SRAM Eagle powerlink her te gebruiken?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mocht dat niet zo zijn en in jouw voorstel zou je ketting kunnen maken van powerlinks die nooit slijten. Beetje duur maar ja als ie niet slijt .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 21:39 Mocht dat niet zo zijn en in jouw voorstel zou je ketting kunnen maken van powerlinks die nooit slijten. Beetje duur maar ja als ie niet slijt .. :winkie:
Ik zeg niet dat hij niet slijt, integendeel; ik zeg niet eens dat hij langer meegaat dan een ketting..
Ik zou het ook niet weten of dat zo is namelijk :lol:
Jullie gaan er, door het specifiek gebruiken van 1 link per ketting, wel van uit dat de levensduur van de link net zo lang of langer is dan die van de ketting. Of vervangen jullie de ketting als de link versleten is?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij een ketting slijten vooral de wieltjes waardoor deze niet meer mooi over de tandjes vallen. Dus in principe zal een powerlink in die zin niet slijten. Kan wel zo zijn dat het openen en sluiten te makkelijk gaat dus dan is de link ook aan vervanging toe. Eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de link eerder versleten was dan de ketting.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

hanjovdberg schreef: wo 16 oktober 2019, 11:23...Kan wel zo zijn dat het openen en sluiten te makkelijk gaat dus dan is de link ook aan vervanging toe...
Dat is de reden die SRAM aangeeft: eerste keer vastklikken geeft duidelijke klik, bij een volgende sluiting steeds minder. Het metaal is vervormd waardoor de link spontaan kan openvallen. Ik heb het een keer bij een demo MTB gehad (benen even stil en toen weer vol power erop), maar nog nooit bij mijn eigen fiets. Ergo: ik ga weer gewoon met 2 kettingen in de weer + 1 reserve powerlink in de Camelbak.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

/dubbelpost\
Laatst gewijzigd door Nespresso op wo 16 oktober 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: wo 16 oktober 2019, 11:23 Bij een ketting slijten vooral de wieltjes waardoor deze niet meer mooi over de tandjes vallen. Dus in principe zal een powerlink in die zin niet slijten. Kan wel zo zijn dat het openen en sluiten te makkelijk gaat dus dan is de link ook aan vervanging toe. Eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de link eerder versleten was dan de ketting.
Duw met je pons eens een paar pinnen uit je oude ketting en overweeg je standpunt dan nog eens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kabookie schreef: wo 16 oktober 2019, 08:36
hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 21:39 Mocht dat niet zo zijn en in jouw voorstel zou je ketting kunnen maken van powerlinks die nooit slijten. Beetje duur maar ja als ie niet slijt .. :winkie:
Ik zeg niet dat hij niet slijt, integendeel; ik zeg niet eens dat hij langer meegaat dan een ketting..
Ik zou het ook niet weten of dat zo is namelijk :lol:
Jullie gaan er, door het specifiek gebruiken van 1 link per ketting, wel van uit dat de levensduur van de link net zo lang of langer is dan die van de ketting. Of vervangen jullie de ketting als de link versleten is?
Slijtage is ongeveer gelijk, dus de link gaat net zo lang mee als de ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

je spreekt in raadsels :oops:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pons je oude ketting maar uit elkaar en bekijk alle onderdelen. Dan snap je het wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je bedoelt dat de diameter van de pinnen ook afneemt agv slijtage? Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat kettingslijtage met name optrad in de lagertjes. Niet waar dus?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

38x10 schreef: wo 16 oktober 2019, 14:21 Je bedoelt dat de diameter van de pinnen ook afneemt agv slijtage? Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat kettingslijtage met name optrad in de lagertjes. Niet waar dus?
De pinnen zijn onderdeel van de lagers :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oftewel, er zitten geen lagertjes in je ketting :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dit antwoord had ik kunnen verwachten...

Ik dacht dus altijd dat m.n. de "rolletjes" van de "binnenschakels" sleten, maar blijkbaar neemt de diameter van de pinnen ook af?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Rollen of wieltjes of hoe je ze ook wilt noemen wel. De ponsen waar die overheen draait slijten natuurlijk ook. Maar als je een versleten ketting goed bekijkt zie je dat de wieltjes inslijten. De tolerantie van bewegen is groter omdat de pons meeslijt en dunner wordt. De wieltjes kunnen nu makkelijker bewegen en dus wordt de gap steeds groter. Waardoor het ingrijpen van de ketting op de cassette minder wordt en dus gaat verspringen.

Maar goed volgens mij dwalen we wat af.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

hanjovdberg schreef:Maar goed volgens mij dwalen we wat af.
Ponsen, wieltjes...
Gaat het nog steeds over een fietsketting ? :bier:

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie