Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 21:46
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 21:21

Lars is net als een klimaatontkenner, valt niet mee de discussiëren. Feiten zijn dat het een enorme belasting is voor de aarde en dat we het niet nodig hebben.

Wat mij dwars zit is dat er van alles geroepen wordt, maar dat het meestal onzinnige beweringen zijn omdat ze uit hun verband gerukt zijn of er een aantal feiten vergeten worden. Ik probeer juist alle feiten te achterhalen om sterk te staan in een discussie omdat de diverse partijen precies doen wat Jamis Diablo hier boven schrijft. En dan kom je wat meer in de richting van een compleet verhaal.

Jouw opmerking over mij is een dooddoener om te zeggen dat je graag aan je eigen mening vast houdt die je opgebouwd hebt aan de hand van feiten die jou mening bevestigen.

Ik draag een aantal feiten aan. Misschien kun je op basis daarvan een tegen antwoord geven als je dat hebt? Ik ga graag de discussie aan om de wereld daadwerkelijk te verbeteren.


Even voor de duidelijkheid. Ik ben tegen bio-industrie. Ik ben ook tegen grootschalige landbouw. Ik ben voor natuurlijk voedsel. Daar kun je heel eenvoudig een punt van maken door onverpakt, onbewerkt voedsel te kopen. Dat koop je bij de slager en de groenteboer.


En voor de duidelijkheid: voor het milieu is maar 1 ding goed. Dat is niet landbouw. Dat is volledig terug naar de natuur, naar de plaats die we 20.000 jaar geleden in namen: jager-verzamelaar. Dan laat je de dieren en planten in hun waarde en pak je net als alle andere levende wezens in de natuur alleen wat je nodig hebt en ben je onderdeel van de natuur.

Het probleem is dat dat met 7 miljard mensen niet lukt.


Wil je nog wat leren vanavond? Kom dan met punten die mijn verhaal onderuit halen of met meer van die algemeenheden die de diverse partijen in de rondte strooien, waar of niet waar.


Nu weet ik niet alles, net als bij fietsen. Maar ik ben er wel redelijk in gedoken en heb op veel punten wel een duidelijk zicht. Let op, geen mening, gewoon feiten.
Even los van de discussie of de aarde overbevolkt is, want daar kunnen we op de korte termijn niets aan doen zonder hele rare dingen te gaan zeggen.

Ik stel twee hele simpele feiten:
1) Vlees eten is vele malen inefficiënter dat het eten van plantaardige eiwitten. Oftewel als niemand meer vlees zou eten dan zou er ruim voldoende eten zijn voor de hele wereld en zouden er geen bossen hoeven te worden gekapt. En ook zouden we veel minder milieuproblemen hebben en zeker geen stikstofprobleem.
2) Er is geen enkele noodzaak voor mensen om vlees te eten. Sterker nog het is gezonder om geen vlees te eten.

Wat zijn de argumenten die jij daar tegenover stelt?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Real Epic '89 schreef: vr 8 november 2019, 21:58
yo-eddy schreef: vr 8 november 2019, 21:41
Denk ook dat we nog geen idee hebben wat alle gifstoffen in onze leefomgeving voor invloed hebben (dus niet alleen in ons eten). Ik vraag klimaatontkenners altijd om hun auto te starten in een hermetisch afgesloten garage en daar dan een paar uur te blijven zitten ..... in feite is onze atmosfeer niet veel anders ..... ook dit helpt tegen de overbevolking :bier:

Het zijn interessante tijden, je kop in het zand steken is makkelijk, jezelf "martelen" met schuldgevoel ook .... voor mij geldt " Ik doe mijn best en mijn vrouw doet de rest :winkie: "
Het grappige is dat een WKK installatie dat ook doet in de kas. Hierbij krijgen ze 10-20% meer vruchtgewicht.

https://www.youtube.com/watch?v=Wq2w9xIiwts
Om nou CO2 bemesting te vergelijken met CO vergiftiging? 🤪
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:05
Real Epic '89 schreef: vr 8 november 2019, 21:58

Het grappige is dat een WKK installatie dat ook doet in de kas. Hierbij krijgen ze 10-20% meer vruchtgewicht.

https://www.youtube.com/watch?v=Wq2w9xIiwts
Om nou CO2 bemesting te vergelijken met CO vergiftiging? 🤪
Het was meer om aan te geven hoe de bioindustrie en teelt tegenwoordig werkt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meegs schreef: vr 8 november 2019, 21:38 Maar hoe zit het dan met het milieu met het produceren van al dat veganistische bullshit zoals bijvoorbeeld de overgewaarde avocado?
Hele bossen worden platgebrand om die krengen te kweken waarbij schijnbaar ook veel water gemoeid is...drinkwater bijvoorbeeld voor de inheemse bevolking...
Kijk, Meegs komt al met wat feiten waar ik wat langzamer naar toe wilde werken.


Omdat een veganistische wereld dus niet gaat werken.

Noten eten? Zouden een groot deel van een veganistisch dieet moeten uitmaken. Kijk eens hoe noten verbouwd worden? Interessant is om te zien dat notenbomen/struiken evenveel water per dag verbruiken als een koe. Laatste keer dat ik gecheckt heb is dat die koe die over een poosje op mijn bord ligt gewoon water uit een sloot/riviertje aan het drinken was. Die noten worden iedere dag geïrrigeerd. Kijk, dat zijn interessante feiten. Je mag zelf een conclusie trekken.

Aardappelen, rijst, graan. Vrij 'lege' bronnen van voeding. Vooral koolhydraten en beperkt wat vezels. En ze nemen gigantisch veel ruimte in om te verbouwen. Maar dus bij lange niet voldoende voor een volledige maaltijd.

Zijsprong: vet is een gezonde bron en vooral een heel rijke bron van voeding. Naast dat er van alles in zit aan voedingsmiddelen is het ook een bron van voeding waar je lichaam erg goed mee om kan gaan. En je hebt er verhoudingsgewijs maar heel weinig van nodig ten opzichte van koolhydraten.

Soja is vrij simpel: geen gezonde bron van voeding. Zelfs vegetarische richtlijnen maken daar melding van: "eet niet te veel van dat spul"! Er zit onder andere een stofje in dat de opname van ijzer tegen gaat. En laat dat nu precies een tricky punt zijn voor een vegetariër/veganist... .

Maar je moet dus bergen plantaardige eiwitten gaan eten. Bonen is een goede bron. Wil je aan je dagelijks voorgeschreven hoeveelheid eiwitten komen, dan moet je veel eten. Nu kan dat in de vorm van vegetarische burgers, dus je hoeft echt niet iedere avond bruine bonen te eten. Maar voor de juiste hoeveelheid eiwitten die opgenomen worden zou je wel 4 van die burgers moeten nemen! Iemand iets over de efficiëntie van een koe?
En bonen nemen ook wel wat ruimte in om te verbouwen.

En dus veel groente. Heel veel groente. Dat is erg gezond! Vezels, mineralen, vitamines, het meeste zit er in. Ook naast een stukje vlees moet je groente eten. Maar naast een stapel bonen of aardappelen moet je nog veel meer groente eten om de juiste hoeveelheid vitamines etc. binnen te krijgen.
En dan kom je weer op het puntje verbouwen.

Alle plantjes nemen verdomd veel ruimte in beslag. Als we stoppen met vlees en we genoeg gaan verbouwen om de hele wereldbevolking te voeden, dan hebben we stukken meer landbouwgrond nodig dan we nu al hebben, inclusief de grond waar we nu veevoeder verbouwen!
Een koe, een schaap en nog wat meer beesten vinden hun eten op plekken waar we eenvoudigweg geen landbouw kunnen plegen. Arme grond, niet bereiken gebieden. Of gebieden met waardevolle natuur. Je kunt een koe de toegang tot de natuur niet ontzeggen als je een beetje redelijk na denkt. Maar een boer die landbouw wil plegen moet je wel tegenhouden als hij met een bijl het bos in gaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

O ja, nog wat puntjes waar ik een probleem van maak in de huidige discussie. Je kunt de boeren niet laten stoppen met boeren. Dan gaan er mensen honger lijden. De mens moet veranderen. Pas als de mensen minder vlees gaan eten, of minder bio-vlees, dan kan een boer stoppen. Als wij nu stoppen met vleesboeren in Nederland, dan neemt een ander land dat over. Want de mens wil zijn stukje vlees. Dan zet een Duitse (of Nederlandse!) boer wel een stal in de Oekraïne neer. Een mega-stal! Zonder afzuiging, zonder brandinstallatie. Daarmee wil ik het huidige beleid niet goed praten, maar alleen de onzinnigheid aantonen.
Wij produceren voor het buitenland? Als wij stoppen met het produceren van vlees dan moet meer dan ons voedsel uit het buitenland gaan komen omdat wij simpelweg met teveel mensen in dit landje zijn om genoeg voedsel te verbouwen. Tenzij we natuurlijk alle natuurgebieden plat bulldozeren om er landbouwgrond van te maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Real Epic '89 schreef: vr 8 november 2019, 22:10
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:05

Om nou CO2 bemesting te vergelijken met CO vergiftiging? 🤪
Het was meer om aan te geven hoe de bioindustrie en teelt tegenwoordig werkt.
22

Maar is WKK weer “hot”? 30 jaar geleden toe ik bezig was met de ontwikkeling daarvan was het in, maar later is het door afschaffing van subsidies doodgebloed en stonden alle installaties werkeloos.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 22:15
Meegs schreef: vr 8 november 2019, 21:38 Maar hoe zit het dan met het milieu met het produceren van al dat veganistische bullshit zoals bijvoorbeeld de overgewaarde avocado?
Hele bossen worden platgebrand om die krengen te kweken waarbij schijnbaar ook veel water gemoeid is...drinkwater bijvoorbeeld voor de inheemse bevolking...
Kijk, Meegs komt al met wat feiten waar ik wat langzamer naar toe wilde werken.


Omdat een veganistische wereld dus niet gaat werken.

Noten eten? Zouden een groot deel van een veganistisch dieet moeten uitmaken. Kijk eens hoe noten verbouwd worden? Interessant is om te zien dat notenbomen/struiken evenveel water per dag verbruiken als een koe. Laatste keer dat ik gecheckt heb is dat die koe die over een poosje op mijn bord ligt gewoon water uit een sloot/riviertje aan het drinken was. Die noten worden iedere dag geïrrigeerd. Kijk, dat zijn interessante feiten. Je mag zelf een conclusie trekken.

Aardappelen, rijst, graan. Vrij 'lege' bronnen van voeding. Vooral koolhydraten en beperkt wat vezels. En ze nemen gigantisch veel ruimte in om te verbouwen. Maar dus bij lange niet voldoende voor een volledige maaltijd.

Zijsprong: vet is een gezonde bron en vooral een heel rijke bron van voeding. Naast dat er van alles in zit aan voedingsmiddelen is het ook een bron van voeding waar je lichaam erg goed mee om kan gaan. En je hebt er verhoudingsgewijs maar heel weinig van nodig ten opzichte van koolhydraten.

Soja is vrij simpel: geen gezonde bron van voeding. Zelfs vegetarische richtlijnen maken daar melding van: "eet niet te veel van dat spul"! Er zit onder andere een stofje in dat de opname van ijzer tegen gaat. En laat dat nu precies een tricky punt zijn voor een vegetariër/veganist... .

Maar je moet dus bergen plantaardige eiwitten gaan eten. Bonen is een goede bron. Wil je aan je dagelijks voorgeschreven hoeveelheid eiwitten komen, dan moet je veel eten. Nu kan dat in de vorm van vegetarische burgers, dus je hoeft echt niet iedere avond bruine bonen te eten. Maar voor de juiste hoeveelheid eiwitten die opgenomen worden zou je wel 4 van die burgers moeten nemen! Iemand iets over de efficiëntie van een koe?
En bonen nemen ook wel wat ruimte in om te verbouwen.

En dus veel groente. Heel veel groente. Dat is erg gezond! Vezels, mineralen, vitamines, het meeste zit er in. Ook naast een stukje vlees moet je groente eten. Maar naast een stapel bonen of aardappelen moet je nog veel meer groente eten om de juiste hoeveelheid vitamines etc. binnen te krijgen.
En dan kom je weer op het puntje verbouwen.

