Manitou markhor vs 30gold

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: di 26 november 2019, 16:47 nee, tot circa 2010 waren alle vorken straight (1 1/8) daarna heeft iemand in de bike industrie tapered bedacht omdat dit stijver is. Zelf ik heb ik nooit verschil gemerkt, en ik heb met heel veel verschillende bikes en vorken gereden... 8)
Dus de conusring plaats je boven op het frame, bij het stuur? De huidige lagers plaats je op dezelfde plek, zowel boven als onder? Je hebt niet meer speling omdat de vork buis dunner is? En geen extra lege ruimte onder het frame omdat die wat breder is?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

nee, de konusring komt om de vorkbuis, je onderste balhoofdlager leunt op deze konusring en je vork draait hierop.
De vorkbuis is onderaan ietsje dikker, zodat de konusring hier vastklemt.

De lagers waar je vork in draait bevinden zich onder en boven in de balhoofdbuis van je frame. De bovenste past je vork gewoon in, de onderste heb je dus de bredere konusring voor nodig, omdat je frame tapered is.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

bijkerk0318 schreef: di 26 november 2019, 16:19
mtfuji schreef: di 26 november 2019, 15:57 vandaar de conusring die je erbij moet kopen deze past om de vorkbuis maar is breder uitgevoerd zodat het balhoofdlager van jouw tapered stuurbuis hierop past.

Een normale conusring voor een tapered vork ziet er zo uit: https://www.bike24.de/p1264299.html?q=konusring
Ah kijk, super! Kan het zijn dat een straight anders gaat aanvoelen dan een tapered?
Zie hier een zgad discussie. Tenminste de opties komen allemaal voorbij. Ook het plaatje wat bij jouw situatie past.

viewtopic.php?f=9&t=116119
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: wo 27 november 2019, 12:16 nee, de konusring komt om de vorkbuis, je onderste balhoofdlager leunt op deze konusring en je vork draait hierop.
De vorkbuis is onderaan ietsje dikker, zodat de konusring hier vastklemt.

De lagers waar je vork in draait bevinden zich onder en boven in de balhoofdbuis van je frame. De bovenste past je vork gewoon in, de onderste heb je dus de bredere konusring voor nodig, omdat je frame tapered is.
En de offset? De huidige vork heeft 51mm offset. Heeft de markhor dat ook? https://www.bikehit.de/gb/mtb/113516-ma ... hwarz.html of maakt dat niet uit met deze vork?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De Manitou heeft ook 51mm offset.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: wo 27 november 2019, 17:00 De Manitou heeft ook 51mm offset.
Dankjewel. Heb hem besteld
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

:-q
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik heb hem binnen en hij is gemonteerd, de manitou markhor. Ik vraag me alleen het volgende af: op mijn vorige vork had ik de rebound op haas staan, is dat bij manitou de plus of min? Ik kan namelijk de rebound knop naar de plus of min draaien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De haas is snel, de vering komt weer snel uit. En dat is dus weinig demping. En dat komt weer overeen met de min. Naar de min toe draaien dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Lars TB schreef: do 12 december 2019, 19:30 De haas is snel, de vering komt weer snel uit. En dat is dus weinig demping. En dat komt weer overeen met de min. Naar de min toe draaien dus.
Top, duidelijk dankjewel
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar om dat nu 1 op 1 over te nemen. Zou er een beetje mee spelen om te ervaren wat je fijn vindt. Misschien is het bij deze vork wel zo dat je hem op half zet en dat veel beter voelt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: za 14 december 2019, 19:39 Maar om dat nu 1 op 1 over te nemen. Zou er een beetje mee spelen om te ervaren wat je fijn vindt. Misschien is het bij deze vork wel zo dat je hem op half zet en dat veel beter voelt.
Op weinig demping beginnen kan nooit kwaad. Zorgt voor meer grip dan teveel demping. En vrijwel iedere vork is behoorlijk overdempt. Mijn ervaring met Manitou's is ook dat de demping eerder zo goed als open moet staan. Dicht draaien kan altijd nog.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nu begrijp ik je wellicht niet helemaal maar je lijkt iets tegengestelds te zeggen. Je adviseert om met beperkte demping te beginnen want dan heb je meer grip, en vervolgens zeg je dat een Manitou juist gebaat is bij veel demping dus helemaal naar de plus. Dan zou je toch beter helemaal open (volledige demping) kunnen beginnen en dan evt wat klikjes naar de min als je grip tekort komt? Waarbij ik dan weer denk waarom heb je minder grip bij een betere demping? De vork stuitert dan toch meer als ie niet volledig dempt?

Of redeneer ik nu onjuist?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Te weinig rebound demping laat de vork stuiteren, das slecht voor de grip.
Maar teveel demping laat de vork te langzaam terugkomen. En een vork die niet snel genoeg terugkomt houdt ook geen goed contact met de ondergrond.
Dus alleen precies genoeg is goed.

Manitou gebruikt vrij dikke olie en is daarom vrij traag in het terugveren. Dus je kiest waarschijnlijk voor weinig rebound demping bij een Manitou.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 december 2019, 04:18 Maar teveel demping laat de vork te langzaam terugkomen. En een vork die niet snel genoeg terugkomt houdt ook geen goed contact met de ondergrond.
Dat snap ik want eigenlijk ga je steeds dieper in je veerweg zitten omdat ie nog niet helemaal uitgeveerd is. En dus kom je mogelijk aan het (hardere) einde van de veerweg en ga je alsnog stuiteren ..
Manitou gebruikt vrij dikke olie en is daarom vrij traag in het terugveren. Dus je kiest waarschijnlijk voor weinig rebound demping bij een Manitou.
Ik zal bij mij eens checken maar dacht juist dat ie helemaal open staat. Komt misschien ook door mijn experiment met de spacers die ik heb weggehaald 😊😬
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie