Door de bomen het bos niet meer zien...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
TheBaCo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 januari 2020, 21:14

Hallo,

Aangezien ik graag op de mountainbike wil gaan stappen ben ik veel gaan lezen en zoeken op internet...
Zo ook hier uitgekomen uiteraard ;-)

Mijn naam is Bart, 35 jaar en ik heb heel veel zin om weer op het zadel te kruipen.
Maar... wat ga ik aanschaffen!? Ik wil iets degelijks. Iets waar ik even mee vooruit kan.
En dan zoek ik iets dat goed geschikt is voor mijn 1,89m lengte en gewicht van 76kg.
(armlengte 71cm, binnenbeenlengte 88cm, romphoogte 157cm)

Ga ik een beetje zoeken, dan kom ik uit bij een aantal fietsen waarvan ik denk dat het goede bikes zijn.
Maar dat is ook maar een beetje een gevoelskwestie wellicht.

Zo kom ik bijvoorbeeld uit bij:

Trek X-Caliber 9 2020 (€ 960,-)
Cube Reaction Pro 2020 (€ 1044,-)
Trek Procaliber 6 2020 (€ 1199,-)
Scott Scale 960 2020 (€ 1299,-)

Waar doe ik goed aan, wat zijn volgens jullie als kenners en ervaringsdeskundigen nou zaken waarvan je zegt "daar zou ik voor gaan, om die en die reden...?"

Ik zou graag de paden op gaan, de bossen in en door het heuvelland fietsen.
Snelheid is niet de prio, wat comfort zou fijn zijn (rug).

Jullie reacties zijn meer dan welkom!
Thanks!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik ken de specificaties van die fietsen niet uit mijn hoofd. Linkjes helpen. Zover ik het weet, zijn er in ieder geval verschillen in geometrie. De Cube is korter dan de Scott. Dit betekent dat je met de Cube, afhankelijk van de maat die je kiest, wat meer rechtop kan zitten dan bij de Scott. Wat het best voor jouw rug is en wat voor jou het beste zit weet ik niet.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De Trek Procaliber 6 heeft een Isospeed decoupler welke de klappen aan de achterzijde iets afdempt. Dus voor iemand met een kwetsbare rug wellicht een optie maar het is en blijft een hardtail.
Wil je mij aub verklappen waar ik het 2020 model voor € 1199,-- kan kopen ? :wink:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hier een biker met een (licht) kwetsbare rug. 2 hardtails gehad, maar uiteindelijk op mijn fully de rust gevonden.
Ik weet niet hoe serieus je klachten zijn, maar een 2e hands fully wordt hier met regelmaat aangeboden.
Het overwegen waard...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Tja, die linkjes... (Dan weet je waar je het kan kopen).

Overigens je kan ook een fiets kopen met dropper en veel staan; dat is voor je rug beter dan zitten. Dan moet je wel een fiets kopen met een niet te lange zitbuis.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor comfort helpt inderdaad een fully ,evt 2e hands, het beste. Fietsen als de Canyon Nerve met 11cm veerweg achter en 12 filteren net ff de trails wat fijner.
Als snelheid niet zo,n ding is kan een fiets met plusbanden ook nog wel een idee zijn.
Ik heb een Trek Roscoe en doordat die meer volumieuze banden heeft kun je die met lagere banden druk rijden waardoor de banden meer filteren.
Een verder voordeel is meer grip en makkelijker over zand heen rollen, een nadeel is wat meer rolweerstand dus je gaat er geen races mee winnen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
TheBaCo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 januari 2020, 21:14

Thanks voor jullie reacties.
Aangezien ik eerst weer eens flink aan m'n conditie moet werken, en ervaring moet opdoen met een 29'er, denk ik dat het voor nu beter is om voor een hardtail te kiezen. Meer ook gezien het grote verschil in kosten met een fully. Wellicht is het dan beter om over een paar jaar de overstap te maken.

Ik neig naar de Trek X-Caliber 9, specs zijn volgens mij prima, en een dropper kan er eventueel ook in.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/nl/n ... 9/p/29760/
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Toch mis ik in deze draadjes en vaak in de lijstjes van de avonturiers op zoek naar een nieuwe of andere fiets de Specialized Chisel.

Zeker in het segment 1100-1400 euro komt deze fiets zelden voorbij.

Behalve de 2018 / 2019, zijn de 2020 modellen beter in de markt gezet wat betreft prijs en uitrusting.

Is toch zeker de moeite waard om te bekijken, erg strak frame en denk toch vergelijkbaar afgemonteerd ten opzichte van de andere modellen in het lijstje (minus Cube, maarja)

Verder biedt de fiets een mooi platform om langzaam op door te bouwen in de toekomst. (Alhoewel dit voor meerdere fietsen geldt natuurlijk)

*Nee, ik wordt niet betaald om dit te posten in topics over een nieuwe fiets, echter komt de Chisel gewoonweg niet vaak voorbij en hij is zeker het overwegen waard! (Ik ben erg tevreden in ieder geval) :lol: *
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

De Specialized Chisel is inderdaad een erg fijne fiets, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Al deze fietsen verschillen in details wat betreft de geometrie. Hoeken verhoudingen lengte, hoogte. Wat het beste past bij je, weten we niet. Je zit bijvoorbeeld bij de Trek op de grens van XL (zou het waarschijnlijk moeten zijn ) en L. Misschien zit een fiets waar je niet net op de grens zit, maar midden in een maat beter. Dat hoeft niet zo te zijn, maar dat moet je zelf ervaren.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

gijsje schreef: do 23 januari 2020, 23:28 De Trek Procaliber 6
Wil je mij aub verklappen waar ik het 2020 model voor € 1199,-- kan kopen ? :wink:
BopZ
who dares wins
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mtb1988 schreef: za 25 januari 2020, 19:40 Toch mis ik in deze draadjes en vaak in de lijstjes van de avonturiers op zoek naar een nieuwe of andere fiets de Specialized Chisel.

Zeker in het segment 1100-1400 euro komt deze fiets zelden voorbij.

Behalve de 2018 / 2019, zijn de 2020 modellen beter in de markt gezet wat betreft prijs en uitrusting.

Is toch zeker de moeite waard om te bekijken, erg strak frame en denk toch vergelijkbaar afgemonteerd ten opzichte van de andere modellen in het lijstje (minus Cube, maarja)

Verder biedt de fiets een mooi platform om langzaam op door te bouwen in de toekomst. (Alhoewel dit voor meerdere fietsen geldt natuurlijk)

*Nee, ik wordt niet betaald om dit te posten in topics over een nieuwe fiets, echter komt de Chisel gewoonweg niet vaak voorbij en hij is zeker het overwegen waard! (Ik ben erg tevreden in ieder geval) :lol: *
+1 :-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zal aan mij liggen, maar ik kan weinig avontururlijks ontdekken aan de keuze voor een Specialized.
Zo'n beetje hetzelfde als de keuze voor een Golf als gedurfd betitelen.

Verder niets mis mee. (behalve dat ik net op mtbr een chizel voorbij zag komen met een gescheurde zitbuis)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TheBaCo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 januari 2020, 21:14

Wat als ik toch meer wil investeren en een fully koop... Canyon Neuron AL 7.0 bijvoorbeeld. https://www.canyon.com/nl-nl/mountain- ... groesse=XL

Comfort voor de Zuid-Limburgse paden...

Kost wat meer, maar is t ook meer?!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is leuk speelgoed!


Het is zeker een fiets met meer mogelijkheden. En voor een nette prijs :-q In dat opzicht zou je nog wat kunnen rondkijken of dealers niet zoiets hebben staan als overjarig model, dan kom je vaak op een vergelijkbare prijs. en is je keuze ruimer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie