Dropper met interne kabelgeleiding in Cube Acid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Ik ben stukje bij beetje mijn Cube Acid uit 2015 aan het upgraden. Nu is mijn oog gevallen op een dropper. Ik rij nl veel graveltochten waarbij het fijn is het zadel wat hoger te hebben maar waar soms ook technische stukken in zitten. Ook vind ik het fijn om bij echt steile afdalingen wat meer achter het zadel te kunnen hangen. Nu zou ik het liefste een dropper willen hebben waarbij het eerste deel in ieder geval door de zadelbuis loopt naar het bb. Daarna buitenlangs vind ik niet zo erg. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben bij deze fiets?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zit er een gat onderin je zadelpenbuis?

Zo ja, dan is het vrij eenvoudig zo een pen te monteren.


Zo niet, een gaatje is zo geboord. Dat klinkt dramatischer dan het is, maar er zijn zelfs merken die het vrijgeven en uitleggen hoe je het precies moet doen. Inderdaad vervalt de garantie op het frame (maar die is toch al vervallen). Maar het risico met zo een dikwandig frame als bij de Acid is erg klein. Dus als er nu geen gat zit, dan kunnen we stap voor stap door deze optie!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Ah, even gekeken: er zit zelfs al een gaatje, zal vast voor de afwatering zijn?? Is het dan puur een kwestie van BB eruit halen, kabel plaatsen, bb weer terug plaatsen, kabel eromheen buigen en klaar? Moet het gat dan misschien wel wat groter gemaakt worden om alsnog als afwatering te kunnen dienen, of is dat daar onzin? Hoe zorg ik dat de kabel daar niet in een al te scherpe hoek loopt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars bedoelt een gat ergens onderaan de zitbuis, niet het afwateringsgaatje van het bracket. Maar zo te horen zit dat er dus niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kijk, een hele zondag om een gaatje te boren :-q :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Waar zou je zo een gaatje dan moeten boren?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Op de plek waar jij wil dat de kabel eruit komt. Liefst niet al te dicht tegen een las.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://syntace.my1.cc/liteville/pdf/Ro ... e_engl.pdf

Ik zou het gat bij de Cube alleen net 5-10 cm hoger leggen, precies wat Japie zegt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Liteville adviseert die hoogte omdat hun alu dikker is op de plekken waar gelast wordt.
Door 5mm boven de las te boren zit je nog in het dikke alu (maar wel gevaarlijk dicht bij de las).
Cube alu zal overal even dik zijn en dan kan je beter/net zo goed iets verder uit de buurt vd lasnaad blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Ik heb een Cube 120 AMS HPA, heb een Reverb Stealth gemonteerd. Gaatje geboord tussen de 2 buitenkabels die vanuit de down-tube komen. Dwz, gaatje net boven de BB. Schuin omhoog. Werkt perfect. En om niet de buitenkabels te beschadigen ( als je ze niet demonteert), kun je bv een buisje ( of oude balpen waarvan je het plastic gedeelte aanpast) als geleiding gebruiken.
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Heb heb daar toevallig een fotootje van? Bedoel je aan de onderkant van de fiets?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, ook in de zitbuis, op dezelfde plek als waar Liteville boort en eigenlijk ieder merk zijn gaatje heeft. ("net boven de BB")
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Ah, ik had de link van Liteville over het hoofd gezien...

Dank!
Tube
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 december 2019, 22:13

Ola,

Ben benieuwd wat je heb gedaan. Persoonlijk zou ik nooit in me frame gaan boren op die plek. Kan je de kabel als je intern wil niet langs je crank en bij je shifterkabel uitgang eruit? Of dat gat schuin uitboren?

Zelf een KS externe dropperpost in die maat op Cube Reaction Pro. KOn ook niet echt iets anders goeds vinden in onze maat.

Groetjes

mocht je gaan rijden in de bergen dan eens naar je remmen kijken die houden het niet vol daar.
Plaats reactie