn. Vallen hoort er nu eenmaal bij, maar wel fijn als dat geen onnodig ernstige gevolgen heeft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Quote van een paar paginas terug:
Tim. schreef: ma 27 januari 2020, 16:12 ...ik reed toevallig de flowtrack van Helmond en dat was mij ook iets teveel van het goede. Je hebt niet meer echt het gevoel door de natuur te fietsen en er zit eigenlijk geen afwisseling in. Soms zie je vanaf een punt 3 of 4 singletracks op een paar meter van elkaar liggen waardoor het wel erg "gezocht" voelt. Het voelt niet als een route maar als een (race)baantje.
Precies dat. Helmond (Bakelsebos of waterleidingbos) is een zeer goed voorbeeld van waar ik NIET van hou
Ik heb naast dat bos gewoond en er was spontaan een leuk rondje ontstaan, dat m.i. maximaal gebruik maakte van wat er te beleven was.
OK, het was niet zoals in het buitenland, maar voor een Brabants stukje bos was het heel leuk.
Wel een stuk korter dan nu.
Je zou kunnen zeggen 'Kwaliteit ipv kwantiteit'.
Nu is er een zigzag orgie ontstaan, die alleen tot doel heeft zoveel mogelijk meters te maken.
On the fly hebben ze een flink aantal leuke bultjes en trailtjes links en rechts laten liggen, geen idee waarom.
Mogelijk domwrg omdat die het zizag patrion zouden verstoren. :~
Maar ieder zijn ding.
Anyway, ondertussen heb ik al 2 jaar een bult van 512m in mn achtertuin, dat is (letterlijk) mijlenver verwijderd van Helmond (en alle bmx bosbaantjes).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

maverick76 schreef: di 28 januari 2020, 17:44 Dat stukje van UP/Down is wel interessant. Ik zit daar 15 km vanaf maar probeer zoiets maar eens te vinden. 100 meter er naast en je kan er totaal niks van zien. Any locals die deze plek kennen van de foto's?
Ligt pal aan de vaste route en er zijn wel meer sprongetjes te ontdekken pal naast de route. Leuk als je een keer mee rijdt. Komende zondag als het een beetje weer is?
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Weekenden werk ik helaas bijna altijd :(
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: di 28 januari 2020, 20:53 Weekenden werk ik helaas bijna altijd :(
Dan geeft je clinics toch? :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nee dan verzorg ik meestal oudere mensen die niet meer weten wie ze zijn. :roll:

Op weekenden welke ik vrij ben vertel ik soms wel eens een paar mensen dat ze niet kunnen fietsen in persoon ja :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

:winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dat toontje is dan soms best wel een beetje irritant. :-{
Dat jullie de vaardigheden beter onder de knie hebben komt ook gewoon omdat je daar tijd in gestoken hebt vanaf waarschijnlijk al jonge leeftijd.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie