Naven, welke zijn goed geschikt voor een e-mtb?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Verdorie, zijn de kerstbonussen al uitbetaald? Da's vroeg zeg, dit jaar!

Mooi setje Paul, ben benieuwd :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Volgens mij zijn al die eBike specifieke onderdelen alleen om de prijs op te drijven en de hype te voeden. Het enige wat volgens mij nodig is, is een iets andere tuning van je voorvork (misschien gewoon wat meer compressie/rebound demping), een stalen cassette hub en 180mm (of meer) schijfremmen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat denk ik eigenlijk ook. Zeker wat gewicht betreft: mijn e-mtb weegt 23kg, dat is hooguit 10kg meer dan een vergelijkbare gewone bike. Dus mijn fiets en ik zijn samen niet zwaarder dan iemand van 80kg met een analoge trailbike. Volgens mij geldt dat voor >50% van de Nederlandse bikers :-D

Eigenlijk zouden e-bike specifieke onderdelen zelfs goedkoper moeten zijn, want ze zijn niet tot de laatste gram afgeslankt. Je krijgt gewoon een Fox performance met dikwandiger vorkbuis en stanchions :)

Blijft alleen de extra power van het motortje over, maar dat lijkt me ook geen probleem voor een fatsoenlijk ontworpen vrijloop (al denk ik wel dat daar de zwakste plek zit als de power toeneemt).
Ik wil alleen wel een stalen body om invreten van cassettes tegen te gaan, en die paar gram extra zijn een non-issue op een e-bike (eigenlijk op elke mtb).

@Iglo, gewoon wat minder vissticks eten, al het geld dat je op eten bespaart kan naar de fietshobby :-q :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb juist voor het eerst sinds jaren weer eens vissticks in de vriezer :D

Nee, het geld is in de verbouwing gaan zitten. Kon nog net een setje 5-10s vanaf... :-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi setje.
E-bike specifiek, tja, ik denk dat het voor de vrijloop niets uitmaakt op Bart of Matthieu op de pedalen stampen, of Kermit samen met zn elektromotortje.
Wat wel verschil kan maken is het gewicht.
Niet bij Kermit, maar de e-mtb maakt het wel mogelijk dat gewichtige personen de trails op en af gaan. Bij een aantal van deze ebikers praat je dan al snel over 50kg extra. Prima dat ze in beweging komen, maar dat vraagt wel om wat extra stevigheid. Maar puur vanwege de power zou het met een 25kmh e-mtb gaan probleem mogen zijn. Goed spul kan daar tegen, rommel valt hooguit wat eerder door de mand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie