Opbouw strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
franksteenvoorden
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 15:25

Bedankt een ieder voor allen die gereageerd hebben.
Gezien de meningen en uitingen heb ik eigenlijk geen zin meer om met dit topic door te gaan, maar geef toch een update:
Ik heb inmiddels een leuk, bijna nauwelijks gebruikt, frame gevonden ; een Giant Yukon uit 2005 met V brakes. Gisteren avond al lekker bezig geweest met schoonmaken en het vervangen van enkele onderdelen.

Inmiddels het volgende vervangen:
- Casette 8 speed, 12-25
- bar ends
- nieuw zadel (had ik nog liggen)

Onderweg:
- Nieuwe vaste voorvork
- Teflon spray , voor het afhouden van zoveel mogelijk zand en zout

Nog te bestellen:
- SPD pedalen
- andere stuurpen

Er zitten nu Schwalbe Big Apple 26x2.00 onder. Is dat te smal of zou ik voor breder moeten gaan?

Hieronder de foto; zoals ik hem opgehaald heb
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Als het past zou ik breder gaan. Het is niet voor niets dat fatbikes het zo goed doen op sneeuw en zand.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

je plaatje doet het niet...

maar heb je nu een frame of fiets gekocht?

Een (hele) goedkope 26" fiets kopen en lichtelijk modificeren is natuurlijk een andere insteek als je eerste post.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zie de feedback hier als opbouwend. Als je in eerste instantie aangeeft voor 26” te gaan vanwege kostenbesparing en er zijn genoeg argumenten te noemen om toch een 29” (voor dezelfde prijs) te kopen dan is je keuze een beetje vreemd.

Je staat volledig in je recht om je geld zelf uit te geven maar ben erg benieuwd hoeveel je zometeen totaal kwijt bent.

Mag ik je dan een vergelijkbaar voorstel doen (wat had gekund ..) op basis van dat budget en dan 29”?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ook mn best gedaan om je richting 29" te duwen.
Maar zo gaat dat op een forum.
Er wordt advies gevraagd en uiteindelijk wordt dat allemaal in de wind geslagen.
Dat mag, ieder zijn ding.
Maar gelukkig hoef ik er niet mee over het strand te fietsen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Er zitten nu Schwalbe Big Apple 26x2.00 onder. Is dat te smal of zou ik voor breder moeten gaan?
2.0 is wat smal voor het strand, ook al omdat je met v-brakes rijdt. Velgen voor v-brakes zijn een stuk smaller dan de hedendaagse schijfremvelgen. Banden heb ik nog voor je liggen, een stuurpen evt ook (afhankelijk van de lengte die je nodig hebt)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: do 7 november 2019, 23:04 Ik heb ook mn best gedaan om je richting 29" te duwen.
Maar zo gaat dat op een forum.
Er wordt advies gevraagd en uiteindelijk wordt dat allemaal in de wind geslagen.
Dat mag, ieder zijn ding.
Maar gelukkig hoef ik er niet mee over het strand te fietsen :wink:
Er kan toch advies gevraagd worden met een bepaalde insteek. En deze insteek was een 26er.
Wel lekker lullen allemaal. Tuurlijk kan hij voor een redelijke prijs wellicht een 29er frame kopen maar bij een 29 er frame komen ook een 29er wielset en een 29er vork. En in mijn wereld zijn die alleen toch echt duurder dan 26er spullen. We weten verder ook zijn budget niet en wat hij bijvoorbeeld al had. Misschien had ie ook nog wel een 26er wielset liggen of een groepset obv velgremmen waardoor zijn logische insteek een 26er is.
Om dan te zeggen "Er wordt advies gevraagd en uiteindelijk wordt dat allemaal in de wind geslagen" is een beetje flauw en heel kortzichtig.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou het totaal budget wel willen weten niet om flauw te doen maar omdat ik zelf ook graag een gravelbike/beachbike zou willen opbouwen met 40mm banden eronder. Zodat ik zelfs op mtb routes kan rijden. Vooral leuk als je een aantal kleinere niet zo technische routes wilt rijden. Kun je lekker doorrijden op de rechte en verbindingsstukken. Ik zou wel voor 29” gaan dus erg benieuwd waar TS uiteindelijk op uitkomt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

mtfuji schreef: do 24 oktober 2019, 21:00
Gezien je klaarblijkelijke kennis van zaken, neem ik aan dat je zelf veel met een 26er en 29er op het strand hebt gereden???
*Dropje73 meld zich !!

Ik rijd met enig regelmaat op het strand en ben daar inderdaad begonnen met 26", namelijk op mijn 26-er BeOne, had er Big Apple's op gelegd, voorvork gelocked en gaan.
Op zich is daar helemaal niks mis mee, totdat je met je maatjes gaat fietsen en je telkens hoopt dat die ene langzame ook mee gaat....

Nu zeg ik absoluut niet dat je een andere fiets moet gaan kopen omdat je maatjes wel een 29" hebben en jij een 26", zo moet je dat niet zien.

Echter!!!! Als je begint vanaf 'scratch' dan zou ik zeker kijken of je een 29"op kunt bouwen. Het rijd echt zo uitermate veel fijner op het strand met 29"....
En dat heb ik dus ook gedaan, ergens voor Euro 200,00 een frame op de kop getikt en een oude 26" inch (die ik nog had staan) gedemonteerd en zo veel als mogelijk onderdelen hier van gebruikt om een strandfiets op te bouwen.

Velgen tweedehands van marktplaats en een alu vaste voorvork van Ali, dat hoeft allemaal niet zo gek duur te zijn...

Die velgen hebben het 1 seizoen vol gehouden en toen waren ze weg.. Zout water is echt zoooooo agressief... :(

verder kun je net zo goed kiezen voor cheap-ass componenten een standaard BB52 bottom-bracket voldoet bijvoorbeeld prima.
Balhoofdlager 1 van de goedkoopste die je kan vinden (en die is na 1 seizoen ook echt weg...) Big Aplles via Marktplaats (niet ideaal, wel sterk en goedkoop).
Stuur kun je net zo goed een gewoon recht mtb stuur voor nemen, dan kun je 'normale' shifters en dergelijke gebruiken. Stuurt ook fijner op de technische stukken (maar dat is deels ook persoonlijk)
Als het allemaal ietsje zwaarder is maakt op het strand niet zo heel erg veel uit. Je kan wel relatief goedkoop onderdelen vervangen.

Ik zou net niet besparen op banden als je nog wat budget over hebt, ik zweer zelf bij de Schwalbe G-one !!

Ondertussen zit er een vaste carbon voorvork in en die G-one banden, gisteren een nieuw balhoofdlager gestoken (nu wel iets beter van Ritchey)
Maar zo'n fiets ontwikkeld zich ook voortdurend. En met die goedkope componenten om mee te starten kun je wel eerst kijken of het wat voor je is.
En is het niks, zet je hem op MP, dan krijg je je investering zeker makkelijk terug(26" strandfietsen verkopen niet...)


Oh en nog wat, wees niet te kwistig met al die middeltjes zogenaamd tegen het zout, vaak plakt daar juist heel veel zooi weer aan vast.
Beter is zsm na de tocht je fiets lekker schoon te soppen, gewoon met water en afwasmiddel.
(let ook op bij de zgn "afspuitservice" die je bij tochten wel eens ziet, sommigen rossen zo hoge druk water op je lagers...)
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

hanjovdberg schreef: vr 8 november 2019, 23:14 Ik zou het totaal budget wel willen weten niet om flauw te doen maar omdat ik zelf ook graag een gravelbike/beachbike zou willen opbouwen met 40mm banden eronder. Zodat ik zelfs op mtb routes kan rijden. Vooral leuk als je een aantal kleinere niet zo technische routes wilt rijden. Kun je lekker doorrijden op de rechte en verbindingsstukken. Ik zou wel voor 29” gaan dus erg benieuwd waar TS uiteindelijk op uitkomt.
40 mm is nogal smal op het strand..... Dat wordt waarschijnlijk een eenmalige actie, en dat zou jammer zijn.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt ik doelde niet op 40mm op de beach want daar kom ik bijna nooit. Meer om op de Xc parcoursen op te rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

@frankvansteenvoorden, ik ben benieuwd hoe je beachracer project is gevorderd, heb je al km’s gemaakt? En bevalt de 26”?
franksteenvoorden
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 15:25

@zuurbiertje

Ik heb inmiddels de nieuwe voorvork erin en andere aanpassingen gedaan.
- Big Apple 26x2.35 gemonteerd
- Andere Bar Ends gemonteerd
- 8 speed race casette gemonteerd

Ik ga er nog even nieuw velglint op doen en nieuw binnenbanden en dan is hij zo goed als klaar.
Binnnekort op de weg maar wat weg km's maken. 16 feb heb ik mij ingeschreven voor de strandrace op Renesse, maar daarvoor ga ik ook een keer langs.


Ik heb nog wel een vraag, welke pedalen gebruiken jullie? SPD of SPD SL?
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Altijd mooi nieuwe projecten, zelf rij ik met time atac pedalen, spd sl lijkt me niet de juiste keuze
Plaats reactie