Alle plantjes nemen verdomd veel ruimte in beslag. Als we stoppen met vlees en we genoeg gaan verbouwen om de hele wereldbevolking te voeden, dan hebben we stukken meer landbouwgrond nodig dan we nu al hebben, inclusief de grond waar we nu veevoeder verbouwen!
Een koe, een schaap en nog wat meer beesten vinden hun eten op plekken waar we eenvoudigweg geen landbouw kunnen plegen. Arme grond, niet bereiken gebieden. Of gebieden met waardevolle natuur. Je kunt een koe de toegang tot de natuur niet ontzeggen als je een beetje redelijk na denkt. Maar een boer die landbouw wil plegen moet je wel tegenhouden als hij met een bijl het bos in gaat.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Environ ... production
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:03 Ik stel twee hele simpele feiten:
1) Vlees eten is vele malen inefficiënter dat het eten van plantaardige eiwitten. Oftewel als niemand meer vlees zou eten dan zou er ruim voldoende eten zijn voor de hele wereld en zouden er geen bossen hoeven te worden gekapt. En ook zouden we veel minder milieuproblemen hebben en zeker geen stikstofprobleem.
2) Er is geen enkele noodzaak voor mensen om vlees te eten. Sterker nog het is gezonder om geen vlees te eten.

Wat zijn de argumenten die jij daar tegenover stelt?
Goed, die stelde je tijdens het typen van mijn uitgebreidere uitleg. Daar kun je wat antwoorden uit halen.

Specifieker:
2) Antropologisch. In tegenstelling tot wat in de vegetarische wereld rond gaat is er nog nooit een volksstam aangetroffen die volledig vleesloos/dierlijke eiwittenloos geleefd heeft.

Logisch, want vitamine B12 pilletjes groeien niet aan de bomen.

Ja, er zijn volksstammen die slechts 5% dierlijk materiaal tot zich namen. Tot 100% voor de eskimo's.

De mens is een omnivoor, maar zijn metabolisme is voor een belangrijk deel afgestemd op dierlijke eiwitten.

Ja, we kunnen best aardig zonder vlees. Maar een veganist gaat het niet trekken. Ja, er zullen er toekomstig vast zijn die de 100 jaar halen. Maar er zijn ook rokers en drinkers die dat halen.
Zonder supplementen kun je niet veganistisch leven.

Vegetarisch gaat als een stuk beter. Maar je moet dan nog steeds heel bewust eten tot je nemen. En als je dan kiest voor vis en eieren, dan wordt het een stuk makkelijker.

Maar vlees is niet ongezond. Ik haalde die eskimo's al aan. Die waren behoorlijk gezond voordat ze in aanraking kwamen met de westerse eetcultuur. Dit is allemaal best goed vastgelegd en goed te vinden. En zoals ik al zei: tot 100% dierlijke producten. En zonder veel van de westerse welvaartsziektes! Auto-immuunziektes waren vrij zeldzaam.

Dus vlees op zich is niet slecht. Als je de berichten over "hoe slecht vlees is" kritisch leest, dan gaat het vooral, of zelfs alleen maar over bewerkt vlees! Dit is ook weer typisch de berichtgeving die eenzijdig en beperkt is. En ook in deze berichtgeving wordt heel sterk met cijfers en percentages gegoocheld.

1) kom ik straks op terug. Effe bezoek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dit is iig het topic met de grootste lappen text ooit. :o
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:15
Real Epic '89 schreef: vr 8 november 2019, 22:10

Het was meer om aan te geven hoe de bioindustrie en teelt tegenwoordig werkt.
22

Maar is WKK weer “hot”? 30 jaar geleden toe ik bezig was met de ontwikkeling daarvan was het in, maar later is het door afschaffing van subsidies doodgebloed en stonden alle installaties werkeloos.
Met die hoge olie prijs was het weer even hot. Inmiddels inderdaad doodgebloed. Al weet ik niet of ze de CO2 van de boiler installatie nog gebruiken.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:03 Ik stel twee hele simpele feiten:
1) Vlees eten is vele malen inefficiënter dat het eten van plantaardige eiwitten. Oftewel als niemand meer vlees zou eten dan zou er ruim voldoende eten zijn voor de hele wereld en zouden er geen bossen hoeven te worden gekapt. En ook zouden we veel minder milieuproblemen hebben en zeker geen stikstofprobleem.
2) Er is geen enkele noodzaak voor mensen om vlees te eten. Sterker nog het is gezonder om geen vlees te eten.

Wat zijn de argumenten die jij daar tegenover stelt?
Misschien moet je dat de roofdieren in de wereld ook s uitleggen. Wie weet worden het dan ook herbivoren :winkie:
Maar heb je je ooit afgevraagd of het vlees wat jij op je bord krijgt hetzelfde is qua voedingswaarden (en dan heb ik het niet alleen over koolhydraten, eiwitten, vetten, enz) hetzelfde is als wat die tijger eet als hij een antilope naar binnen werkt?
Het is met groente al bewezen (ook al kun je makkelijk "bewijs" maken door het juiste onderzoek op te stellen) dat bij lange na niet iedere sperzieboon dezelfde voedingswaarden heeft. Dat heeft o.a. weer met oorsprong, grond en behandeling te maken.

Wij zijn als mensen in staat om te overleven als carnivoor en herbivoor (een omnivoor dus), maar om dan maar meteen te roepen dat één van de meest belangrijke voedingsbronnen van het overgrote deel van de levende wezens op aarde als ongezond te bestempelen is gewoon belachelijk.... Ben ook heel benieuwd naar alle variabelen die in dat onderzoek gebruikt zijn....

Neemt niet weg dat we inderdaad op een andere manier aan ons vlees zouden moeten komen. Vooral op een natuurlijke manier... Laat die dieren maar lekker grazen. Dan hebben we misschien wat minder vlees, maar dan is het wel een stuk beter vlees.
Je moet voor de grap s een kipfilet bij de jumbo halen en een scharrelkipfilet bij dezelfde jumbo halen.
Je merkt al een wereld van verschil tijdens het bereiden, de smaak is totaal anders en ik durf te wedden dat de voedingswaarden ook absoluut niet gelijk zijn.
En dan heeft die scharrelkip bij de Jumbo niet eens een beter leven keurmerk... (Maar ik koop ook wel gewoon bij de supermarkt vanwege het gemak.... )
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ik probeer hier niet te veel uit te weiden over voeding maar ben het hierin 100% met Lars eens.
Heb me door omstandigheden de laatste jaren behoorlijk ingelezen qua voeding etc.
In vlees zitten essentiële voedingsstoffen die amper na te bootsen zijn met plantaardig voedsel, wil je toch vegan zijn, zorg dan dat je er een studie van maakt en goed leert welke voedselcombinaties je eet en neem aanvullende supplementen!

Soja sloopt je schildklier en maakt mannen ook nog eens vrouwelijker😅
Ook worden voor (GMO)soja akkers prachtige wouden en bossen gekapt,(en laten die nou heel belangrijk zijn voor klimaat etc) kleine dorpjes verdreven, waarna er sproeivliegtuigen overheen vliegen met spul waardoor geboorteafwijkingen ontstaan bij de omwonenden.
Diezelfde soja gaat ook in veevoer van dieren die wij weer eten, daarom zou het een goed idee zijn dat mensen kiloknallers links laten liggen en -misschien beperkt- voor kwaliteitsvlees gaan, bijv van https://www.wildrundvlees.nl/
Voor groenten en fruit enz. geldt hetzelfde, liever lokaal en wil je het nog beter doen voor het milieu, biologisch..
Maar ik snap het wel, het goed willen doen is allemaal stukken lastiger en duurder, en die supermarkt met een overvloed aan troep is zo makkelijk heh :-D
'BUILT not Bought '
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Herman de Biker schreef: vr 8 november 2019, 23:00 Ik probeer hier niet te veel uit te weiden over voeding maar ben het hierin 100% met Lars eens.
Heb me door omstandigheden de laatste jaren behoorlijk ingelezen qua voeding etc.
In vlees zitten essentiële voedingsstoffen die amper na te bootsen zijn met plantaardig voedsel, wil je toch vegan zijn, zorg dan dat je er een studie van maakt en goed leert welke voedselcombinaties je eet en neem aanvullende supplementen!

Soja sloopt je schildklier en maakt mannen ook nog eens vrouwelijker😅
Ook worden voor (GMO)soja akkers prachtige wouden en bossen gekapt,(en laten die nou heel belangrijk zijn voor klimaat etc) kleine dorpjes verdreven, waarna er sproeivliegtuigen overheen vliegen met spul waardoor geboorteafwijkingen ontstaan bij de omwonenden.
Diezelfde soja gaat ook in veevoer van dieren die wij weer eten, daarom zou het een goed idee zijn dat mensen kiloknallers links laten liggen en -misschien beperkt- voor kwaliteitsvlees gaan, bijv van https://www.wildrundvlees.nl/
Voor groenten en fruit enz. geldt hetzelfde, liever lokaal en wil je het nog beter doen voor het milieu, biologisch..
Maar ik snap het wel, het goed willen doen is allemaal stukken lastiger en duurder, en die supermarkt met een overvloed aan troep is zo makkelijk heh :-D
Het klopt helemaal dat ze oerwouden kappen voor de teelt van soja VOOR VEEVOER!!! Dat is de enige reden dat er zoveel soja moet worden verbouwd, simpelweg om de koeien te voeren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Herman de Biker schreef: vr 8 november 2019, 23:00 daarom zou het een goed idee zijn dat mensen kiloknallers links laten liggen en -misschien beperkt- voor kwaliteitsvlees gaan,
'BUILT not Bought '
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 22:43
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:03 Ik stel twee hele simpele feiten:
1) Vlees eten is vele malen inefficiënter dat het eten van plantaardige eiwitten. Oftewel als niemand meer vlees zou eten dan zou er ruim voldoende eten zijn voor de hele wereld en zouden er geen bossen hoeven te worden gekapt. En ook zouden we veel minder milieuproblemen hebben en zeker geen stikstofprobleem.
2) Er is geen enkele noodzaak voor mensen om vlees te eten. Sterker nog het is gezonder om geen vlees te eten.

Wat zijn de argumenten die jij daar tegenover stelt?
Goed, die stelde je tijdens het typen van mijn uitgebreidere uitleg. Daar kun je wat antwoorden uit halen.

Specifieker:
2) Antropologisch. In tegenstelling tot wat in de vegetarische wereld rond gaat is er nog nooit een volksstam aangetroffen die volledig vleesloos/dierlijke eiwittenloos geleefd heeft.

Logisch, want vitamine B12 pilletjes groeien niet aan de bomen.

Ja, er zijn volksstammen die slechts 5% dierlijk materiaal tot zich namen. Tot 100% voor de eskimo's.

De mens is een omnivoor, maar zijn metabolisme is voor een belangrijk deel afgestemd op dierlijke eiwitten.

Ja, we kunnen best aardig zonder vlees. Maar een veganist gaat het niet trekken. Ja, er zullen er toekomstig vast zijn die de 100 jaar halen. Maar er zijn ook rokers en drinkers die dat halen.
Zonder supplementen kun je niet veganistisch leven.

Vegetarisch gaat als een stuk beter. Maar je moet dan nog steeds heel bewust eten tot je nemen. En als je dan kiest voor vis en eieren, dan wordt het een stuk makkelijker.

Maar vlees is niet ongezond. Ik haalde die eskimo's al aan. Die waren behoorlijk gezond voordat ze in aanraking kwamen met de westerse eetcultuur. Dit is allemaal best goed vastgelegd en goed te vinden. En zoals ik al zei: tot 100% dierlijke producten. En zonder veel van de westerse welvaartsziektes! Auto-immuunziektes waren vrij zeldzaam.

Dus vlees op zich is niet slecht. Als je de berichten over "hoe slecht vlees is" kritisch leest, dan gaat het vooral, of zelfs alleen maar over bewerkt vlees! Dit is ook weer typisch de berichtgeving die eenzijdig en beperkt is. En ook in deze berichtgeving wordt heel sterk met cijfers en percentages gegoocheld.

1) kom ik straks op terug. Effe bezoek.
Koeien maken geen vitamine B12. Het wordt geproduceerd door organismen in de grond. Weidekoeien krijgen het binnen bij het grazen en geven het door (Alleen doorgeefluik dus). Mestkalveren die alleen op stal blijven nemen geen B12 op. Dit wordt als voedingssupplement aan het voer toegevoegd.
We kunnen het dus net zo goed zelf slikken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gesloten