demper gereedschap rockshox 2020

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Om een Rockshox Pike Select RC vork te tunen, dmv tokens, waren bij de oudere modellen dat mogelijk om via de top cap ,van de air spring, te verwijderen door middel van een 24mm socket , nu heeft het nieuwere model ook deze mogelijkheid alleen heb je nu daar voor de Abbey topcap remover nodig .

De vraag is kan je daar voor ook de cassette afnemer voor gebruiken ?, want het lijkt erop dat deze dezelfde lay out heeft als de Abbey , de originele rockshox tool kost 50 dollar , en de cassette afnemer ongeveer de helft .

Echter bij de cassette afnemer zit in het midden een pin om die met het demonteren of monteren in de achteras schuift en zou dus bij gebruik voor de top cap eraf moeten . nu wil ik beste wel de moeite nemen om de pin te verwijderen , maar zou zonde zijn om er achter te komen dat het niet werkt, dus heeft iemand ervaring ermee ?

de rockshox tool:

Afbeelding


en de cassette afnemer :



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 9 december 2019, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Die cassette afnemers bestaan met en zonder pin. Parktool heeft ze bv beide
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bij mijn (Pro) cassette afnemer kan je die pin eruit tikken (konische passing), mss bij die van jouw ook?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hmm, nog niet naar gekeken , alleen zou graag willen weten of het past , dus de cassette tool voor de Rockshox voorvork :roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb deze

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sorry, te snel getypt...Ja, die zou moeten passen. In mijn 2019 Revelation iig wel, daarom had ik die pin er ook uit gemept.
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 9 december 2019, 20:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: ma 9 december 2019, 18:48 Hmm, nog niet naar gekeken , alleen zou graag willen weten of het past , dus de cassette tool voor de Rockshox voorvork :roll:
Volgens mij was dat zelfs de intentie van Rockshox, om dezelfde passing te gebruiken.


Beetje onzinnig om op alle andere vlakker net af te wijken van een bestaande 'standaard' en dan hiervoor heel trots melden dat je zowaar een bestaande tool kunt gebruiken.


Maar goed, ik heb die RS vork niet, dus ik kan het niet bevestigen dat het echt perfect past. Ik vermoed dus van wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Op een 2019 Pike past het perfect :)

Beter dan prutsen met een vlakke dop en hopen dat je geen schade hebt. Echt een goede vernieuwing van RockShox.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ieder bedankt voor de snelle reacties , ff de BBB mishandelt en voila past :-q
(Had blijkbaar twee cassette afneem tools liggen , dop en met hendel :P )
Weer wat geleerd ! :)

Afbeelding

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij de Manitou Magnum vorken werkt dit ook. Moet je alleen nog een stukje uit slijpen zodat ie om de stanchions heen kan. Heb ik idd ook van een bestaande cassette afnemer gemaakt. Ipv €50 voor een 3-tal ‘gereedschappen’ met wat aanpassingen voor €0. Want die andere zaken zijn ook gewoon zelf te maken of op andere wijze te gebruiken.

Laat je idd niet gek maken om van allerlei tools aan te schaffen. Kan heel vaak goedkoper en makkelijker.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vandaar de vraag , ik twijfelde , maar wilde niet gelijk wat "slopen" vindt dit wel een nettere oplossing tov de concurrent Fox Racing .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: ma 9 december 2019, 20:19 Bij de Manitou Magnum vorken werkt dit ook. Moet je alleen nog een stukje uit slijpen zodat ie om de stanchions heen kan. Heb ik idd ook van een bestaande cassette afnemer gemaakt. Ipv €50 voor een 3-tal ‘gereedschappen’ met wat aanpassingen voor €0. Want die andere zaken zijn ook gewoon zelf te maken of op andere wijze te gebruiken.

Laat je idd niet gek maken om van allerlei tools aan te schaffen. Kan heel vaak goedkoper en makkelijker.
Je hebt bij cassette afnemers ook verschillende versies wat dikte betreft. Veel oudere kunnen niet over de moderne steekasdoppen heen. En nu heb je dus dunnere en diepere. Ik kan me zo voorstellen dat die 1 op 1 op de Manitou vorken passen :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie