Specialized Stout XC cranks verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
yaiQuem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 14:07

Goedeavond MTB forum leden,

Ik heb een technisch probleem met de Spec. Stout XC Cranks en zou wel wat input kunnen gebruiken van jullie collectieve ervaring!
De cranks zitten gemonteerd op de Spec. Fuse 6Fattie comp 2016 en begonnen recent na een het schoonmaken van de MTB wat geluid te maken tijdens het biken. Tijd om de boel eens uit elkaar te halen en grondig schoon te maken was mijn gedachte.
Afbeelding

Aan de non-driveside heb ik de preload/dustcap losgekregen zonder problemen, de linker crank kwam ook los zonder gedoe.
Daarna zit er op de spindle een zwarte alu bus/spacer die al enigzins vastgerot zat. Maar ook deze uiteindelijk los gekregen door een doek om de bus heen te slaan en met een grote waterpomp tang de bus te pakken en rond te draaien terwijl ik de rechter crank de andere kant op draaide.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zo ver succes zonder grof geweld.
Nu komt het probleem, de spindle met rechter trapper komt niet uit de lagers. Naar mijn weten en inzicht is de hele linker kant nu gedemonteerd en zou het geheel aan de driveside kant eruit moeten komen, desnoods met een paar motiverende tikjes van de rubber hamer. Er zit echter geen beweging in!

Dan maar een nacht WD-40 laten intrekken was mijn gedachte, morgen komt het dan wel los met een goede tik... Niet goed voor de lagers, maar die zijn toch aan nieuw vet toe. Maar het heeft niets uitgehaald die WD-40.
Dan maar echte kruipolie halen de volgende dag en dat een nacht laten intrekken. Ook dat mocht niet baten.
Vriesspray gekocht en dat in de spindle gespoten om te proberen deze een fractie meer te laten krimpen dan de lagers en zo een minuscuul beetje speling te creëren. Nog geen beweging, ook niet on samenwerking met de rubber hamer.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zelfs gepoogd een eigen soort pers te maken om de spindle uit de lagers te drukken, maar ook dit was geheel ineffectief.
Specialized zelf wil me niet helpen, die sturen me simpelweg door naar een 'dealer' als ik om een handleiding van de crankset of tips vraag.
Afbeelding
Afbeelding

Wat kan ik nog proberen? Of zie ik gewoon iets heel stoms over het hoofd??
Volgens mij is het een 2 piece crank. Er zit in de spindle geen boutje, het is geheel een holle pijp met aan de driveside een grote opening en aan de non drive side enkel de preload cap. Het lijkt wel of de spindle simpelweg aan de binnenste ring van de lagers is vastgeroest, wellich aan beide zijden van de BB.

De boel is ondertussen erg smerig van de overdaad aan kruipolie rond de BB. Ik heb het schoonspoelen hiervan even uitgesteld omdat ik geen water wil gebruiken met extra roestvorming van de spindle tot gevolg.

De overige opties zijn inderdaad naar de LBS, of met de dremel alles in kleine stukjes eruit halen... Mijn voorkeur heeft echter om het zelf op te lossen, indien mogelijk zonder te slopen!
Maar alle suggesties zijn welkom!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

yaiQuem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 14:07

Bedankt voor je reactie Bonanza!
Ik heb de betreffende post al meerdere malen bestudeerd afgelopen dagen, maar toch denk ik dat het om een ander model cranks gaat.
Mijn fuse comp 2016 heeft namelijk geen inner bolt o.i.d.

De binnenzijde van de spindle is gewoon een lange holle buis, zoals op een van mijn de foto's te zien.
Aan de nondrive side zit schroefdraad voor de preload cap, maar aan de driveside zit geen dustcap of schroefdraad en de spindle lijkt ook niet in het midden van de bottombracket uit twee delen te bestaan die in elkaar grijpen. Er is dus verder niets om een crankpuller in te draaien of op af te zetten, en ook geen boutje binnen in de holle spindle...

Mijn vermoeden is dat Specialized het ontwerp heeft aangepast voor de betreffende jaargang Fuse comp waar deze post op pinkbike over gaat. Mijn fuse zal wel ouder zijn.

Navraag bij Specialized om een handleiding of tips levert alleen een verwijzing naar de dealer op met de opmerking dat consumenten hier helemaal niet aan moeten komen. beetje lafjes, maar ik heb het er maar mee te doen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ah ok, jammer. 1 iemand van onze club heeft dezelfde fiets gehad. Zal hem eens appen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij is dit een gevalletje dat voorzichtig tikken niet meer gaat werken.

Dit is nu typisch een gevalletje geworden 'ga er niet bij staan als de fietsenmaker aan je fiets gaat werken'... . Grof geweld dus.


Ik zou echt een paar rammen gaan geven op de as. Maar goed, ik heb geen ervaring met deze crank en misschien zit er wel ergens een heel dom palletje. Specialized kennende is dat een reële mogelijkheid. Maar ik kan me niet voorstellen dat die lui zo slecht zijn... . Maar ik weet wel dat je af en toe geweld moet gebruiken. In 1x een harde klap werkt dan beter dan 20x iets voorzichtiger... .

Als het mijn fiets zou zijn zou ik nu aan het rammen zijn geslagen. Zo eens in de 4-5 jaar heb ik zo een gevalletje. Maar goed, in jouw geval geheel op eigen risico!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Lars TB schreef: za 7 december 2019, 23:03 Volgens mij is dit een gevalletje dat voorzichtig tikken niet meer gaat werken.

Dit is nu typisch een gevalletje geworden 'ga er niet bij staan als de fietsenmaker aan je fiets gaat werken'... . Grof geweld dus.


Ik zou echt een paar rammen gaan geven op de as. Maar goed, ik heb geen ervaring met deze crank en misschien zit er wel ergens een heel dom palletje. Specialized kennende is dat een reële mogelijkheid. Maar ik kan me niet voorstellen dat die lui zo slecht zijn... . Maar ik weet wel dat je af en toe geweld moet gebruiken. In 1x een harde klap werkt dan beter dan 20x iets voorzichtiger... .

Als het mijn fiets zou zijn zou ik nu aan het rammen zijn geslagen. Zo eens in de 4-5 jaar heb ik zo een gevalletje. Maar goed, in jouw geval geheel op eigen risico!
Heb contact gehad met een 1 van onze club, rammen idd....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat het roest op deze foto het probleem is.
Afbeelding
De as zit vastgeroest aan het lager.
Jammer vd WD40. Dat is geen kruipolie, en waar nu WD40 zit kan de echte kruipolie zn werk niet doen.

Blokje hout en een zwaardere hamer?
De lagers zijn al gaar, want na het schoonmaken maakten ze herrie.
(Zand er in)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: za 7 december 2019, 23:10 Ik denk dat het roest op deze foto het probleem is.
Afbeelding
De as zit vastgeroest aan het lager.
Jammer vd WD40. Dat is geen kruipolie, en waar nu WD40 zit kan de echte kruipolie zn werk niet doen.

Blokje hout en een zwaardere hamer?
De lagers zijn al gaar, want na het schoonmaken maakten ze herrie.
(Zand er in)
Idd, een blok hout en een zwaardere hamer. Je kan ook nog eens proberen om de andere kant op te slaan (om en om, in/uit) om zo een tikkeltje extra speling te creeeren.
yaiQuem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 14:07

Dank voor alle reacties en het navragen bij kennissen!

Ik twijfelde nog of ik een stap van demontage over het hoofd zag en die twijfel maakte dat ik niet helemaal los wilde gaan met grof geschut.
Nu dat uitgesloten is dankzij navraag van Bonanza heb ik toch maar de hamer met grote stalen kop gepakt.

dun latje hout/plintje tegen de preload cap gehouden en met drie slagen, uit alle macht( en met een oog dicht, bang dat ik mis en dwars door een alu framebuis mep) was er ineens beweging!!

Na veel heen en weer slaan, schoonmaken, kruipolie toevoegen, meer heen en weer slaan kwam 'ie er uiteindelijk helemaal uit!

Duizend maal dank voor het meedenken! Roest was inderdaad het grote probleem:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Topic dus opgelost! Hopelijk hebben andere in de toekomst ook wat aan dit verhaal :S al geeft het alleen maar aan dat ik veel eerder mee had moeten beginnen met demonteren, schoonmaken en goed invetten. lessons learned!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Denk dat het probleem ook deels te wijten was aan het feit dat je het frame in een standaard had hangen, de boel veert dan mee en absorbeert de energie.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Voordat je je cranks weer terug plaatst voor de zekerheid je lagers vervangen. Niet gaan lopen schuren om de roest er af te krijgen o.i.d. Gewoon nieuwe lagers er in, dan ben je voorlopig weer verlost van dat gehamer.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zou goed vet gebruiken wanneer je het weer terugplaatst. Motorex 2000 of Marine vet oid.
Ik heb een crank namelijk nog nooit zo droog gezien en zeker niet met roest erop.
yaiQuem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 14:07

TenZNL schreef: zo 8 december 2019, 00:02 Denk dat het probleem ook deels te wijten was aan het feit dat je het frame in een standaard had hangen, de boel veert dan mee en absorbeert de energie.
Ja daar ben ik me van bewust, heb het meppen met rubber hamer ook niet in de montagestandaard gedaan.
Ik heb zelfs nog een poging gedaan met een houten balk op de vloer, frame uit alle macht omlaag slaan op die balk, met als contactpunt uiteraard de spindle. in feite het hele frame als hamer gebruikend. Het enige wat toen los kwam was m'n hele headset natuurlijk :lol: mocht ik mooi weer bij elkaar rapen uit alle hoeken van de kamer...

Hetgeen dat nu echt gewerkt heeft ('doorslaggevend' was hahaha) is denk ik het meppen uit volle overtuiging met metaal op metaal impact (en een stukje plint er tussen maar daar was niets meer van over na mep #3)
yaiQuem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 14:07

slapbandje schreef: zo 8 december 2019, 00:08 Voordat je je cranks weer terug plaatst voor de zekerheid je lagers vervangen. Niet gaan lopen schuren om de roest er af te krijgen o.i.d. Gewoon nieuwe lagers er in, dan ben je voorlopig weer verlost van dat gehamer.
Tnx, nieuwe lagers zullen het zeker worden ja!
yaiQuem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 14:07

Rayb81 schreef: zo 8 december 2019, 00:11 Ik zou goed vet gebruiken wanneer je het weer terugplaatst. Motorex 2000 of Marine vet oid.
Ik heb een crank namelijk nog nooit zo droog gezien en zeker niet met roest erop.
Ik heb m'n lesje wel geleerd ja. Niet vanuit gaan dat de fabriek het allemaal voor je smeert, maar zelf smeren en bijhouden...

Ik heb een paar potten eurol vet staan. welke zou je aanraden voor de crank?
- Kopervet, ongelood
- Lagervet EP-2
- Wit lithium vet EP 2 (NLGI2)

Kopervet is volgens mij het beste geschikt tegen vastrotten van onderdelen, niet?
Plaats reactie