Nutteloos #158 - De droogte voorbij

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Meegs schreef: zo 13 oktober 2019, 19:06 Maar het zelf maken kan alleen als ik een Schotse koperen ketel kan kopen. Alleen verkopen de Schotten hun ketels niet buiten Schotland. Tenminste zo werd mij verteld bij The Owl Distillery in België toen de tourleidster wees op de koperen ketel van hen die afkomstig was van een Schotse brouwer...
Al eens aan een franse ketel gedacht? Je weet wel, zo 1tje met toverdrank waar Obelix in was gevallen.
Dat moet toch wel iets magisch opleveren? 8)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat is wellicht een idee :winkie:
:-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vooral blijven geloven in toverpoeder, dansende elfjes in het maanlicht en de biostabiel.
Da s goed voor de economie.
:bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ga het een avondje overdoen..... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En daar is de maandag alweer. Tijd voor de alcoholisten en frituurvrienden om aan hun werkweek te beginnen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Meegs schreef: zo 13 oktober 2019, 19:06
Wiel-Maat schreef: zo 13 oktober 2019, 14:49
Ik ben zelf meer van de whisky maar maak dat dan niet zelf; ik laat dat productieproces met het volste vertrouwen over aan een gilde Schotten en vakgenoten uit andere landen die de destilleerkunst verstaan. :D
Van een goede whiskey kan ik ook genieten. Maar het zelf maken kan alleen als ik een Schotse koperen ketel kan kopen. Alleen verkopen de Schotten hun ketels niet buiten Schotland. Tenminste zo werd mij verteld bij The Owl Distillery in België toen de tourleidster wees op de koperen ketel van hen die afkomstig was van een Schotse brouwer...

Vanavond maar gewoon een Straffe Hendrik Heritage 2016. Een magere 11% :D
Tja das wel n dingetje dan, zo’n ketel bemachtigen. Maar de suggestie die TenZ daarover gaf vond ik ook wel een goeie. ;)

En Straffe Hendrik...ja die namen van die bieren alleen al hè. Drinkt toch net wat lekkerder. :D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dice Oldskool schreef: ma 14 oktober 2019, 07:45 En daar is de maandag alweer. Tijd voor de alcoholisten en frituurvrienden om aan hun werkweek te beginnen.
De harde realiteit maar elke week start dan wel weer met een vers doel :bier:

Zelf je eigen biertje bouwen lijkt me geweldig.
Heb me daar nooit in verdiept, hoe werkt dat, simpel gezegd?

En dan door naar de whisky, ik weet me uit een grijs verleden te herinneren dat een kameraad van mijn vader jenever stookte in een koperen ketel die hij uit een oude boiler had gesloopt.
Is dat een te simpele oplossing voor zoiets exclusiefs als Whiskey?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ Jan Willem:
Als je havermoutpap kan maken, kun je ook bier maken.
Moutvlokken koken tot een pap, water erbij voegen, aan de kook brengen en smaakmakers toevoegen naar smaak. Af koelen en laten gisten. 2 weken wachten, op fles zetten en weer 2 weken wachten. Easy peasy.
Maar er schijnen zelfs nog pakketten te zijn die nog makkelijker zijn. Hoef je alleen maar water toe te voegen.

En de koperen ketel uit de boiler werkt prima voor whiskey lijkt me, maar daar heb ik me verder niet zo in verdiept. Klinkt namelijk wel als een logisch alternatief voor zo'n Schotse ketel.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zelf maken = zelf maken, dus geen pakketten voor mij.
Lijkt me geweldig als dat lukt en zoals je in grote lijnen omschrijft, bijna te simpel om waar te zijn.
Zal me er toch eens in verdiepen, benieuwd naar vragen zoals 'hoe regel je het alcoholpercentage', 'hoe zit het met die schuimkraag / koolzuur' enz.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Jan Willem schreef: ma 14 oktober 2019, 10:56 Zelf maken = zelf maken, dus geen pakketten voor mij.
Lijkt me geweldig als dat lukt en zoals je in grote lijnen omschrijft, bijna te simpel om waar te zijn.
Zal me er toch eens in verdiepen, benieuwd naar vragen zoals 'hoe regel je het alcoholpercentage', 'hoe zit het met die schuimkraag / koolzuur' enz.
Zo makkelijk is het echt, het moeilijkst is de flesjes goed schoon hebben/houden. En als je kroonkurken gebruikt, de ellendelingen goed dichtkrijgen. Plopdop is veeeel makkelijker :) Koolzuur en alcohol komen door het gisten, en zijn afhankelijk van de beschikbare suikers.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Oh ennuh... fijne maandag allemaal

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bokmaaa schreef: ma 14 oktober 2019, 11:03 Oh ennuh... fijne maandag allemaal

Afbeelding
Hetzelfde...
Soort van lotgenotencontactgroep hier.
En nu ga ik (proberen) wat te doen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja idd, lotgenoten...nutteloze landgenoten...genoten van het forum. En genieten doe ik nog steeds. Van een lekker drankje op zijn tijd. ;) :bier:

Maar doordeweeks niet. Tenzij daar een bijzondere gelegenheid voor is, zoals een etentje, maar in de regel is die er niet.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: ma 14 oktober 2019, 10:56 Zelf maken = zelf maken, dus geen pakketten voor mij.
Lijkt me geweldig als dat lukt en zoals je in grote lijnen omschrijft, bijna te simpel om waar te zijn.
Zal me er toch eens in verdiepen, benieuwd naar vragen zoals 'hoe regel je het alcoholpercentage', 'hoe zit het met die schuimkraag / koolzuur' enz.
We doen inderdaad de wat moeilijkere manier door eerst een pap te maken en dergelijke.
Maar je kan het nog moeilijker maken door ook je eigen recept te maken en je mouten zelf te "schroten". Wil je het helemaal ingewikkeld maken, dan kun je ook nog je water "behandelen" om de juiste hardheid en PH-waarde te krijgen die nodig zou zijn voor een bepaald soort bier.
Alcohol meet ik nog niet (standaard zitten de thuisbieren rond de 6%). Wellicht dat we dit in de toekomst wel gaan doen door de begin SG-waarde te meten en een eind SG-waarde te meten.
Ik haal mijn basisrecepten uit dit boek:
Afbeelding
En dan in de kookperiode voegen we onze eigen smaken eraan toe.

Zoals ik al zei, easy peasy, life is peachy.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toch blijkt deze bezigheid niet helemaal zonder risico's te zijn, ergens op www kom ik bijvoorbeeld dit tegen;
De hoeveelheid koolzuur kan bij een onjuiste meting te hoog worden en kroonkurken kunnen dan een eigen leven gaan leiden en door het plafond schieten.
Dat is nogal wat :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gesloten