MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het is sowieso een meer afwisselend terrein dan UHR. Naald/loof/heide/veen. En niet het absolute verschil maar ik vind persoonlijk een rondje Ede, zeker met Area51 erbij, zwaarder dan Amerongen+Hoge Ginkel.

Wat betreft de druk van UHR halen: gister de N224 langs Planken Wambuis was echt niet grappig meer qua drukte. File om de P op te draaien, auto's in de berm langs de N-weg. Misschien de carpool-P Planken Wambuis of Papendal wat meer aandragen binnen de MTB community, prima plek om de routes rond Ede te starten.
Wat gaat 'de' startplek van otterlo worden?
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

De hoogte is er wel, alleen bij de UH is het veel plotselinger terwijl hier de hoogte al geleidelijker is begonnen.
http://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

Maar bij Lunteren en Ede veranderd het terrein juist van de Foodvalley naar de hoogte van de Veluwe want je op sommige plekken gedeeltelijk kunt gebruiken. En in de route Lunteren heb je de Goudsberg en het zandgat. Bij Otterlo heb je een beste reeks stuifduinen, dus ik denk dat een gebrek aan hoogte vooral te maken heeft met je perspectief. Oftewel in de route Otterlo denk ik dat een gemis aan hoogte niet echt feedback van gebruiker zal zijn.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Misterelmo schreef: ma 11 november 2019, 11:36 De hoogte is er wel, alleen bij de UH is het veel plotselinger terwijl hier de hoogte al geleidelijker is begonnen.
http://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

Maar bij Lunteren en Ede veranderd het terrein juist van de Foodvalley naar de hoogte van de Veluwe want je op sommige plekken gedeeltelijk kunt gebruiken. En in de route Lunteren heb je de Goudsberg en het zandgat. Bij Otterlo heb je een beste reeks stuifduinen, dus ik denk dat een gebrek aan hoogte vooral te maken heeft met je perspectief. Oftewel in de route Otterlo denk ik dat een gemis aan hoogte niet echt feedback van gebruiker zal zijn.
Het verschil is wel dat je op de UHR lange afdalingen kan maken, dat gaat in de regio Ede gewoon niet lukken. Hooguit op die vuilnisberg bij Lunteren.

Ik hoop dat Otterlo en Lunteren wel een duidelijk onderscheidende routes gaan worden. En stiekem hoop ik op een paar chicken runs en dus wat technischere gedeeltes erbij. Ik heb vrijdag allemaal PR-etjes gereden op (ook de meest technische stukken van) Ede op mijn gravelbike, ik hoop dat dat in Lunteren en Otterlo niet gaat lukken ;)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Rayb81 schreef: zo 10 november 2019, 00:59 Enige gemis zijn de hoogteverschillen die de UHR wel heeft.
In de rode route (Ede) zitten idd niet veel lange klimmen en afdalingen, maar er wordt imho handig gebruik gemaakt van de wallen die er liggen. Je kunt je benen gemakkelijk opblazen.

Zoals gemeld zal Otterlo maar vooral Lunteren meer hoogteverschil krijgen. Bij de Goudsberg kunnen ze behoorlijk zware stukken in de route leggen. Ook de vuilnisbelt bied mogelijkheden. Daar hebben we met onze club al eens een keer een route gemaakt met uitdagende switchbacks omhoog en omlaag. Ben benieuwd.
Bram87 schreef: ma 11 november 2019, 11:20 Wat betreft de druk van UHR halen: gister de N224 langs Planken Wambuis was echt niet grappig meer qua drukte. File om de P op te draaien, auto's in de berm langs de N-weg.
Klopt het leek gisteren wel gratis..... Ging in de ochtend met de hond naar de Drieberg (bij de tank) en daar was het ook al giga druk met parkeren. Heb het in 20 jaar nog nooit zo druk gezien op een 'normale' zondag. Veel auto's met fietsendragers....

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Vorige week was het ook al superdruk. Wilde wandelen bij Planken Wambuis en kon nog maar net een plekje vinden. Naar mijn idee waren het daar wel voornamelijk wandelaars. Gistermiddag op de route (Ede) ook weinig andere fietsers gezien. Niet te vergelijken met de UHR vond ik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jan the Man schreef: ma 11 november 2019, 17:55
Rayb81 schreef: zo 10 november 2019, 00:59 Enige gemis zijn de hoogteverschillen die de UHR wel heeft.
In de rode route (Ede) zitten idd niet veel lange klimmen en afdalingen, maar er wordt imho handig gebruik gemaakt van de wallen die er liggen. Je kunt je benen gemakkelijk opblazen.

Zoals gemeld zal Otterlo maar vooral Lunteren meer hoogteverschil krijgen. Bij de Goudsberg kunnen ze behoorlijk zware stukken in de route leggen. Ook de vuilnisbelt bied mogelijkheden. Daar hebben we met onze club al eens een keer een route gemaakt met uitdagende switchbacks omhoog en omlaag. Ben benieuwd.
Bram87 schreef: ma 11 november 2019, 11:20 Wat betreft de druk van UHR halen: gister de N224 langs Planken Wambuis was echt niet grappig meer qua drukte. File om de P op te draaien, auto's in de berm langs de N-weg.
Klopt het leek gisteren wel gratis..... Ging in de ochtend met de hond naar de Drieberg (bij de tank) en daar was het ook al giga druk met parkeren. Heb het in 20 jaar nog nooit zo druk gezien op een 'normale' zondag. Veel auto's met fietsendragers....

Ciao,
Jan
Vuilnisbelt heb ik nog aan meegeholpen. Pas nog een keertje overheen gefietst maar er is niks meer over van de route :~

Wb hoogteverschil tja elke route zo z’n eigenheid .. UHR is vooral ook Amerongen met langere klimmen. De rest is vooral wat korter werk.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Net even het nieuwe stuk verkend. Het nieuwe stuk vanaf de Koeweg is nu al gesloopt door een ruiter (grote, lompe hoefafdrukken met ijzer). Het spoor was kilometers na de route nog te volgen op ruiterpaarden, dus no way dat dit een wild paard was. Pffff


De kuipbochten zijn nu al heerlijk! Als ze zometeen helmaal aangereden zijn.... :-q :-q :-q
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Vanavond tegen de schemering nog snel een rondje gedaan. het bruggetje de route op is leuk en het stuk erna helemaal, zeker nu het meer ingereden is.

Het stuk vanaf de Koeweg was wéér kapot getrapt door een paard met ijzers. Ik heb er nog geen enkele keer kunnen fietsen zonder verse paardensporen. Kunnen we hier iets aan doen?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Staan er al bordjes? Zo niet, neerzetten. Ik heb de eerste dagen van meerdere UHR routes meegemaakt, en in het begin is het iedere keer bal. Alles en iedereen komt even checken. Je ziet stadsfiets- en brommersporen, hertenhoefjes, mollengangen, molshopen en paardensporen. Zowel mens als dier heeft geen idee wat gaande is. Nadat er bordjes gezet zijn blijven die paarden wel weg. Het is een zaak van communiceren.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Paar goede wortel stukken erin leggen en de ruiters blijven wel weg, want gevaarlijk voor paarden als er flinke oneffenheden en/of gaten in de ondergrond zitten.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Zo rond de Sinterklaasperiode heb ik juist het idee dat er meer paarden naar de track komen als we stukken wortel in de track gaan leggen.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Afbeelding
:winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag ook stukje Otterlo gefietst. Kwam alleen via het bruggetje op het 1e deel. Leuk om te zien hoe het er nu bijligt. Heb nog helpen snoeien en dan nu die tracks gaaf hoor. Maar verder kwam ik eigenlijk niet zoveel tegen. Een verloren stukje ergens middenin het bos. Begrijp dat er bij de koeweg nog een stuk moet liggen. Aan welke kant vanuit Ede gezien li of re?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

hanjovdberg schreef: do 5 december 2019, 00:25 Vandaag ook stukje Otterlo gefietst. Kwam alleen via het bruggetje op het 1e deel. Leuk om te zien hoe het er nu bijligt. Heb nog helpen snoeien en dan nu die tracks gaaf hoor. Maar verder kwam ik eigenlijk niet zoveel tegen. Een verloren stukje ergens middenin het bos. Begrijp dat er bij de koeweg nog een stuk moet liggen. Aan welke kant vanuit Ede gezien li of re?
Ik kwam laatst toevallig op een nieuw stuk dat links van de Koeweg loopt idd.
Dat stuk liep door tot bijna aan de bebouwde kom van Otterlo.
Verder heb ik er ook nog niets van gezien, nog niet eens dat deel dat vanaf de brug in area 51 loopt.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

pietervl schreef: di 3 december 2019, 22:27 Staan er al bordjes? Zo niet, neerzetten. Ik heb de eerste dagen van meerdere UHR routes meegemaakt, en in het begin is het iedere keer bal. Alles en iedereen komt even checken. Je ziet stadsfiets- en brommersporen, hertenhoefjes, mollengangen, molshopen en paardensporen. Zowel mens als dier heeft geen idee wat gaande is. Nadat er bordjes gezet zijn blijven die paarden wel weg. Het is een zaak van communiceren.
Voor zover ik wet mogen ze sowieso niet buiten de ruiterpaden komen. Daar houdt helemaal niemand zich aan overigens met als gevolg dat 90% van de paden in dat deel van het bos compleet kapotgetrapt is. Hardlopen in dat deel van het bos kan je hierdoor ook wel vergeten als je van je enkels houdt.
Plaats reactie