Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij Nijmegen zijn ook heel wat leuke dingen te vinden ja. Kan me er nog een prima Let’s Ride in bijzonder modderige omstandigheden herinneren. Natural Flow werd daar letterlijk geïnterpreteerd toen meerdere bikers glijdend naar beneden kwamen over wat een trail moest zijn :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Alles met steentjes, keien en rotsgrond zijn wat mij betreft irrelevant als je zoekt naar voorbeelden voor wat er in NL kan.... Dus alleen je Up/Down artikel is relevant, en daar zie ik dan meteen weer de kop "Het pad is smooooth" :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat stukje van UP/Down is wel interessant. Ik zit daar 15 km vanaf maar probeer zoiets maar eens te vinden. 100 meter er naast en je kan er totaal niks van zien. Any locals die deze plek kennen van de foto's?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

suravida schreef: di 28 januari 2020, 17:35 Alles met steentjes, keien en rotsgrond zijn wat mij betreft irrelevant als je zoekt naar voorbeelden voor wat er in NL kan.... Dus alleen je Up/Down artikel is relevant, en daar zie ik dan meteen weer de kop "Het pad is smooooth" :lol:
volgens mij is de topic titel natural vs flow en niet natural vs flow in Nederland.
Ok, houffa heeft een flinke steen er in maar rest is ook wel in Nederland denkbaar.

Onder Smooth bedoelt de schrijver vooral dit soort paden. natural betekend niet altijd ruig .
niks lekkerder dan over van die zachte naalden rijden ;)

Afbeelding
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jaaaa! Foto's :-q
aurelius schreef: di 28 januari 2020, 16:25… of veel minder of geheel niet afgewerkt!
Daar begint de fun en de uitdaging voor de rijder die gevorderd is of juist gevorderd wil raken :-q . Hooguit wat minder afgewerkt is nog niet genoeg.
Of je interesse nou ligt bij XC-en, trail-rijden, AM, Enduro… het begint allemaal 'voorbij' 2.0 flow of saaie 1.0 old schoolroutes. Die kunnen best vreselijk leuk zijn, maar daar treedt op enig moment 'stilstand' op, wat betreft de ontwikkeling van de benodigde skills, wil je 'echt' stevig gaan XC-en/trail-rijden/AM rijden/Enduro rijden.
Hoe minder afgewerkt of niet afgewerkt, daar leer je relatief het meest van. En je bike, onder- danwel overbemeten, doet er relatief minder toe.
Helemaal mee eens. Maar wat gebeurd er met zo'n trail als daar elk weekend tussen de 500 en 700 bikers fietsen?

En dat er voor het grote publiek geen interesse is voor te moeilijke geintjes; paar zwaar crappy foto's uit de oude doos, strak naast de nieuwe route Lunteren gemaakt, je ziet het pad van de route Lunteren recht boven op de eerste foto; werkelijk geen hond die er over peinst om daar af te dalen, ze fietsen er allemaal strak langs, totaal verblind door de Strava cijfers op hun GPS:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan Willem op di 28 januari 2020, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

maverick76 schreef: di 28 januari 2020, 17:44 Dat stukje van UP/Down is wel interessant. Ik zit daar 15 km vanaf maar probeer zoiets maar eens te vinden. 100 meter er naast en je kan er totaal niks van zien. Any locals die deze plek kennen van de foto's?
ik heb er toen gereden maar zou het niet meer terug kunnen vinden...
weet wel dat we in Ermelo gestart zijn.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ga snel eens een Episode maken over het zoeken naar technische lijnen in Nederlands bos. Dat die ik natuurlijk al wel een beetje maar nog meer gefocust op wortels en drops.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 28 januari 2020, 17:44
volgens mij is de topic titel natural vs flow en niet natural vs flow in Nederland.
Ok, houffa heeft een flinke steen er in maar rest is ook wel in Nederland denkbaar.
Ik weet niet wat je precies met Houffa bedoeld, maar de vaste routes daar zijn voor een groot deel minstens zo saai als de 1.0 routes hier. :wink: En verder is er op zandgrond simpelweg veel minder mogelijk dan op elke andere grondsoort die wel wat steviger is. Steilere hellingen, duurzamere paden, ruigere obstakels, allemaal dingen die met zand simpelweg worden weggereden bij regulier gebruik. Waarom denk je dat je dat er bij elke steile klim bij LDD of Dorst kunststof matten zijn neergelegd? Dat is niet omdat het dan makkelijker fietsen is, maar puur om het pad te laten bestaan. Als ik ook zie hoe snel sommige stukken op de UHR zijn verzakt of verdwenen, daar is maar net tegen op te onderhouden. Als je daar niks aan zou doen heb je binnen een paar jaar een volledig vlak rondje. En dan kan je roepen dat wortels daar tegen werken, maar als daar het zand onderuit zakt drogen ze uiteindelijk uit en breken af. Je hebt op Zeist, na het Beauforthuis, vlak nadat je het fietspad diagonaal oversteekt zo'n leuke rechterlijn. Het pad gaat links, maar je kan daar leuk over een soort kammetje hoger blijven rijden. Het eind daarvan was een dropje over een wortel, maar is nu een glooiend hellinkje geworden. En zo zijn er op Zeist meer plekken waar er vlak langs het pad leuke lijntje of dropjes zijn gemaakt, die allemaal steeds vlakker worden en uiteindelijk verdwijnen.

Dus als iedereen die meer technische shizzle wil nou eens accepteert dat dat op een vaste route op zandgrond niet gaat lukken, en gewoon lekker naar de voormalige vuilnisbelten gaat, dan is iedereen happy toch?

@maverick: Dit is een deel van Bergschenhoek, moet jou aanspreken toch?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door suravida op di 28 januari 2020, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

maverick76 schreef: di 28 januari 2020, 17:54 Ik ga snel eens een Episode maken over het zoeken naar technische lijnen in Nederlands bos. Dat die ik natuurlijk al wel een beetje maar nog meer gefocust op wortels en drops.
Blijft natuurlijk lastig dat in veel gebieden vrij rijden not done is. Ik ken naast mijn locale rondjes veel leuke dingetjes maar dat is no go area dus ga ik ook niets over zeggen (of heb ik dat nou al gedaan) straks heb ik weer hele zooi vrijwilligers op mijn nek :lol: :lol:
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

suravida schreef: di 28 januari 2020, 17:58
Singletrack Sundays schreef: di 28 januari 2020, 17:44
volgens mij is de topic titel natural vs flow en niet natural vs flow in Nederland.
Ok, houffa heeft een flinke steen er in maar rest is ook wel in Nederland denkbaar.
Ik weet niet wat je precies met Houffa bedoeld, maar de vaste routes daar zijn voor een groot deel minstens zo saai als de 1.0 routes hier. :wink: En verder is er op zandgrond simpelweg veel minder mogelijk dan op elke andere grondsoort die wel wat steviger is. Steilere hellingen, duurzamere paden, ruigere obstakels, allemaal dingen die met zand simpelweg worden weggereden bij regulier gebruik. Waarom denk je dat je dat er bij elke steile klim bij LDD of Dorst kunststof matten zijn neergelegd? Dat is niet omdat het dan makkelijker fietsen is, maar puur om het pad te laten bestaan. Als ik ook zie hoe snel sommige stukken op de UHR zijn verzakt of verdwenen, daar is maar net tegen op te onderhouden. Als je daar niks aan zou doen heb je binnen een paar jaar een volledig vlak rondje. En dan kan je roepen dat wortels daar tegen werken, maar als daar het zand onderuit zakt drogen ze uiteindelijk uit en breken af. Je hebt op Zeist, na het Beauforthuis, vlak nadat je het fietspad diagonaal oversteekt zo'n leuke rechterlijn. Het pad gaat links, maar je kan daar leuk over een soort kammetje hoger blijven rijden. Het eind daarvan was een dropje over een wortel, maar is nu een glooiend hellinkje geworden. En zo zijn er op Zeist meer plekken waar er vlak langs het pad leuke lijntje of dropjes zijn gemaakt, die allemaal steeds vlakker worden en uiteindelijk verdwijnen.

Je moet natuurlijk ook niet op de vaste route blijven...., jouw voorbeelden van Nijmegen zitten ook niet in de vaste route.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zit nog steeds te wachten op de Let's Ride van Yo Eddy, waarin we eindelijk eens zelf de paden uit zijn filmpjes en foto's mogen rijden. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tot een half jaar geleden had ik nog nooit op een officiele mtb route gefietst. Ik heb altijd mijn lol gezocht op en om de reguliere wandelpaden in bosgebieden. Ik heb me altijd heel netjes gedragen naar mede recreanten en starre boswachters maar nooit problemen gehad.

Nu ik het schrijf bedenkt ik me dat ik 2 jaar geleden overigens wel een boete van 60 euro heb gekregen voor het fietsen om daarvoor niet toegestane paden. Maar dit was wel na de 3e waarschuwing van dezelfde boswachter :lol: . En we konden er beide eigenlijk nog wel om lachen ook. Werd een beetje een kat en muis spel.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

aurelius schreef: di 28 januari 2020, 16:25
Jurf schreef: di 28 januari 2020, 16:11 Als we dan toch gaan miepen..natuurlijke paden?
Ik kan me daarbij een wildgang voorstellen, maar verder is volgens mij elk pad aangelegd en is een """natural" trail hooguit wat minder afgewerkt.
… of veel minder of geheel niet afgewerkt!
Daar begint de fun en de uitdaging voor de rijder die gevorderd is of juist gevorderd wil raken :-q . Hooguit wat minder afgewerkt is nog niet genoeg.
Of je interesse nou ligt bij XC-en, trail-rijden, AM, Enduro… het begint allemaal 'voorbij' 2.0 flow of saaie 1.0 old schoolroutes. Die kunnen best vreselijk leuk zijn, maar daar treedt op enig moment 'stilstand' op, wat betreft de ontwikkeling van de benodigde skills, wil je 'echt' stevig gaan XC-en/trail-rijden/AM rijden/Enduro rijden.
Hoe minder afgewerkt of niet afgewerkt, daar leer je relatief het meest van. En je bike, onder- danwel overbemeten, doet er relatief minder toe.
Maar goed dat is nog steeds aangelegd en niks natuurlijks. de naamgeving klopt dus niet.

Ik woon in Haarlem en ben persoonlijk best blij met wat er ligt met de wetenschap dat MTB een slap aftreksel is van wat je er in het buitenland allemaal mee kan.
Natuurlijk zou ik ook meer ruigere routes zien of nog beter een meer kleuren systeem zoals je in de UK wel zit, maar daarvoor is NL domweg te vol en te plat.
Bij meer natuurlijke routes in het buitenland zit de beleving voor mij trouwens niet zozeer in die losliggende wortels en stenen die het wat lastiger maken als wel in het echt buiten zijn ipv nog steeds auto,s en vliegtuigen horen en flats op de achtergrond zien.
Ik zie flow trails als het minst slechte alternatief om toch nog die natuurbeleving te hebben en zoek de technische uitdaging dan wel op de vuilnisbelten van Spaarnwoude, Bergsche Hoek of in die stukjes in het Gooi waar je nog wel vrij kunt klooien.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja misschien een Lets ride in schoorl is wel een keer leuk maar wel een eind rijden voor velen denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

suravida schreef: di 28 januari 2020, 17:58 Dus als iedereen die meer technische shizzle wil nou eens accepteert dat dat op een vaste route op zandgrond niet gaat lukken, en gewoon lekker naar de voormalige vuilnisbelten gaat, dan is iedereen happy toch?
volgens mij gaat de podcast over natural trails.....niet perse over technische trails.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie