Single Speed hoek
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
- Mijn mountainbike: een stalen
ff vraag wat is een mooie start als tandwiel verhouding op en 29er singlespeed, bv 34x17 of is 18 ,19 aan te raden?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn favoriet was 36 voor.
Hoe groter het voorblad, hoe minder spanning op de ketting.
1e voordeel, je achterwiel blijft beter op zn plek (vaak zelfs zonder chaintug).
2e voordeel, je ketting slijt wat minder.
3e voordeel, je tandwielen slijten minder snel. Je verdeelt de slijtage over meer tandjes.
4e voordeel, hoe groter het kransje, des te ronder loopt de ketting, je aandrijving wordt soepeler.
Nu is de stap van 34 naar 36 niet zo schokkend. Maar als je toch kan kiezen...
Achter had ik op de 29" een 19t (bij 36 voorblad) net iets lichter dan 2:1.
In Z Limburg en verder over de grens had ik een 18t.
Tot slot, als je een 5 arms 110mm crank hebt, dan kan je 36t kransjes kopen van Shimano 105 of Ultegra(compact double). Die kosten stukken minder dan Surly en doen het goed.
En met zo,n 5 arms crank kan je het voorblad 5x 1/5 slag verdraaien, om de slijtage te sprijden.
(Ik ben ooit met singlespeed begonnen om goedkoop te kunnen trainen)
Hoe groter het voorblad, hoe minder spanning op de ketting.
1e voordeel, je achterwiel blijft beter op zn plek (vaak zelfs zonder chaintug).
2e voordeel, je ketting slijt wat minder.
3e voordeel, je tandwielen slijten minder snel. Je verdeelt de slijtage over meer tandjes.
4e voordeel, hoe groter het kransje, des te ronder loopt de ketting, je aandrijving wordt soepeler.
Nu is de stap van 34 naar 36 niet zo schokkend. Maar als je toch kan kiezen...
Achter had ik op de 29" een 19t (bij 36 voorblad) net iets lichter dan 2:1.
In Z Limburg en verder over de grens had ik een 18t.
Tot slot, als je een 5 arms 110mm crank hebt, dan kan je 36t kransjes kopen van Shimano 105 of Ultegra(compact double). Die kosten stukken minder dan Surly en doen het goed.
En met zo,n 5 arms crank kan je het voorblad 5x 1/5 slag verdraaien, om de slijtage te sprijden.
(Ik ben ooit met singlespeed begonnen om goedkoop te kunnen trainen)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik reed op 26" 34-16 en rijd op 29" met 34-18. Voor mij is dat vrijwel overal een prettig verzet maar het is en blijft persoonlijk en afhankelijk van het terrein. Ik rijd veel op LV/HV en de andere UHR rutes en daar kom ik prima rond, evenals als op de verbindingsroutes maar ik houd wel van een beetje hoge toerentallen. In Zuid Limburg is het een tikje aan de zware kant, tandje meer of minder kan veel uitmaken en wat TSTM zegt klopt natuurlijk, de ketting draait beter om grotere kransjes. Nou valt met de 34-18 de slijtage ook reuze mee, trouwens
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ik rijd op de UHR al jaren 36/18 icm 29" wielekes.
Everybody bought a new bike!
Alles kan maar 38-17 is wel wat aan de zware kant als allround verzet.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met 17 achter kom je voor op 32 of 34 uit.
Dat kan prima, maar dan gooi je een paar (kleine) potentiele singlespeed voordelen overboord.
Dat kan prima, maar dan gooi je een paar (kleine) potentiele singlespeed voordelen overboord.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Ik rij eigenlijk al jaren met 34x19, alleen in Limburg afgelopen NK heb ik met 30 ovaal x 19 rondgereden. Ik ben uitgegaan van 2:1+2, wat in dit topic werd geadviseerd voor een 29-er
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Excuses, nog ff nagekeken maar het is toch 34-18 tegenwoordig, vroeger toen ik nog sterker was had ik 34-17
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Dat +2 advies gold voor achter volgens mij.Freekenstein schreef: ↑vr 10 januari 2020, 16:03 Ik rij eigenlijk al jaren met 34x19, alleen in Limburg afgelopen NK heb ik met 30 ovaal x 19 rondgereden. Ik ben uitgegaan van 2:1+2, wat in dit topic werd geadviseerd voor een 29-er
2:1 op 26'' 32x16
2.1 op 29'' 32x18, een beetje....
Oh, het is vrijdag middag en vier uur geweest....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Beter op de muur in het Reichswald
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
- Mijn mountainbike: een stalen
Vandaag de eno cranks binnen gekregen , mooi spul nu het frame nog dat komt in maart best lang wachten
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson