Helemaal eens, testen is erg belangrijk. De Kona 134 en 153 kan ik gaan testen hier in Haarlem (op trapjes etc.. haha) Maar dat zal al wel een redelijke indruk geven. Weet jij waar ik meerdere fietsen zou kunnen testen op één dag? bvdJurriaan schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 09:19 Over afschrijving en veroudering zou ik mij totaal niet druk maken. Ik kom ook nog steeds rond op een mtb uit 2014. (En blij dat ik geen boost heb want dan zou ik mijn hakken al helemaal niet meer kwijt kunnen ten opzichte van de achterbrug).
Voor in NL zou ik geneigd zijn naar een 29er. Met een Canyon Neuron kun je hier prima uit de voeten, brede X-chromosoom sloffen er onder en gaan. En in het buitenland stelt ie niet teleur. Desnoods verleng je de veerweg voor aan, waarvan je het grootste deel omzet in sag. Die 150mm veerweg en 30% sag zit mij niet in de weg.
Maar hé beste idee, test diverse mtb’s in NL. Hoe groter de veerweeg hoe beter je ervaart of dat voor jou wat is of niet.
Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Het is inderdaad een optie om er vrede mee te hebben dat als je een 140 a 160 mm bike gaat rijden je hier in NL je gewoon niet snel bent, maar is op zich prima, beetje tweaken qua wielen/banden kan veel uitmaken hoor ik, dus is oke.Scottie2000 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 09:39 Ik had een Giant Anthem 29er met een lichte set wielen. Dat ging prima vooruit.
Wilde wat anders en vond de YT Jeffsy Carbon Pro in 29er. Die was al voorzien van lichte wielen.
Eigenlijk niet eens zo gek zwaar, na wat kleine aanpassingen zat ik net boven de 12 kilo(Medium, tubeless en lichtere banden)
Ben er langzamer mee dan op de Anthem. Maar heb er veel plezier mee.
Rij voornamelijk in Nederland. Brabant als thuisland. En regelmatig naar Limburg of de Ardennen.
Dus eigenlijk is ie overkill.
Heb in Winterberg alle trails gereden. Dat ging goed. Een maat van me op een Capra (Meer ervaring) kon ik niet bijhouden.
Maar dat was mijn beperking, niet de Jeffsy.
Heb hem nu bijna 3 jaar. Nog geen spijt.
Je moet accepteren dat je op een vaste route 1 km/h langzamer bent (Of soms nog meer) dan op de Anthem.
Anders zou je beter voor een 100/120 race fully kunnen gaan. Als er een dropper in zit, kan je gekke dingen doen.
Capra en de Jeffsy erg interessant. Capra wel wat overkill voor hier, maar misschien nog te doen.? Vraag is of mijn LBS het leuk vindt als ik een YT koop, en wel daar het onderhoud kom doen, maar goed, is niet leidend.
Laatst gewijzigd door OllyNL op zo 20 oktober 2019, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Hahah thx Lars 153 met ander setje lichte wielen is dus wellicht het proberen waard.Lars TB schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 12:25Huren vind ik dus niets. Meestal is zo een fiets net niets, afstelling van de vering kun je niet veel mee, je moet aan alles wennen, je hebt iedere keer wat anders onder je gat en als je pech (helft van de tijd ) werkt de boel verre van optimaal.
Dan kun je nog beter een echte bikepark fiets aanschaffen, bijvoorbeeld een paar jaar 'oude' downhill bike. Ook een 26" DH-bak van 5 jaar terug is nog extreem capabel en de veranderingen in dat segment zijn niet heel drastisch (afgezien van de (afstelling) van de vering, maar daar loop je na een jaar altijd hopeloos achter...).
Alleen kun je met zo een fiets niet even ergens anders gaan fietsen. En zelfs Shuttle-en in Finale is met een DH-fiets niet optimaal... .
Waarschijnlijk zaten de erg lompe standaard banden nog onder die 153... . Met een setje lichter spul verandert de indruk van die fiets op een rondje als LV enorm!
Kijk, dit is nu het beste advies om je helemaal niets van het negatieve commentaar aan te trekken. Serieus, een 26"??? Volgens het gros hier is het namelijk onmogelijk daar nog goed mee te kunnen rijden...maaf2 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 06:05 Je noemt hierboven zelf dat het maar om 2-3 keer per jaar buitenland gaat. Dan zou ik echt voor een goede fiets voor NL gaan en in buitenland eventueel iets huren.
Heb vorige week die Kona proces 153 op Lage Vuursche getest, dat is echt geen doen. Die 134 zou van horen zeggen ideaal zijn, maar bedenk even of je een fully wil blootstellen aan de Nederlandse bagger in de winter.
Ik rijd gewoon lekker op mijn 26" hardtail rond in Nederland, vind ik fijner dan mijn Canyon Spectral.
(niks persoonlijks maaf2, maar zo zie je maar weer de verschillende voorkeuren )
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Goed om te horen. Het merk stond totaal niet op mijn radar, maar lijkt allemaal in rode. Enige wat mij een beetje stoort is dat je voor 4k geen carbon fiets hebt, terwijl je bij YT daarvoor dan bijv wel weer een carbon fiets zou kunnen hebben, maar is misschien niet super belangrijk, maar kan wel schelen in Nl zeker omdat die Kona toch wat zwaar is. Dank voor al je input.Lars TB schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 12:34134! Ook een superfiets! Inderdaad een voorbeeld van een dikke trailbike waar je met enige skill prima jongens op enduro-bikes mee kunt gaan pesten!OllyNL schreef: ↑za 19 oktober 2019, 22:30 Ik ben vandaag ook even bij Bikeplanet Haarlem geweest. Daar raden ze mij, na het horen van mijn verhaal, een Kona 134 DL spec aan. Ze zijn gek van Kona en rijden ze ook bijna allemaal zelf. Lang lopen lullen met die gasten. Ze geven aan dat ik met deze fiets top in NL kan fietsen, maar in de bikeparks ook prima uit de voeten kan. link: https://www.bikester.nl/1002377.html
Eventueel is er de 153 met veel meer downhill capaciteit, alleen wordt dat in NL een hele kluif met rechtdoor en omhoog. (eventueel met andere lichte banden/wielen een optie) link: https://www.bikester.nl/1002383.html Wat zijn de ervaringen met Kona? Hoor het graag.
Leuk merkje ook, net iets aparter. En inmiddels ook weer wat scherper geprijsd.
Wat vind jij van Orbea in het algemeen en in het bijzonder deze: (up te graden naar 150mm veerweg) https://www.bikester.nl/orbea-occam-m30 ... 43000.html
Laatst gewijzigd door OllyNL op zo 20 oktober 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Ach, ik denk dat het altijd beter/nieuwe kan en veel een kwestie van smaak en budget is.
Met een onbeperkte pot geld zou ik het wellicht anders doen, Devinci en Ibis bijv vind ik erg gaaf spul, maar die pot heb ik niet dus doe ik het met wat wel gaat
Aan de positieve kant: met de Remedy al diverse Bikeparks, trailparks en tochten in Duitsland, Wales en Alpen gereden waar elke keer ik weer merk dat ik nog steeds de beperking ben i.p.v de fiets.
Op flow achtige trails doet hij het ronduit top.
Zeer technische/goed zwarte routes kom ik nog wat tekort/ben ik te schijterig dus dat weet ik niet goed.
Neem bij dergelijke fietsen gewoon een set snelle lichte banden voor NL en stevige noppen set voor de parken en dan kun je er redelijk allround mee rijden.
Wat betreft onderhoud: dat is een betaalde dienst hoor.
Mijn vriendin heeft een Canyon Spectral en onderhoud is nog nooit ergens een issue geweest.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Snap ik. Ik zat ook te kijken naar Ibis (keuzestressss) En de Ripmo af lijkt een hele leuke bike, alleen denk ik dat die head tube angle van 64.9 dat wel een beetje afzien wordt in NL voor het klimmen, toch?Jurf schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 13:34Ach, ik denk dat het altijd beter/nieuwe kan en veel een kwestie van smaak en budget is.
Met een onbeperkte pot geld zou ik het wellicht anders doen, Devinci en Ibis bijv vind ik erg gaaf spul, maar die pot heb ik niet dus doe ik het met wat wel gaat
Aan de positieve kant: met de Remedy al diverse Bikeparks, trailparks en tochten in Duitsland, Wales en Alpen gereden waar elke keer ik weer merk dat ik nog steeds de beperking ben i.p.v de fiets.
Op flow achtige trails doet hij het ronduit top.
Zeer technische/goed zwarte routes kom ik nog wat tekort/ben ik te schijterig dus dat weet ik niet goed.
Neem bij dergelijke fietsen gewoon een set snelle lichte banden voor NL en stevige noppen set voor de parken en dan kun je er redelijk allround mee rijden.
Wat betreft onderhoud: dat is een betaalde dienst hoor.
Mijn vriendin heeft een Canyon Spectral en onderhoud is nog nooit ergens een issue geweest.
Goed om te horen dat dat dus allemaal prima gaat op de Remedy, ik neem het weer mee in de overweging, dank. En inderdaad, onderhoud is een betaalde dienst, je hebt gelijk. Toch zou ik het leuk vonden om de bike ook dar te kopen, maar ook dat is natuurlijk niet het belangrijkste. (Zijn allemaal hele aardige gasten, en service is super, vandaar)
Laatst gewijzigd door OllyNL op zo 20 oktober 2019, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Die Norco Optic is ook niet verkeerd lijkt me.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Carbon is niet per definitie veel lichter, soms zelfs zwaarder... En carbon kan weer iets kwetsbaarder zijn. Met een deuk in je alu frame rijd je nog wel een poosje door, een deuk in je carbon is crashen op de volgende jump... . En een kilo meer of minder op het geheel maakt niet heel veel uit, dan kun je beter iets meer gaan trainen (niet eens lichter worden)(dat laatste lukt in jouw geval waarschijnlijk ook niet ).OllyNL schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 13:33
Goed om te horen. Het merk stond totaal niet op mijn radar, maar lijkt allemaal in orde. Enige wat mij een beetje stoort is dat je voor 4k geen carbon fiets hebt, terwijl je bij YT daarvoor dan bijv wel weer een carbon fiets zou kunnen hebben, maar is misschien niet super belangrijk, maar kan wel schelen in Nl zeker omdat die Kona toch wat zwaar is. Dank voor al je input.
Wat vind jij van Orbea in het algemeen en in het bijzonder deze: (up te graden naar 150mm veerweg) https://www.bikester.nl/orbea-occam-m30 ... 43000.html
Die Orbea is ook gaaf!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ook dat is een beetje een misverstand van die balhoofdhoek. Geen aandacht aan schenken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2017
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
t is maar net wat je wilt lezen; 140 /160mm bike is super als je vaak dagtochten in de bergen (ok ook heuvels vanaf 200m) maakt, 1500hm (tenminste deels) zelf omhoog en dan technisch afdalen.Lars TB schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 12:28 Wat mij dus dwars blijft zitten is dat er nog steeds geroepen wordt dat het onmogelijk is om op een 140-160 mm bike in Nederland te kunnen fietsen. Terwijl velen, waaronder dus Scottie2000, ook ik, wekelijks de grootste lol hebben op de Nederlandse parcoursen op dat soort dikke bikes.
Dus kap nu eens met die onzin
Het overgrote deel doet die uitspraken zonder ook maar enige echte ervaring met dat soort fietsen en moet zich dus gewoon ver van dat soort uitspraken houden.
Bij NL 'se XC heb je er alleen balast aan, ik weet oprecht niet wat het toevoegt? Op de heuvelrug routes doe ik de stukken dalen op mijn anthem net zo snel (sneller?!) als op de Reign, vraagt wel meer concentratie en meer skills, maar das positief toch.. OK, op die harry slinger passage mis ik een dropper.
Bij bikepark gebruik (zwarte tracks winterberg) kom je echt lekkerder in je ritme (en heb je dus meer lol) als je zo'n 160mm bike een beetje extra lomp maakt (bv door een iets langere vork, zwaardere shock, wielen en banden. Daarmee wordt ie wel minder geschikt voor het all-mountain gebruik en al helemaal voor XC.
Kortom die 140/160mm bike is het beste in het stuk dat tussen de 2 uitersten qua gebruik van de topic starter in ligt, maar niet voor wat hij wil gaan doen.
Mocht het verslaafd aan bikeparks betrekking hebben op de flow trails daar dan gaat mijn betoog niet op
Het voegt ook niets toe, maar je kunt er gewoon prima mee fietsen. Dat is gewoon het hele punt.paulus1981 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:06 Bij NL 'se XC heb je er alleen balast aan, ik weet oprecht niet wat het toevoegt?
Ik doe het er ook mee. En als ik in een bikepark ben, dan zijn er velen met zo een fiets. En op de buitenlandse trails ook. En raad eens: zelfs op de UHR komen er genoeg langs!paulus1981 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:06 Kortom die 140/160mm bike is het beste in het stuk dat tussen de 2 uitersten qua gebruik van de topic starter in ligt, maar niet voor wat hij wil gaan doen.
Nu zijn de bikeparks voor 90% flow-achtige trails...paulus1981 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:06 Mocht het verslaafd aan bikeparks betrekking hebben op de flow trails daar dan gaat mijn betoog niet op
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Ik zag op youtube een vergelijking van de Specialized stumpjumper evo vs de normale, en daar bleek uit dat klimmen een stuk beter te doen was met de normale, want andere balhoofdhoek, ook was de evo wel erg laag waardoor je veel kan raken met je trapper etc. Link: https://www.youtube.com/watch?v=WdrWsS-OQ8s (voor als je het wilt zien )
Dus het ligt niet per se alleen aan de balhoofdhoek, maar het is wel een factor, maar kan dus bij de Ripley af minder een probleem zijn? (ik probeer het te begrijpen )
Oke, helder verhaal over carbon, dank. Die Ripmo AF vind ik dan wel erg interessant. De carbon Ripmo had lovende recensies begreep ik, en dat is dus deze, alleen dan in alu. No brainer? https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo-af
In welke configuratie raad jij 'm aan? Coil shock erbij wel nice, en dan ook carbon rims of gewoon normale en een setje lichte wielen/banden los zoeken voor NL?
(Ja ik ben al dagen niks anders aan het doen dan MTB reviews kijken en dat soort meuk opzoeken, help)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
- Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023
Ik doe ook voornamelijk nog de flowy tracks hoor, al ging downhill (winterberg) behoorlijk goed op de V10. Pittige technische stukjes vind ik ook erg gaaf, maar flow correct doen met de sprongen etc. is een heerlijk gevoel.Lars TB schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:22Het voegt ook niets toe, maar je kunt er gewoon prima mee fietsen. Dat is gewoon het hele punt.paulus1981 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:06 Bij NL 'se XC heb je er alleen balast aan, ik weet oprecht niet wat het toevoegt?
Ik doe het er ook mee. En als ik in een bikepark ben, dan zijn er velen met zo een fiets. En op de buitenlandse trails ook. En raad eens: zelfs op de UHR komen er genoeg langs!paulus1981 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:06 Kortom die 140/160mm bike is het beste in het stuk dat tussen de 2 uitersten qua gebruik van de topic starter in ligt, maar niet voor wat hij wil gaan doen.
Nu zijn de bikeparks voor 90% flow-achtige trails...paulus1981 schreef: ↑zo 20 oktober 2019, 14:06 Mocht het verslaafd aan bikeparks betrekking hebben op de flow trails daar dan gaat mijn betoog niet op
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Zonder je eigen voorkeur tot maatstaf te verheffen (ik noem geen namen ) is het eigenlijk heel simpel: Hoe geschikter de fiets is voor de ruigere trails in het buitenland, hoe minder geschikt hij is voor de vaderlandsche bospaadjes.
Persoonlijk overweeg ik wel eens om een goedkope DH bike aan te schaffen voor de ruigere trails, ook omdat het makkelijker is om je grenzen daarmee te verleggen. Deze optie hoeft niet duur te zijn als je voor een oudere fiets gaat zoals eerder geadviseerd, kijk bijvoorbeeld eens op https://bikemarkt.mtb-news.de/
Persoonlijk overweeg ik wel eens om een goedkope DH bike aan te schaffen voor de ruigere trails, ook omdat het makkelijker is om je grenzen daarmee te verleggen. Deze optie hoeft niet duur te zijn als je voor een oudere fiets gaat zoals eerder geadviseerd, kijk bijvoorbeeld eens op https://bikemarkt.mtb-news.de/