Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: zo 12 januari 2020, 23:37
Mario070 schreef: zo 12 januari 2020, 22:55 En ik begrijp je ook Lars TB, maar daarom ook ff een extra uitleg :-D vriendelijk van mij toch :D :-q
Die extra uitleg moet dan wel wat toevoegen, anders wordt het niet duidelijker. Daar zat het probleem... :bier:
Volgens mij voeg ik nu jou uitleg toe :roll: :wink:
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En ik maar denken dat de aslengte aan gaf of het boost is of niet. (100mm non boost vs 110mm boost)
Weer wat geleerd nu.

Als de flensen verder uit elkaar staan bij eenzelfde aslengte is het dus boost? Heeft dus niks te maken met de as lengte?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rayb81 schreef: ma 13 januari 2020, 00:30 En ik maar denken dat de aslengte aan gaf of het boost is of niet. (100mm non boost vs 110mm boost)
Weer wat geleerd nu.

Als de flensen verder uit elkaar staan bij eenzelfde aslengte is het dus boost? Heeft dus niks te maken met de as lengte?
As lengte komt ook in aanmerking :-D maar het gaat eigenlijk om de spaakhoek :-q Ik heb hier op het forum (ik zou zo snel niet weten waar) :oops: allemaal mooie plaatjes gepost met de verschillen en wat er eventueel uit wisselbaar is en wat niet :-q
Als het mij te binnen schiet, zou ik het gelijk hier posten :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Het is mij bekend wat Boost is, ik liep alleen weer een beetje achter. De fabrikanten hebben er weer iets nieuws bij verzonnen.
Ik moet inderdaad toegeven dat je toch gelijk had!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: ma 13 januari 2020, 00:50
Rayb81 schreef: ma 13 januari 2020, 00:30 En ik maar denken dat de aslengte aan gaf of het boost is of niet. (100mm non boost vs 110mm boost)
Weer wat geleerd nu.

Als de flensen verder uit elkaar staan bij eenzelfde aslengte is het dus boost? Heeft dus niks te maken met de as lengte?
As lengte komt ook in aanmerking :-D maar het gaat eigenlijk om de spaakhoek :-q Ik heb hier op het forum (ik zou zo snel niet weten waar) :oops: allemaal mooie plaatjes gepost met de verschillen en wat er eventueel uit wisselbaar is en wat niet :-q
Als het mij te binnen schiet, zou ik het gelijk hier posten :-q
Aslengte is het enige wat telt!!!

Het effect is flensafstand en daarmee spaakhoek, maar heeft niets met de benaming Boost te maken.

Maar binnen Boost is dus wel de afstand van de schijf tot de remklauw in de standaard meegenomen. Daar zit het verschil bij de twee 110x20 maten. De verplaatsing van de schijf maakt het Boost en maakt het mogelijk de flens te verplaatsen. Maar die positie van de flens is niet voorgeschreven en heeft dus niets met de Boost benaming te maken.

Begrijp je het nu Mario?



Dan heb je wel nog Super Boost, waar inderdaad de flens verplaatst wordt om de benaming Super Boost te verdienen. Maar dit is aan te vechten of het een juist effect heeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ook wel logisch anders zou 27,5" boost ook weer anders zijn dan 29" boost.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: ma 13 januari 2020, 10:26 Ook wel logisch anders zou 27,5" boost ook weer anders zijn dan 29" boost.
Doordenker, maar heel scherp :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Als het mij te binnen schiet, zou ik het gelijk hier posten" :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Marco79 schreef: zo 12 januari 2020, 03:12 Mooie set idd, alleen vind ik €750,- wel behoorlijk aan de prijs.
Belachelijk duur zelfs, mijn wielset met dezelfde naven kostte me 2/3 van dat bedrag en de kostprijs van de velgen scheelt ongeveer 10 euro per velg.
Wouter, is deze prijs echt alleen de wielset zonder banden/remschijven?
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
PaganiProductions

Demoniac schreef: ma 13 januari 2020, 17:03
Marco79 schreef: zo 12 januari 2020, 03:12 Mooie set idd, alleen vind ik €750,- wel behoorlijk aan de prijs.
Belachelijk duur zelfs, mijn wielset met dezelfde naven kostte me 2/3 van dat bedrag en de kostprijs van de velgen scheelt ongeveer 10 euro per velg.
Wouter, is deze prijs echt alleen de wielset zonder banden/remschijven?
Ja zonder Remschijven en de banden ga ik gewoon over laten zetten....
Als je het zelf doet is altijd goedkoper dan laten doen en er komt ook nog arbeidsloon en btw bij ook erg duur.
De reden is dat ik andere remschijven moet kopen is omdat ze niet op de naven passen en het word een setje slx schijven.
Het is nog altijd goedkoper goedkoper een setje Mavic Crossmax pro wielen vergelijkbare wielen van bijvoorbeeld DT Swiss
Er komen Sapin Butted spaken in.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hope naven: €310,-
2x velgen: €180,-
spaken: €50,-

Materiaal is dus €540,- (prijzen van Bike Components, die zijn niet speciaal goedkoop of zo)

Als ze dan dan heel duur doen met invlechten ben je nog een keer €100,- kwijt. En dan kost de tape €110,- om op €750,- te komen... :roll: Maar zelfs €650,- is al te duur voor het geheel!!


Als ze het setje bij een wielbouwer bestellen hebben ze zelf minder marge. Als ze die wel naar hun normale marge ophogen, dan zou je op €750,- kunnen komen, maar dan rekenen ze dus extra.

Ik hoop dan ook dat er minstens een nieuwe cassette op zit.


Een vergelijkbaar setje in kwaliteit en gewicht (ruim 50 gram lichter), alleen niet met oranje naven (en dus ook andere merken naven en velgen) kan ik ook voor je regelen voor €450,-. Met cassette, schijven en banden zit je dan nog steeds onder de €650,-.


Ik zou toch even vragen hoe het nu zit met die prijs... . En anders moet je zelf gewoon even met Handgespaakt (professionele wielbouwer in Heerlen) contact opnemen. Die bouwt voor €750,- waarschijnlijk wel iets van 1.600 gram op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lars TB schreef: ma 13 januari 2020, 18:58 Een vergelijkbaar setje in kwaliteit en gewicht (ruim 50 gram lichter), alleen niet met oranje naven (en dus ook andere merken naven en velgen) kan ik ook voor je regelen voor €450,-.
Ik zeg DOEN ! :o :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef: ma 13 januari 2020, 19:03
Lars TB schreef: ma 13 januari 2020, 18:58 Een vergelijkbaar setje in kwaliteit en gewicht (ruim 50 gram lichter), alleen niet met oranje naven (en dus ook andere merken naven en velgen) kan ik ook voor je regelen voor €450,-.
Ik zeg DOEN ! :o :-q
Moet ik er nog bij zeggen dat het zelfs via zijn dealer voor die prijs kan!! (Want ik ga natuurlijk niet open en bloot lopen handelen op het forum :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Arbeidsloon en btw komt er ook nog bij die zijn niet goedkoop is groot geheel van de prijs.
Mijn wielset zal straks ook tussen de 1600 en 1650 gram zitten ongeveer.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op ma 13 januari 2020, 19:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Gesloten