De juiste band kiezen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
S3B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 januari 2020, 18:02

Hi Guys,

Ik heb recent een nieuwe MTB aangeschaft en ben overgestapt van mijn oude 26-er naar een 29-er. Over het geheel genomen superblij met de nieuwe fiets alleen is deze uitgevoerd met MAXXIS Minion DHR II 2.4'', Exo, 3C Maxx Grip banden, voor Enduro.
Op internet lees ik louter positieve reviews over deze band maar ik vind dat hij voor Nederlands trails wel een enorme rolweerstand heeft, misschien zelfs iets te veel van het goede.

Waar ik op mijn 26-er lekker mee kon met mijn groep merk ik dat het op de 29-er echt aanpoten is. Nu had ik eerst ook een hardtail en nu een fully (waar natuurlijk ook energie verloren gaat) maar ik denk dat een band met iets minder, maar wel voldoende, grip ook wel wat verschil kan maken.

Ik ben benieuwd of jullie (ook) denken of dit een voelbaar verschil kan maken. En natuurlijk welke band jullie aanraden, voor een juiste balans tussen grip en rolweerstand voor hier in Nederland.

Groeten,
Seb
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Een Minion is, mijns inziens, zelfs in nattere omstandigheden zoals nu een overkill. Die geeft je inderdaad teveel rolweerstand door de hele grove noppen.

Zoveel mensen zoveel wensen en voorkeuren. De een zweert bij Schwalbe banden waar je, indien je op drassige routes rijdt, nu wellicht beter af bent met een Nobby Nic voor en een Racing Ralph achter.
Ligt je voorkeur bij Maxxis zou je voor een Ardent en achter een Icon kunnen monteren.

Worden de routes weer droger, of rij je op goed begaanbare routes, kun je voor een identieke band leggen als achter. Die bieden je meer dan voldoende grip.

Zo zijn er nog veel meer merken die je keuze lastig kunnen maken
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoi Seb, welkom hier.

Eerst even een misverstand uit de weg ruimen:
S3B schreef: do 16 januari 2020, 18:27 ... en nu een fully (waar natuurlijk ook energie verloren gaat) ...
Jouw vering kost geen energie. Hooguit op een strakke asfaltweg gaat er een fractie energie verloren, maar in het terrein win je per definitie ten opzichte van geen vering.

Dus zit het probleem inderdaad in je banden, hoewel de zithouding misschien ook mee kan tellen.

Die Maxxis is inderdaad een super band als je naar beneden aan het raggen bent in een ver buitenland. In Nederland heeft die band niets te zoeken.

Welke band voor jou wel geschikt is, hangt af van waar je rijdt en een heel klein beetje van hoe je rijdt.

In de regel is een goede semislick meer dan voldoende voor de meeste rijders. Denk dan aan een Schwalbe Racing Ralph/Ray, Wolfpack Speed/Race of Vittoria Mezcal. Dat zijn banden waar ik zeer goede ervaring mee heb. Op de zandgronden in Nederland bieden ze veel grip en lopen ook nog eens zeer licht. Alleen bij modder beginnen ze af te haken. Dus als je daar vaker rijdt moet je iets grovere banden kiezen. En ook als je agressiever rijdt dan heb je iets meer aan hogere noppen. Dan loopt een band wel iets zwaarder, maar je krijgt er dus meer grip voor terug. In dat opzicht ben ik zeer tevreden met mijn Wolfpack Trail, reed voorheen met Michelin. Maar in dit segment hebben meerdere merken aardige banden. Overigens zet ik die noppenband voor en rijd achter nog steeds met een lichtlopende semislick.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien heeft hij ook wel een type FS die bij zn lompe banden past ;)
Hoewel Lars dat niet wil horen kan dat wel degelijk verschil maken.
Maar de banden zijn zeker schuld aan de mindere prestaties (tov de oude 26").
Probeer eens een setje zoals je ook op je 26" had.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke fully heb je nu dan?
In welke maat, hoe groot/zwaar ben je?
En waar rijd je daar (nu) mee, welke trails vormen je thuisgebied?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik vraag me idd ook af op wat voor fiets een MaxxGrip ligt :~
Of een dikke enduro OF een verdeler die wat spullen had liggen en dat dat zomaar op een willekeurige fiets heeft gegooid.
Ride a bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 januari 2020, 18:50 Misschien heeft hij ook wel een type FS die bij zn lompe banden past ;)
Zelfs een dikke enduro zou wat vering betreft niet voor het probleem kunnen zorgen! Ik ga er niet van uit dat hij zich een 29" downhillbike heeft laten aansmeren.

Gezien de Engelse en ook Duitse bladen ongeveer smeken om downhillbanden zelfs als ze xc-fietsen testen, zijn er best wel wat aanbieders die deze Maxxis' te pas en te onpas monteren op ongeveer ieder model wat ze uitleveren... . :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb (bijna) hetzelfde ervaren.
Van een 26” fs (voor: rocket ron, achter: racing ralph) naar 29” fs met 2x Maxxis Rekon 2.4.

