Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Misschien is het een idee om ipv eindeloze discussie aan te gaan hier foto's te plaatsen van wat er in Nederland landschap technisch mogelijk is?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 15:53
Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 15:41

Laat eens een trail (liefst afdaling) natuurlijk eroderen, komen er vanzelf allemaal mooie dingen tevoorschijn.
niet alle trails zijn hiervoor geschikt maar eentje zoals afdaling Hoge Ginkel moet dat zeker kunnen en gebeurt dat gelukkig tot nu toe ook.
Nou, dan is toch alles in orde?
Geen idee, ik ken de plannen niet.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 15:54 Misschien is het een idee om ipv eindeloze discussie aan te gaan hier foto's te plaatsen van wat er in Nederland landschap technisch mogelijk is?
Daar probeerde ik ook een beetje op aan te sturen inderdaad. Heb ooit eens plaatjes hier gezien van een wortelafdaling op Schoorl bijvoorbeeld die er best uitdagend uit zag.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Wat ook nog eens een probleem is met de natuurlijk route's, is dat er vaak maar een kort stukje echt technisch moeilijk/mooi is. De rest van de route is vaak een recht pad dwars door het bos heen.

Men vindt dat saai en gaat op die stukken routes aanleggen. Op een gegeven moment zijn ze daar mee klaar en worden de technische natuurlijke stukken ook aangepakt lijkt het.

Ik heb tot nu toe 72 routes gedaan in Nederland. Hier een lijstje met naar mijn mening wel uitdagende route's die misschien interessant voor jou kunnen zijn in willekeurige volgorde:

Zeddam: Laatst veel aan de route verbouwd, saaie stukken vervangen voor singletracks, maar geen makkelijke singletracks.

Hoge Ginkel: Eerste stuk zal wel te veel knikkerbaan zijn voor jou, maar vanaf de snakerun begint het ergens op te lijken.

Kwintelooijen: Veel klimmen en veel moeilijke ruige afdalingen, die moet je wel een paar keer doen voordat je die echt snel kan

Reek: Als ik zo naar jou video's kijk op youtube is dit de route voor jou. Toen ik er was, was het heel slecht onderhouden, ook allerlei zooi over de route en veel andere paadjes die je ook kan inslaan. Niet heel veel hoogte verschil maar wel drops en allerlei andere gekke dingen.

Nijmegen: Ik ben er al een tijdje niet meer geweest en ik lees dat er veel verbouwd is, maar hier zaten in ieder geval ook mooie technische stukken in.

Appelscha(Bosberg): Wel een aangelegde route volgens mij, maar wel aardig pittig. Geen flow track.

Parkstad (Brunsummerheide): Vooral het noordelijke deel lekker ruig en aardig wat hoogte verschil

Deurne (Walsberg): Ook een aangelegde route denk ik, maar best technisch ook wortels enzo. Denk wel wat te tam nog voor jou. Niet veel hoogte verschil
Laatst gewijzigd door Linc op ma 27 januari 2020, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

38x10 schreef: ma 27 januari 2020, 15:51
Linc schreef: ma 27 januari 2020, 15:39

Ok. En wat vond je van Hoge Ginkel en Kwintelooijen?
Die zijn best wel anders dan HV en LV, maar de moeilijkheidsgraad daar moet je ook niet overdrijven (ik mag het argument dat een klein kind deze routes zonder noemenswaardige problemen in de rondte rijdt niet meer gebruiken geloof ik, maar toch...).
Ik wil een klein kind die voor het eerst op een MTB zit Kwintelooijen wel eens zien doen dan...
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Ik denk dat de situatie over het algemeen veel beter is dan 15 jaar geleden. De gemiddelde route bestond uit voornamelijk brede paden, tamelijk rechte singletracks en af en toe een klein heuveltje op en af. Er zullen wat wat uitzonderingen zijn maar het gros van de routes is interessanter geworden. Meer remmen, veel meer (snelle) bochten en veel minder lange rechte paden. Ik denk dat we daar vooral blij mee moeten zijn en ik denk dat de huidige flowtracks alleen maar een opstap zijn naar nog betere routes. Dat aangelegde tracks toegankelijk zijn voor alle niveau's vind ik niet vreemd. Ten eerste speelt bij aangelegde tracks de verantwoordelijkheid een rol en ten tweede is het ook goed dat aangelegde tracks niet alleen voor een groepje elite rijders met bijzondere skills zijn bestemd. Waar ik wel op hoop is dat routes uitgebreid gaan worden met stukjes of lusjes met meer technische uitdaging, zoals bijvoorbeeld op hoge en lage vuursche al gebeurd. De route blijft dan breed toegankelijk en de gevorderde biker kan wat meer uitdaging zoeken.

