Speling balhoofd (Acros)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik heb recent zelf het balhoofd vervangen van mijn Pivot. Het nieuwe balhoofd is een Acros azx-212.
Installeren ging op zich prima en alles lijkt er ook goed in te zitten. Ik heb wel de stermoer van het oude FSA balhoofd laten zitten en een extra spacer gemonteerd vanwege het verschil in inbouwhoogte t.o.v. het oude balhoofd.
Het liep ook allemaal spelingvrij maar na een paar ritten begon het balhoofd te kraken. Dus stuurpen losgedraaid en balhoofd opnieuw afgesteld. Na een tijdje weer gekraak. Afgelopen week de vork helemaal los gehaald en alles opnieuw gemonteerd: kraak was weg en alles spelingvrij. Bouten zijn vastgezet met momentsleutel op voorgeschreven Nm.
Vandaag toertocht: weer gekraak en steeds meer :evil:
Wat doe ik fout?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je de crownrace indertijd wel goed aangetikt?
Misschien zakt die nu langzaam op zn plek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En je weet zeker dat de dop bovenop vrij ligt van de binnenbalhoofdbuis?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Of de vorkpen iets te lang waardoor de topcap niet goed aantrekt. Vorkpen mag wel een mm of 3 onder de bovenkant van je stuurpen.

Lars is me voor maar we bedoelen hetzelfde geloof ik
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 oktober 2019, 21:34 Heb je de crownrace indertijd wel goed aangetikt?
Misschien zakt die nu langzaam op zn plek.
Hm, zou kunnen...heb hem er er opgeschoven en voorzichtig aangetikt totdat ie niet verder meer ging. Leek toch dat ie op het laagste punt zit en niet verder meer kan, ik zag ook geen ruimte meer tussen de crownrace en de vorkkroon.

De bovenste spacer steekt ca. 2 mm boven de stuurbuis uit. Ik las dat dat best 3-5 mm mag zijn, maar als ie eerst wel spelingsvrij is, dan zou daar het probleem toch niet mogen liggen (uiteindelijk is het dan de stuurpen die de boel fixeert)?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mijn Acros headset had een plastic hoedje dat je tussen het bovenste lager en de vorkbuis moest drukken.

Heb je dat ook? En zo ja is het nog gaaf?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Heckler40 schreef: zo 20 oktober 2019, 22:24 Mijn Acros headset had een plastic hoedje dat je tussen het bovenste lager en de vorkbuis moest drukken.

Heb je dat ook? En zo ja is het nog gaaf?
ja, die heb ik ook. Bij levering zat daar al een onderbreking in de ring (hij is dus wel rond, maar met een spleetje erin). Zit verder goed volgens mij.
Wat ik niet snap is waarom het in eerste instantie allemaal wel spelingvrij is, maar na een tijdje rijden toch speling geeft :~
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

suggesties boven zijn mogelijk, en ik dacht dat je na een paar keer monteren demonteren misschien een vers hoedje nodig hebt.

edit: is niet echt antwoord op je vraag, bedenk ik me, dit is altijd tricky als je het metaal niet kunt zien. 2nd opinion van de LBS?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Extra ring monteren op voorvork buis. Helpt dat niet.

Alles demonteren, behalve crown cup, cups in frame checken of deze vlak erin liggen. zonodig na persen of opnieuw erin persen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar is het probleem nu dat je na een tijdje speling krijgt, of blijft het bij kraken?

Ik heb ooit een balhoofdsetje gehad dat ik niet spelingsvrij afgesteld kreeg, dat bleek te liggen aan een van de twee lagers. Dat had van zichzelf al speling. Gewisseld met een ander identiek lager en het probleem was opgelost.

Voldoende ruimte voor de topcap is al genoemd, 2mm is wel weinig. Probeer eens met een net wat grotere spacer wat meer ruimte te creëeren?

En kraken kan misschien ook liggen aan een tolerantie aan de ruime kant. Gingen beide cups "stroef genoeg" in het frame of ging het wel erg makkelijk? Ik zie dat het kunststof cups zijn, met een soort groefjes rondom. Die geven ruimte voor vuil?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Probleem is dat het na opnieuw monteren wel spelingvrij en kraakvrij is, maar dat dit vrij snel weer gaat kraken na rijden.
De cups moest ik er echt wel in persen. Vanavond eerst eens proberen met een dikkere spacer (als ik die nog heb liggen).
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je moet het ook gewoon kunnen zien. Onder aan de topcap zit een verdikking die in de stuurpen valt. Die mag de stuurbuis van de vork niet raken. Je voelt het ook wel met aandraaien, als het opeens niet verder wil en de bout is uitgedraaid dan loopt het klem daar.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De verklaring voor de speling met die topcap kan zijn dat je de boel precies spelingvrij aan kunt draaien tot het punt waar de topcap vast loopt. Maar omdat het balhoofd zich altijd nog wel iets wil zetten krijg je daarna toch speling. Omdat het gaat om minder dan tienden van millimeters zou het zelfs een 2e keer nog zo kunnen werken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies.
Je zou kunnen proberen om eerst de boel spelingsvrij aan te draaien (stuurpen ook vast) en dan de topcap er weer af halen om te zien hoeveel ruimte er tussen vorkbuis en topcap over blijft. Als er dan nog ruimte genoeg is heb je iig een mogelijke oorzaak geëlimineerd :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

kermit schreef: ma 21 oktober 2019, 11:21 Precies.
Je zou kunnen proberen om eerst de boel spelingsvrij aan te draaien (stuurpen ook vast) en dan de topcap er weer af halen om te zien hoeveel ruimte er tussen vorkbuis en topcap over blijft. Als er dan nog ruimte genoeg is heb je iig een mogelijke oorzaak geëlimineerd :)
Zo, de boel weer eens los gedraaid en geïnspecteerd:
  • crownrace zit op onderste punt, er zit geen ruimte meer onder.
  • cups zitten volledig in het frame geperst (ik ga ervanuit dat ze er dan ook vlak in zitten)
  • topcap kan vrij ronddraaien als alles spelingvrij is gemonteerd, er zit 2.5 mm ruimte boven de vorkbuis
Alles is nu weer speling- en kraakvrij, dus qua montage lijkt alles toch goed te zijn. Als de stuurpen de boel op zijn plaats zou moeten houden als alles eenmaal spelingvrij is gemonteerd, dan verdenk ik er eigenlijk de stuurpen van dat deze telkens iets los komt tijdens het rijden. Nou zocht ik toch al een hele tijd een excuus om deze door een Thomson Elite X4 te vervangen, misschien is dit de juiste gelegenheid? :wink:
Plaats reactie