Sticker natuurmonumenten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Op zich is 1 (één) vignet voor geheel NL voor bv 12 €/jaar nog te tolereren. Daar moet dan wel wat tegenover staan.

Waar ik heel veel moeite mee heb is dat ik me al helemaal driewerf het schompes betaal aan Rijks, provinciale en gemeente belastingen en er allerlei clubjes zijn waar ik niet om heb gevraagd (zoals NM) die een manier vinden om mij als burger nogmaals een poot uit te draaien. Dit dankzij de terugtrekkende overheid. Maar wel 20 M€ subsidie voor de Palestijnen en 500 M€ voor allerlei geschifte vredesmissies. Geen geld ter bestrijding van de drugsmaffia die kieperen hun zooi op de MTB parkoersen. Enz enz.

Overigens heeft NM 48.2 M€ in 2018 als subsidie ontvangen, op totale baten van 102.4 M€. Dat is 47%!! Dus waarom heeft de overheid die natuurgebieden eigenlijk verkocht, als we er vervolgens als burgers toch weer verplicht voor moeten betalen? Waarom moet ik dan dat vignet betalen, ik betaal al veel belasting!!

Het gaat me niet om het bedrag, dat is (nu nog) laag, maar om het principe. Ik betaal al, of en wanneer ik gebruik maak ik zelf wel uit.

Sorry mensen, ik kan me hier intens pissig om maken.

Ik ga lekker ff fietsen en even genieten van de de openbare weg, die heb ik namelijk ook al betaald en geen vignet nodig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Conclusie uit jouw politieke statement is dus dat we te weinig belasting betalen.


Mooi, kunnen we het weer over mountainbiken hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien nog eens lezen?

Mijn reactie heeft wel degelijk te maken met de vraag van de TS. Gewenst vignet? Waarom nodig als je al betaald hebt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien nog eens nadenken.

Omdat ze blijkbaar te weinig inkomsten hebben. Dus rekenen ze apart een vignet.


Tenzij we dus meer belastingen gaan betalen en NM dus ook meer geld krijgt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Crapton schreef: ma 7 oktober 2019, 21:02 Waarom nodig als je al betaald hebt.
Sportvereniging/zwembad/museum/concertgebouw krijgen ook subsidie trouwens, maar blijkbaar ook niet genoeg, want daarvoor moet je ook nog zelf lidmaatschap of kaartje betalen als je er gebruik van wilt maken.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Aangezien je het jaarverslag 2018 hebt bestudeerd zal je daar ook hebben gezien dat NM zich als vereniging sterk maakt voor natuur- en cultuurbeheer en dat zij :
- 2600 gebouwen beschermt en beheert;
- 100 cultuurhistorische landschappen beschermt en beheert;
- 108.000 hectare natuur beschermt en beheert.

Het behoud van natuur en cultuur vinden we in Nederland belangrijk (ok jij niet, maar 630.000 leden en 80.000 donateurs wel). In beginsel is het onderhoud en beheer een overheidstaak, maar onze neo-liberale regering wil nu eenmaal zo veel mogelijk op afstand geregeld hebben. Het onderhoud van de gebieden kan je zien als een overheidsopdracht. De €50M die de overheid aan NM geeft lijkt misschien veel, maar het is echt een schijntje. Nog geen €3,00 per Nederlander per jaar. Of 0,016% van de rijksbegroting. Dat doen aannemertjes echt niet goedkoper hoor.

Wandelaars mogen voor dat bedrag zo veel als ze willen gratis de in de jaren 60-70 aangelegde gravelpaden bewandelen, omdat hun Meindl-zooltjes daar weinig schade berokkenen. Mountainbikers en ruiters betalen wel een kleine bijdrage, omdat hun aanwezigheid tot iets meer werk leidt. Conclusie: Dat vignetsysteem is dus een eerlijk systeem.
Ja, doei !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is jouw conclusie want er is nog steeds niet aangetoond dat mountainbikers structureel meer schade aan de natuur berokkenen. Sterker nog hele hordes met families, wandelwagens, picknicks, hopen paardestront, restafval en wat al niet meer wordt toch echt meer veroorzaakt door vele wandelbezoekers die veelal ook nog met de auto tot in een natuurgebied willen komen om daar het mooiste rondje van het bos/natuurgebied te kunnen maken. Dus nee vind ik het niet terecht dat ik ondanks mijn inzet als vrijwilliger om routes op orde te houden in mijn eigen omgeving ook nog extra moet gaan betalen omdat NM nog meer geld nodig heeft. Dan eerlijk verdelen over iedereen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Iedereen meebetalen kan. Dan moeten er meer inkomsten uit belasting komen. Als ik zo zie dat er 630.000 huishoudens zijn die lid zijn van NM dan denk ik dat hier een zeer belangrijk deel wandelaar tussen zit en dat zij dus ook bijdragen aan de pot. Overigens heb ik verleden zaterdag nog 12 km Veluwe gewandeld en nog geen snippertje vervuiling gezien. Het beeld schetsen dat het ene grote teringzooi is doet geweld aan de realiteit. En zoals gezegd, ruiters betalen ook (en ook ietsje meer dan fietsers).

Een sympathieke gedachte is wellicht dat het vignet 'verdiend' kan worden door X uur vrijwilligerswerk. Dat zie je bij sportverenigingen vaak ook. Kan zomaar zijn dat NM daar veel meer bij gebaat is dan die paar centjes opbrengst van een vignet. En dan doet het ook recht aan mensen zoals jij die zich inzetten voor het beheer van de routes.

Natuurmonumenten is een vereniging. De leden hebben inbreng en het laatste woord op de jaarlijkse vergadering. Als je lid bent dan kan je het bestuur aansporen om iets met je ideeën te doen. En als de meerderheid van de ledenvergadering het een goed punt vindt, dan wordt het een feit.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

bert l. schreef: zo 6 oktober 2019, 20:24 Nm verspreidt desinformatie. (Vorig jaar was het nog erger, maar oude koeien mag ik van Bouwpakket niet uit de sloot halen). Ze doen het voorkomen dat er routes over hun terreinen gaan waar hun vignet verplicht voor is. Dat is bezijden de waarheid. Klaag hier over bij Nm via de klaagmuur op hun website!
Reken er maar weer op dat er jaar weer de misleidende reclames komen van NM. Met hun vignet mag je overal mountainbiken....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mochten ze dat opnieuw doen, dan maak ik er werk van.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 7 oktober 2019, 17:27 .....dat we niet de melkkoe van NM hoeven te zijn. Laat dan wandelaars en ruiters ook meebetalen. We slopen niet meer of minder natuur dan bovenstaande gebruikers. Ik zal er eens een mailtje naar NM aan wagen.
Wandelaars mogen overal gratis komen, da's een soort verworven recht ofzo. Ruiters moeten ook gewoon betalen bij NM, zelfs 2x zoveel. Dus wij moeten niet zo klagen over die paar euro. Is gewoon op de site van Natuurmonumtente te vinden:
Ruiterpas

Bestel nu je ruiterpas. Met de ruiterpas draag je bij aan mooie paden en bescherming van de natuur rondom de paden. De landelijke pas is verplicht in Nationaal Park Veluwezoom, Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen en het Bergherbos-Montferland en gewenst voor andere ruiterpaden.

Kosten jaarpas: 25,- euro per stuk
Dus eerst informeren voor er wordt ge-roeptoetert... :roll:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

De ts vraagt met name om de nu routes waar nu nog een vignet gewenst is.
Met name de Limburgse routes.

Zoals ik het zie, zijn deze routes in beheer bij mozl. Deze stichting peutert geld los bij provincie Limburg, via de 10 eu “donateur sticker” en tevens door routes te”verkopen” aan commerciële partijen.
Zo is de Valkenburg route tegenwoordig officieel de Shimano Valkenburg route. Ook geloof ik Epen is door de Rabobank geadopteerd.

Deze routes voeren voor een klein deel door nm eigendom. Maar beheer en onderhoud wordt door mozl gefinancieerd.
Ik zie ook nergens in de jaarrekening van deze stichting een donatie vanuit nm terug uit het potje “gewenst” vignet.

Zoals ik het dus zie, is dat je als je een van de “gewenst” vignet routes rijdt en je reeds donateur van mozl bent, en je ook nm vignet neemt in principe dubbel betaald.
Ride like you stole it
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

deefdeef schreef: di 8 oktober 2019, 08:46
hanjovdberg schreef: ma 7 oktober 2019, 17:27 .....dat we niet de melkkoe van NM hoeven te zijn. Laat dan wandelaars en ruiters ook meebetalen. We slopen niet meer of minder natuur dan bovenstaande gebruikers. Ik zal er eens een mailtje naar NM aan wagen.
Wandelaars mogen overal gratis komen, da's een soort verworven recht ofzo. Ruiters moeten ook gewoon betalen bij NM, zelfs 2x zoveel. Dus wij moeten niet zo klagen over die paar euro. Is gewoon op de site van Natuurmonumtente te vinden:
Ruiterpas

Bestel nu je ruiterpas. Met de ruiterpas draag je bij aan mooie paden en bescherming van de natuur rondom de paden. De landelijke pas is verplicht in Nationaal Park Veluwezoom, Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen en het Bergherbos-Montferland en gewenst voor andere ruiterpaden.

Kosten jaarpas: 25,- euro per stuk
Dus eerst informeren voor er wordt ge-roeptoetert... :roll:
Klopt dat ze moeten betalen maar als je dan ziet wat een netwerk van opengestelde paden ze daarvoor terugkrijgen is dat niet evenredig.

Wat betreft de vervuiling heb ik niet gezegd dat het een **zooi is maar dat die partijen er meer voor zorgen dan die paar mtb’ers op vastgestelde paden.

Verder gaat het vooral wat door anderen wordt aangehaald. NM verspreidt niet juiste info en eigent routes toe die zelfs onder beheer van anderen valt. Precies wat ze op route Ede ook wilden. Voor het kleine deel waar we over terrein van NM komen een bijdrage in de vorm van een vignet :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Joepie de schreef: ma 7 oktober 2019, 21:47 Aangezien je het jaarverslag 2018 hebt bestudeerd zal je daar ook hebben gezien dat NM zich als vereniging sterk maakt voor natuur- en cultuurbeheer en dat zij :
- 2600 gebouwen beschermt en beheert;
- 100 cultuurhistorische landschappen beschermt en beheert;
- 108.000 hectare natuur beschermt en beheert.

Het behoud van natuur en cultuur vinden we in Nederland belangrijk (ok jij niet, maar 630.000 leden en 80.000 donateurs wel). In beginsel is het onderhoud en beheer een overheidstaak, maar onze neo-liberale regering wil nu eenmaal zo veel mogelijk op afstand geregeld hebben. Het onderhoud van de gebieden kan je zien als een overheidsopdracht. De €50M die de overheid aan NM geeft lijkt misschien veel, maar het is echt een schijntje. Nog geen €3,00 per Nederlander per jaar. Of 0,016% van de rijksbegroting. Dat doen aannemertjes echt niet goedkoper hoor.

Wandelaars mogen voor dat bedrag zo veel als ze willen gratis de in de jaren 60-70 aangelegde gravelpaden bewandelen, omdat hun Meindl-zooltjes daar weinig schade berokkenen. Mountainbikers en ruiters betalen wel een kleine bijdrage, omdat hun aanwezigheid tot iets meer werk leidt. Conclusie: Dat vignetsysteem is dus een eerlijk systeem.
Dus jij (en nog een paar anderen) vinden dit systeem wel terecht? Jullie kopen dus neem ik aan uit idealisme een "gewenst" vignet?

Wat als SBB straks ook geld gaat vragen en een extra vignet vraagt? Of de gemeente Huppeldepup, die het beheer heeft overgedragen aan Stichting MTBRouteOnderhoud die hun vignet gaan invoeren? Stapeling van vignetten???

NM doet op zich goed werk, ik verwijt die organisatie niets (behalve "gewenst"). Wel verwijt ik onze regering de uitverkoop van publiek domein aan een stichting met een beperkt aantal leden. Dus het was openbaar gebied (bv gemeente), nu afhankelijk van het beleid van die stichting. Misschien hebben ze volgend jaar nog meer geld nodig, vignet weer duurder bv 18 €/jaar. Jaar erna 25 €/jaar. Die deur staat open en wie heeft daar invloed op? Moet je eerst lid worden van NM zeker.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Graag in topic blijven en niet op de man. De initiële vraag is of uitbreiding van gewenst en vereist vignet te verwachten is?!

We kunnen het gehele belastingstelsel erbij halen maar feit is dat NM het recht heeft toegangsvergoeding te heffen bij gebruik van hun gebied. Of we dit wenselijk en verdedigbaar vinden is niet voor iedereen gelijk. Ik verwacht overigens dat aantal verplichtingen toe zal nemen.
Plaats reactie