Nu voor Maxxis Ikon 2,35 MaxxSpeed en achter Maxxis Ardent Race MaxxSpeed.

Wezenlijk verschil in rolweerstand maar ook wel wat minder grip (vooral bij natte ondergrond). Heb er mee in zuid limburg gefietst, een toertocht en veel in zeddam.

Zit nu te twijfelen om voor een Forekaster te leggen en achter de Rekon.

Edit: bedoel achter de Ikon

In de zomer dan weer terug naar ardent race achter.
Laatst gewijzigd door ThijsE op do 16 januari 2020, 20:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

aurelius schreef: do 16 januari 2020, 18:59 Welke fully heb je nu dan?
In welke maat, hoe groot/zwaar ben je?
En waar rijd je daar (nu) mee, welke trails vormen je thuisgebied?
Naar Aurelius kun je beter niet luisteren. Die begint je vragen te stellen over je banden om je vervolgens een complete Canyon aan te praten :winkie:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
S3B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 januari 2020, 18:02

slapbandje schreef: do 16 januari 2020, 19:36
aurelius schreef: do 16 januari 2020, 18:59 Welke fully heb je nu dan?
In welke maat, hoe groot/zwaar ben je?
En waar rijd je daar (nu) mee, welke trails vormen je thuisgebied?
Naar Aurelius kun je beter niet luisteren. Die begint je vragen te stellen over je banden om je vervolgens een complete Canyon aan te praten :winkie:
Dat komt goed uit, het is een canyon namelijk :).

Canyon Strive 2019 CF 8.0, ik rijd in omgeving Nijmegen/Groesbeek. Redelijke modderboel als het een tijd regent zoals de afgelopen weken bijv.
Maar ben ook wel met enige regelmaat te vinden bij Amerongen.
Ik ben 183, 70 KG.

Super al deze reacties zeg! Goed ook om te horen dat banden zo'n verschil kunnen maken! ik ga de banden die bovenstaand genoemd zijn eens even goed researchen, want ik zag zo snel bijv. al dat niet alle genoemde banden in een 29x2.4 uitvoering bestaan en vanuit een esthetische overweging wil ik er ook niet een te smalle band op plaatsen. Ik denk dat dat ook niet helemaal past bij deze fiets.

Groeten, Seb
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dikke enduro dus.

Naast de banden zorgt ook de zithouding voor 'traagheid'. Valt niet heel veel aan te doen.

Maar met de banden ga je al heel veel winnen! Om het karakter van je fiets niet te veel te bezoedelen zou ik toch kiezen voor iets meer noppen voorop. Bij bijvoorbeeld Vittoria dan de combi Mezcal (achter) en Barzo aan de voorkant. Kun je toch nog lekker lomp door de bocht :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Wat ook niet onbelangrijk was (bij mij), met de overstap naar 29” ben in ook tubeless gaan rijden.
Mocht je dat nog niet hebben dan is dat ook zeker het overwegen waard.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Vergeet niet dat je met een enduro active fiets als je strive toch in een andere houding zit dan een fiets die wat meer allround geschikt is voor de vaderlandse trails.
Minder sportieve 'racy' houding waar je ook aan moet wennen en wat zeer zeker ook voor je gevoel tenminste minder makkelijk over de rails rolt.
Naar beneden gaat het subliem maar vlak en klimmen is een ander verhaal.

Even totaal los van je banden issue. :wink:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
S3B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 januari 2020, 18:02

ThijsE schreef: do 16 januari 2020, 20:09 Wat ook niet onbelangrijk was (bij mij), met de overstap naar 29” ben in ook tubeless gaan rijden.
Mocht je dat nog niet hebben dan is dat ook zeker het overwegen waard.
Dat heb ik nog niet,. Maakt dit ook nog verschil in de rolweerstand? of maakt het gewoon het wiel minder zwaar en trapt het daardoor lichter?

slapbandje schreef: do 16 januari 2020, 20:13 Vergeet niet dat je met een enduro active fiets als je strive toch in een andere houding zit dan een fiets die wat meer allround geschikt is voor de vaderlandse trails.
Minder sportieve 'racy' houding waar je ook aan moet wennen en wat zeer zeker ook voor je gevoel tenminste minder makkelijk over de rails rolt.
Naar beneden gaat het subliem maar vlak en klimmen is een ander verhaal.

Even totaal los van je banden issue. :wink:
Ja dit was me ook al opgevallen idd. Op zich voelt de zit niet eens heel onsportief .. althans vergeleken met mijn mijn oude specialized epic. Maar wat je zegt vlak en omhoog kost meer energie.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Vanuit mijn ervaring:
Tubeless rijdt wat lichter, waardoor precies weet ik niet zeker maar is volgens mij een combinatie van minder gewicht en geen wrijving meer tussen binnen en buitenband.
Plus je kan op lagere druk rijden, waardoor de grip beter wordt doordat de band zich beter vormt naar de ondergrond.
Plaats reactie