Cassette eerder versleten dan ketting?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb redelijk wat km’s gemaakt met droog weer. Heb een GX Eagle cassette en XX1 ketting.
Ik hou de slijtage van de ketting nauwlettend in de gaten, en onderhoud hem goed. Alles loopt goed en is nieuw gemonteerd en afgesteld door FM.

Hij loopt dus prima, ratelt zacht, maar dat zou een 1x12 kwaaltje zijn. Pad is gecontroleerd, en derailleur zou ook goed zijn evenals de afstelling en kabel. Er is meerdere malen naar gekeken.

Nu beginnen een paar tandjes over te slaan bij kracht. Dus nogmaals de ketting meten. Lang niet aan vervanging toe.

Het viel me nu op dat hij het op enkele kransjes doet. Kan het zijn dat de meest gebruikte tandjes versleten zijn maar de ketting nog goed is? Ik dacht dat de ketting ALTIJD eerder (gelijk) aan vervanging toe is.

Erg vreemd, omdat ik met mijn oude fiets meer km’s kon rijden, en dat met een goedkope GX ketting.
In dat geval lijkt het er gezien de omstandigheden op dat de hardere XX1 ketting de cassette “opvreet”.
Laatst gewijzigd door Freewheeler op do 10 oktober 2019, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je vaak op dezelfde kransjes rijdt, dan slijten die harder dan de rest.
(zeker als dat de kleine kransjes zijn)
Blijkbaar is dat bij jou het geval.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 oktober 2019, 14:31 Als je vaak op dezelfde kransjes rijdt, dan slijten die harder dan de rest.
(zeker als dat de kleine kransjes zijn)
Blijkbaar is dat bij jou het geval.
Dat klopt! Dat is bekend. Maar ik heb in 20 jaar nog nooit meegemaakt dat ketting, blad en derailleurwieltjes nog prima zijn en alleen de cassette slijt.
Dat houdt in dat het spul niet op elkaar “in aan het slijten” is.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 oktober 2019, 14:31 Als je vaak op dezelfde kransjes rijdt, dan slijten die harder dan de rest.
(zeker als dat de kleine kransjes zijn)
Blijkbaar is dat bij jou het geval.
:-q
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Zijn de derailleur wieltjes wel goed afgesteld?
Luistert erg nauw bij een Eagle. Ik heb zo'n plastic tooltje besteld bij Mantel en daarmee de wieltjes afgesteld. En weg was het doortrappen op de kleinere kransjes :)

Ter info, ik rij een XX1 Eagle en XX1 ketting met een 38 voorblad met 2500km op de teller en nog geen doortrappen
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Hier gx 12speed twee kettingen 4300 km .en geruisloos.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik heb dezelfde ervaring met de XX1 ketting. Die is heel sterk en rekt niet snel uit. Ook ik gebruik niet veel kransjes en daarom heb ik nu een 36t voorblad om de slijtage beter te verdelen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Waarschijnlijk vast gecheckt,. maar voor de zekerheid: een rateltje kan ook een verkeerd om gemonteerde missing link zijn en bij sommige after sales derri wieltjes ook hoe het wieltje in de schakel valt (o.a bij Superstar kan dat herrie maken als het verkeerd loopt en geruisloos wanneer het goed zit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

worstkaas schreef: do 10 oktober 2019, 15:26 Zijn de derailleur wieltjes wel goed afgesteld?
Luistert erg nauw bij een Eagle. Ik heb zo'n plastic tooltje besteld bij Mantel en daarmee de wieltjes afgesteld. En weg was het doortrappen op de kleinere kransjes :)

Ter info, ik rij een XX1 Eagle en XX1 ketting met een 38 voorblad met 2500km op de teller en nog geen doortrappen
hier moest ik ook aan denken. Zelf geen ervaring met eagle, maar genoeg verhalen gezien van vergelijkjbare problemen bij een te ruime b-tension. Wat schijnt te kunnen helpen is je bovenste pully iets dichter bij af te stellen dan dat het tooltje aangeeft, bij een nieuwe setup is het tooltje prima, maar na wat slijtage mag het net 1 mm dichterbij.
Plaats reactie