[faq] Afbeelding plaatsen

Gesloten
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Regelmatig keert bij (beginnende) forummers de vraag terug:

"Hoe plaats ik een plaatje in mijn bericht?"

Allereerst moet het plaatje al op internet staan. Hiervoor kun je gebruik maken van je eigen webspace, en als je dat niet hebt van services zoals http://www.pinkbike.com" target="_blank (speciaal voor bikers en hun foto's) of flickr of iets dergelijks.

Als het plaatje online staat, kun je deze plaatsen in je bericht. daarvoor ga je als volgt te werk:


1) kopieer de url van het plaatje in je bericht;
De weblocatie/url van het plaatje is niet de website waar je hem ziet staan! De url van het plaatje achterhaal je door met de rechter muisknop op het plaatje te klikken en vervolgens eigenschappen te selecteren. Onder de eigenschappen vind je vervolgens de door jou gezochte url achter "locatie".
2) Als de url van het plaatje in je bericht staat, moet je deze nog tussen "tag's" plaatsen. Met de tag's geef je een speciale functie aan een stukje tekst, in dit geval je url. Om je url tot plaatje om te smeden moet deze tussen Afbeelding

wordt dan:

Afbeelding

Je ziet dus dat tag's gekenmerkt worden door de vierkante haken: [ & ]. De sluittag is altijd met een / .

je kunt de tags typen, maar je kunt het ook makkelijker aanpakken:

1) kopieer de url van het plaatje naar in je bericht;
2) selecteer de url ("aanslepen") en druk boven het typ-vak op de knop "Img". De tags worden dan automatisch om je geselecteerde tekst, als het goed is dus de url, heen geplaatst. Zorg dat er tussen de tags en de url geen spaties staan, dan werken de tags namelijk niet.

Succes met het plaatsen van je afbeelding!

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Niet zelden komen er vragen of meldingen binnen dat "het niet werkt", of "het niet lukt".

De oorzaak is vaak dezelfde, er wordt toch nèt niet de juiste url gebruikt. Welke de juiste is, is niet altijd te zeggen, dat verschilt nogal eens per site. De ultieme check is echter om de "gevonden" url in te geven in de browser. Het resultaat mag dan alleen de afbeelding zijn, bijvoorbeeld:

http://www.mountainbike.nl/forum/styles ... _phpBB.gif" onclick="window.open(this.href);return false; (klik voor voorbeeldje)

Alleen dan heb je de juiste url te pakken.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ten overvloede; de url van de afbeelding moet op een afbeeldingsextensie eindigen, met name .gif of .jpg. Als die extensie er niet staat (wat bijvoorbeeld gebeurt als je nog in google zit) Dan gaat je plaatje niet weergegeven worden.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

WAARSCHUWING:

Pas goed op met fotos.
Een telefoon plakt veelal de gps locatie in de meta-data. Als je dat ongefilterd op internet zet (bijv. pinkbike) dan kunnen kwaadwillenden wel heel makkelijk de locatie van je fiets (Bijv je schuurtje) vinden.
Je kan het uitschakelen op je tekefoon, of een site gebruiken die meta-data filtert.

Hier kan je de EXIF data van je foto checken en opschonen.
https://www.verexif.com/en/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In een ander topic had ik een korte how-to geplaatst over het plaatsen van foto's via Postimage. Die heb ik even naar hier gekopieerd.
Postimage is natuurlijk maar een mogelijkheid, er zijn andere hostingsites maar ze werken veelal vergelijkbaar. De kernpunten zijn:

- de foto moet op een openbaar toegankelijke plek staan, dus niet in je eigen Google-foto's account.
- je moet linken naar de foto zelf, niet naar de pagina waar de foto op staat (de url moet dus eindigen op een extensie voor afbeeldingen, meestal zal dat .jpg zijn maar bijvoorbeeld .png kan ook).
- de link die je vervolgens in je eigen post plakt moet tussen IMG tags staan om de afbeelding direct zichtbaar te krijgen (anders komt hij als link in je post). De meeste hostingsites doen dat automatisch en zo niet kun je die tags toevoegen in je post door je link te selecteren en dan boven je post op het landschap-icoontje te klikken.

____________________________________________________________________
Dit is de manier waarop Postimage werkt:
Foto's plaatsen:
1- kies een hosting site voor afbeeldingen, bijvoorbeeld Postimage: https://postimages.org/
2- stel de gewenste afbeeldingsgrootte in, ik kies meestal voor de 19" monitor optie:
Afbeelding

3- Upload de foto('s) die je in je post wilt laten zien.
4- Kies uit de lijst met opties die je dan krijgt de link "hotlink for forums" en kopieer deze (rechter muisknop of op het knopje achter de link klikken):

Afbeelding

Plak deze link in je post:

Afbeelding

En voila, klaar :)

Als je meerdere foto's wilt uploaden moet je die op je computer/telefoon in dezelfde map zetten, dan kun je ze tegelijk selecteren en uploaden. Je krijgt dan één link met alle foto's erin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten