hanjovdberg schreef: ↑do 5 december 2019, 09:16
Das opvallend. Ik heb ook 2 wielsets voor mijn plusbike. Gek genoeg hoef ik helemaal niets aan te passen. Ene wielset is 11s Sram en ander 11s sunrace. Schakelt nagenoeg hetzelfde met een kleine voorkeur voor Sunrace
Even ter bevestiging, de 11s SRAM is dus XD? Ik heb inmiddels de 12 speed sunrace vervangen voor GX Eagle omwille van de kettinglijn.
Het ook goed dat dit kettinglijn-verschil alleen speelt bij 12 speed.
Ja klopt. Dus mijn ene wielset heeft een xd body met sram 1150 cassette. En de andere wielset dus een Shimano body met Sunrace cassette. Geen verschil daar dus tussen breedte. Er hoeft niets aangepast te worden.
Maar 12V heb ik nog niet getest. Op mijn andere bike zit een XO1 cassette. Op termijn als die vervangen moet worden denk ik aan een Sunrace. Maar begrijp van jou dat dit dus wel een verschil oplevert? Eenmalig afstellen is natuurlijk niet erg. Kettinglijn kan toch niet zo anders zijn dat je 2 tandjes lichter gaat rijden op ideale lijn?
In principe zit de cassette op dezelfde plek. Bij een naaf met een instelbare as (zoals die as met schroefdraad bij Shimano) kan ik me voorstellen dat die iets verschoven is. Maar anders heeft de fabrikant zijn huiswerk niet goed gedaan... .
De eerste 11 tandwieltjes van 12sp zitten op dezelfde plek als een 11sp cassette. De 12 is daar achter geplakt, tussen de spaken en de 11sp cassette.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB schreef: ↑do 5 december 2019, 21:39
In principe zit de cassette op dezelfde plek. Bij een naaf met een instelbare as (zoals die as met schroefdraad bij Shimano) kan ik me voorstellen dat die iets verschoven is. Maar anders heeft de fabrikant zijn huiswerk niet goed gedaan... .
De eerste 11 tandwieltjes van 12sp zitten op dezelfde plek als een 11sp cassette. De 12 is daar achter geplakt, tussen de spaken en de 11sp cassette.
Ben alleen benieuwd of dit ook bij de XD variant van Sunrace zo is ..
Johangr schreef: ↑vr 6 december 2019, 10:31
Met andere woorden je kunt met een 11 speed derrie en shifter dan een 12 speed maken met de cassette van Sunrace?
In je shifter zit geen 12e klik, dus dat wordt lastig. En de derailleur heeft moeite met een 50 (en met het hele bereik wat kettinglengte betreft). Dus niet helemaal... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Maar waarom wil je overstappen op een 12 speed cassette? Je betaalt in feite voor het 50blad een behoorlijke hoop meer geld terwijl je met 11-46 ook eigenlijk alles aankunt. Op mijn fully heb ik een xo1 10-50 en die 50 heb ik alleen gebruikt in het buitenland bij belachelijke percentages van boven de 20%.
Johangr schreef: ↑vr 6 december 2019, 10:31
Met andere woorden je kunt met een 11 speed derrie en shifter dan een 12 speed maken met de cassette van Sunrace?
In je shifter zit geen 12e klik, dus dat wordt lastig. En de derailleur heeft moeite met een 50 (en met het hele bereik wat kettinglengte betreft). Dus niet helemaal... .
Technisch gezien heb je toch 10 kliks bij 11V en 11 bij 12V?
In je shifter zit geen 12e klik, dus dat wordt lastig. En de derailleur heeft moeite met een 50 (en met het hele bereik wat kettinglengte betreft). Dus niet helemaal... .
Technisch gezien heb je toch 10 kliks bij 11V en 11 bij 12V?
I stand corrected.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg schreef: ↑vr 6 december 2019, 12:43
Maar waarom wil je overstappen op een 12 speed cassette? Je betaalt in feite voor het 50blad een behoorlijke hoop meer geld terwijl je met 11-46 ook eigenlijk alles aankunt. Op mijn fully heb ik een xo1 10-50 en die 50 heb ik alleen gebruikt in het buitenland bij belachelijke percentages van boven de 20%.
Ik wil kijken of het de moeite waard is, mijn vrouw fietst nu met een 2 x 10 setup, zelf heb ik een 1 x 11 setup waar ik helemaal tevreden over ben maar zij is bang dat ze te weinig bereik heeft met 1 x 11 of 1 x 12, aangezien ze nogal wat km's gefietst heeft(2x de Drenthe 200, Bartje200 hûnebed350, trainingkilometers) dacht ik dat het uiteindelijk kosten besparend is om naar een 1x te gaan. aangezien 2x 10 ook niet super goedkoop is...daarbij vind ik het ook leuk om af en toe wat anders te proberen.
Johangr schreef: ↑vr 6 december 2019, 10:31
Met andere woorden je kunt met een 11 speed derrie en shifter dan een 12 speed maken met de cassette van Sunrace?
In je shifter zit geen 12e klik, dus dat wordt lastig. En de derailleur heeft moeite met een 50 (en met het hele bereik wat kettinglengte betreft). Dus niet helemaal... .
Ik heb een medium cage XT 11-speed, die geen enkele moeite heeft met de 50T van een 11-speed Sunrace. Of bedoel je iets anders..?
In je shifter zit geen 12e klik, dus dat wordt lastig. En de derailleur heeft moeite met een 50 (en met het hele bereik wat kettinglengte betreft). Dus niet helemaal... .
Ik heb een medium cage XT 11-speed, die geen enkele moeite heeft met de 50T van een 11-speed Sunrace. Of bedoel je iets anders..?
Die 50 gaat af en toe met wat lichte weerstand. Lijkt ook iets met de positie van het derailleuroog te maken te hebben, want bij de ene fiets gaat het beter dan bij de andere.
Maar wat betreft kettinglengte kan een derailleur dus ook nog net genoeg aan dat de ketting bij het grootste blad (en volledig inveren!) niet te strak staat of bij het kleinste niet te los hangt.
Maar goed, jouw Pace veert niet zo hard aan de achterkant... Mijn Banshee pakt anderhalve centimeter extra ketting bij volledig inveren.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"