Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

hendrikjan schreef: do 10 oktober 2019, 17:32 Ik kwak het hier even neer, maar ik ben van plan om volgend jaar de turijn / nice rally te gaan rijden (als ik ingeloot wordt tijdens het evenement en anders gewoon als fiets tocht avontuur).

Nu heb ik nog een oude 26" Koga world traveller waarmee dat volgens mij prima te doen is, maar ik heb het idee dat ik wel wat vlotter en comfortabeler ben met een wat moderner fietsje met wat grotere wielen. Wat zouden jullie qua fiets aanraden voor een dergelijk evenement? (geweldig excuus om weer een nieuwe fiets te bouwen, maar misschien ook een gelegenheid om een goede "one bike to rulle them all" te maken (ww, weg, gravel, vakantie).
Als geld geen probleem is:
https://opencycle.com/UP
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

hendrikjan schreef: do 10 oktober 2019, 17:32 Ik kwak het hier even neer, maar ik ben van plan om volgend jaar de turijn / nice rally te gaan rijden (als ik ingeloot wordt tijdens het evenement en anders gewoon als fiets tocht avontuur).

Nu heb ik nog een oude 26" Koga world traveller waarmee dat volgens mij prima te doen is, maar ik heb het idee dat ik wel wat vlotter en comfortabeler ben met een wat moderner fietsje met wat grotere wielen. Wat zouden jullie qua fiets aanraden voor een dergelijk evenement? (geweldig excuus om weer een nieuwe fiets te bouwen, maar misschien ook een gelegenheid om een goede "one bike to rulle them all" te maken (ww, weg, gravel, vakantie).
Ik heb hem dit jaar gereden, zie bovenstaande foto.
Wij zijn in Suza gestart en naar Nice gefietst.
Top tocht, ik heb hem niet in de rally gereden maar als fiets tocht met nog 8 personen.
Bij ons in de groep een aantal op mtb en de rest op gravel bike, ik op gravel Giant Revolt. Perfecte fiets voor mij voor deze tocht.
Ik zou grote wielen kiezen vanwege offroad stukken en grote keien in klimmen en afdalingen.
Ik rij met 43mm banden.
Komende zondag gravelrit 90km meewindkoers.

Succes, als je iets wil weten stuur me maar een mail.
Laatst gewijzigd door ramon2 op do 10 oktober 2019, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ga een keer naar wielercafé De Proloog in Amerongen als Berry er weer achter de tapkast staat. Hij is nu in de Pyreneeën. Berry heeft Torino - Nizza gereden. Italiaans gravel moet je niet onderschatten. Daar mag je best 40mm banden tegenaan zetten. Of gewoon een mtb. En een heel licht verzet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als ik het zo lees zou ik in een ideale wereld nog wel iets meer willen dan de doorsnee gravelbike (waar het natuurlijk ook mee kan). Mocht ik een nieuwe fiets voor mezelf voor dit kiezen.. Denk dat ik eens zou gaan rijden op zoiets als een Kona Sutra LTD (700x50), net iets 'heftiger' nog zegmaar.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Voor ik mijn giant kocht stond op de site waar in mijn fiets kocht een gewichts limiet, heeft dat limiet te maken met wat de velgen kunnen dragen, of.het frame?.
Bedoel als ik er sterke velgen op zet dat je meer bepakking mee kunt nemen.
Iemand .enig idee?
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

floris500 schreef: vr 11 oktober 2019, 07:56 Als ik het zo lees zou ik in een ideale wereld nog wel iets meer willen dan de doorsnee gravelbike (waar het natuurlijk ook mee kan). (...)
Dat idee heb ik dus ook een beetje, maar vanwege de toch ook wel flinke asfalt km wil je ook wel iets hebben dat lekker vlot is... En dan is een racestuur etc misschien ook wel prettig, maar je wil wel genoeg ruimte voor lekkere luchtkussens.. en helaas geld is wel zeker een puntje.. dus dat geneuzel van open zal het nooit worden..

Ik zat eigenlijk te denken aan een tweedehands karate monkey frame en dat naar wens (budget) opbouwen met wat ik heb en wat marktplaats biedt...
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Vraagje voor de gravelaars in grofweg de regio tussen Amerongen en Arnhem....ik ben een route voor mijzelf aan het uitzetten om van Arnhem naar Amerongen boven de Rijn (ja ik weet het, Nederrijn. Maar dat bekt niet zo vlot :P) en terug onder de Rijn te rijden, met leuke stukken gravel erin. Nu gebruik ik gravelmaps daarvoor, maar het valt mij op dat daar boven de Rijn wel gravel is ingetekend, maar eronder niet...
Ligt daar niets, of is het gewoon niet in kaart gebracht??
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Freekenstein schreef: ma 14 oktober 2019, 18:08 Vraagje voor de gravelaars in grofweg de regio tussen Amerongen en Arnhem....ik ben een route voor mijzelf aan het uitzetten om van Arnhem naar Amerongen boven de Rijn (ja ik weet het, Nederrijn. Maar dat bekt niet zo vlot :P) en terug onder de Rijn te rijden, met leuke stukken gravel erin. Nu gebruik ik gravelmaps daarvoor, maar het valt mij op dat daar boven de Rijn wel gravel is ingetekend, maar eronder niet...
Ligt daar niets, of is het gewoon niet in kaart gebracht??
Noordelijk van de Rijn gaat gemakkelijk lukken. Zuidelijk van de Rijn ligt er gewoon niets waar je wat mee kunt. Een enkel onverhard wandelpad her en der, maar geen mogelijkheden om redelijk van A naar A te komen.
Als je kiest voor onderlangs langs Wageningen en bovenlangs langs Ede, dan kan het een leuke route worden voor een leuke dagtocht.

Paadjes zoeken en verbindingen maken is een verslavende hobby. Zuidelijk van de Rijn ben ik redelijk vaak aan het zoeken geweest, maar je loopt gewoon steeds vast op asfalt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dan pak ik een leuke route bovenlangs heen, en een makkelijkere route onderlangs terug. Misschien ook wel verstandiger met mijn conditie...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Trein en fiets is een hele goeie combinatie. Met de trein naar Veenendaal-West en dan door het bos naar Amerongen, daar aantikken en dan naar Arnhem peddelen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik wil toch wat kilometers maken, dus ik blijf bij mijn eigen plan. Even hapje en drankje bij de Proloog, en dan weer terug.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

hendrikjan schreef: do 10 oktober 2019, 17:32 Ik kwak het hier even neer, maar ik ben van plan om volgend jaar de turijn / nice rally te gaan rijden (als ik ingeloot wordt tijdens het evenement en anders gewoon als fiets tocht avontuur).

Nu heb ik nog een oude 26" Koga world traveller waarmee dat volgens mij prima te doen is, maar ik heb het idee dat ik wel wat vlotter en comfortabeler ben met een wat moderner fietsje met wat grotere wielen. Wat zouden jullie qua fiets aanraden voor een dergelijk evenement? (geweldig excuus om weer een nieuwe fiets te bouwen, maar misschien ook een gelegenheid om een goede "one bike to rulle them all" te maken (ww, weg, gravel, vakantie).
Afbeelding20190911_105044 by Willem de Wilde, on Flickr

Afbeelding20190911_110018 by Willem de Wilde, on Flickr

Afgelopen september. Sectie "Little Peru" in de buurt van Col de Preit. De dag ervoor had het net gesneeuwd :) maar kon gelukkig alles rijden.
Denk ook aan de mogelijkheid van dikke 650b banden. Ik had WTB Byways van 47mm.
Er zijn stukken die meer vragen dan 700x42c maar tegelijkertijd is er ook veel asfalt. Je sluit altijd slecht compromis.
Mijn fiets: Vpace T2ST, maar Mason Bokeh kan ook of Salsa Cutthroad/Fargo of....

P.s. Geen hele TN gereden, heb zelf rondje gefietst op basis van 7Majeurs, Torino-Nice & Parpaillon Tunnel.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

@willem, oef daar noem je wel een paar mooie fietsjes... die liggen wel een beetje buiten het, ik heb ook nog een kind en ik spaar voor zijn studie, budget... maar het geeft een goed idee waar ik naar op zoek moet..
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Als je vooral iets met een racestuur zoekt waar dikke banden in kunnen, dan zou je de Genesis Vagabond ook kunnen overwegen. Stuk voordeliger dan de genoemde modellen. Frameset voor <€500 dacht ik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Recent heb ik een Stevens Prestige gekocht. Modellen 2019 nog op enkele plekken verkrijgbaar voor ca. 1.400,-. Daarvoor reed ik met een Stevens Gavere, waar ik Italiaans strade bianche onveilig heb gemaakt. In beide kun je +40mm banden kwijt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie