Carbon zool: becherming nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb een paar nieuwe schoenen gekocht en de plaatjes laten monteren.
Heerlijke schoenen met carbon zool.
Deze is gelakt en gaat zowieso dus flink beschadigen.p

De openingen voor de plaatjes zijn verder naar voren verplaatst dan het vorige model wat ik had, waardoor het net past.
Wel drukt de onderste “punt” daardoor een beetje in het carbon.

Nu zullen de zolen er vast op bedacht zijn, maar dingen die je niet mag doen met carbon zijn puntbelasting (plaatjes strak vastzetten en lopen) en schuren (de plaatjes en pedalen).

Na een paar ritten zijn er zoals verwacht aardig gebruikssporen. Als het optisch is en blijft dan maakt dit niets. Wanneer het kwaad doet aan de structuur dan is het ander verhaal.
Deze belachelijk dure schoenen (ja het waren de enige die lekker zaten) wil ik graag zo lang mogelijk mee laten gaan.

Moeten deze gemonteerd worden om de zool langer mee te laten gaan?
Afbeelding

De schoenen na twee keer gebruiken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Kan aan mij letten maar staan ze niet erg laag om mee te beginnen ?
Heb dezelfde schoenen maar bij mij staan de ongeveer halfin het zwarte gedeelte.
Daar staan ze onder de bal van m'n voet, en volgens mij horen ze daar ook. :~

Heb die van mij al aardig mishandeld maar kan wel zeggen dat de zool erg stevig is.
Alleen wat krassen maar meer niet.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb zelf eggbeaters en die laten wel sporen in de schoenzool zien, maar op de foto’s zie ik spd-plaatjes?
Daar heb ik geen ervaring mee, welke pedalen heb je?
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

RobBoZ schreef: di 21 januari 2020, 21:43 Kan aan mij letten maar staan ze niet erg laag om mee te beginnen ?
Heb dezelfde schoenen maar bij mij staan de ongeveer halfin het zwarte gedeelte.
Daar staan ze onder de bal van m'n voet, en volgens mij horen ze daar ook. :~

Heb die van mij al aardig mishandeld maar kan wel zeggen dat de zool erg stevig is.
Alleen wat krassen maar meer niet.
Hij is afgesteld door een bikefitter. Ik zou ook zeggen wat verder naar voren, maar als ik vanuit de rand van de zool bij de hak meet lijkt het niet heel veel te verschillen. Vind het zelf moeilijk meten als je overstapt naar een andere schoen, vandaar dat ik naar de bikefitter ben geweest.
Weet wel dat de ene bikefitter zegt dat ze onder de bal moeten en de ander verder naar achteren.

Als deze beschadiging bij mij na twee ritjes is, dan wil ik niet weten hoe ze er over een jaar uitzien. Laat staan als er loopstukken over stenen bij komen. Gaat dat niet door het carbon heen?
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

ThijsE schreef: di 21 januari 2020, 21:49 Heb zelf eggbeaters en die laten wel sporen in de schoenzool zien, maar op de foto’s zie ik spd-plaatjes?
Daar heb ik geen ervaring mee, welke pedalen heb je?
Het zijn inderdaad Shimano spd pedalen :-q
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Freewheeler schreef: di 21 januari 2020, 21:52 Als deze beschadiging bij mij na twee ritjes is, dan wil ik niet weten hoe ze er over een jaar uitzien. Laat staan als er loopstukken over stenen bij komen. Gaat dat niet door het carbon heen?
De glans is er bij mij ook al af van over stenen lopen, mis inklikken, modder er uit schoppen enz.
Maar meer schade als dat is er niet.

Ik ken jou voeten natuurlijk niet, maar je zou de zool eens tegen de onderkant van je voet kunnen houden en kijken hoe de positie van het plaatje dan uitkomt.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Het carbon zal het wel houden.
Bij SIDI zijn het de rode 'grips' onderaan de zool welke snel verslijten.
Je kan deze wel vervangen, ik denk dat ze het daarom in een sneller slijtende plastic of rubber gemaakt hebben..
Commerce voor alles.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThijsE schreef: di 21 januari 2020, 21:49 Heb zelf eggbeaters en die laten wel sporen in de schoenzool zien, maar op de foto’s zie ik spd-plaatjes?
Daar heb ik geen ervaring mee, welke pedalen heb je?
:roll: Spd plaatjes dus Spd pedalen , merk,type ,maakt niet uit ...

Vraag is ook ; de belasting van de materialen welke op deze manier is gemonteerd ...,,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

TaurineR schreef: wo 22 januari 2020, 00:08 Het carbon zal het wel houden.
Bij SIDI zijn het de rode 'grips' onderaan de zool welke snel verslijten.
Je kan deze wel vervangen, ik denk dat ze het daarom in een sneller slijtende plastic of rubber gemaakt hebben..
Commerce voor alles.
Ik verwacht eerder dat het voor de grip is.
Als ze het voor de commercie hadden gedaan hadden ze ze gewoon niet uitwisselbaar gemaakt.

Maar rij al 2 jaar met deze schoenen en moet zeggen dat ik de slijtage wel mee vind vallen.
Je moet ze uiteraard niet als wandelschoen gaan gebruiken of iedere klim oplopen.
(Ik heb overigens geen aandelen in sidi ofzo hoor. :tong )
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Snelle Buffer schreef: wo 22 januari 2020, 06:52 :roll: Spd plaatjes dus Spd pedalen , merk,type ,maakt niet uit ...
Ik vroeg het omdat er beschermplaatjes van Crankbrothers zijn gepost. Die ken ik en bieden prima bescherming icm eggbeaters, omdat de veer in kan vreten in de zool. Dit plaatje past dan precies in het contactpunt tussen de veer en de zool.
Het spd systeem ken in niet, dus weet niet of dit plaatje daar dezelfde bescherming biedt.
Daarnaast komt de schoen iets hoger te zitten en heb ik destijds sleeves op de eggbeaters gezet, zodat de schoen weer goed aansluit op de pedalen.
Of dit ook geldt voor spd...?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik kocht ooit een paar Shimano schoenen met carbon zool. Na 5 jaar afgedankt, en dat lag niet aan de zool, die was nog stijf genoeg en bruikbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat Sidi geen idee heeft wat ze doen, dus de boel valt binnen een half jaar uit elkaar :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Heb ook schoenen met Carbon zool, s-works.
Omdat ik de beschermplaatjes nog had liggen van mijn oude eggbeaters, deze onder de spd plaatjes geschroefd.
Zitten er inmiddels een jaar of 5 denk ik, gaat prima, en “invreten” is minimaal rond het plaatje.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 januari 2020, 17:37 Ik denk dat Sidi geen idee heeft wat ze doen, dus de boel valt binnen een half jaar uit elkaar :~
Ik heb nog nooit een sidi schoen gehad die niet onverwoestbaar was
Who needs roads when there's dirt
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Ik heb time pedalen. Deze hebben een iets andere bevestiging dan spd. Ik ben er op een vervelende manier achtergekomen dat er voor deze wel bescherming nodig is: na iets minder dan een jaar was de Carbon zool dwars doormidden!

Lastig fietsen! Nu toch maar de plaatjes ertussen ;-)
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Plaats reactie