Dat gezegd hebbende, ik reed toevallig de flowtrack van Helmond en dat was mij ook iets teveel van het goede. Je hebt niet meer echt het gevoel door de natuur te fietsen en er zit eigenlijk geen afwisseling in. Soms zie je vanaf een punt 3 of 4 singletracks op een paar meter van elkaar liggen waardoor het wel erg "gezocht" voelt. Het voelt niet als een route maar als een (race)baantje.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 15:54
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 15:53

Nou, dan is toch alles in orde?
Geen idee, ik ken de plannen niet.
Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 15:41 Laat eens een trail (liefst afdaling) natuurlijk eroderen, komen er vanzelf allemaal mooie dingen tevoorschijn.
niet alle trails zijn hiervoor geschikt maar eentje zoals afdaling Hoge Ginkel moet dat zeker kunnen en gebeurt dat gelukkig tot nu toe ook.
Blijkbaar constateer je zelf dat het wel gebeurt zoals jij wilt.


Maar stukken laten eroderen is niet echt een optie voor duurzame trails. Ook niet voor technische trails overigens. In het verleden genoeg dingen gereden die na een paar jaar onmogelijk waren geworden. En nu nog steeds niet gereden kunnen worden.


Dus nogmaals: wat wil iedereen nou werkelijk en hoe is dat te realiseren?


"Niet technisch genoeg" is veel te makkelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 16:18

Maar stukken laten eroderen is niet echt een optie voor duurzame trails. Ook niet voor technische trails overigens. In het verleden genoeg dingen gereden die na een paar jaar onmogelijk waren geworden. En nu nog steeds niet gereden kunnen worden.


Dus nogmaals: wat wil iedereen nou werkelijk en hoe is dat te realiseren?


"Niet technisch genoeg" is veel te makkelijk.

Zoals ik al even noemde zijn er op bijv. Hoge Vuursche wel kleine stukjes voor de gevorderde biker aangelegd. Het staat duidelijk aangegeven en de minder ervaren biker kan de gewone route volgen. Ik heb geen verstand van de bouw van routes en de bureaucratie die daar bij komt kijken, maar als het daar kan, moet het vaker kunnen lijkt me?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Linc schreef: ma 27 januari 2020, 16:10
38x10 schreef: ma 27 januari 2020, 15:51
Die zijn best wel anders dan HV en LV, maar de moeilijkheidsgraad daar moet je ook niet overdrijven (ik mag het argument dat een klein kind deze routes zonder noemenswaardige problemen in de rondte rijdt niet meer gebruiken geloof ik, maar toch...).
Ik wil een klein kind die voor het eerst op een MTB zit Kwintelooijen wel eens zien doen dan...
Mijn zoontje van 6 vorige week. Was de leukste route van alle UHR routes vond hij (Kwint' hebben we voor het laatst bewaard). Was niet de eerste keer op de MTB, maar dat beweerde ik ook niet. Kwintelooijen is zeker pittig, en er zitten best een paar uitdagende stukjes in, maar nergens echt spannend. En dat is wat mensen vooral missen op de NL routes denk ik. Maar mss is echt spannend wel helemaal niet mogelijk met ons landschap?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

38x10 schreef: ma 27 januari 2020, 16:30
Linc schreef: ma 27 januari 2020, 16:10

Ik wil een klein kind die voor het eerst op een MTB zit Kwintelooijen wel eens zien doen dan...
Mijn zoontje van 6 vorige week. Was de leukste route van alle UHR routes vond hij (Kwint' hebben we voor het laatst bewaard). Was niet de eerste keer op de MTB, maar dat beweerde ik ook niet. Kwintelooijen is zeker pittig, en er zitten best een paar uitdagende stukjes in, maar nergens echt spannend. En dat is wat mensen vooral missen op de NL routes denk ik. Maar mss is echt spannend wel helemaal niet mogelijk met ons landschap?
Dat jou zoon een natuurtalent is wil niet zeggen dat de route makkelijk is. En als je technisch moeilijker wil, dan moet je niet in Nederland gaan fietsen denk ik.

En als je het niet spannend vond, dan moet je het een keer proberen zonder te remmen. :winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Wat ik zelf ook zie als ik aan de route bezig ben is dat het overgrote deel van de mensen recreanten zijn die het nu al moeilijk genoeg hebben.

Als ik dan een stuk heb dat ik leuk vind, maar waar 90% met een sjaggo hoofd naar boven loopt is het in mijn opzicht niet goed.
Het moet leuk zijn voor het gros en niet voor de enkeling.

Het is een beetje als de enkeling die graag alleen maar door de blubber fietst.
Weet dat het grootste deel hier ook geen fan van is.
Dan gaan we ook niet alle MTB routes in modderbakken veranderen.

Mijn mening is, als het niet spannend genoeg is moet je sneller gaan of een minder capabele fiets pakken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tim. schreef: ma 27 januari 2020, 16:25
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 16:18

Maar stukken laten eroderen is niet echt een optie voor duurzame trails. Ook niet voor technische trails overigens. In het verleden genoeg dingen gereden die na een paar jaar onmogelijk waren geworden. En nu nog steeds niet gereden kunnen worden.


Dus nogmaals: wat wil iedereen nou werkelijk en hoe is dat te realiseren?


"Niet technisch genoeg" is veel te makkelijk.

Zoals ik al even noemde zijn er op bijv. Hoge Vuursche wel kleine stukjes voor de gevorderde biker aangelegd. Het staat duidelijk aangegeven en de minder ervaren biker kan de gewone route volgen. Ik heb geen verstand van de bouw van routes en de bureaucratie die daar bij komt kijken, maar als het daar kan, moet het vaker kunnen lijkt me?
Kijk, het gebeurt blijkbaar al!

Maar je hebt wel een punt: het moet wel kunnen. Ik denk dat minstens de helft van de vrijwilligers op de UHR ook wel meer wil dan er mag. En stiekem zit er best wat in als je een beetje oplet. Omdat die vrijwilligers een lijntje vrij gemaakt hebben, een hoopje zand op de juiste plek. Dus als vrijwilliger heb je zeker invloed. En langzaam verandert dus de baan ook, er is al meer mogelijk dan voorheen.

Maar veel meer dan een hier en daar een dropje of wat wortels ga je niet krijgen in NL.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Linc schreef: ma 27 januari 2020, 16:41 Dat jou zoon een natuurtalent is wil niet zeggen dat de route makkelijk is. En als je technisch moeilijker wil, dan moet je niet in Nederland gaan fietsen denk ik.

En als je het niet spannend vond, dan moet je het een keer proberen zonder te remmen. :winkie:


Het blijft een kind hè? Dat zou eea toch in perspectief moeten zetten, talent of niet (persoonlijk denk ik dat veel volwassenen de mogelijkheden van kinderen onderschatten, maar da's een andere discussie).

Maar jij zegt dus dat een parkoers als Kwintelooijen zo'n beetje de grens is van wat je met het Nederlandse landschap (buiten Limburg wellicht) bereiken kunt?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij werd er om foto's gevraagd van wat er mogelijk is:

Zie hier ons aller George tijdens de Steel is Real rit in 2013, net achter de Mookerheide. Was wellicht een van de mooiste afdalingen van NL. Steil, lekker wortelig aan de start, mooi lus om een omgevallen boom heen halverwege en dit hele steile zijlijntje daar net na. Staatsbosbeheer heeft daar helaas een paar jaar geleden 50 bomen over heen laten vallen. Wat wel opviel bij deze afdaling (die dus buiten de vaste route lag) was dat hij behoorlijk aan slijtage onderhevig was, zelfs al werd hij vooral door een paar locals gereden. Als je hier de huidige hoeveelheden die nu bijv op Amerongen rijden overheen zou laten gaan is hij binnen no time niet meer te rijden. Naast het feit dat de helft van de mensen lopend naar beneden zou gaan.

Afbeelding

En dan was dit iemand die nog wel een aardig potje kon sturen! (Maar wie was het ook alweer? Maanfruit?)
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 15:54 Misschien is het een idee om ipv eindeloze discussie aan te gaan hier foto's te plaatsen van wat er in Nederland landschap technisch mogelijk is?
Afbeelding

Afbeelding

Lang leve afval :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie