Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een dikke DH bak kopen, of tenminste een enduro, nieuw of 2e hands en de Bosnut er uit.
Dan lekker zwoegen op de Nederlandse routes, maar wel 3x per jaar echt genieten.
Vooral niet luisteren naar mensen die iets anders zeggen dan wat je wilt horen, het beste advies krijg je immers van mensen die je naar de mond praten.
En bedenk, eigenwijs is ook wijs.

Succes met je keuze :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik rij met een Bronson CC (met 160 vork) alles, van XC marathons zoals de RdhF tot zwarte trails in Chatel Bikepark en Finale Ligure.
Is het in Nederland fijn fietsen met zo'n ding? Ja, ik vind van wel. Voorheen had ik een Spectral 140, daarvoor een Nerve met 110 (naderhand 120), en ik vind de Bronson nog altijd het fijnste fietsen. Weinig tot geen pedal bob met dat VPP systeem, dus ik lock nooit de vork en shock.

Ben nu wel van plan om over te stappen naar een Nomad volgend jaar, maar ik verwacht niet veel extra moeilijkheden met de XC marathons. Heb ook zitten kijken om een V10CC erlangs te zetten, maar ik wil het liefst alles met 1 fiets doen..
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik denk dat het uiteindelijk persoonlijk is, zo veel mensen zo veel voorkeuren.

Zelf vind ik net één of twee stapjes minder lomp dan een echte dikke enduro een heel goed compromis. In mijn geval een Canyon Spectral (vorige 'EX' model met 150 mm vork), ik heb er ontzettend veel lol mee op de NL rondjes. Wel heb ik een andere insteek, ik probeer zo veel mogelijk de bochten hard in te sturen en zo weinig mogelijk te remmen, overal langs de trail pak ik kleine dingetjes mee waar je een sprongetje uit kan halen, etc. Dikke pret! Vlakke rechte stukken zijn om uit te rusten! Dit is precies het tegenovergestelde van de meeste boscrossers, die mij op de rechte stukken al stoempend voorbij streven waarna ik bij de eerste de beste bocht weer in hun wiel hang.

En ik ben positief verrast hoe ver je ook in de alpen (incl. bike parks) komt met zo'n Spectral. Ik heb hier en daar best wat EWS-achtig terrein er mee gereden en dat ging prima. Mega jump lines of freeride stunts zul je mij niet zien rijden overigens. In Canada rijd ik wel op een echte enduro (Giant Reign) maar ik denk dat ik met de Spectral ook wel 90% zou rijden van wat ik hier met de Reign doe.

Beste is zelf zo veel mogelijk verschillende bikes uitproberen in verschillend terrein. Misschien eerst eens een jaartje op verschillende plekken huren?

Nog een opmerking over de 2(+) fietsen oplossing. Het argument vóór is: 1 trail bike is net niets, op XC rondje te lomp, in ruig terrein te licht. Mijn tegenargument is: in beide gevallen kun je op die trailbike toch prima uit de voeten en goed lol hebben. Als je 2(+) bikes hebt moet je altijd kiezen (je kunt er maar op één tegelijk rijden). Altijd een dilemma welke nou mee moet op vakantie, want als de trails tammer (ruiger) zijn dan verwacht ben je op de dikke enduro (lichte XC hardtail) teleurgesteld.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

nielsvk schreef: zo 20 oktober 2019, 17:30Wel heb ik een andere insteek, ik probeer zo veel mogelijk de bochten hard in te sturen en zo weinig mogelijk te remmen, overal langs de trail pak ik kleine dingetjes mee waar je een sprongetje uit kan halen, etc. Dikke pret! Vlakke rechte stukken zijn om uit te rusten!
Ik heb dezelfde insteek qua fietsen maar dan nog steeds liever op een XC fiets, in mijn geval een starre singlespeed. Op de vlakke rondjes is dat veel meer een gooi- en smijtijzer dan mijn trailbike. Die pak ik ook wel eens op de UHR maar dan is het merendeel van de routes toch wel erg saai...zoals gezegd, het is erg persoonlijk :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: zo 20 oktober 2019, 15:21 Zonder je eigen voorkeur tot maatstaf te verheffen (ik noem geen namen :tong ) is het eigenlijk heel simpel: Hoe geschikter de fiets is voor de ruigere trails in het buitenland, hoe minder geschikt hij is voor de vaderlandsche bospaadjes.
Ik heb maar 1 voorkeur. En dat is de juiste fiets bij de juiste persoon zoeken. Dat is niet de fiets die ik zelf rijd. Ik weet wel wat de diverse fietsen kunnen. En bij dat laatste gaat het hier gewoon fout, de meesten hebben geen idee waarover ze het hebben. En toch verkondigen ze het als waarheid. Neem bovenstaande uitspraak. Je technisch gezien heeft George gelijk. Maar wederom gaat hij dus volledig voorbij aan het feit dat een fiets die uitstekend geschikt is voor het heel ruige buitenland in NL ook prima functioneert. In dit geval lijkt de eigen voorkeur de maatstaf te zijn.
Dennisvdb schreef: zo 20 oktober 2019, 17:16 Ik rij met een Bronson CC (met 160 vork) alles, van XC marathons zoals de RdhF tot zwarte trails in Chatel Bikepark en Finale Ligure.
Is het in Nederland fijn fietsen met zo'n ding? Ja, ik vind van wel. Voorheen had ik een Spectral 140, daarvoor een Nerve met 110 (naderhand 120), en ik vind de Bronson nog altijd het fijnste fietsen. Weinig tot geen pedal bob met dat VPP systeem, dus ik lock nooit de vork en shock.
Nergens beweert Dennis dat zijn fiets perfect geschikt is voor Nederland. En toch heeft hij er lol op. Hoe kan dat nou?


Bij mij in de gang staan twee xc-bikes. De ene heeft voor en achter 160 mm en de ander heeft achter 140 mm en voor 160 mm. Daarmee rijden Miss TB en ik bij de snelste 10% van de Strava tijden op de UHR. Niet dat we tijden najagen, maar we proberen gewoon lol te hebben. En blijkbaar is de fiets geen ene beperking.


Ja, je moet iets harder peddelen op een dikke enduro als je even snel wil gaan als op een hardcore xc-fietsje. Maar de meesten hebben geen haast, dus waarom zou je ze die stress van het hard moeten rijden aanpraten.


Mijn enige bewering is dus dat een heel dikke trailbike prima te rijden is in Nederland.

En mijn ervaring is dat je er zelfs in een bikepark behoorlijk mee te keer kunt gaan.


Laat dat nou precies zijn wat TS zoekt.


Iemand gebaseerd op feiten nog opmerkingen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

:lol:
OllyNL schreef: vr 18 oktober 2019, 21:57 Ik heb 2 jaar geleden een calibre Bosnutt Evo gekocht, top fiets, maar ik vrees niet niet genoeg voor de bikeparks en Alpen. Ik ben net in Winterberg geweest en heb daar een Santa cruz v10 gehuurd, heel erg nice voor de downhill paden en ook flow. Dit was voor mij echt een openbaring dat ik dit veel meer wil gaan doen, en dan het liefst met m'n eigen fiets. Ik zal dus wel moeten upgraden denk ik als ik volgend jaar meerdere keren naar het buitenland ga voor de bikeparks en de trails in de Alpen.

Nu is m'n vraag, wat is de fijnste do it all met een max budget van rond de 3500 euro? (2e hands mag) ik zat zelf te kijken naar een Santa Cruz Bronson of een YT Capra. Die Bronson lijkt een erg fijne alles kunner. Wat raden jullie aan? Ik zal 70 procent van de tijd in NL fietsen, maar zo veel mogelijk in het buitenland op trails en vooral bikeparks (matige conditie :p) Ik ben 1.94 en z'n 85kg.

Thanks!
Hallo Olly,
Zeer mooie vraag en vooral zeer vermakelijk / leuk leesvoer om te zien hoe het los gaat op je vraagstelling.

Ik zou graag staan in jouw ( bike ) schoenen met dat budget.
Met jouw lengte zou ik gaan voor een 29er.
Ik zelf zou gaan voor een YT Capra 29

https://www.yt-industries.com/en/detail ... ategory/92

Volgens mijn kan je met deze bike prima op Schoorl je rondjes doen, ( een set licht lopende 2.6 inch bandjes + een 20% suspention set-up ) tovert je bike om in een XC BEAST hahaha.

Wat ik graag zou willen weten is je leeftijd en een foto van je huidige bike set-up.

Koop vooral niet te behoudend, de huidige bikes op de markt zijn erg capabel in meerdere disciplines.

Probeer ff iemand hier op het forum / in je vrienden kring te vinden met een 29er 160 mm bike ( als ze er al zijn ) en vraag ff of ze een rondje met je doen op wat singletrails.
Ik ben er van uit gegaan dat je in de kop van noord holland woont omdat je Schoorl benoemd.
Ik zelf rijd een spectral 29er met 140 / 130 setup als je eens wilt proberen op Schoorl. ( old skool geo maar prima set up )
Gr Marco.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

George schreef: zo 20 oktober 2019, 18:10
nielsvk schreef: zo 20 oktober 2019, 17:30Wel heb ik een andere insteek, ik probeer zo veel mogelijk de bochten hard in te sturen en zo weinig mogelijk te remmen, overal langs de trail pak ik kleine dingetjes mee waar je een sprongetje uit kan halen, etc. Dikke pret! Vlakke rechte stukken zijn om uit te rusten!
Ik heb dezelfde insteek qua fietsen maar dan nog steeds liever op een XC fiets, in mijn geval een starre singlespeed. Op de vlakke rondjes is dat veel meer een gooi- en smijtijzer dan mijn trailbike. Die pak ik ook wel eens op de UHR maar dan is het merendeel van de routes toch wel erg saai...zoals gezegd, het is erg persoonlijk :-q
Saai, wat is saai? Het is ook een kwestie van niet zo veel er over nadenken en gewoon proberen maximaal lol te halen uit de bike die je ter beschikking hebt. Veerweg kun je ook op andere manieren inzetten dan alleen klappen opvangen. Nóg harder door die UHR kombochtjes door preloaden/unloaden etc.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat ik me vooral afvraag (oa. gezien de openbaring van de V10 uit de startpost) is of de topicstarter niet beter af is met een DH bike? Het nadeel is dat je daar in NL echt niet meer mee rond peddelt en dat je in de bergen sowieso een vorm van uplift nodig heb maar het maakt ook dingen mogelijk. Bossnut houden, DH bike erbij kopen? Is dat überhaupt een afweging of moet het bij één fiets blijven?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@george,
1 fiets voor alles is het idee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: vr 18 oktober 2019, 21:57 ... en de trails in de Alpen.
Inderdaad is een DH-bak er bij een goede oplossing.

Maar dan sleep je dus op vakantie ook 2 fietsen mee. Aangezien TS blijkbaar ook nog wat buiten het park wil fietsen. En ook in bijvoorbeeld Les Hautes Rivieres (viewtopic.php?f=18&t=141917) moet je een shuttle regelen als je een DH-bike hebt, terwijl daar prima omhoog te fietsen is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Een full DH bike is leuk, maar volgens mij moet je dan fully commit ( dus niet de chicken lines, maar minimaal red + black / double black track's ) kunnen / willen rijden.
Zo te lezen is dit niet wat TS voor ogen heeft, een full DH is meestal long / slack en volgens mij is hoe meer snelheid hoe makkelijker te rijden.
Als je normaal gesproken 80% van je tijd NL routes rijd met een trailbike, dan is een full DH bike echt next level.
Volgens mijn kan je er dan beter een full enduro, bijv 160 mm bij nemen, dan is de overgang minder extreem.
En met full DH kan je alleen maar shuttele / lift en niet zelf omhoog biken, maar Schoorlse nok moet nog wel gaan :winkie: :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een DH bike is in het buitenland niet universeel genoeg, maar 1 stapje lager is wel prima voor de Nederlandse rondjes?
Gewoon die Bosnut afraggen in NL en iets ruigers voor over de grenzen, dat lijkt mij het verstandigste.
Dan hoef je echt geen 2 fietsen mee te slepen op vakantie. En in NL hoef je ook niet te kiezen.
Al het andere is in mijn optiek behelpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vraag me nog steeds af (zie p1) of de topic starter zelf een echt goed beeld heeft van wat hij nu precies wil... Dat is mijns inziens namelijk best wel doorslaggevend of een DH fiets een goed idee is of je met een enduro of "dikke" trailbike al meer dan genoeg hebt.

Veel concreter dan dit, heb ik niet gelezen:
OllyNL schreef: zo 20 oktober 2019, 15:09Ik doe ook voornamelijk nog de flowy tracks hoor, al ging downhill (winterberg) behoorlijk goed op de V10. Pittige technische stukjes vind ik ook erg gaaf, maar flow correct doen met de sprongen etc. is een heerlijk gevoel.
... waarbij ik me dan nog steeds afvraag wat de flow tracks dan zijn en of downhill nu Winterberg in het algemeen is of de "IXS downhill".
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DH bike is onzin, dat moet je alleen doen als je naast een serieus bike park woont en de double blacks rijdt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij moet dat niet, en schopt niemand je het bikepark uit als je een blauwe route doet op een DH fiets. :wink:
Als je minder ervaren bent kan een DH fiets je veel meer helpen/vertrouwen geven waardoor je het ook leert.
In het heftigere werk maken ze wel het verschil t.o.v een goede trail of Enduro-bike, maar wat Cheeta al terecht schreef, Wat is Bikepark rijden voor de topicstarter? Dat weten we namelijk nog niet.

Verder, maar dat is misschien mijn beperking snap ik niet zo goed waarom hier soms de stemming lijkt te heersen dat zwarter en technischer altijd beter is als makkelijker/meer flow.
Ik zal meteen toegeven dat ik geen super ervaren en technische rijder bent, en misschien komt het daar ook door, maar ik vind flow achtige lijnen en springen vaak leuker als heel technisch loodrecht van een rotsige wortel berg af.
Bij bijv Whistler vond ik crank it up en A lines leuker als top of the world en de andere rots/worteltapijten, en in Bikepark Wales had ik anderhalve week geleden precies hetzelfde.
Ik kan daar wel technisch rood rijden, maar flow rood en zwart gewoon meer lol.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie