Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

RuudRuud schreef: za 11 januari 2020, 14:59 Hoe zit het eigenlijk met dat testen? De voorwaarden zijn namelijk duidelijk, alleen ongebruikt retour.
Dat zie ik nu ook. Dit was namelijk eerst niet. Je kon dan de fiets vrijblijvend testen op je eigen route en als het niet beviel dan kon hij weer retour.

Blijkbaar heeft die computerstoring veel gekost en willen ze dat snel terug verdienen. :((
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mike123 schreef: za 11 januari 2020, 18:16
RuudRuud schreef: za 11 januari 2020, 14:59 Hoe zit het eigenlijk met dat testen? De voorwaarden zijn namelijk duidelijk, alleen ongebruikt retour.
Dat zie ik nu ook. Dit was namelijk eerst niet. Je kon dan de fiets vrijblijvend testen op je eigen route en als het niet beviel dan kon hij weer retour.

Blijkbaar heeft die computerstoring veel gekost en willen ze dat snel terug verdienen. :((
Dit staat er al minimaal een aantal weken.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Is er eigenlijk bekend of ze nog met een nieuwe serie grand canyons komen?
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

RuudRuud schreef: za 11 januari 2020, 18:55
Mike123 schreef: za 11 januari 2020, 18:16

Dat zie ik nu ook. Dit was namelijk eerst niet. Je kon dan de fiets vrijblijvend testen op je eigen route en als het niet beviel dan kon hij weer retour.

Blijkbaar heeft die computerstoring veel gekost en willen ze dat snel terug verdienen. :((
Dit staat er al minimaal een aantal weken.
Dit stond er in september ook al. Ik zat net tussen 2 maten in.
Via de chat hebben ze me bevestigd dat ik de fiets gewoon mocht testen en retourneren. Er werd specifiek bijgezegd dat men niet moeilijk doet over "normale gebruikerssporen".
Ik heb toen daadwerkelijk ook een frame teruggestuurd (met +/- 100 test km's) en een nieuwe besteld (dus geen omruil). Een dag na het de het ophalen van de retourzending had ik het geld al terug.
Dus ik zou me hierdoor niet laten afschrikken, maar effe bij Canyon navragen hoe het zit met de 30 dagen retour voorwaarden.
Succes.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

FranX78 schreef: za 11 januari 2020, 22:12 Dit stond er in september ook al. Ik zat net tussen 2 maten in.
Via de chat hebben ze me bevestigd dat ik de fiets gewoon mocht testen en retourneren. Er werd specifiek bijgezegd dat men niet moeilijk doet over "normale gebruikerssporen".
Ik heb toen daadwerkelijk ook een frame teruggestuurd (met +/- 100 test km's) en een nieuwe besteld (dus geen omruil). Een dag na het de het ophalen van de retourzending had ik het geld al terug.
Dus ik zou me hierdoor niet laten afschrikken, maar effe bij Canyon navragen hoe het zit met de 30 dagen retour voorwaarden.
Succes.
Ik had er verder ook niet op gelet want mijn vorige fiets mocht ik ook gewoon gebruiken om te kijken of het wat was.
Dit had ik toen via de mail besproken. Als je de fiets maar weer zo inlevert dat hij er wel normaal uitziet. En dat het geen grote baggerzooi is.

Maar zoals je al aangeeft, vraag het voor de zekerheid nog even na.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Ik weet niet of dit het juiste topic hiervoor is maar probeer het hier toch maar eens.

Ik kom van een C'Dale F29 maat XL en heb nu een Lux CF maat L. Wat mij opvalt is dat ik het gevoel heb dat ik op de Lux korter zit dan op de C'dale.
C'dale vs Lux
Reach: 438 vs 450
Stack: 642 vs 609

Op de Lux zit een stuurpen van 80mm, de Cannondale was uitegvoerd met een langere (exacte lengte weet ik niet meer maar denk 100mm).

Bovenstaande geometrie waarden geven dit gevoel niet aan. Langere reach en kortere stack geeft i.m.o. een langere zit, toch?
De Lux is uitgevoerd met 15mm aan spacers.
Iemand een verklaring voor dit gevoel.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Hoek van de zitbuis een stukje steiler? Is de lengte van de toptube te vergelijken?

Wat je ook nog wel eens ziet is de wens om dieper te zitten terwijl je dan juist heel opgefrommeld op een fiets komt door een te kort frame. (vaak een te klein frame want ik moet persee die lage stack) Juist een stukje meer lengte en wat extra hoogte zorgen dan voor een passende zithouding.

Waarom ben je naar een andere zithouding gegaan?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang ben je dan?
Hou oud was die Cannondale, en welk model reed je?
Had die ook een relatief smaller stuur icm lange pen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

RuudRuud schreef: zo 12 januari 2020, 12:50 Hoek van de zitbuis een stukje steiler? Is de lengte van de toptube te vergelijken?

Wat je ook nog wel eens ziet is de wens om dieper te zitten terwijl je dan juist heel opgefrommeld op een fiets komt door een te kort frame. (vaak een te klein frame want ik moet persee die lage stack) Juist een stukje meer lengte en wat extra hoogte zorgen dan voor een passende zithouding.

Waarom ben je naar een andere zithouding gegaan?
Cannondale was van 2013 de F29 Alloy variant. Stuurbreedte niet ingekort. Ik denk iets breder dan de huidige welke op de Lux zit.

Hoek zitbuis bij de C'dale is 72.5° tov Flux 74° Al weet ik niet welke invloed de sag hierin nog heeft.
Afstand horizontaal van top balhoofd naar denkbeeldig snijpunt zadelbuis: 641 tov 624 bij de Flux. Hier zie ik dus het verschil, zit dus wat dichter op het bracket en icm kortere stuurpen wat compacter.
Ik heb niet het idee dat ik opgefrommeld zit, eerder wat agresiever.

Ik was na het vergelijken van de reach en stuurpen lengte er van uit gegaan dat ik ongeveer hetzelfde zou zitten, maar dan wat dieper. Dit dieper zitten vind ik geen probleem omdat ik op de Cannondale altijd een iets luier gevoel had.

Lichaamslengte: 187
Beenlengte: 89

Mischien maar eens een 100mm pen proberen, of gaat dit veel invloed hebben op het stuurgedrag. Dit is nu geweldig t.o.v. mijn vorige Cannondale.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gewoon proberen.
Fietsmaat van me heeft precies het zelfde gedaan. Komt ook van een F29 van 5jr oud en overgegaan op een Lux 7.0. Die was nog wat langer, grens L/XL. Koos een L en ging van 8 naar 10cm stuurpen en is helemaal happy. Je kunt gewoon 9 en 10cm proberen en kiezen wat het lekkerst zit en stuurt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vincent75 schreef: zo 12 januari 2020, 15:07 Hoek zitbuis bij de C'dale is 72.5° tov Flux 74° Al weet ik niet welke invloed de sag hierin nog heeft.
Afstand horizontaal van top balhoofd naar denkbeeldig snijpunt zadelbuis: 641 tov 624 bij de Flux. Hier zie ik dus het verschil, zit dus wat dichter op het bracket en icm kortere stuurpen wat compacter.
Ik heb niet het idee dat ik opgefrommeld zit, eerder wat agresiever.

Ik was na het vergelijken van de reach en stuurpen lengte er van uit gegaan dat ik ongeveer hetzelfde zou zitten, maar dan wat dieper. Dit dieper zitten vind ik geen probleem omdat ik op de Cannondale altijd een iets luier gevoel had.
Het probleem is dat reach dus niet alles zegt, maar dat je meer waardes mee moet nemen.

Nu is het wel zo dat die Cannondale door alleen vering aan de voorkant nog pakweg 1 graad inzakt, waarbij een dubbelgeveerde fiets voor en achter min of meer gelijk inzakt en geen verandering in hoeken toont. Dan kom je met de LUX toch wel dicht bij de zithouding van de Cannondale. Op 1 punt na. En dat is de hoogte van de trapas ten opzichte van de grond. Ten opzichte van de stack (wederom dus een waarde die je niet op zichzelf kunt beoordelen) zit je dus op de LUX hoger dan op de F29. En dus meer voorover. En misschien nog een kleine centimeter korter ook.

Ik kan me voorstellen dat dit het gevoel geeft dat jij omschrijft. Nu kun je inderdaad met stuurpennen gaan spelen, je kunt ook eens een paar weken wennen. Het is gewoon een andere fiets. Misschien wil je juist door de achtervering iets meer druk op het achterwiel hebben, wat je dus vermindert door een langere stuurpen te monteren. Wat Aurelius dus zegt: mee spelen. Maar neem wel de tijd om te wennen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Cannondale zijn over het algemeen langere fietsen dan b.v. Canyon. Ik heb allebei. Je heb merken die wat langere fietsen bouwen en merken die wat kortere frames bouwen, zoals Pinarello en Felt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

maartenv schreef: vr 10 januari 2020, 21:13 [...]

Het komt op gang. Afgelopen 3 dagen zijn er al weer heel veel bikes verstuurd naar adressen in Nederland.

'Alles' is nog niet op orde waardoor het moeilijk is voor de customer service om betrouwbare informatie te geven. Maar ze doen er alles aan in Koblenz om zo snel mogelijk in voorraad bikes te versturen naar klanten!
Waar haal je deze info vandaan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flow&Co schreef: ma 13 januari 2020, 09:26 Waar haal je deze info vandaan?
Waarschijnlijk werkt hij voor Canyon... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Die kans is vrij groot. :D
Kan je ook zien door op zijn naam te klikken en dan bij "website" te kijken. ;-)
Plaats reactie