On One Scandal GX: upgrades P5

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Had ik inmiddels ook gevonden - klinkt goed! Benieuwd hoe hij bevalt :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

Kaper schreef: zo 13 oktober 2019, 17:55 Hi Bartje,

Ik ben 1.78 lang met binnenbeenlengte van 85 cm. Bij de meeste merken zit ik op de grens tussen M en L. Uiteindelijk voor de L gekozen omdat deze fiets ontworpen is om long, low en slack te zijn en als je dan een te klein frame hebt doe je de geometrie weer teniet (wat jouw zorg ook is?). Ik vind hem iig lekker zitten. Er is veel te doen met je zadel naar achter schuiven en evt een iets langere stem te monteren voor je stuur, dus wellicht dat ie dan groot genoeg is? Beste is om iemand te vinden met een XL frame en te proefrijden natuurlijk!
Zorg is een groot woord... ;) :P
Maar dat is idd wel waar ik bang voor ben. Ik wil iets hebben wat meer geschikter is voor trails en enduro, maar wel een hardtail. De agressieve vorkhoek helpt daar natuurlijk wel aan mee, maar als de lengte van je fiets te klein is, heb je nog steeds een nerveus ding als je ergens naar beneden knalt.
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

de hollander schreef: zo 13 oktober 2019, 20:44
Welke 21,5 inch? de ene is de andere niet het zegt ook niets over je reach of lengte bovenbuis.
Zet alle gegevens van de frames maar eens in een tabel naast elkaar, dan kan je pas vergelijken.

480 mm reach voor een XL en een TT van 657 is meer als sommige oudere fietsen hebben.

Vergeet vooral de balhoofdhoek van 65 graden niet, dat is wel heftig hoor is :winkie:

Bike heeft echt een trail/berg af/fun geometrie. Het is geen XC Race kanon :bier:
Ik heb nu een aangepaste 'XC race kanon' met een RS Pike 120mm vork. Een Trek Superfly 7 om precies te zijn. Stuurt prima hoor, maar het blijft vooral een XC.
En zie bovenstaand, ik ben op zoek naar trail / berg af / fun!!! :winkie:

Ik zal eens gegevens naast elkaar gaan leggen. :-q
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Bartje_2.5 schreef: vr 18 oktober 2019, 11:59 Zorg is een groot woord... ;) :P
Maar dat is idd wel waar ik bang voor ben. Ik wil iets hebben wat meer geschikter is voor trails en enduro, maar wel een hardtail. De agressieve vorkhoek helpt daar natuurlijk wel aan mee, maar als de lengte van je fiets te klein is, heb je nog steeds een nerveus ding als je ergens naar beneden knalt.
Je zou ook kunnen kijken naar een Bird Zero 29. In XL heeft die een reach van 480 en een TT van 680, een maatje groter dan de Scandal XL. Ietsjes duurder maar imho zeker net zo vet!
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Vandaag een rondje gereden bij Ede. Die Scandal spoort als een trein!

Afbeelding
(Saai stukje maar blaadjes kleurden mooi bij het frame :D )
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Bartje_2.5 schreef: vr 18 oktober 2019, 12:05 Ik heb nu een aangepaste 'XC race kanon' met een RS Pike 120mm vork. Een Trek Superfly 7 om precies te zijn. Stuurt prima hoor, maar het blijft vooral een XC.
En zie bovenstaand, ik ben op zoek naar trail / berg af / fun!!! :winkie:

Ik zal eens gegevens naast elkaar gaan leggen. :-q
Van welk jaar? Zie dat een 21,5 inch ongeveer de zelfde TT lengte heeft maar de reach is wel een stukje korter,.
Een breder stuur doe ook nog veel in je zit houding.

Als mijn XL klaar is mag je we eens passen, ben ook 1,93 :bier:


@Kaper Mooi zo in het Bos :-q Ik moet nog eff bouwen :D
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Kaper schreef: vr 18 oktober 2019, 19:36 Vandaag een rondje gereden bij Ede. Die Scandal spoort als een trein!

Afbeelding
(Saai stukje maar blaadjes kleurden mooi bij het frame :D )
Lijkt wel een 29" (of zelfs groter) achterwiel en een 26" voorwiel :o
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Ja dat is een uitprobeersel, met de 29er achter maak je veel snelheid en de 26 voorop zorgt voor maximale wendbaarheid.

Beetje dit idee:
Afbeelding


:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of een andere telefoon :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

de hollander schreef: vr 18 oktober 2019, 20:11
Van welk jaar? Zie dat een 21,5 inch ongeveer de zelfde TT lengte heeft maar de reach is wel een stukje korter,.
Een breder stuur doe ook nog veel in je zit houding.

Als mijn XL klaar is mag je we eens passen, ben ook 1,93 :bier:


@Kaper Mooi zo in het Bos :-q Ik moet nog eff bouwen :D
Van 2016!

En top, bedankt voor het pas-aanbod! 👍
Ga je nog een SYS-topic maken?
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Bartje_2.5 schreef: zo 20 oktober 2019, 22:34 En top, bedankt voor het pas-aanbod! 👍
Ga je nog een SYS-topic maken?
Gedaan link in m'n onderschrift.

@Kaper hoe bevalt hij? Ik neem aan dat je inmiddels een paar ritten gemaakt hebt.
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Hij bevalt heel goed! Ik heb er tot nu toe 1 a 2 keer per week op gereden, meestal op mijn lokale rondje in Noordwijkerhout en op Schoorl, Zeist en Ede.

Ik kan hem alleen maar vergelijken met mijn andere fiets, een Radon ZR Race. Daarmee vergeleken is hij veel relaxter, minder nerveus. Op de Radon ga je automatisch harder trappen, de Scandal wil liever cruisen. Kan ook liggen aan de wielen en banden (vittoria goma 2.4) die eronder zitten natuurlijk.

Hoewel de Scandal relaxter is voel je ook dat de grenzen ver weg liggen en als je hem pusht (snelle kombochten, grotere drops, technische klimmetjes) gaat ie alleen maar harder. Dus hij kan het wel, hij nodigt alleen niet direct uit. In ieder geval kan ie een stuk meer dan ik :wink:

Hij is nog bijna helemaal stock, ik heb er alleen een Tranzx dropper op gezet, dat is een must! De RS 35 voorvork werkt goed, ik herken alleen wel dat de voorvork seals sticky zijn wat ervoor zorgt dat ie minder sensitief is op kleine hobbels. Het is vast niet de meest verfijnde vork. En ik heb de derailleurkabel wat ingekort zodat ie niet meer aanloopt. Ook vind ik het aangrijppunt van de Guide R hendels erg laat, ze zitten bijna tegen de handvatten aan. Even kijken of dat afgesteld kan worden.

Ik heb gezocht naar een nieuwe wielset omdat ik denk dat ie daar een stuk levendiger van wordt, iemand ervaring met de BC Original Loamer wielset? Niet te duur, iets breder en goede reviews:
https://www.bike-components.de/de/bc-or ... et-p71786/


Picture time:
Afbeelding
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kaper schreef: zo 10 november 2019, 21:12 Ik heb gezocht naar een nieuwe wielset omdat ik denk dat ie daar een stuk levendiger van wordt, iemand ervaring met de BC Original Loamer wielset? Niet te duur, iets breder en goede reviews:
https://www.bike-components.de/de/bc-or ... et-p71786/
Ik zou dan willen weten hoe die naven in elkaar zitten (onderhoud, verkrijgbaarheid onderdelen, afdichtingen). Straightpull zou ook mijn voorkeur niet hebben. Maar ze zien er niet verkeerd uit. Wel lekker breed :-q .

Edit: Schijfrembevestiging is bij deze wielen centerlock. Weet niet welke je nu hebt.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Deze zijn ook interressant.

En mogen tot 130 kg :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Kaper schreef: zo 10 november 2019, 21:12 Ook vind ik het aangrijppunt van de Guide R hendels erg laat, ze zitten bijna tegen de handvatten aan. Even kijken of dat afgesteld kan worden.
ff aan die zwarte knopjes voor op je remhendel draaien,

https://youtu.be/8fLMT8jvI9k
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie