Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Maar of ze voor 20 euro ook iets bouwen wat je elders niet kan krijgen en echt zeer uniek zal zijn...ik betwijfel het. Helemaal als je buren de UHR routes zijn, maar ook als je de routes rond ede relatief dichtbij hebt.

Het is vooral een beetje pech voor de bikers uit Leusden als er daadwerkelijk zo veel geld wordt gevraagd. Ik zal het alleen betalen als er iets waanzinnigs wordt gebouwd, wat alle routes op de UHR af kan doen als nutteloos en saai. Denk alleen dat het omgekeerde aan de hand zal zijn. Voor een leuk downhill segment van 500 meter geloof ik het wel, als de rest toch wel een beetje lijkt op routes die er al liggen
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik heb overigens nooit het idee gehad dat ze mtbers willen weren ofzo. Of dat ze overlast zouden veroorzaken.
De keren dat ik de terreinopzichter ben tegen gekomen in z'n 4 wheel drive, groette deze altijd vriendelijk.
De aantallen mtbers was ook altijd er laag daar, meeste gebruikte het slechts als doorsteek. Fietsen werd altijd gedoogd en ze wilden alleen niet dat je door de paar stukken natuurterrein reed daar,(oa bij het ven).
In het Goois natuurreservaat is het veeeel drukker en daar mag je ook overal fietsen
Waar je mag wandelen.
Ik vind het persoonlijk helemaal niks dat die route erkomt. Je ziet nu dat sommige stukken vd Treek maar weinig mtbers komen anders hadden al veel meer mensen die track ontdekt 🤗Als ze bij Austerlitz echt iets afwijkens en technisch aanleggen is het denk ik gerechtvaardigd om extra geld te vragen, De route die nu gegraven wordt
Ligt er wel goed in, denk dat deze niet zo hobbelig is in het begin, maar wel erg mul. Sommige klimmetjes liggen nu op plekken wat nagenoeg een duin is en erg erosie gevoelig zijn.

Weet iemand eigenlijk wanneer de route (gedeeltelijk) Officeeel opengaat?
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Het grootste probleem nu is m.i. de communicatie. Bikeshop Amersfoort communiceert soms iets, dat wekt de suggestie dat zij er sterk bij betrokken zijn. Dat vind ik alvast raar overkomen, want ze zijn niet de enige met 'belangen'. Vanuit de lokale tourclubs hoor ik niets? Die zou je ook betrokken verwachten. Den Treek communiceert zelf niks. Soms iets in de lokale krant maar bron is dan onduidelijk. Prijs niet bekend. Lengte niet bekend. Reden van aanleg zou overlast zijn, dat is simpelweg aperte onzin zo niet een leugentje om eigen bestwil. De echte reden kan ik niet bedenken want voor 20 pp/pj haal je de aanleg er misschien net uit. Vervolgens moet je gaan handhaven. Kost meer dan het oplevert zou je dan zeggen. Dus misschien is het zo simpel als het aanleggen als lokkertje om MTB'ers naar Den Treek te trekken en is de route in eerste instantie een honey pot en uiteindelijk een "money mule" :-) En de route die ik nu zie liggen gaat vrij diep het bos in, wat het expliciet genoemde argument van 'rust' in het bos ook onderuit haalt...

Dat allemaal gezegd hebbende: de stukken die ik heb gezien liggen er mooi bij. Uitdagend met steile klimmen erin, geslinger, off-camber bochten.. dat zit echt wel snor. En dan lijkt 20 euro per jaar ook nog zo gek niet áls het maar wel een lange route is voor dat geld. Want het is en blijft erg jammer dat men niet aanhaakt bij het bestaande vignet voor de andere routes op de UHR.

Groot positief punt waar ik nog weinig over hoor is dat het nu wel aantrekkelijker wordt om via Den Treek op de fiets naar de andere UHR routes te gaan ipv met de auto. Want die routes maken wel dat er erg veel auto-km's gemaakt worden en dat past nou ook niet echt bij de verder schone hobby van fietsen.

Maar goed: communiceer wat de bedoeling is, zeg waarom je niet aanhaakt bij de UHR routes en had de route meer aan de randen van het bos aangelegd. Dan is het denk ik veel beter te verkopen. Letterlijk straks, want ik sta nou niet echt te popelen om 20 per jaar te betalen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Als ze rust willen moeten ze die wandelaars weren.. op een mooie dag lijkt het soms wel een winkelstraat in het bos

PS ga jij met de auto naar de routes dan?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Je kunt het ook omdraaien. Mountainbikeroutes zijn vaak gratis of spotgoedkoop. Op de UHR koop je een vignet voor de prijs van een binnenband. 20 euro is nog niet de helft van een buitenband. Bedragen waar de meesten onder ons bij de fietswinkel bepaald niet moeilijk over doen. Waarom hier dan wel? als je hier een a 2 keer per jaar komt wordt het een ander verhaal. Ik zit dichtbij en schaf er zeker een aan.

Ben er uiteraard al wezen verkennen, en vond 5km track waarvan 3 km gegraven was en 2 km bestaand pad. Het karakter heeft wel wat weg van Hoge Vuursche noord. Uit goede bronnen gehoord dat er ongeveer 30 km komt verdeeld over twee lussen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

pietervl schreef: zo 24 november 2019, 14:44 Je kunt het ook omdraaien. Mountainbikeroutes zijn vaak gratis of spotgoedkoop. Op de UHR koop je een vignet voor de prijs van een binnenband. 20 euro is nog niet de helft van een buitenband. Bedragen waar de meesten onder ons bij de fietswinkel bepaald niet moeilijk over doen. Waarom hier dan wel? als je hier een a 2 keer per jaar komt wordt het een ander verhaal. Ik zit dichtbij en schaf er zeker een aan.

Ben er uiteraard al wezen verkennen, en vond 5km track waarvan 3 km gegraven was en 2 km bestaand pad. Het karakter heeft wel wat weg van Hoge Vuursche noord. Uit goede bronnen gehoord dat er ongeveer 30 km komt verdeeld over twee lussen.
Al je local bent is het die €20 zeker waard en stel natuurlijk niks voor t.o.v andere uitgave bij onze hobby.
Maar als je van ver komt kan je net zo goed naar UHR, Ede, Sallandse heuvelrug of Starks Nijmegen rijden, Heb je vergelijkbare trails en landschap maar gratis/goedkoper en veel langere route.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Staat het al vast dat de vergunning 20 euro op jaarbasis is? Ik lees alleen maar veel onduidelijkheden en aannames van mensen hier.
En ja ik ben wel geinteresseerd in een route in Den Treek. Praktisch bijna mijn achtertuin.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

20 euro is mooi bedrag om het over te hebben :bier:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

funride schreef: zo 24 november 2019, 17:20 Al je local bent is het die €20 zeker waard en stel natuurlijk niks voor t.o.v andere uitgave bij onze hobby.
Maar als je van ver komt kan je net zo goed naar UHR, Ede, Sallandse heuvelrug of Starks Nijmegen rijden, Heb je vergelijkbare trails en landschap maar gratis/goedkoper en veel langere route.
Als je bijvoorbeeld in Leusden woont, is het volkomen logisch om 20 te betalen. Dan ga je het ook vaak rijden. Maar stel, je woont niet aan de route, dan is 20 wel veel geld voor een keertje rijden. Maar misschien is die gesuggereerde prijs niet het probleem en misschien de hoogte ook niet. Wat wel het probleem is, is dat er al om de hoek een heel groot netwerk is met een vignet. Weer een vignet. Dat is jammer. Het moet gewoon eenheid zijn, maar als mensen een mogelijkheid zien om geld te verdienen... Ik voorzie alleen maar conflicten met mensen en het verkeerde vignet.

Tot slot zou ik 20 ook wel kunnen betalen, maar het klint een beetje raar als je het met de UHR vergelijkt. Is de UHR dan te goedkoop? Misschien. Maar het gaat ook niet om geldverdienen, het gaat meer over het principe. En hoe mooi is het, dat met een kleine bijdrage heel veel moois voor het bos kan worden gerealiseerd. Niet alleen voor de bikers, maar voor iedereen. Mens en dier zelfs. Den treek ruikt naar commercieel gedrag. Geef ze eens ongelijk. Maar ik vind het in dit geval een stinkende geur
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Misschien oordelen maar even opschorten tot er feiten en cijfers zijn. Elk landgoed is een B.V en doorgaans draait dat het beste als er meer geld binnenkomt dan er uitgaat. Voorlopig worden er alleen maar kosten gemaakt en investeringen gedaan. Daarna moet men maar zien hoe die terugverdiend zullen worden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Nee precies. Hoop alleen dat we binnenkort meer horen. Misschien valt het allemaal wel reuze mee
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Bericht uit het veld. Gisteren een kilometer of 5 verkend. Bij Henschoten nog niet te rijden overigens dus beetje rondgestruind. Op en neer, kombochten, opvallend weinig water op het pad na al die regen, afdaling met banks erin, soms venijnige klimmetjes. Gaat wel wat worden.
Hoop dat men wat gaat communiceren. Je zou nu onderhand wel iets verachten op de site van het landgoed over de aanleg. Maar mss houden ze het graag stil. Geef het nog een paar maandjes dan kan deze zomaar in de top 10 komen. Denk ik.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Dat er geen water op staat komt omdat de track nog niet aangereden is. Hij is zo veel poreuzer. Vandaag ook even wezen kijken. Einde track loopt nu langs de zeisterweg tot in de buurt van het henschotermeer.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ben ook wel benieuwd wat het verschil in onderhoud gaat opleveren op den duur.
Landschap, architect en uitvoerder is zelfde als die op UHR maar ik kan me niet voorstellen dat ze net zo intensief onderhoud gaan doen met vrijwilligers als op de UHR.
Wie weet is het na twee jaar een kapot gereden modderbende maar kan ook zomaar eens zijn dat dit leuke technische trails oplevert.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Tijd zal het leren
Maar denk trouwens dat het een tactiek is om nog niks openbaar te melden. Om te voorkomen dan massaal mtbers vroegtijdig de track komen rijden. De lokale avonturiers hebben het alleen allang ontdekt.
Plaats reactie