1x12 en Cannondale Flash geen goede combinatie??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Meet even aan de binnenzijde van je fiets hoeveel ruimte je hebt tussen de "montage openingen qr , en meet even je wiel van uiteinde dop tot dop , kijk of daar verschil in zit ...vindt wel dat het laatste kransje erg dichtbij op je frame zit , dus dat afstellen is geen " gebakken lucht ".
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik zie hem nog niet genoemd en mijn kennis over de cannondale fietsen is vrij basic,

Maar is het aangeschaft wielsetje via het forum voor een cannondale fiets of gewoon "universeel".

Als ik mij niet vergis werkt Cannondale al jaren met hun eigen offset / wielsystemen ipv boost wat resultaat in andere verhoudingen als het aankomt op cassette / remschijf etc.

Nogmaals, misschien sla ik compleet de plank mis vanwege mijn beperkte kennis, maar kwam eigenlijk bij mij op.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mtb1988 schreef: za 28 december 2019, 20:34 Maar is het aangeschaft wielsetje via het forum voor een cannondale fiets of gewoon "universeel".

Als ik mij niet vergis werkt Cannondale al jaren met hun eigen offset / wielsystemen ipv boost wat resultaat in andere verhoudingen als het aankomt op cassette / remschijf etc.

Nogmaals, misschien sla ik compleet de plank mis vanwege mijn beperkte kennis, maar kwam eigenlijk bij mij op.
Het idee is niet slecht, maar ook met offset zoals Cannondale die op sommige frames toe past hoort de afstand gewoon hetzelfde te zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Lars TB schreef: za 28 december 2019, 21:05
Mtb1988 schreef: za 28 december 2019, 20:34 Maar is het aangeschaft wielsetje via het forum voor een cannondale fiets of gewoon "universeel".

Als ik mij niet vergis werkt Cannondale al jaren met hun eigen offset / wielsystemen ipv boost wat resultaat in andere verhoudingen als het aankomt op cassette / remschijf etc.

Nogmaals, misschien sla ik compleet de plank mis vanwege mijn beperkte kennis, maar kwam eigenlijk bij mij op.
Het idee is niet slecht, maar ook met offset zoals Cannondale die op sommige frames toe past hoort de afstand gewoon hetzelfde te zijn.
Wilde hem toch aandragen, hoe het zich in de praktijk verhoudt was ik mij dus niet van bewust.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Zo, even een update. Vanmiddag nog maar eens alles losgemaakt. Zeker met het idee dat de cassette misschien niet goed zat. De cassette nogmaals gemonteerd en ik denk dat dit het euvel was. (Voel me lichtelijk dom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht :tong ).

De ketting gaat nu op het kleinste kransje zonder aan te lopen. Echter het afstellen van die derailleur lukt me voor geen meter. Dinsdag dan maar naar de LBS of er moet een biker in de buurt van Heerlen zijn dit voor mij wil doen :-q
"You can't always get what you want ............"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

daliz schreef: zo 29 december 2019, 19:20 Zo, even een update. Vanmiddag nog maar eens alles losgemaakt. Zeker met het idee dat de cassette misschien niet goed zat. De cassette nogmaals gemonteerd en ik denk dat dit het euvel was. (Voel me lichtelijk dom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht :tong ).
Mooi dat dat het was, was het in ieder geval een oplosbaar probleem!

(En die LBS waar je de fiets hebt gebracht zijn eerste klas prutsers... :roll: )
daliz schreef: zo 29 december 2019, 19:20 De ketting gaat nu op het kleinste kransje zonder aan te lopen. Echter het afstellen van die derailleur lukt me voor geen meter. Dinsdag dan maar naar de LBS of er moet een biker in de buurt van Heerlen zijn dit voor mij wil doen :-q
De afstand van het bovenste derailleurwieltje tot de cassette is zeer belangrijk, daar heeft SRAM zo een rood afstelhulpje voor. Maar heb je verder ook verschillende Youtube filmpjes gekeken over het afstellen van 12 speed?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben niet geheel met je eens Lars. Lbs krijgt fiets binnen die door ts is omgebouwd. Die vraagt om afstellen derailleur. Ze kijken ernaar en stellen de ‘juiste’ diagnose. Vervolgens is de vraag of de lbs gevraagd is de hele setup na te gaan lopen op evt ‘verkeerde’ montages. Wschl hebben ze niet de topkennis in huis maar om nu gelijk over prutsers te spreken.

Valt natuurlijk ook weinig aan te verdienen met beetje afstelwerk.

Wb je afstelling zou ik idd zo’n chaingap tool bestellen want zonder is de afstelling echt lastig. Luistert allemaal erg nauw bij 12S Sram.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Ik zal in ieder geval niet snel terug gaan naar die zaak. Vriendelijk waren ze wel :)

Chain gap tool heb ik, vandaag nog eens rustig proberen en anders zsm naar mijn eigen Lbs.
"You can't always get what you want ............"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ps groep is niet nieuw zo te zien?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: ma 30 december 2019, 01:42 Ben niet geheel met je eens Lars. Lbs krijgt fiets binnen die door ts is omgebouwd. Die vraagt om afstellen derailleur. Ze kijken ernaar en stellen de ‘juiste’ diagnose. Vervolgens is de vraag of de lbs gevraagd is de hele setup na te gaan lopen op evt ‘verkeerde’ montages. Wschl hebben ze niet de topkennis in huis maar om nu gelijk over prutsers te spreken.

Valt natuurlijk ook weinig aan te verdienen met beetje afstelwerk.
Je brengt je fiets om een probleem op te lossen.

Als zij dan constateren dat er iets niet klopt moeten ze je niet bellen met dat je hem maar op komt halen. Als ze je bellen, dan is dat omdat er wat meer werk aan zit omdat er ook nog een ander probleem opgelost moet worden.


Net zo iets als de binnenband vervangen. Dan mag je verwachten dat ze even de binnenkant van de buitenband controleren.


Maar jij verwacht blijkbaar helemaal niets van je fietsenmaker.... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Laatste update:

Alles is met veel geduld en koffie tot een goed einde gekomen :)

Alles loopt en schakelt zoals het hoort. Binnenkort maar een testrit maken en hopen dat het ook buiten werkt zoals het moet.

Bedankt voor de hulp en alvast gelukkig nieuwjaar :-q
"You can't always get what you want ............"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Top ! De fijnafstelling van je kabel het best tijdens het fietsen doen, met kracht op de pedalen schakelt toch net even anders merk ik zelf.
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Bedankt voor de tip 👍🏻
"You can't always get what you want ............"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: ma 30 december 2019, 10:58
Je brengt je fiets om een probleem op te lossen.

Als zij dan constateren dat er iets niet klopt moeten ze je niet bellen met dat je hem maar op komt halen. Als ze je bellen, dan is dat omdat er wat meer werk aan zit omdat er ook nog een ander probleem opgelost moet worden.


Net zo iets als de binnenband vervangen. Dan mag je verwachten dat ze even de binnenkant van de buitenband controleren.


Maar jij verwacht blijkbaar helemaal niets van je fietsenmaker.... .
Dat snap ik en idd zou ik dat ook verwachten. Ik vind dit een iets grijzer gebied en zou zelf (als fietsenmaker ook even bellen dat het iets meer is dan alleen afstellen .. 😬)

Maar idd verwacht ik niets van ‘mijn’ fietsenmaker .. 😶 wel van mijzelf
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

daliz schreef: ma 30 december 2019, 16:06 Bedankt voor de tip 👍🏻
Bij mij wisselt het zelfs wel eens per ritje. Hoe en waarom geen idee maar soms een enkel slagje en loopt toch lekkerder.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie