Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: ma 30 december 2019, 18:29 @ Robbertdj
Nog niet 100% zeker, maar grote kans van wel. Toch wel erg duur fietsje geworden voor wat ik er mee doe......en ik ben erg benieuwd naar die Arkose. Toch net ff andere geo.
Bevalt jouw Pickenflick goed ?
Dus koop je een nieuwe fiets ter vervanging van? :lol:

De Pickenflick bevalt nog goed! Word al blij als ik 'm in de berging zie staan, laat staan als ik erop fiets. :D
Komend jaar denk ik een licht 29" wielsetje scoren, met 650B plus mis ik toch de speelsheid van het testritje met jouw afmontage.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

MonkeyRider schreef: ma 30 december 2019, 18:24
Flow&Co schreef: ma 30 december 2019, 14:31 Oeps, nog geen anderhalf uur later en ik heb al op bestellen geklikt. :tong

Het is de 6.0 geworden. Voor 300 euro kan ik eventueel in de toekomst zelf upgraden.
Is vergelijkbaar met Tiagra 4700 en dat schakelt uitstekend! Upgraden van 10 naar 11 speed is wel vrij duur, je hebt dan shifters, derries en cassette nodig...maar je kunt jezelf afvragen of je dat ooit wilt?
True, maar ik zal pas upgraden als ik toch een cassette nodig heb, dus die haal ik uit de vergelijking. Dan blijven shifters en derailleur over. Als het ooit zover komt is dat voor 300 euro wel te vinden hoop ik.

Ik denk echter dat je gelijk hebt en dat het er nooit van gaat komen. Dus nu even afwachten wanneer hij bezorgd wordt. Hij stond op voorraad dus zou niet al te lang moeten zijn.
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

bluebird schreef: zo 29 december 2019, 00:23 Thnx, vandaag een crosser gescoord. Eerst maar eens aan mijn maatvoering aanpassen en dan inderdaad aan die stuurtechniek werken. Lijkt me een mooie uitdaging voor 2020!
Is het een Colnago geworden?
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Jazeker, een Colnago... deze:

Afbeelding

Vandaag uit elkaar getrokken en ff gepoetst.

Afbeelding

Onderdelen van mijn oude racer gaan erop, cantilevers worden vervangen door schijfremmen (TRP Spyre ivm campa shifters), discwieltjes (Fulcrum R7 DB) besteld :winkie: Twijfel nog over de cranks. Ik wilde mijn carbon Campa Chorus crank overzetten en dan met 50/38 gaan rijden (is erg vlak hier in het midden van het land), cassette heb ik dan 13-29. Maar ik heb nu ff de FSA SL-K carbon mtb cranks gemonteerd, daar zou ik dan een NW 38 opzetten.... maar ik weet niet of mijn Campa Veloce achterderrie dat trekt. Ach ja, opties... :wink:
Same shit, different day :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Robertdj schreef: ma 30 december 2019, 20:00
MonkeyRider schreef: ma 30 december 2019, 18:29 @ Robbertdj
Nog niet 100% zeker, maar grote kans van wel. Toch wel erg duur fietsje geworden voor wat ik er mee doe......en ik ben erg benieuwd naar die Arkose. Toch net ff andere geo.
Bevalt jouw Pickenflick goed ?
Dus koop je een nieuwe fiets ter vervanging van? :lol:

De Pickenflick bevalt nog goed! Word al blij als ik 'm in de berging zie staan, laat staan als ik erop fiets. :D
Komend jaar denk ik een licht 29" wielsetje scoren, met 650B plus mis ik toch de speelsheid van het testritje met jouw afmontage.
Fijn dat ie goed bevalt. Speelsheid scheelt inderdaad wel met een licht 29er wielsetje, maar ik rijd in de winter ook wel graag met 27.5 en 2.0" xkings door het bos.
Ik heb mijn 27.5 wielsetje een tijdje terug voor de grap ook eens in mijn oude Mango point AR gezet....en wat rijdt dat goed! ( past net). Ik betrap me er op dat ik die nu steeds weer pak en Tiagra met TPR Spyre eigenlijk wel heel goed werkt in de bagger.
De Pickenflick hangt nu schoon te blijven ....en toen kwam die Arkose aanbieding voorbij!
Vrijwel zelfde geo als Mango, meer clearance en redelijk goed opgebouwd. Sora gaat door op de Mango en dan kan die weer als woonwerkfiets gaan draaien (lampjes, spatborden, bagagedrager ed) . Tiagra en 27.5" wielsetje gaan op Arkose en ik heb dan gelijk steekassen, flatmount en twee (27.5x2.1" en 28"x45mm) wielsets. .......blijft over Pickenflick met duur wielsetje :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geef maar gewoon toe dat je enigzins verslaafd bent aan nieuwe (fiets)spulletjes proberen en daar voor jezelf een goede reden bij verzinnen ;-)
Dat wordt hier wel begrepen, 80% van de actieve forummers lijdt aan die aandoening :oops: :D

Ik overweeg met ingang van komende lente op vrijdagen met de fiets naar mijn werk te gaan (28km enkel). Maar ik betrap mezelf erop dat ik nu al zit te bedenken dat ik mijn Genesis niet in die stalling wil zetten, en dus een goedkoper (maar wel leuk...) alternatief "nodig" heb :roll:
En dan komt ook die Arkose bovendrijven, maar vanwege de kleur dan de damesversie (maatvoering in de kleinere maten is toch identiek. Edit, niet dus :D ). Voorlopig ben ik vooral bezig met allerlei (ver)huisperikelen en wint de ratio het nog van de verslaving. Maar voor hoelang nog... :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Klopt helemaal met die verslaving :-q en ik snap jouw "noodzaak" ook helemaal :winkie:
Mooi kleurtje ook, die Arkose. Voordeel van die dames versie is dat ze er een echt "gravel" FSA 46-30 crankset bij leveren ipv 48-32. Voor mij een beetje onbegrijpelijk tussenstapje op de heren modellen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met deze kleurstelling snap ik de uitdaging. Menig goedkope fiets is minder moeite van het kijken waard.
Nadeel kan zijn, rijdt de Genesis niet lekkerder en wat dan te doen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Forau schreef: di 17 september 2019, 14:44 Iemand deze al eens opgevallen:

Liteville 4-One (Gravelbike)
Er zitten voor mij wel een paar nadelen aan:
- Evo3, eigen uitlijning van achterwiel op basis van 142 standaard
- 34.9 zadelpen, dit ivm mogelijkheid van een 8-pins dropper
- Max 40mm banden
Reach is enorm, 50mm extra reach voor een XL bike in vergelijking met de concurrentie.
Verder is het een mooie machine!

Prijs: 1500 voor frameset bij BC incl Enve vork.

Afbeelding
Kwam hem tijdens mijn orientatie tegen in deze "The best gravel bike of 2020 – 14 models in review" groeptest bij Granfondo van eind november. Hij werd testwinnaar, zie https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-bike/.
(Ik ben zelf geinteresseerd in de veel goedkopere Grail 7.0, die de preis/leistungs Kauftipp kreeg (qua prijs voor mij interessanter 'voor erbij')).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: di 31 december 2019, 09:59
Robertdj schreef: ma 30 december 2019, 20:00

Dus koop je een nieuwe fiets ter vervanging van? :lol:

De Pickenflick bevalt nog goed! Word al blij als ik 'm in de berging zie staan, laat staan als ik erop fiets. :D
Komend jaar denk ik een licht 29" wielsetje scoren, met 650B plus mis ik toch de speelsheid van het testritje met jouw afmontage.
Fijn dat ie goed bevalt. Speelsheid scheelt inderdaad wel met een licht 29er wielsetje, maar ik rijd in de winter ook wel graag met 27.5 en 2.0" xkings door het bos.
Ik heb mijn 27.5 wielsetje een tijdje terug voor de grap ook eens in mijn oude Mango point AR gezet....en wat rijdt dat goed! ( past net). Ik betrap me er op dat ik die nu steeds weer pak en Tiagra met TPR Spyre eigenlijk wel heel goed werkt in de bagger.
De Pickenflick hangt nu schoon te blijven ....en toen kwam die Arkose aanbieding voorbij!
Vrijwel zelfde geo als Mango, meer clearance en redelijk goed opgebouwd. Sora gaat door op de Mango en dan kan die weer als woonwerkfiets gaan draaien (lampjes, spatborden, bagagedrager ed) . Tiagra en 27.5" wielsetje gaan op Arkose en ik heb dan gelijk steekassen, flatmount en twee (27.5x2.1" en 28"x45mm) wielsets. .......blijft over Pickenflick met duur wielsetje :bier:
Vond mijn Mango destijds ook heerlijk met 27.5", die geo lijkt sowieso wat speelser. De Pickenflick voelt meer als een lange off-road racebak, met brede banden wordt het dan iets te stabiel.
Puur objectief is de Mango een no-brainer, maar dat was geen fiets waar ik na het opbergen nog even naar om keek. :oops:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

bluebird schreef: ma 30 december 2019, 23:58 Jazeker, een Colnago... deze:

Afbeelding

Vandaag uit elkaar getrokken en ff gepoetst.

Afbeelding

Onderdelen van mijn oude racer gaan erop, cantilevers worden vervangen door schijfremmen (TRP Spyre ivm campa shifters), discwieltjes (Fulcrum R7 DB) besteld :winkie: Twijfel nog over de cranks. Ik wilde mijn carbon Campa Chorus crank overzetten en dan met 50/38 gaan rijden (is erg vlak hier in het midden van het land), cassette heb ik dan 13-29. Maar ik heb nu ff de FSA SL-K carbon mtb cranks gemonteerd, daar zou ik dan een NW 38 opzetten.... maar ik weet niet of mijn Campa Veloce achterderrie dat trekt. Ach ja, opties... :wink:
Ik rij 1x10 met een goed gebruikte Veloce derailleur, en dat werkt prima. Met 2x10 op een Mtb-route verloor ik de ketting regelmatig, dat is me met 1x10 nog niet overkomen. Ik heb een SRAM tandblad. Het is alleen niet zo stil als een moderne derailleur met clutch. Maar da’s alleen maar handig, fietsbel bedienen zit er meestal niet in op de crosser en nu horen wandelaars me toch aankomen.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Thnx, goed om te lezen. Ik heb nu de FSA (K force light carbon) crank erop zitten. Morgen krijg ik een 38 nw blad binnen van Mechanic parts. Verder zit er nu een gebruikte SLR carbonio zadel op. Kabeltjes lopen, derrie aangesloten. Grote wachten is eigenlijk verder op de wielset en de remmerij, dan kan ik echt verder.
Same shit, different day :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: di 31 december 2019, 12:23 Ik overweeg met ingang van komende lente op vrijdagen met de fiets naar mijn werk te gaan (28km enkel). Maar ik betrap mezelf erop dat ik nu al zit te bedenken dat ik mijn Genesis niet in die stalling wil zetten, en dus een goedkoper (maar wel leuk...) alternatief "nodig" heb
Vraag je baas eerst eens of je je fiets niet binnen mag zetten?
Bij de laatste bedrijven waar ik heb gewerkt mag dat gewoon.
Sportiviteit moet ook beloond worden in bedrijven vind ik.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Rayb81 schreef: za 4 januari 2020, 02:54 Vraag je baas eerst eens of je je fiets niet binnen mag zetten?
Bij de laatste bedrijven waar ik heb gewerkt mag dat gewoon.
Sportiviteit moet ook beloond worden in bedrijven vind ik.
Maar dan heeft hij geen excuus meer om er nog een fiets bij te nemen. :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RobBoz, jij begrijpt me tenminste :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie