Iemand tip voor plaatsing slx shifters

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Ik heb mn eerste rit op mn trek mtb gemaakt en vind de slx shifters in de weg zitten. Ik kom van een oude trek 8500 slr met xtr en daar had ik t probleem niet. Ik kan nu niet het hele handvat gebruiken, alleen t buitenste deel en dat geeft tintelende handen. Iemand tips?
Laatst gewijzigd door melandri op zo 13 oktober 2019, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Shifters een stukje naar binnen?
Vorsprung durch Pedantik.
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Alien schreef: zo 13 oktober 2019, 17:45 Shifters een stukje naar binnen?
Ja......dat kan ik doen, en dan de remhendel laten staan, maar mss dat dit zeer ongebruikelijk is, aan de ansere kant is het persoonlijk allemaal. Ik heb een handvat altidj aan de binnenkant vast, ook op een motorfiets. En daar zitten nu die vrij grote shifters in de weg. Ik zal ze es verschuiven morgen, dank.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien je remhendels ook naar binnen zetten. De bedoeling van vrijwel iedere moderne rem is dat je die met je wijsvinger bedient, hooguit je middelvinger er bij. En die vingers dus op het uiteinde van je hendel.

Meestal staan de klemmen van beide dan wel 2 cm van je handvat af!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een vinger dik vanaf het handvat.
Dan kan je evt. de shifter ook nog verder naar binnen schuiven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Dank voor de tips
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Herkenbaar, ik kom van een fiets uit 2001 naar 2019.
Ik was gewend om mijn duim om het stuur te doen, maar dan kom ik nu tegen de shifter aan waardoor ik mijn hand te ver naar het uiteinde van het stuur moet zetten.
Wat ik nu doe is mijn duim op het stuur zetten, op de imbus bout, net boven de shifter en dat gaat wel goed bij mij en zit ik met mijn wijsvinger netjes op de remhendel.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Duim moet gewoon om je stuur. Anders schiet bij de eerste geringste hobbel je hand van het stuur en pleur je. Clubgenootje kwam daar laatst ook nog eens heel hard achter.
En als ik dit zie op de trainingen of clinics, krijgen ze het ook meteen te horen.



gewoon die remhandle naar binnen. Past dat niet, is je stuur te smal :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn toch momenten dat ik mijn stuur graag echt vast houd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon de verstel mogelijkheden gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Marke schreef: ma 14 oktober 2019, 08:40 Duim moet gewoon om je stuur. Anders schiet bij de eerste geringste hobbel je hand van het stuur en pleur je. Clubgenootje kwam daar laatst ook nog eens heel hard achter.
En als ik dit zie op de trainingen of clinics, krijgen ze het ook meteen te horen.

gewoon die remhandle naar binnen. Past dat niet, is je stuur te smal :)
Thanks voor de tip. Ik heb de shifter/remhendel 1cm naar binnen gezet en dat voelt beter! Ik ga ze nog 0,5 cm verder zetten.
Wat ik nu ook snap en veel beter werkt is het bedienen van de kleine shifter met de duim. :-D
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Canard schreef: zo 20 oktober 2019, 15:09
Thanks voor de tip. Ik heb de shifter/remhendel 1cm naar binnen gezet en dat voelt beter! Ik ga ze nog 0,5 cm verder zetten.
Wat ik nu ook snap en veel beter werkt is het bedienen van de kleine shifter met de duim. :-D
Welkom in de wondere wereld van ; "fiets eigen maken". :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: zo 20 oktober 2019, 19:54 Welkom in de wondere wereld van ; "fiets eigen maken". :-D
Die wondere wereld ken ik wel, maar dateert van 20 jaar geleden :wink:
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Canard schreef: zo 20 oktober 2019, 20:48
Snelle Buffer schreef: zo 20 oktober 2019, 19:54 Welkom in de wondere wereld van ; "fiets eigen maken". :-D
Die wondere wereld ken ik wel, maar dateert van 20 jaar geleden :wink:
Als je de wondere wereld van Chriet Titulaer bedoelt, maak er maar 30 van. :x
"Het programma, dat van 30 oktober 1983 tot en met 16 juni 1989 werd uitgezonden".
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je stuur inrichten is heel persoonlijk. Ik kwam er voor mezelf achter dat ik het heel erg irritant vind om m'n schakelaars per ongeluk aan te stoten, en per ongeluk schakelen helemaal irritant vind. Dus heb ik ze wat verder naar binnen staan. In combinatie met de 2-vinger grepen van Magura die ik met 1 vinger bedien werkt dat voor mij perfect. Als mijn hand midden op het handvat is en ik strek mijn duim komt die net op de shift handle. Ik heb SRAM (op- en afschakelen beiden met de duim) dus dat zal net anders zijn dan bij Shimano maar het gaat om het principe dat het moet passen bij jouw voorkeur en anatomie.

Afbeelding
Plaats reactie