Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bedankt voor je verslag. Jammer dat je de halfpipe hebt overgeslagen. Ik was er een paar jaar geleden en was erg onder de indruk toen ik hem zag. Toch gedaan en het was de leukste afdaling van de hele tocht. Wat je schrijft over veiligheid is voor mij juist reden om daar wel te gaan fietsen. Er zijn al genoeg veilige, gladgestreken parcours in Nederland en routes waar je echt op je techniek en skills gewezen wordt zijn juist heel schaars.
Araldo schreef: di 28 januari 2020, 01:39 Omdat ik met SPD-pedalen fiets, was ik soms wel een beetje bang om een bochtje niet te halen en naar beneden te donderen. Dat was eigenlijk ook wel één van de weinige dingen die ik niet goed vond aan de routes: op heel wat risicovolle plekken is niets gedaan om het veiliger te maken. Even je balans verliezen op een smal pad en je ligt zo 20 meter lager. Dit was zowel het geval bij het bikepark, als bij het NK parcours en zelfs kleine stukken bij Roode Beek.
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Oli4k schreef: di 28 januari 2020, 10:10 Bedankt voor je verslag. Jammer dat je de halfpipe hebt overgeslagen. Ik was er een paar jaar geleden en was erg onder de indruk toen ik hem zag. Toch gedaan en het was de leukste afdaling van de hele tocht. Wat je schrijft over veiligheid is voor mij juist reden om daar wel te gaan fietsen. Er zijn al genoeg veilige, gladgestreken parcours in Nederland en routes waar je echt op je techniek en skills gewezen wordt zijn juist heel schaars.
Ben het helemaal met je eens dat er meer uitdaging in Nederland mag zijn en van mij hoeven de tracks zelf niet aangepast te worden. Ik bedoel eigenlijk meer het toevoegen van een hekje of vangnet of iets dergelijks, zodat als het mis gaat de gevolgen niet al te ernstig zijn. Vallen hoort er nu eenmaal bij, maar wel fijn als dat geen onnodig ernstige gevolgen heeft.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Frappant wat je zegt over de borden / routebordjes. Ik probeer altijd een track te bemachtigen en zelf te tekenen waar ik ga fietsen. ik maak uiteindelijk dus een gpx track van gecombineerde routes zeg maar. Voordeel ik raak nooit de weg kwijt :-D , nadeel ik weet nooit waar ik zit en waar wat te zien was :(
Terwijl ik de combiroute van de parkstad ook gereden heb en veel herken in je verhaal. Halfpipe werd ik misselijk in (tsja), de afdaling met de switchback is levensgevaarlijk met een XC fully zonder dropper en met SPD's, ik schaam me ook niet te zeggen dat ik daarvoor afstap en loop.

Maar de reset is voluit genieten!
Ik schakel thuis al van "racemodus" op "technische modus" waarbij het dus voorzichtiger (maar niet altijd langzamer) gaat (je valt wel eens).
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het belangrijkste vangnet kan je zelf creëren door je SPDs te vervangen door platformpedalen. Voetje aan de grond heb je dan altijd bij je. In de bergen heb je afgronden (die heel wat dieper zijn dan alles wat NL te bieden heeft), daar moet je eigen veiligheid in zoeken.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ride like you stole it
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Is er iemand die de routes VIjlen Mechelen en Gulpen in een GPX bestand heeft.

Mogelijk heeft iemand een idee hoe je ze het mooist aan elkaar kan koppelen zodat je het minste mist.

Mocht iemand een andere optie hebben van gelijke afstand en over vaste route hoor ik het ook graag.

ik heb nu zelf dit er van gemaakt https://www.strava.com/routes/23841054
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je dan toch ongeveer 75km wil fietsen en GPX gaat volgen dan zou ik eerder de Oude Voerstreekroute bv koppelen met de vaste Vijlenroute, dan heb je ook 75km en ongeveer 1500hm en vele malen minder asfalt, in een idylischere omgeving.
Oude Voerstreekroute: check voor de GPX het Oude Voerstreektopic op dit forum.
Daar staat ook een route incl. koppeling met Vijlenroute als het goed is.
Vaste Vijlenroute GPX afzonderlijk staat ook hier https://www.mtbroutes.nl/limburg/vijlen.

Ps: de 2 routes lopen hemelsbreed op 100m van elkaar.
Als je de Oude Voerstreekroute volgend bij Nurop (geheel oostenlijk) door/over de beek bent gekomen, en een technische trap-passage hebt gehad, start een lange mooie klim met wat worteltrappen erin. Helemaal boven eindig je bij een slagboom op een asfaltweggetje (Gieveldstraat). Als je daar even rechts gaat, en dan het eerste paadje links het (gras/heide)veld oversteekt naar de bosrand, sta je weer op Nl'se bodem. De bosrand naar links volgen, en je zit op de vaste Vijlenroute.
Als je die rond hebt gereken steek je dat veld weer over, en vervolg je de Oude Voerstreekroute, dalend richting Teuven.

Edit:
Hier de GPX van de Oude Voerstreek - Vijlen combi, https://www.alltrails.com/explore/recor ... rer=gpsies
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

@remco1b: op MTBroutes.nl kun je ze downloaden. Met je favoriete gps tool zo aan elkaar gelust 👍
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vaste Vijlen is erg mooi, Gulpen ook, maar Mechelen is meer een gravelroute, veel brede paden met relatief veel asfalt. Als je het beginnersstadium voorbij bent niet echt de moeite waard...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Bedankt allemaal.

Ik ga even denken en knippen en plakken. Misschien toch voeren en vijlen dan. Hoewel ff stukje gravel en brede paden tussendoor ook wel even lekker kan zijn.

Thanks!!
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Ik wil aanstaande zaterdag met mijn vader en zijn partner gaan mountain biken in de regio zuid-limburg. Ze doen zelf aan wielrennen dus het wordt hun eerste keer.

Persoonlijk zou ik graag de route Brunssumerheide of Landgraaf rijden omdat die hoog staan aangeschreven. Ik heb moeite met een plek (op locatie) vinden waar ik drie mtb's zou kunnen huren, misschien weet iemand hier iets?

Via de website van parkhetplateau kan ik geen fietsen huren, de lijst met beschikbare fietsen is leeg. In de buurt van Landgraaf kan ik niet echt iets vinden behalve Natrans, maar dat ligt in Simpelveld en is 30min fietsen van de route af.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met wielrenners zou ik de ‘oude’ mtb routes in Limburg gaan rijden. Je hebt prachtige vergezichten, echt een op vakantie gevoel.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met wielrenners zijn de 'oude vaste routes' inderdaad een safe choice.

Fietsverhuur:
In Valkenburg bij het Shimano Experience Center, Par'Course, verhuren ze MTB's, zie hun website https://parcourse.nl/, Cycle Center, of https://www.mtbroutes.nl/nieuws/officia ... nce-center.
(En, een beetje verwarrend, op hetzelfde terrein zit, met ongeveer dezelfde naam, het Cyclecenter, https://www.cyclecenter.nl/tweewielerve ... enten.html).
De fietsen van het Shimano Experience Center zijn het beste en het nieuwst, wat dat is pas net open!

En als je dan dus een vaste route zou willen rijden is starten vanuit Valkenburg dan wel zo handig:
Die met het meeste vakantiegevoel, zoals Jurriaan hierboven beschreef, met de relatief meest uitdagende afdalingen en langste steile klimmen, de mooiste vergezichten, zou dan de oude vaste Gulpenroute zijn, https://www.mtbroutes.nl/limburg/gulpen.
En de route die vlakbij Shimano Experience Center langs komt, en recent vernieuwd is, er zijn net mooie nog amper ingereden trails aan toegevoegd: de vernieuwde Valkenburg Landal/Cauberg route, https://www.mtbroutes.nl/limburg/valkenburg-cauberg. Deze loopt ook over het Landalpark dat bovenop de Cauberg ligt, vandaar de naam.

Pas op: de vaste Valkenburg Houthem/Shimano route, die vertrekt vanaf het Shimanoterrein is (nog) niet zo mooi, die wordt nog ontwikkeld, die zou ik nu NIET doen! Deze dus niet: https://www.mtbroutes.nl/limburg/valkenburg-houthem.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Haha, sorry. Had ik misschien moeten zeggen maar mijn vader woont in Sittard, ik ben daar opgegroeid. Ze fietsen dus al regelmatig in de regio. Ik zal ze wel de routes doorsturen voor als ze zelf nog een keertje willen gaan mtb'en! Bedankt voor de reacties :D

Wij hebben gelukkig fietsen kunnen reserveren bij Natrans en gaan de route Landgraaf + Brunssumerheide fietsen!
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Voor een volgende keer :wink: Als je op GPS kunt rijden en mocht je fietsen kunnen huren in Sittard: je hoeft niet naar landgraaf om mooi kunnen fietsen. Vanuit Sittard via Watersley en Windraak naar Sweikhuizen doorsteken en daar Stammen en Danikerbos op en af rondrijden. Rond sweikhuizen alleen al kun je binnen 15 km 500 hoogtemeters maken als je de tracks goed plant. Voor extra km's en extra hoogtemeters kun je nog oversteken naar de hellingen rond Spaubeek. De windraak route is bij tijd en wijle nogal saai en laat veel mooie stukken onbenut.
Plaats reactie