Canyon Spectral maat L en XL om te TESTEN

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Ergens komende maanden wil ik mijzelf trakteren op een gave nieuwe Canyon Spectral AL 6.0.
Volgens de site van Canyon heb ik met mijn lengte (188cm, binnenbeenlengte van 88cm) een XL framemaat nodig, maar wanneer ik een lichaamslengte van 186 invul met dezelfde bbl geeft 'ie een L aan.

De L lijkt mij de beste oplossing, aangezien de spectral een erg hoge zadelbuis heeft en ik anders weinig beweegruimte heb, maar voor de zekerheid wil ik toch graag even passen.


Dus bij deze de vraag; Wie woont er in Midden- / Oost-Nederland en heeft een Spectral in L of XL staan welke ik kan komen passen?

Edit:
Midden- / Oost Nederland is mooi makkelijk, maar daarbuiten kan eventueel ook.
Laatst gewijzigd door ThijsvdWoude op do 5 december 2019, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoef je niet te passen: Canyon geeft vrijwel altijd een te kleine maat als advies. XL is de enige die goed voor je is. L gaat niet werken, die is voor mijn 180 cm gewoon netjes... .


Maar goed, een keer proberen kan geen kwaad!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lars heeft gelijk, en ik kan er ook over meepraten. 2 Canyons gehad, ongeveer jouw lengte, jouw bbl.
Bestel maar een XL, ga je geen spijt van krijgen. En anders kan ie gewoon binnen 30 dagen retour.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dat van die verkeerde maat adviezen geldt trouwens voor meerdere merkensites...ik vraag me alleen af..waarom
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

gijsje schreef: ma 2 december 2019, 22:38 Dat van die verkeerde maat adviezen geldt trouwens voor meerdere merkensites...ik vraag me alleen af..waarom
Waarschijnlijk omdat het gewoon wel klopt... Waarom zouden al die merken er naast zitten. De hang naar vooral langer en langer is lang niet voor iedereen de beste oplossing. Hangt helemaal af van je lichaamsmaten, flexibiliteit, inzet etc. Ik geloof niet dat al die merken er naast zitten.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat het best persoonlijk is.
Ik rij met 187cm op een Trek Remedy 19.5, en dat zit prima. Ik heb laatst een weekend een 21.5 te leen gehad en dat zat ook goed, misschien zelfs iets beter. Hetzelfde weekend ook een Spectral XL geprobeerd en die was duidelijk een stuk groter, voor mij aan de grote kant.

nb:
Ik ben wel een stijve hark!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Brambo67 schreef: di 3 december 2019, 00:04 Waarschijnlijk omdat het gewoon wel klopt... Waarom zouden al die merken er naast zitten. De hang naar vooral langer en langer is lang niet voor iedereen de beste oplossing. Hangt helemaal af van je lichaamsmaten, flexibiliteit, inzet etc. Ik geloof niet dat al die merken er naast zitten.
Eens! (Lars is duidelijk mee gegroeid in de lang, langer, langst trend).

Ik heb een Canyon L en ben 184cm lang. Zou ik nu een Spectral kopen dan vraag ik mij af of dat wel een L zou worden. De L is nu 26mm langer. Ik ben geen 26mm langer geworden. En ook niet soepeler. Daarom is dit een zeer nuttige toevoeging.
Jurf schreef: di 3 december 2019, 09:26 Ik ben wel een stijve hark!
Testen lijkt mij zeer verstandig (of 2 Spectrals kopen en er een terug sturen :tong ).
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Oke dat lijkt me dan duidelijk :lol:
Maar toch wil ik even passen, gewoon omdat ik geen zin heb om een verkeerde maat terug te moeten sturen en weer een andere te bestellen... :D
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: di 3 december 2019, 20:34 Eens! (Lars is duidelijk mee gegroeid in de lang, langer, langst trend).
Na te zijn begonnen met een maatje te grote fiets eigenlijk altijd eerder op iets te kleine fietsen gereden. Tot ik een keer een maatje grotere versie van de Rocky die ik toen had kon proberen en er een wereld voor me open ging! Dat was ergens begin 2000.

Nu rijd ik zeker redelijk lang, maar absoluut niet overdreven.
Jurriaan schreef: di 3 december 2019, 20:34 Ik heb een Canyon L en ben 184cm lang. Zou ik nu een Spectral kopen dan vraag ik mij af of dat wel een L zou worden. De L is nu 26mm langer. Ik ben geen 26mm langer geworden. En ook niet soepeler. Daarom is dit een zeer nuttige toevoeging.
De zitbuis staat steiler.

De stuurpen is korter geworden.

Aan je zithouding is niets veranderd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brambo67 schreef: di 3 december 2019, 00:04
gijsje schreef: ma 2 december 2019, 22:38 Dat van die verkeerde maat adviezen geldt trouwens voor meerdere merkensites...ik vraag me alleen af..waarom
Waarschijnlijk omdat het gewoon wel klopt... Waarom zouden al die merken er naast zitten. De hang naar vooral langer en langer is lang niet voor iedereen de beste oplossing. Hangt helemaal af van je lichaamsmaten, flexibiliteit, inzet etc. Ik geloof niet dat al die merken er naast zitten.
Toch is het maar bij erg weinig merken zo dat ze er werkelijk een maat naast zitten zoals Canyon dat toch wel heel vaak zit. Het valt bij Canyon op. Zodra je binnen 5 cm komt van wat Canyon zegt, dan is de fiets eigenlijk al te klein. Bij de meeste andere merken zit dat toch meestal wel op de waarde die ze aangeven.

Waarom is inderdaad een erg goede vraag. Dat is net zo iets als waarom Schwalbe zegt dat de minimum druk 2,5 bar is. Ze zitten er gewoon naast, klaar. Dat zijn overigens uitspraken van mensen die fietsmetingen doen.

Maar inderdaad is het persoonlijk en zullen er heus wel mensen van 190 cm zijn die wel goed op een L van Canyon zitten. Met de nodige aanpassingen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

ThijsvdWoude schreef: ma 2 december 2019, 22:05 Volgens de site van Canyon heb ik met mijn lengte (188cm, binnenbeenlengte van 88cm) een XL framemaat nodig, maar wanneer ik een lichaamslengte van 186 invul met dezelfde bbl geeft 'ie een L aan.


Dus bij deze de vraag; Wie woont er in Midden- / Oost-Nederland en heeft een Spectral in L of XL staan welke ik kan komen passen?

eeehhmm....188cm=XL, je vult 186 in en er komt een L uit.... :~
Als je een lichaamslengte van 195 invult zal er ook een andere maat uitkomen denk.. :lol:

Als je 188cm bent ga je voor de XL, als je 186cm bent ga je voor de L..me dunkt?
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

eeehhmm....188cm=XL, je vult 186 in en er komt een L uit.... :~
Als je een lichaamslengte van 195 invult zal er ook een andere maat uitkomen denk.. :lol:

Als je 188cm bent ga je voor de XL, als je 186cm bent ga je voor de L..me dunkt?
Het ging me even om het feit dat het verschil alleen in de lengte van het bovenlichaam zit, en eigenlijk dus maar weinig scheelt. Het zal dus vooral uitkomen op de persoonlijke mening van een rijder van deze lengte. De eerste paar reacties op het topic waren gelijk de XL, maar voorheen heb ik om maar even een voorbeeld te noemen iemand horen zeggen dat hij, met zijn 189 en net wat langere benen dan ik, de zitbuis van de XL toch te hoog vind en mij dus een L aanraadde. Vandaar dat ik beide maten graag wil proberen.
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Heb al redelijk wat Canyon's onder mijn kont gehad en ook de Spectral.
Met 190 cm. heb ik vooral de XL frames gereden. En ik moet zeggen dat de bovenbuislengte van de site bij (bijvoorbeeld) de neuron afwijkt van wat je zelf meet. Ik kom namelijk uit op een aantal cm kortere bovenbuis dan de site zegt.

owja: onderstaande review gaat over de spectral 2017 maar misschien toch even interessant om te lezen.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2017 ... tral-al-60
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Wat bedoel je met een zitbuis die te hoog zou zijn bij een XL ?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wss dat het zadel niet laag genoeg kan (inbouw diepte dropper)
Plaats reactie