Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 16:13 Even terug naar het 'begin', hoe zit het nou met die B-tension schroef?
Want dat die goed staat geloof ik nu ook niet meer..
Het geluid op het filmpje is typisch een B-tension schroef die te los staat.
Dus geeft de B-tension schroef (de middelste achter op je achterderailleur) eens een hele slag naar rechts.
Dit is al heeeel vaak aangegeven en die staat echt wel goed. Dat is één van de eerste dingen waar je naar kijkt als je achter “iets” hoort.
Zoals ik al zei lijkt het op geratel doordat de camera vastzit op het frame en dus begrijp ik je vraag. Maar het is écht gekraak.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Het hele blad ziet er gehavend uit ,lijkt op zacht materiaal .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Makkelijk schreef: za 18 januari 2020, 15:59 Theorie: om wat voor een reden dan ook is je kleine blad naar de klote gegaan. Sindsdien sloopt dat blad je kettingen heel snel.
Inmiddels al derde blad en vierde ketting. Zojuist weer bij de fm geweest en zij staan net als ik écht voor een raadsel. Ze gaven wel aan dat met pekel op de weg ook e.e.a. veel sneller kan slijten. Niet dat er dit jaar al gestrooid is maar puur ter info. Shimano had bijvoorbeeld een aantal jaren terug heel veel problemen met gebroken kettingen, maar alleen uit Nederland. Dat bleek te komen door een andere samenstelling van het strooizout.
In die trand zal ik ook eens gaan zoeken; als ik terug denk is de dure ketting die binnen 200 km over de 0,75 zit voornamelijk gesmeerd met iets nieuws wat ik had gekocht: SKS lube your chain.
Met de nieuwe set rij ik nu 300km met Shimano wet- en dry lube en nog geen 0,50 op de ketting. De laatste rit heb ik opnieuw gesmeerd met SKS lube your chain en meteen past de 0,50 er in en ziet mijn kleine blad er zo uit. Vreemd maar ook heel toevallig. Ik zal hier eens dieper induiken.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Snelle Buffer schreef: za 18 januari 2020, 18:50 Het hele blad ziet er gehavend uit ,lijkt op zacht materiaal .
Ja, dat vond ik ook al....maar het is toch een standaard m8000 bc 26 blad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het kleine XT voorblad is van alu en dus te zacht voor 'dagelijks' gebruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De gehele XT lijn is niet geschikt voor het niet juist kunnen schakelen :( en meerdere hebben ook zich afgevraagd en ook daadwerkelijk gevraagd (waarschijnlijk omdat het toch niet de minste bike is) en de LBS hoe en waarom ga je niet terug, of zij moeten het oplossen.....ja helemaal mee eens....maar de LBS is natuurlijk niet verantwoordelijk voor het niet kunnen schakelen en ik denk ook, het goed en de nodige zelf onderhoudsplicht zoals ketting reinigen en smeren :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 17 januari 2020, 18:11 Ik geloof Benno en Mario.
De conclusie is dat Sensa geen idee heeft waar ze het over hebben :o
"Jawel hoor."

Semsa maakt ook Supra en die maken ze aan de hand van het frame. Benno Z heeft een boostframe (vooropgezet dat de info van Mario klopt) en daar heeft Sensa dus een 8000-boost in gestoken (8010-b - 12 x 148 - 11 speed) om die passend te maken voor het frame. En in combinatie met de boostnaaf hebben ze dan ook een boostcrank gemonteerd.

Het probleem (denk ik) is dat die 11-speed boost de naaf gecentreerd heeft als een 12 x142 en dus eigenlijk toch een gewone 8000-crank had moeten hebben. Alleen hebben ze daar misschien wat weinig ruikte voor over gelaten in het frame.
Benno Z schreef: za 18 januari 2020, 14:08
Mario070 schreef: za 18 januari 2020, 12:42 Dit kun je ook niet.....no chainstay clearance en dan non boost monteren moet je offset bladen gebruiken en als die voor een 2x bestaan kom je uiteindelijk op het zelfde uit :-q
Je hebt weer helemaal gelijk, er zit 2,5mm tussen kleine blad en frame. Dat gaat inderdaad niet passen.
Dus misschien wisten ze toch niet helemaal wat ze deden ;) .

Zoals ik al eerder schreef is misschien een andere crank met een kliener binnenblad (mogelijk dat ook het buitenblad er aan moet geloven) een mogelijkheid. Voordeel is dan dat je achter ook kleiner kan rijden met een betere kettinglijn. Maar als je ook het buitenblad kleiner moet hebben trap je misscghien uit je versnellingen als het een keer heel snel gaat. Of de fiets bouwen zoals het frame bedoelt is met 12 speed boost.
Mits we nu de technische informatie goed hebben neig ik er naar dat Semsa een foutje gemaakt heeft en dat foutje dus ook moet oplossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar Benno heeft ons ook foute info gegeven, dus die quote hier boven kan de vuilnisbak in en ik trek nu toch de info van Benno in twijfel.
Hij vertelt ons de zaken zoals hij denkt dat ze zijn.
Dat blijkt niet de absolute waarheid te zijn, dus wij baseren ons advies en onze veronderstellingen waarschijnlijk niet op zuivere feiten.

Iemand van ons zou moeten gaan kijken als een soort second opinion ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Daarom ben ook kijken naar de specs. en nog kreeg ik tegengas, dat maakt het idd ingewikkeld :( shit happens, no hard feelings :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben ook niet boos, maar we zijn weer terug bij af.
Fiets toch maar terug naar Sensa?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 22:24 Maar Benno heeft ons ook foute info gegeven, dus die quote hier boven kan de vuilnisbak in en ik trek nu toch de info van Benno in twijfel.
Hij vertelt ons de zaken zoals hij denkt dat ze zijn.
Dat blijkt niet de absolute waarheid te zijn, dus wij baseren ons advies en onze veronderstellingen waarschijnlijk niet op zuivere feiten.

Iemand van ons zou moeten gaan kijken als een soort second opinion ;)
Foute info van mij vind ik een beetje ver gaan. Ik heb specificaties bij deze fiets gekregen die ik niet heb gecontroleerd (waarom zou je ook?) en ik ben er dus de hele tijd van uitgegaan dat dit correct is wat achteraf niet zo blijkt te zijn. Daar heb ik ook mijn excuses voor aangeboden, hoewel het mijns insziens geen fout van mij is.

Feit blijft wel dat ik volgens mij met een te scheve kettinglijn rijd, zie één van mijn eerdere posts waar de maten bij staan. Misschien kan iemand mij vertellen of die maten enigszins “normaal” zijn? Ik kan daar niets over vinden namelijk.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 22:39 Ik ben ook niet boos, maar we zijn weer terug bij af.
Fiets toch maar terug naar Sensa?
Er zijn heel veel van deze fietsen verkocht en voor zover mij bekend ben ik de enige met dit probleem.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kettinglijn die je voor gemeten hebt is ongeveer goed, een paar tienden mm maakt niet uit. (maar heb je goed gemeten?)
Wat staat er op de achterkant van je crank, 8xxxx-B ?
Achter is lastiger meten, maar bij boost zit het midden vd cassette aardig rond de 50mm. (veel beter dan bij een non boost naaf)
Tenzij je frame krom is zal je kettinglijn niet het probleem zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 januari 2020, 23:04 De kettinglijn die je voor gemeten hebt is ongeveer goed, een paar tienden mm maakt niet uit. (maar heb je goed gemeten?)
Wat staat er op de achterkant van je crank, 8xxxx-B ?
Achter is lastiger meten, maar bij boost zit het midden vd cassette aardig rond de 50mm. (veel beter dan bij een non boost naaf)
Tenzij je frame krom is zal je kettinglijn niet het probleem zijn.
Nou op de crank staat inderdaad FC M8000-B
Boost met plus 3 mm.
Ik zit al jaren niet meer in de fitesenmakerwereld maar komt de boost-boost niet alleen maar met microspline 12-speed? Gezien de spec van 11-speed dus gewoon een boost met non-boost 12x142 kettinglijn. En dat past minder goed bij elkaar. Boost-crank op niet zoveel boost naaf.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:32 Boost met plus 3 mm.
Ik zit al jaren niet meer in de fitesenmakerwereld maar komt de boost-boost niet alleen maar met microspline 12-speed? Gezien de spec van 11-speed dus gewoon een boost met non-boost 12x142 kettinglijn. En dat past minder goed bij elkaar. Boost-crank op niet zoveel boost naaf.
Naaf is FH-M8010-B CL 148x12 mm.
Plaats reactie