On One Scandal 2019, nu met E13 TRS Race carbon wielen P6

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Heel vette fiets! Ik hoop dat ze toch nog een carbon versie uitbrengen.

Welke Mattoc is het?
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Ziet er vet uit! Hoe rijdt zo'n Mattoc in vergelijking met een Rockshox 35 Gold? Enig idee?
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Kaper schreef: za 26 oktober 2019, 09:54 Ziet er vet uit! Hoe rijdt zo'n Mattoc in vergelijking met een Rockshox 35 Gold? Enig idee?
Normaal gesproken beter, maar ligt ook aan welke versie van de Mattoc je hebt.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

CS645 schreef: za 26 oktober 2019, 15:52
Kaper schreef: za 26 oktober 2019, 09:54 Ziet er vet uit! Hoe rijdt zo'n Mattoc in vergelijking met een Rockshox 35 Gold? Enig idee?
Normaal gesproken beter, maar ligt ook aan welke versie van de Mattoc je hebt.
Dit is een Mattoc comp, en die vind ik ook al heel wat fijner dan een Reba of Revelation. Hij is veel beter in te stellen op gevoeligheid en lekker plush in te stellen. De veerweg gebruikt hij vrij progressief waardoor hij heel stabiel blijft. Ik heb nog nooit met een 35 gold gereden, dus kan niet zeggen hoe die zich verhoud tov de door mij bekende Reba en Revelation. Volgens mij zit die daar net wat onder.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Klinkt goed. Wat ga je met de mattoc doen wanneer de pike is gearriveerd? :wink:
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Jan the Man schreef: za 26 oktober 2019, 16:50
CS645 schreef: za 26 oktober 2019, 15:52

Normaal gesproken beter, maar ligt ook aan welke versie van de Mattoc je hebt.
Dit is een Mattoc comp, en die vind ik ook al heel wat fijner dan een Reba of Revelation. Hij is veel beter in te stellen op gevoeligheid en lekker plush in te stellen. De veerweg gebruikt hij vrij progressief waardoor hij heel stabiel blijft. Ik heb nog nooit met een 35 gold gereden, dus kan niet zeggen hoe die zich verhoud tov de door mij bekende Reba en Revelation. Volgens mij zit die daar net wat onder.

Ciao,
Jan
Ik ken zelf de comp niet, alleen ervaring met de expert en pro (die het na wat aanpassingen nu wel extreem goed doet).

Hier is trouwens een korte 1e indruk van de RS 35 te lezen:
https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/saracen-mantra
Laatst gewijzigd door CS645 op zo 27 oktober 2019, 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb ook 2 Pro varianten (32mm poten), en die zijn nog iets beter in te stellen, maar zoals gezegd vind ik deze comp al een klasse beter dan een Reba RL.
Ben benieuwd hoe de Pike gaat bevallen (hopelijk wordt deze nog geleverd...) Mijn DVO is weer een klasse beter, maar daar zijn de prijzen ook naar.

Review van de Manitou: https://dirtmountainbike.com/bike-revie ... -fork.html
Kaper schreef: za 26 oktober 2019, 17:30 Klinkt goed. Wat ga je met de mattoc doen wanneer de pike is gearriveerd? :wink:
Ik houd je wel op de hoogte :wink: . Deze vork was eigenlijk een probeersel voor m'n 29+ fiets (Knifeman), maar wat ik eigenlijk als wist werd bevestigd: die is met een starre vork gewoon veel fijner, een geveerde voegt bij die fiets niets toe (alleen gewicht),

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: vr 25 oktober 2019, 20:20 De nieuwe Scandal is wel een departure van de oude qua karakter schat ik zo. Maar de kleur en de buld is helemaal top, met goede en ook onderscheidende keuzes. Happy trails !!
Thanks, het is inderdaad een compleet andere fiets dan de oude Scandal. Hij is dan ook niet meer gemaakt van een mix van Scandium en Aluminium :wink: .

De oude was best racy met een vrij steile balhoofdhoek. Bij deze is het net of de vork onder je vandaan gebroken is. Zo ver steekt je voorband naar voren (als je dit niet gewend bent...)

Zaterdag een klein stukje gereden (ivm blessure niet te heftig). In het begin is het wel even schrikken bij het insturen. Hij is heel lang. Als je een beetje gewend bent gaat dat al weer gemakkelijker. Hij is wel superstabiel bij het dalen. Geen snelheidsmonster maar je kunt er wel aardig de vaart mee in houden.

Gelukkig wel voor de XL gekozen. Met een 35mm pen past hij goed. Een iets langere stuurpen zou ook nog kunnen. Met de 35mm is hij bijna zenuwachtig.

Binnenkort hopelijk een wat betere test.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Als ik dit zo lees krijg ik steeds meer zin in de eerste testrit.

Hoe lang ben je Jan? Ik heb ook een XL met m'n 1,93.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

de hollander schreef: ma 28 oktober 2019, 21:20 Hoe lang ben je Jan? Ik heb ook een XL met m'n 1,93.
Ik ben 1,90 en had hem echt niet kleiner moeten bestellen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Jan the Man schreef: ma 28 oktober 2019, 22:49
de hollander schreef: ma 28 oktober 2019, 21:20 Hoe lang ben je Jan? Ik heb ook een XL met m'n 1,93.
Ik ben 1,90 en had hem echt niet kleiner moeten bestellen.

Ciao
Jan
Dan zal het wel goed komen, m'n huidige frame is korter.
Top tube +2,5cm reach +4,2cm en een veel breder stuur :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jan the Man schreef: ma 28 oktober 2019, 16:28Bij deze is het net of de vork onder je vandaan gebroken is. Zo ver steekt je voorband naar voren
Het went. Ik heb nu het omgekeerde gevoel op mijn klassieke 71 graden hardtail, alsof ik elk moment een endo kan maken.
Jan the Man schreef: ma 28 oktober 2019, 16:28In het begin is het wel even schrikken bij het insturen. Hij is heel lang.
Het stuurt anders, minder met het stuur, meer je gewicht verpaatsen, houding. Probeer je zadel anders echt naar voren te zetten, dat helpt. En heb je al eens een snelle kombocht gereden? Je kunt geweldig veel druk houden en er echt met een slingshot uit accelereren. Verslavend.
Jan the Man schreef: ma 28 oktober 2019, 16:28Met een 35mm pen past hij goed. Een iets langere stuurpen zou ook nog kunnen. Met de 35mm is hij bijna zenuwachtig.
Ik heb een 40mm pen op de Vendetta, en dat voelt precies goed. Ik heb er ook even een 50mm op gehad en dat werkte ook nog prima, maar langer ga ik niet. IK heb wel sturen van zo'n 75cm brder vind ik niet prettig op de singletracks tussen de bomen hier in Drenthe.

Als je me niet zo lang geleden gezegd had dat 65/75 graden de toekomst is had ik je voor gek versleten. Maar ik ben helemaal om, het werkt echt. En het wordt nog beter, het versterkt de voordelen van brede velgen en banden op lage druk, voelt als 1 + 1 = 3.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: ma 28 oktober 2019, 23:32
Jan the Man schreef: ma 28 oktober 2019, 16:28In het begin is het wel even schrikken bij het insturen. Hij is heel lang.
Het stuurt anders, minder met het stuur, meer je gewicht verpaatsen, houding. Probeer je zadel anders echt naar voren te zetten, dat helpt. En heb je al eens een snelle kombocht gereden? Je kunt geweldig veel druk houden en er echt met een slingshot uit accelereren. Verslavend.
Klopt, daar kwam ik al vrij snel achter. Gelukkig hebben de nieuwe routes hier in Ede leuke stukken met opeenvolgende kombochten. Dan kun je actief de fiets de bocht uit duwen. In het begin een beetje voorzichtig maar ging al snel steeds harder.
Heckler40 schreef: ma 28 oktober 2019, 23:32
Jan the Man schreef: ma 28 oktober 2019, 16:28Met een 35mm pen past hij goed. Een iets langere stuurpen zou ook nog kunnen. Met de 35mm is hij bijna zenuwachtig.
Ik heb een 40mm pen op de Vendetta, en dat voelt precies goed. Ik heb er ook even een 50mm op gehad en dat werkte ook nog prima, maar langer ga ik niet. IK heb wel sturen van zo'n 75cm brder vind ik niet prettig op de singletracks tussen de bomen hier in Drenthe.

Als je me niet zo lang geleden gezegd had dat 65/75 graden de toekomst is had ik je voor gek versleten. Maar ik ben helemaal om, het werkt echt. En het wordt nog beter, het versterkt de voordelen van brede velgen en banden op lage druk, voelt als 1 + 1 = 3.
Stuur is nu nog 80cm, maar wordt nog wel wat ingekort, naar waarschijnlijk 76 cm. Voor rijd ik de NN 2.6 op 1 bar op een 29mm velg. heel veel grip.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi man/Jan :-q
Goed te lezen dat XL jou goed past, heb zelf L besteld (182).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 oktober 2019, 03:15 Mooi man/Jan :-q
Goed te lezen dat XL jou goed past, heb zelf L besteld (182).
Thanks, dan gaat dat zeker passen.

Ik zat ook een beetje te twijfelen tussen een L en XL. De XL vond ik best groot, zeker qua reach. Die twijfel had ik ook bij de Genesis Tarn, en toch voor de grotere gegaan. Ook daar geen spijt van gehad. De Scandal voelt totaal niet te groot/lang aan.

Veel plezier met opbouwen!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie