Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is wel iets om zeker te weten voor je gaat zoeken, want die nieuwe wielsets met een 135 QR achternaaf zijn vrij lastig te krijgen.
Vooral in combinatie met een 100x15 voornaaf.
Nu snap ik ook de opmerking waarom investeren in zo'n dure wielset met een ouderwetse achternaaf.
Als je ooit een ander frame koopt, kan je deze set niet meer gebruiken, en tweedehands wil niemand hem hebben.
PaganiProductions

Jamis Diablo schreef: di 24 december 2019, 14:30 Dat is wel iets om zeker te weten voor je gaat zoeken, want die nieuwe wielsets met een 135 QR achternaaf zijn vrij lastig te krijgen.
Vooral in combinatie met een 100x15 voornaaf.
Nu snap ik ook de opmerking waarom investeren in zo'n dure wielset met een ouderwetse achternaaf.
Als je ooit een ander frame koopt, kan je deze set niet meer gebruiken, en tweedehands wil niemand hem hebben.
Misschien is het ombouwbaar.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Je hebt een Boost 141 achternaaf nodig en een Boost 15x110 voor.

Boost 141 is een standaard die niet voorkomt op écht serieuze bikes en alleen maar in de markt is gezet om te besparen op productiekosten voor goedkope alu frames.

Hope Boost naven zijn om te bouwen, DT's met wat huisvlijt ook.

Mijn advies: laat je naven servicen en rij lekker door. Fietsen met Boost 141 zijn middensegment at best, dure wielen gaan daar niet veel verschil maken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
PaganiProductions

Har77 schreef: di 24 december 2019, 15:11 Je hebt een Boost 141 achternaaf nodig en een Boost 15x110 voor.

Boost 141 is een standaard die niet voorkomt op écht serieuze bikes en alleen maar in de markt is gezet om te besparen op productiekosten voor goedkope alu frames.

Hope Boost naven zijn om te bouwen, DT's met wat huisvlijt ook.

Mijn advies: laat je naven servicen en rij lekker door. Fietsen met Boost 141 zijn middensegment at best, dure wielen gaan daar niet veel verschil maken.
Daarom ga ik ook wat laten bouwen
Waar kan ik meer info vinden of een naaf wel of niet past.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

PaganiProductions schreef: di 24 december 2019, 15:44
Har77 schreef: di 24 december 2019, 15:11 Je hebt een Boost 141 achternaaf nodig en een Boost 15x110 voor.

Boost 141 is een standaard die niet voorkomt op écht serieuze bikes en alleen maar in de markt is gezet om te besparen op productiekosten voor goedkope alu frames.

Hope Boost naven zijn om te bouwen, DT's met wat huisvlijt ook.

Mijn advies: laat je naven servicen en rij lekker door. Fietsen met Boost 141 zijn middensegment at best, dure wielen gaan daar niet veel verschil maken.
Daarom ga ik ook wat laten bouwen
Waar kan ik meer info vinden of een naaf wel of niet past.
Wat ik zeg: Hope Boost is om te bouwen met standaard doppen. De rest niet. Maakt de keuze makkelijk. Hoef je alleen nog maar velgen en spaken te kiezen ;-)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zou ook eerst eens kijken welke maat je nu hebt mbt de naven ,maar ben je nu al uit wat je wilt?, ik lees :lichter , slijtage , sneller, duurzamer ...
BTW netjes van die 5000Km's :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
PaganiProductions

Snelle Buffer schreef: di 24 december 2019, 15:49 Zou ook eerst eens kijken welke maat je nu hebt mbt de naven ,maar ben je nu al uit wat je wilt?, ik lees :lichter , slijtage , sneller, duurzamer ...
BTW netjes van die 5000Km's :-q
Weet dat ik voor boost heb.
PaganiProductions

Har77 schreef: di 24 december 2019, 15:48
PaganiProductions schreef: di 24 december 2019, 15:44

Daarom ga ik ook wat laten bouwen
Waar kan ik meer info vinden of een naaf wel of niet past.
Wat ik zeg: Hope Boost is om te bouwen met standaard doppen. De rest niet. Maakt de keuze makkelijk. Hoef je alleen nog maar velgen en spaken te kiezen ;-)
Oke hope boost naven dan.
PaganiProductions

Snelle Buffer schreef: di 24 december 2019, 15:49 Zou ook eerst eens kijken welke maat je nu hebt mbt de naven ,maar ben je nu al uit wat je wilt?, ik lees :lichter , slijtage , sneller, duurzamer ...
BTW netjes van die 5000Km's :-q
Ja dank je
Deze naven zijn het dus
https://www.mantel.com/hope-pro-4-boost-navenset
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Voor iig een 15x110 nodig volgens de specs.

De achterkant 141 boost zegt mij niet veel eigenlijk.
Iemand die dit kan uitleggen?

135mm QR ken ik.
142mm met steekas ken ik
148mm is boost.

Maar waar haalt men die 141mm vandaan? Is dat iets nieuws of heb ik iets gemist?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rayb81 schreef: wo 25 december 2019, 01:16
Maar waar haalt men die 141mm vandaan? Is dat iets nieuws of heb ik iets gemist?
Ik zou helaas niet zo snel het topic tevoorschijn kunnen halen :oops: maar er is uitgebreid over gesproken :-D ik stond er ook van te kijken. viewtopic.php?f=9&t=143324
Saved by Google :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oké duidelijk gewoon boost 148mm dus alleen met qr ipv steekas.

Waarom dan wel de breedte maar geen steekas gebruiken in dat frame vraag ik me dan af?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Rayb81 schreef: wo 25 december 2019, 01:45 Oké duidelijk gewoon boost 148mm dus alleen met qr ipv steekas.

Waarom dan wel de breedte maar geen steekas gebruiken in dat frame vraag ik me dan af?
Ik begrijp de keus van de fabrikanten ook niet zo goed.

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe mtb eind 2017 kwam ik veel MTBs tegen met voor boost / steekas en achter QR / boost.
Volgens veel mensen een tijdelijke oplossing tot steekas het helemaal overnam. (Wat ondertussen volgens mij zo is)

Dat was voor mij 1 van de redenen om toen al een fiets met 2x steekas aan te schaffen. Stukje toekomstproof en verbeterde stijfheid van het wiel.

Succes met het vinden van een geschikte wielset Wouter.

Echter zou ik serieus het advies overwegen om lekker te blijven fietsen met de wielen die je hebt en het geld voor nieuwe wielen in de spaarpot te stoppen voor de fully of gravelbike.

Ombouwen klinkt leuk en is inderdaad mogelijk, alleen begint superboost (157 mm) er ook al aan te komen.
Vraag mij af hoe lang dat nog duurt. En dan is ombouwen misschien geen optie meer.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Rayb81 schreef: wo 25 december 2019, 01:45 Oké duidelijk gewoon boost 148mm dus alleen met qr ipv steekas.

Waarom dan wel de breedte maar geen steekas gebruiken in dat frame vraag ik me dan af?
Simpel: kosten. Dit soort frames zijn van niet al te high end alu: daarin draad tappen en verwachten dat bij het tientallen keren in- en uitdraaien van een steekas de boel heel blijft is een utopie. Productietechnisch ook veel goedkoper omdat de toleranties wat minder nauw komen en er minder handelingen in het proces zitten.
Daarom vindt je deze standaard alleen terug op fietsen van rond de 1000e, niet op high end alu
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Raakt een tikkeltje off topic :-{ :wink:
Ik heb nog op het nippertje alles uit de kast weten te trekken, om de juiste link hier te posten :-{ :D nog maar een keertje dan :wink: viewtopic.php?f=9&t=143324
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 25 december 2019, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gesloten