Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Vandaag ook voor het eerst Harderwijk en Ermelo gereden...
...onder het mom van "verandering van spijs doet eten". Zeker als je vooral de UHR-routes, Ede, Oosterbeek en Apeldoorn rijdt. Bij de parkeerplaats aan de Watertorenweg gestart, met eerst groen (Harderwijk) en daarna blauw (Ermelo). Vanochtend wel even het weer afgewacht, maar het bleef gelukkig aardig droog.

Harderwijk een leuk rondje. Ondanks de regen van afgelopen week en met name gisteren, was het naar mijn idee nog redelijk te doen, al lagen er een paar stukken wel wat beroerder bij waarbij het iets meer ploegen was. De ca. 2,5km op het fietspad had iets korter, zeker als je naast het pad nog mooie stukken ziet liggen, zijn er nog genoeg mogelijkheden zou je zeggen (maar daar is geloof ik op de vorige pagina's genoeg over gezegd...). Zeker als de ondergrond wat droger zou zijn, dan kun je hier wel lekker aan de gang, waarbij de blubberstukken wel wat teniet deden. De 'drop' waar hierboven over gesproken wordt, heb ik wel meegenomen en zat echt te wachten wanneer die nou zou komen. Ergens rond de eerste 4-5km zit ook iets een 'gaatje' in de route en daar staat wel een bordje bij. Ik dacht bij mezelf als dit het is, dan valt hij reuze mee. Maar hij zit zo'n beetje rond de 18,5km. Het is er wel eentje die je even moet weten ja, zeker als je de binnenbocht pakt. Buitenom loopt hij volgens mij makkelijker of vergis ik me daar? Ik had daar voor me gevoel wel iets meer snelheid mogen hebben, maar voor een eerste verkenningsrondje was het wel goed zo.

Dan Ermelo. Vooral het eerste stuk van de Watertorenweg tot aan het punt waar de routeverkorting zit was eigenlijk wel een grote baggerbak, nadat je het stuk singletrack langs de grote weg gehad had. Was wel een beetje een dealbreaker en ik heb op het punt gestaan om zo snel mogelijk af te breken, totdat ik na de routeverkorting toch op de bredere paden kwam en later op de gravelstukken richting Staverden (die normaal gesproken op de racefiets zelfs goed te doen zijn). Daar is het wel echt meters maken over de rechte paden langs de kazerne en over de hei. Wel fraaie uitzichten, wel wat saai op de MTB. Eenmaal weer in de buurt van de kazerne en twee vakantieparken worden het wel lekker flow tracks waar je je lekker op kan uitleven; wel een heerlijke afwisseling overigens. Eenmaal de grote weg weer overgestoken kom je weer in het nattere deel, volgens mij ook echt het laagste punt van de route niet? Toen begon het overigens ook flink te regen zo tegen vieren, dus dat hielp ook al niet echt...

...wat me wel opviel hoe waanzinnig rustig het was op de routes. Ben een fietser of 4-5 tegen gekomen op het hele stuk.

Harderwijk vind ik persoonlijk de leukste van de twee. Ermelo moet wel echt droog zijn, wil je er lekker kunnen doorboenderen. Als het wat droger is nog maar een keertje doen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik hoorde dat de toertocht Ermelo met regen over de route is gegaan. 1000 man ofzo. Dan duurt het wel weer even voordat je een beetje berijdbare paden hebt :-{
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

In de Gedragscode MTB van de NTFU zoek je dan ook tevergeefs naar modder, terwijl de IMBA Trail Rules expliciet melden "Do not ride muddy trails...". Klaarblijkelijk heeft men ingezien dat dat niet te rijmen valt met veldtoertochten in de winter onder eigen vlag.
Kun je het nog hebben over de aanbeveling "rijd in kleine groepjes" wanneer je 1000 rijders in een 2~3 uur tijdsbestek over een route stuurt..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het zijn dan ook veldtoertochten, geen MTB tochten :wink:
Eigenlijk zouden deze helemaal niet over (aangelegde) trails moeten lopen om deze te sparen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Rayb81 schreef: zo 15 december 2019, 08:33 Het zijn dan ook veldtoertochten, geen MTB tochten :wink:
Eigenlijk zouden deze helemaal niet over (aangelegde) trails moeten lopen om deze te sparen.
Dat willen de vergunningverstrekkers zoals Natuurmonumenten.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Je zorgvuldig aangelegde route is er wel in één keer mee naar z'n mallemoer. Toertochten of welk label je er ook er op wil plakken leuk voor op de weg. In het bos geen goed idee. Veel te hoge piekbelasting waardoor alles stuk gaat.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Gelukkig moet dezelfde club die trails onderhouden. Alleen daar zit de duurtest in. Hoe gaan ze het volhouden met onderhoud als het niet je hoofdprio als vereniging is. Beste tijd voor deze route is het voorjaar en begin najaar. Niet te nat en niet te droog, dan is het heerlijk fietsen. Nu is het overal gewoon ruk en kun je beter maar thuis blijven of gravel zoeken
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Laatste keer dat ik er was was het al standje modderpoel. Dus ik sla 'm weer even over tot het voorjaar of zo. Want in hero dirt condities is het zeker een leuke combi. Ook de Trek track is lekker om even een paar rondjes over heen te jagen. Maar goed om je zelf niet onnodig veel werk op de hals te halen moet je dus geen toertocht organiseren. En kan je lager rijden voor het te nat is.
◼︎ Go round the outside.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Die toertochten waren juist een mooie kans geweest om de paden buiten de route open te houden. Maar blijkbaar heeft dat geen prioriteit bij de organisaties...

Waardoor volgend jaar alleen de route nog over is als single track. Tot zover het vrij rijden...
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Is dit jouw verwachting of al een zekerheid? Kan me niet voorstellen dat hier aan gehouden gaat worden gezien het hoge vrij rijden gehalte in dit gebied..
(Wat het juist zo’n mooi gebied ook maakt)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Er zijn de afgelopen tijd nog meer paden dichtgegooid, dus dat vrije rijden zal snel minder worden. De wielerverenigingen die samen werken om de route mogelijk te maken hoor je ook niet protesteren nu blijkt dat de afspraak dat vrij rijden mogelijk zou blijven geschonden wordt.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Maar mag ik zeggen dat het eigenlijk vrij naïef is om te denken dat het vrij rijden blijft bestaan na de aanleg van zo'n vaste route. Uiteraard lukt het in andere gebieden wel, maar hier hebben we dus met Natuurmonumenten te maken en niet een gemeente als grondeigenaar
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Horsthil schreef: di 17 december 2019, 09:11 Maar mag ik zeggen dat het eigenlijk vrij naïef is om te denken dat het vrij rijden blijft bestaan na de aanleg van zo'n vaste route. Uiteraard lukt het in andere gebieden wel, maar hier hebben we dus met Natuurmonumenten te maken en niet een gemeente als grondeigenaar
Volgens mij is het juist de Gemeente Harderwijk die actief paden aan het dichtgooien is. Nu weer het pad parallel aan de A28 van de voetgangersbrug (tegenover De Woudstee) naar de Hierdenseweg. Tijd voor opstand denk ik.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Horsthil schreef: di 17 december 2019, 09:11 Maar mag ik zeggen dat het eigenlijk vrij naïef is om te denken dat het vrij rijden blijft bestaan na de aanleg van zo'n vaste route.
... net zoals het vrij naïef is om te denken dat een vaste route een waardig alternatief voor alle MTB'er is. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

cheeta schreef: di 17 december 2019, 10:29
Horsthil schreef: di 17 december 2019, 09:11 Maar mag ik zeggen dat het eigenlijk vrij naïef is om te denken dat het vrij rijden blijft bestaan na de aanleg van zo'n vaste route.
... net zoals het vrij naïef is om te denken dat een vaste route een waardig alternatief voor alle MTB'er is. :bier:
Heb ik gelukkig nooit gezegd
Plaats reactie