Lastig Fork-rake/Off-set, carbon voorvork vraagje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Rij al enige tijd met een carbon-voorvork met een off-set van 39mm, balhoofdhoek is 71° nu is het zo dat hij nogal scherp/direct cq schielijk stuurt, met name in de bochten resulteert dit in onderstuur, vraag mij af of dit evt te verbeteren is, door bv een carbon voorvork met een off-set van 45mm (of meer) te monteren waardoor mijns inziens de hoek wat slacker wordt, mede omdat het voorwiel dan wat meer naar voren staat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je bedoelt denk ik overstuur als de fiets te veel/te hard/te scherp stuurt?
Een grotere offset (minder trail) versterkt het nerveuze stuurgedrag, een kleinere offset (meer trail) haalt het scherpe eraf.

https://www.bikeradar.com/features/push ... xperiment/
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

TenZNL schreef: wo 9 oktober 2019, 17:31 Je bedoelt denk ik overstuur als de fiets te veel/te hard/te scherp stuurt?
Een grotere offset (minder trail) versterkt het nerveuze stuurgedrag, een kleinere offset (meer trail) haalt het scherpe eraf.

https://www.bikeradar.com/features/push ... xperiment/
Dank voor je bijdrage ! Dan zal ik wel overstuur ipv onderstuur bedoelt hebben, mijns inziens stuurt hij nu erg direct cq schielijk bij het nemen van bochten waarbij het voorwiel nog wel eens onderuit wilt gaan schuiven, dacht dat dit aan de offset van 39mm aangezien de meeste vorken voor een 29er een offset hebben van 46mm (FORK OFFSET 40mm (26"), 42mm (27.5"), 46mm (29"), 51mm (29")

Na het artikel te hebben gelezen kom ik tot een andere conclusie wat jij dus ook al aangaf, een kortere offset schijnt (toch) juist beter te zijn voor bochten... Citaat artikel:This, Chris reckons, is nothing to do with trail, but simply the fact that a longer offset will put the contact patch further inside of the bike when cornering, causing it to pull to the inside of the turn. It certainly feels this way when returning to the longer offset, as the front wheel seems to want to turn sharply on its own accord, giving a twitchy feeling.

Denk dat ik het verhaal offset verwar cq door mekaar haal met een, slacker head angle...Citaat artikel: it does seem that there is a very strong case for manufacturers to experiment with shorter fork offsets. It gives some of the benefits of a slacker head angle (increased trail, and therefore greater stability) while shortening the wheelbase, rather than lengthening it.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is altijd een totaalplaatje van allerlei maten en hoeken natuurlijk. Jouw fiets heeft een -voor huidige begrippen- steile balhoofdhoek en daar hoort doorgaans een relatief nerveus stuurkarakter bij. Ik denk niet dat je dat zinvol gaat veranderen met een beetje andere offset.

Op een fiets met flauwere vorkhoek (29er trailbike) heb ik wel ervaring met het veranderen van de offset. Ik vond het verschil marginaal, hooguit te voelen als je de twee versies meteen na elkaar zou rijden. Maar na een (1) ritje met de nieuwe vork wist ik al niet beter meer...

Ik weet niet wat je stuurbreedte nu is? Als die relatief smal is zou je een iets breder stuur kunnen proberen. De geo van je fiets veranderd er natuurlijk niet mee, maar misschien geeft dat wat meer rust in het stuurgevoel, cq de fiets wordt preciezer te plaatsen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ik zo naar het plaatje kijk dan lijkt de balhoofdhoek eerder 69º. In combinatie met een 39mm offset zou dat meer wielflop kunnen geven wat een onrustig karakter geeft bij lage snelheden. Dan zou het wellicht handiger zijn om een vork te kiezen met iets meer offset.

Afbeelding

Ps, ik kon het draadje op het fietsforum niet meer vinden, watskeburt?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een grotere vorksprong levert in dit geval wel op dat je voorwiel verder naar voren staat en dat de gewichtsverdeling iets anders wordt. Maar die paar millimeter gaan het verschil niet maken.

Het probleem zit er ook niet zo zeer in dat de fiets wel of niet te nerveus stuurt. Hooguit nog wat de Baron aangeeft: een stukje wielflop, dus dat je wiel wat meer gaat kantelen in plaats van draaien bij het insturen. Maar dan moet je al behoorlijk sturen. En dan kan het zijn dat het meer aan je techniek ligt. Probeer je nog steeds te sturen of druk je de fiets voldoende? Misschien helpt in dit geval een fractie kortere stuurpen te monteren. Eventueel nog in combinatie met een breder stuur.


En een andere, ook aannemelijke optie zijn je banden. En dan ook in combinatie met je velgen en eventueel zelfs bandenspanning. Te 'ronde' banden willen in bochten ook wel wat omkiepen en op dat punt ga je vaak glijden. En een rond loopvlak ontstaat op een te smalle velg en bij een te hoge bandenspanning. (Dus waar rijd je nu mee?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Je kan ook nog een 1-2cm langere stuurpen proberen? (Weet niet hoe je nu op de fiets zit.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doe maar een vork met meer AC.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

@ Vision,

Ik heb je een PB gestuurd.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

baron062 schreef: wo 9 oktober 2019, 19:35 Als ik zo naar het plaatje kijk dan lijkt de balhoofdhoek eerder 69º. In combinatie met een 39mm offset zou dat meer wielflop kunnen geven wat een onrustig karakter geeft bij lage snelheden. Dan zou het wellicht handiger zijn om een vork te kiezen met iets meer offset.

Afbeelding

Ps, ik kon het draadje op het fietsforum niet meer vinden, watskeburt?
Dank voor je bijdrage en voor de zeer verhelderde foto, geniaal ! Denk dat je gelijk hebt, althans je beschrijft het goed, heb nu meer last van wielflop bij lagere snelheden cq in de bochten dan voorheen met een andere (4ZA/carbon voorvork, zie foto) die volgens mij wat meer offset had, de specs daarvan indien nog te vinden moet ik nog zien terug te vinden, sowieso is de evt aanschaf van een andere voorvork met wat meer offset de kosten niet echt.

Afbeelding
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Lars TB schreef: wo 9 oktober 2019, 20:48 Een grotere vorksprong levert in dit geval wel op dat je voorwiel verder naar voren staat en dat de gewichtsverdeling iets anders wordt. Maar die paar millimeter gaan het verschil niet maken.

Het probleem zit er ook niet zo zeer in dat de fiets wel of niet te nerveus stuurt. Hooguit nog wat de Baron aangeeft: een stukje wielflop, dus dat je wiel wat meer gaat kantelen in plaats van draaien bij het insturen. Maar dan moet je al behoorlijk sturen. En dan kan het zijn dat het meer aan je techniek ligt. Probeer je nog steeds te sturen of druk je de fiets voldoende? Misschien helpt in dit geval een fractie kortere stuurpen te monteren. Eventueel nog in combinatie met een breder stuur.


En een andere, ook aannemelijke optie zijn je banden. En dan ook in combinatie met je velgen en eventueel zelfs bandenspanning. Te 'ronde' banden willen in bochten ook wel wat omkiepen en op dat punt ga je vaak glijden. En een rond loopvlak ontstaat op een te smalle velg en bij een te hoge bandenspanning. (Dus waar rijd je nu mee?)
Ook jij bedankt voor je bijdrage ! Mijn bochten techniek is sowieso een dingetje, ben hier nu meer mee aan het oefenen had wat schrik te pakken, omdat het voorwiel nogal snel wegschoof (mijns inziens) sinds kort al een paar dingen (ten positieve) veranderd reed eerst met een Thomson zadelpen met 16mm setback, nu vervangen door een rechte zadelpen, tevens het zadel 2 cm meer naar voren gezet, lag eerst onderhand meer op mijn mtb...tevens de stuurpen vervangen door eentje van 90 ipv 100, stuurbreedte is gelijk gebleven 72cm, zadel meer naar voren in combi met de kortere stuurpen resulteerde al in een fijner en meer levendigere (minder nerveus) sturend geheel, had of kan nu ook meer druk zetten in de bochten, bandenspanning voor ook omlaag gedaan, eerst 1,8 nu 1,6 wat ook fijner is ivm meer grip, rij met Vittoria Mezcal 29 x 2.25 (voor) de velgen hebben een interne breedte van 22, extern 28 mm, nu ook aan het overwegen om een wat kortere stuurpen van 80 te gaan monteren, zit dan nog net goed qua reach lijkt mij het proberen waard, het carbon stuur (72cm) heb ik net aangeschaft, dus daar wacht ik nog even mee.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Jouke74 schreef: do 10 oktober 2019, 07:39 Je kan ook nog een 1-2cm langere stuurpen proberen? (Weet niet hoe je nu op de fiets zit.)
Ook jij bedankt voor je bijdrage ! Ik ben destijds met een langere stuurpen begonnen 110...kwam vd weg af, dus vond die wel fijn ivm een meer gestrekte houding, doch in het bos bleek dit op technische stukken een nadeel qua wendbaarheid te zijn, naar 100 gegaan...bleef meer van hetzelfde + last van mijn handen dit was ook met de 110 zo, sinds ik sinds kort met een 90 stuurpen rond rij, nagenoeg geen last meer van mijn handen en kan zo ook meer druk zetten in de bochten dan met de 110 en 100 stuurpennen, zit nu zodoende ook meer rechtop natuurlijk wat ik op zich fijner vind ivm beter overzicht nu.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 oktober 2019, 08:48 Doe maar een vork met meer AC.
Lijkt mij lastig aangezien de vork nu al een AC heeft van 490 a 500, mss is dit dingetje wel wat, zie link.
https://www.reverse-components.com/en/p ... ered-forks
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

SFrits schreef: do 10 oktober 2019, 12:11 @ Vision,

Ik heb je een PB gestuurd.
PB terug gestuurd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met je velgen is nog wel wat winst te halen. 22 mm intern is wat aan de smalle kant. Ga je naar 25 mm velgen (lijkt niet veel extra, maar verschil is werkelijk merkbaar!), dan kun je daadwerkelijk met lagere bandenspanning rijden. Nu is 1.6 bar iets aan de lage kant vind ik. Je band zou nu wat eerder gaan rollen. Bij een velg van 25 mm (of nog beter: 28 mm of zo) gebeurt dat ook minder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie