Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 22:15 Mijn ouders wonen in Hoorn, als ik weer eens langs ga dan kan ik wel eens naar Schoorl rijden. Toch wel benieuwd.
Drop maar pm, door de week of later in middag in het weekend is veel mogelijk ;)
maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 22:14 Ik zat al te wachten op de Yo-V vete :lol:

Ik vind hem wel leuk, zonder is het toch niet echt gezellig.
Geen Vete hoor, verschil van inzicht.

Mark denkt dat iedereen dezelfde potentie heeft, ik denk dat een ieder zijn eigen talent heeft...... ik heb gelijk :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: ma 27 januari 2020, 22:05
Ik ken inmiddels steeds meer namen van mensen die zeker net zo goed zijn, maar bij lange na niet zo bekend.
Ik heb meerdere WK trial bezocht, 100-en gasten met serieuze skills ..... en bijna altijd dezelfde die winnen.

Wat Danny betreft, het leuke aan hem is dat hij geen wedstrijd ambitie heeft, rijdt vooral voor de fun. Commercieel ook veel aantrekkelijker.
Wibmer idem.

Iemand als Kenny Belaey heeft minsten zoveel skills maar een ander arsenaal aan tricks, extreem goede wedstrijd Trial rijder

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenny_Belaey

Net als met alles is de eerste 80% redelijk te leren, dat lijkt dan al heel wat maar daar ga je niets mee winnen of verdienen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 27 januari 2020, 22:27 Geen Vete hoor, verschil van inzicht.

Mark denkt dat iedereen dezelfde potentie heeft, ik denk dat een ieder zijn eigen talent heeft...... ik heb gelijk :winkie:
Om maar even met wijze gejatte worden te spreken:

Afbeelding
yo-eddy schreef: ma 27 januari 2020, 22:36 Ik heb meerdere WK trial bezocht, 100-en gasten met serieuze skills ..... en bijna altijd dezelfde die winnen.

Wat Danny betreft, het leuke aan hem is dat hij geen wedstrijd ambitie heeft, rijdt vooral voor de fun. Commercieel ook veel aantrekkelijker.
Wibmer idem.

Iemand als Kenny Belaey heeft minsten zoveel skills maar een ander arsenaal aan tricks, extreem goede wedstrijd Trial rijder

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenny_Belaey

Net als met alles is de eerste 80% redelijk te leren, dat lijkt dan al heel wat maar daar ga je niets mee winnen of verdienen :bier:
Ja, puur trials ja... maar Danny is geen trials rider maar een street trials rider. Meer een combi van bmx en trials dus.
Kenny B. ken ik natuurlijk ook, maar ik heb het over dit soort gasten:

Clement Moreno
Leo Nobile
John Langlois
Chris Stern
Tim Krey
Ben Travis
Tomomi Nishikubo
Gabriel Wibmer

En dan heb ik voor het gemak de hele bekenden weggelaten (Al is John Langlois zeker geen onbekende).
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Yup, combi trial and old school street BMX, duizenden gasten die dat heel aardig kunnen. Net zoals (100)duizenden gasten een aardig balletje kunnen tennissen, voetballen, karten, turnen etc

Jij had Nadal kunnen zijn, of Messi, of Macaskill, Van der Poel of Verstappen ...... en dan heb ik het alleen nog maar over sport ...... maar je hangt hier rond op een forum met inspiratieloze incapabele ouwe boswielrenners ........zonde :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hierboven schreef ik ergens dat ik iedereen het vrije rijden zo gun, en waarom. Dat de flowroutes 2.0 mega kicken en genieten zijn, maar dat je er nog niet 'echt' leert MTB-en. Vandaar dat technischere 3.0 routes me een mooie ontwikkeling lijken voor met name centraler in het land, waar dat vrije rijden lastig is (geen plek, te vol, schuchtere terrein/natuureigenaren, relatief weinig hoogteverschillen, weinig uitdagend terrein).

Dit stukje vond ik de lading wel dekken, van wat er kan gebeuren als je eens buiten de 'flow-route-bubbel' komt.
@Araldo gequote, uit het topic Vaste Routes Zuid Limburg:

"Verslag van mijn eerste bezoek aan (een deel) van de parkstad routes. Leek me gewoon leuk om even te delen ;)

Afgelopen zaterdag een groot deel van de beoogde routes gereden. Toch weer heel wat anders dan de routes die ik normaal gesproken gewend ben. Ik rijd vooral over flow trails in mijn omgeving, maar deze routes waren voor een groot deel meer 'natural'. Het was behoorlijk mistig en koud, maar dat mocht de pret niet drukken. Sommige delen waren toch best nat, modderig en glad. Roode Beek en Brunssummerheide lagen er perfect bij, maar Strijthagen en NK 2017 parcours waren op sommige plekken toch behoorlijk tricky.

Wat zo leuk was aan de routes is dat ik geconfronteerd werd met mijn eigen beperkingen. Met name de steile hellingen in combinatie met de krappe 180° bochten waren lastig, zowel op NK 2017 parcours als op Bikepark Hendrik. Omdat ik met SPD-pedalen fiets, was ik soms wel een beetje bang om een bochtje niet te halen en naar beneden te donderen. Dat was eigenlijk ook wel één van de weinige dingen die ik niet goed vond aan de routes: op heel wat risicovolle plekken is niets gedaan om het veiliger te maken. Even je balans verliezen op een smal pad en je ligt zo 20 meter lager. Dit was zowel het geval bij het bikepark, als bij het NK parcours en zelfs kleine stukken bij Roode Beek".

't Is niet dat die Parkstadroutes zo moeilijk zijn, de meeste limbo's rijden er met 2 vingers in de neus rond omdat ze nou eenmaal niet beter weten, niet anders gewend zijn (of als beginner heel snel gewend zijn). 't Is meer dat je dit soort uitdagingen gewoon niet tegen kunt komen op de vaste 2.0 flowroutes. (De Parkstadroutes zijn overigens grotendeels wel aangelegd, maar minder 'om de flow'. Maar er valt hier genoeg te vinden als je vrij rondrijdt wat technischer is dan wat je op vaste routes tegenkomt in Zuid L, enkele uitzonderingen (bv SPB route, de NK parcoursjes) daargelaten ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Kan de ontwerper van die trails een onderscheiding krijgen en ingehuurd worden om de rest van Nederland te ontginnen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 28 januari 2020, 10:16 Hierboven schreef ik ergens dat ik iedereen het vrije rijden zo gun, en waarom. Dat de flowroutes 2.0 mega kicken en genieten zijn, maar dat je er nog niet 'echt' leert MTB-en. Vandaar dat technischere 3.0 routes me een mooie ontwikkeling lijken voor met name centraler in het land, waar dat vrije rijden lastig is (geen plek, te vol, schuchtere terrein/natuureigenaren, relatief weinig hoogteverschillen, weinig uitdagend terrein).

Dit stukje vond ik de lading wel dekken, van wat er kan gebeuren als je eens buiten de 'flow-route-bubbel' komt.
Dit gaat aan het feit voorbij dat de 'natuurlijke route' op de zandgronden (denk 75% van de NL routes dus) juist flow trails zijn. Dat is het enige wat je aan kunt leggen zonder een overmaat aan onderhoud te moeten plegen.

Dan is het leuk om te zien dat als de ondergrond anders is er ook goed gebruik van die mogelijkheid wordt gemaakt :-q

Maar ga dat nou niet toepassen op wat 'zou kunnen gebeuren' op de UHR of Schoorl. Op zandgrond is een steile klim of afdaling in no-time verdwenen, is een switchback na een paar weken een ruime bocht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zeg ook niet dat je wat er in Zuid L ligt, op of naast routes, na kunt/moet maken centraler in het land.
Je kunt er wel dingen gaan bedenken, routes 3.0, die ergens tussen gesoigneerde flowroutes 2,0 ('waar hele gezinnen veilig overheen kunnen') inzitten en uitdagendere trails in binnen- en buitenland, of die nou op een vaste route liggen of erbuiten.
Meer 'natural' is vaak onvoorspelbaarder dan 'flow'. Van meer 'natural' routes, trails, leer je sneller anticiperen en lijnen kiezen, leer je hoe je plots opdoemende obstakels meestert. Op een flowroute kom je dingen helemaal niet tegen, dus leer je het niet.
De ervaring die ik hierboven quote weerspiegelt dat gevoel mooi. Dat zijn niet mijn woorden, he? Het zijn de woorden van iemand die bijna alleen flowroutes rijdt tot nog toe, zo rijden er heel veel MTB-ers rond in centraal/vlak Nl.

Ik gun iedereen dat vrije rijden, en ik gun centraal/vlak Nl technischere minder flowy 3.0 vaste routes/routetjes toe, om lekker af te kunnen wisselen met de fantastische 2.0 routes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: di 28 januari 2020, 10:29
Maar ga dat nou niet toepassen op wat 'zou kunnen gebeuren' op de UHR of Schoorl. Op zandgrond is een steile klim of afdaling in no-time verdwenen, is een switchback na een paar weken een ruime bocht.
Gaat prima hoor,

- blootliggende wortels waardoor drops ontstaan kun je gewoon stabiliseren,
- Hairpins kun je zo afzetten dat er geen opties zijn om de bochten wijder te maken.
- Steile klimmen vanaf begin afdekken met (ingegraven) schapenhek
- etc etc


En ja, ik help daar zelf aan mee, mijn handjes gaan uit de mouwen dus ik mag meepraten ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Oli4k schreef: di 28 januari 2020, 10:21 Kan de ontwerper van die trails een onderscheiding krijgen en ingehuurd worden om de rest van Nederland te ontginnen?
:-q :-q :-q
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De meeste groene vlaggetjes die hier in Limburg in de grond worden geprikt op routes die vernieuwd of uitgebreid worden zijn door dezelfde persoon in de grond geprikt die de UHR van vlaggetjes voorzag :winkie: … Is trouwens ook degene die de vlaggetjes in de grond prikte bij bikeparkje Kattevennen, met een gave pumptrack, rockgardens etc (net bij Sittard de grens over in Blg, bij Genk).
Ra, ra... waar zit 'm het verschil in?

De mooiste uitdagingen vind je ook hier in Limburg 'naast' de vaste routes, waar je nog vrij mag rijden. Ook 'hier' vind je de meeste veiligheid 'op' de routes, er zijn altijd grenzen... al worden die hier wel meer opgezocht dan in vlak centraal Nl. Je komt ze hier ook gewoon sneller tegen. Er is nou eenmaal meer hoogteverschil, de onderhoudsploegen zijn kleiner, minder fanatiek, dus ze liggen er 'natuurlijker' bij, minder goed onderhouden zo je wilt, modder hoort gewoon bij de Limburgse bodem in herfst/winter. De meeste nieuwe vaste routes lokken het ook niet uit om 'bereden te worden door gezinnen', er zit meer een notie bij van: 'kan te risicovol zijn'. En die notie klopt ook.

Naast de routes vind je de steilste stukken, de (wandel)trappen, meestal met houten bielzen. Over of langs die passages met trappen naar beneden of naar boven, daar leer je heel veel van. Tractie houden in glibberbochten naar boven of beneden, in/tussen de stenen, op de natte wortels, off-camber. Over boomstammen wippen met meteen een afdaling achter een stammetje, of over een stam heen in een steile natte klim. Kuilen en diepe geulen doorkruisen. Zo steil naar beneden dat het alles of niets wordt, omdat afstappen niet gaat (of tegenwoordig met dropper dan misschien weer net wel), daar met volledige controle naar beneden rollen (rembeheersing, als je een wiel blokkeert ga je ongecontroleerd glijden)… met 40-50km/u een lange met stenen en stokken bezaaide Holleweg af slalommen, door/over watergeulen heen, pak en beet een 70-100hm naar beneden... Dat is uitdagend en leuk! En allemaal prima te oefenen eerst op lagere snelheden, stapje voor stapje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ja potver, zit me even lekker te maken. De leukste routes van NL liggen klaarblijkelijk 330km verderop. :((
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

aurelius schreef: di 28 januari 2020, 10:16 Dat de flowroutes 2.0 mega kicken en genieten zijn, maar dat je er nog niet 'echt' leert MTB-en.
Maar bestaat er nou zo iets als "echt mountainbiken"?
Wat is mountainbiken...

Ben je al aan het mountainbiken als je op een "mountainbike" rijd?
Of moet je perse onverhard rijden?
Of perse jumps maken?
Of onder de modder thuiskomen?
En als je nu met een gravelfiets over een mountainbike parcours rijd, ben je dan aan het mountainbiken of gravelbiken??

Ik snap het niet meer... :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De eerste 'echte' mountainbikers gingen gewoon een breed pad, een gravel road naar beneden af. Leek meer op een flow trail dan op een wandelpad... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik pleit voor de terugkeer van de term All Terrain Bike. Dat dekt de lading veel meer :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie