Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, ja, dat is bij budget frames :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

ehhhh het gaat hier over de inbouwmaat van de QR, niet over het nut. (dat het goed werkt is al tientallen jaren bewezen.... :-q )
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het gaat hier helemaal nergens over.... :roll: :bier: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

oké, goed punt, moet ik toegeven, kan ik eigenlijk niets tegen inbrengen.... :roll:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: do 26 december 2019, 21:14 En het is niet dat een steekas nou functioneel is op een hardtail.
Zomaar een vraag, waarom is een steekas niet functioneel op een hardtail en als ik het goed vertaal, wel op een full suspension?

Ik vind het een fijn systeem, als je het wiel er al uithaalt dan is het bij het terugplaatsen een eitje.
“Old, not obsolete”
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Marco79 schreef: vr 27 december 2019, 01:41
Lars TB schreef: do 26 december 2019, 21:14 En het is niet dat een steekas nou functioneel is op een hardtail.
Zomaar een vraag, waarom is een steekas niet functioneel op een hardtail en als ik het goed vertaal, wel op een full suspension?

Ik vind het een fijn systeem, als je het wiel er al uithaalt dan is het bij het terugplaatsen een eitje.
Ik sluit mij hier bij aan, ben heel erg blij met mijn Chisel met 2x steekas ipv qr achter.

Zoveel gedoe gehad met qrs en schijfremmen, nooit meer.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

mmm...is dan blijkbaar persoonsafhankelijk. Heb nooit één probleem gehad met QR en schijfremmen, (wist niet eens dat dit probleem bestond... :lol: ) en ik heb met heel wat verschillende bikes gereden...
Dit klinkt een beetje als een verkoopverhaaltje van een marketingafdeling van een fietsfabrikant... :-?
(of als iemand niet zelf moet sleutelen maar zijn fiets naar de LBS moet brengen...)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Marco79 schreef: vr 27 december 2019, 01:41
Lars TB schreef: do 26 december 2019, 21:14 En het is niet dat een steekas nou functioneel is op een hardtail.
Zomaar een vraag, waarom is een steekas niet functioneel op een hardtail en als ik het goed vertaal, wel op een full suspension?

Ik vind het een fijn systeem, als je het wiel er al uithaalt dan is het bij het terugplaatsen een eitje.
Een achterdriehoek van een hardtail is van zichzelf al solide en maatvast, bij fully’s met bewegende achterkant duh en meerdere draaipunten is een steekas (dus met grotere diameter dan QR) beter om de boel strakker op te sluiten?

Maar steekassen zijn sowieso handiger in gebruik ja, alleen daarom al beter:)
'BUILT not Bought '
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

mtfuji schreef: za 28 december 2019, 09:47 mmm...is dan blijkbaar persoonsafhankelijk. Heb nooit één probleem gehad met QR en schijfremmen, (wist niet eens dat dit probleem bestond... :lol: ) en ik heb met heel wat verschillende bikes gereden...
Dit klinkt een beetje als een verkoopverhaaltje van een marketingafdeling van een fietsfabrikant... :-?
(of als iemand niet zelf moet sleutelen maar zijn fiets naar de LBS moet brengen...)
Hoe kan je stellen dat het een marketing ding is, terwijl menigeen aangeeft dat met QR er wel gedoe was om de boel vrij van aanlopen terug te plaatsen. Ook ikzelf kan het beamen, vaak genoeg gedoe gehad.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

+1. Bin there, done that. Met qr bleef ik maar afstellen.
Nu 2x steekas in de fully en ben daar zeer content mee.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: do 26 december 2019, 23:04 Het gaat hier helemaal nergens over.... :roll: :bier: :winkie:
Heb jij wel wat nuttigs gezien in het inmiddels 100 pagina tellende draadje ?.. :winkie: :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: za 28 december 2019, 10:10
mtfuji schreef: za 28 december 2019, 09:47 mmm...is dan blijkbaar persoonsafhankelijk. Heb nooit één probleem gehad met QR en schijfremmen, (wist niet eens dat dit probleem bestond... :lol: ) en ik heb met heel wat verschillende bikes gereden...
Dit klinkt een beetje als een verkoopverhaaltje van een marketingafdeling van een fietsfabrikant... :-?
(of als iemand niet zelf moet sleutelen maar zijn fiets naar de LBS moet brengen...)
Hoe kan je stellen dat het een marketing ding is, terwijl menigeen aangeeft dat met QR er wel gedoe was om de boel vrij van aanlopen terug te plaatsen. Ook ikzelf kan het beamen, vaak genoeg gedoe gehad.
Ik denk toch dat mtfuji een punt heeft en dat het persoonsafhankelijk is... .

Goed, zo erg zal het niet zijn, ik zou de schuld eerder willen leggen bij het type schijfrem, waar tot pakweg 10 jaar geleden regelmatig vage problemen mee waren, onder andere zuigers die niet regelmatig terug keerden. En dan zit het probleem dus in de rem en niet in de qr. En in den beginne waren niet alle frames even netjes gevlakt en dan liep een rem ook wel wat vaker aan. Als je voor montage het frame goed vlakte, dan had je ook zelden problemen.

Ook ik heb de afgelopen 25 jaar niet noemenswaardig problemen gehad met de combi schijfrem en qr. Met gewoon een goede passing bij het frame is dat ook verder niet te verklaren.


En verder dus precies wat Herman zegt: het voegt geen stijfheid toe. Niet aan het frame, niet aan het wiel. Dan werkt een qr toch wel erg makkelijk: hendeltje open en je wiel valt er uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik gebruik al jaren thru-bolts ipv qr's.
Werkt 10x fijner, geen gedoe meer met afstellen.

Steekassen heb ik vroeger ook gehad, die waren ook prettig.
PaganiProductions

Mijn budget is goedgekeurd voor de wielset dus ik kan lekker los gaan ermee.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

En weet je al wat het gaat worden?
Gesloten