Naven, welke zijn goed geschikt voor een e-mtb?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat vraag ik me dus een beetje af ;-)

Diverse merken hebben specifiek voor e-bikes aangepaste naven cq freewheelbody's, zoals de DT Swiss Hybrid wielen/naven. Versterkte assen, grotere lagers, meer wanddikte voor het naafhuis en een stalen freewheelbody.

Een e-bike geeft je wat extra vermogen bovenop dat van jezelf, alsmede een kleine 10kg meer gewicht in vergelijking met een analoge bike. Nu ben ik niet de zwaarste en ook zeker niet de sterkste rijder, en daar komt nog bij dat je (ik) maar heel af en toe richting het maximale vermogen van een e-mtb vraag. De piekbelastingen zullen dus best aardig zijn, maar komen zelden voor en zijn denk ik ook niet extreem hoog (in mijn specifieke geval dan toch).

Mijn fiets is af fabriek voorzien van wielen met de standaard DT 350 naven. Die staan goed bekend, maar hebben dus niet de aanpassingen voor de specifieke e-mtb naven. Mijn fiets heeft inmiddels zo'n 2.300km op de klok, de naaf is nog nooit open geweest en zelfs de cassette is er nog niet vanaf geweest. Ik kan dus niks zeggen over de staat van het spul, wie weet is de body wel zo ver ingevreten dat de cassette er niet eens meer vanaf wil :D

Stel dat ik andere wielen zou willen voor de e-mtb, welke naven zouden dan aanraders of juist afraders zijn? Veel merken zijn hoger gaan zitten met het aantal POE' s om de vrije slag te beperken. Ik lees echter ook dat meer POE's vaak minder duurzaamheid betekent.
Is een standaard Hope naaf goed geschikt? Behoudt hij zijn betrouwbaarheid ook op een e-mtb? Hoe zit het met Fulcrums, de laatste Mavics (met instant drive 360 ratchet freewheel), gouwe ouwe Shimano's met hun cup-conusnaven?
Zijn bij DT Swiss alle versies geschikt, ook met de ratchets met meer POE's? Idem Syntace, Newmen?

Ik begrijp dat er maar weinig eigen ervaringen zullen zijn hier op het forum, ik heb mijn eigen naven nog niet eens open gehad (naar het motto, if it ain't broken, don't try to fix it :D ).

Maar onderbouwde meningen worden ook gewaardeerd, dus... kom maar op! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb geen ervaring met de categorie fietsen maar in de link zie je de visie en producten van DTswiss voor hybride/ebikes.
Wellicht dat je dat wat meer inzicht geeft.

https://www.missionhybrid.dtswiss.com/

En van Newmen:

https://www.newmen-components.de/en/466 ... pull-rear/
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zijn mooie verhaaltjes, maar wat ik me dan meteen afvraag: ik lees (goed onderbouwd) dat een j-bend spaak sterker is dan een straight-pull. Maar waarom gebruiken zowel Newmen als DT (en Syntace, Mavic, Fulcrum...) dan rechte spaken in hun e-bike specifieke wielsets.

Al hun verhaaltjes gaan over de extra belastingen door de e-mtb's maar toch kiezen ze niet voor de sterkste spaken... :~

Of is dat een kwestie van "recht is sterk genoeg, en werkt makkelijker bij machinaal inspaken"?

Maar ik vraag me ook vooral af welke niet e-bike specifieke naven betrouwbaar zijn bij gebruik op een e-mtb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou gewoon Hope naven met een stalen body pakken.


Alles gaat kapot, vooral het lichtgewicht spul. En ik zie aardig wat Acros, Tune, DT en inmiddels zelfs Newmen langs komen bij mijn fietsenmaker. Omdat daar de lagers van vervangen moeten worden. Of er nog meer mee aan de hand is... . Goed, van DT rijdt er veel rond, maar naast dat er erg veel van kapot gaat, is er lang niet van alles makkelijk aan reserve onderdelen te komen!

En van de Hope Pro4 naven hoor ik duidelijk minder dan van de Pro2 wat lagers betreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: do 3 oktober 2019, 20:04 Ik zou gewoon Hope naven met een stalen body pakken.


Alles gaat kapot, vooral het lichtgewicht spul. En ik zie aardig wat Acros, Tune, DT en inmiddels zelfs Newmen langs komen bij mijn fietsenmaker. Omdat daar de lagers van vervangen moeten worden. Of er nog meer mee aan de hand is... . Goed, van DT rijdt er veel rond, maar naast dat er erg veel van kapot gaat, is er lang niet van alles makkelijk aan reserve onderdelen te komen!

En van de Hope Pro4 naven hoor ik duidelijk minder dan van de Pro2 wat lagers betreft.
Eensch! :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De lagers vd Hope Pro4 zijn een maat groter dan die vd Pro2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: do 3 oktober 2019, 18:54 Of is dat een kwestie van "recht is sterk genoeg, en werkt makkelijker bij machinaal inspaken"?
Precies, dat is het.
Lars TB schreef: do 3 oktober 2019, 20:04 en inmiddels zelfs Newmen langs komen bij mijn fietsenmaker. Omdat daar de lagers van vervangen moeten worden.
Dat komt bij Newmen denk ik vooral omdat men de lagers afstelt als ze nog niet in de fiets zitten. Dan krijgen de lagers na montage van het wiel in de fiets teveel druk en gaan ze kapot (net zoals bij Shimano je de boel sloopt als je ze niet met een beetje speling buiten de fiets afstelt). Als je de instructievideo gewoon volgt gaan ze jaren mee. https://www.youtube.com/watch?v=tHN_xLJd0g0 Ik rijdt al een paar jaar probleemloos met diverse Newmen navensets. Dat afstellen zou zomaar de reden kunnen zijn dat dit bij de 2e generatie niet meer kan/hoeft.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor overmatig snelle slijtage van de lagers ben ik niet zo bang, ik ben nogal modder vermijdend (vooral omdat ik een hekel aan poetsen heb... :oops: ) en mijn fietsen zien ook nooit water onder enige druk. Bovendien is de combinatie fiets & rijder niet zwaarder dan bij menig analoge biker en ga ik ook niet sneller cq doe niet lomp. Dus de lagers hebben naar mijn idee niets meer te verduren dan op een niet ondersteunde fiets.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de levensduur van het pallen- of ratchetmechanisme van het freewheel als daar "e-bike power" :D op komt te staan. Ook kan ik me voorstellen dat de cassette meer invreet op een alu body als er een motortje meehelpt (ik rijd niet met XD). Dus een stalen body is imo wel een groot voordeel en oa bij Hope kan dat.

Dat afstellen hebben Syntace naven ook, stelt weinig voor en inderdaad moet je dat doen als de wielen gemonteerd zijn (Newmen is toch van ex-Syntace lui?). Ik heb toevallig net mijn non-boost Syntace wielen verkocht en ze daarom gisteren nog in m'n handen gehad, die lagertjes draaien echt super! Echt wel mooie naafjes imo.
Ik ben sowieso wel een beetje Syntace-fan, maar hun wielen zitten in een prijsklasse waarin ik niet wil shoppen (€800,-).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT heeft toch een speciale tandem-ratchet?
Dat lijkt me ook prima voor een e-mtb. Geen idee hoeveel aangrijppunten(poe) deze ratchet heeft, ik vrees 18...
Nadeel van DT blijft het kleine lager in het midden, dat ook nog eens achter het ratchet mech zit, dus een speciaal tooltje nodig.
Hope is ook degelijk genoeg (degelijker dan DT), heeft 44 poe en evt. een stalen body.
Bij Wiggle is de Pro4 net zo duur als de DT350 elders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

heb weleens contact gehad met Ernie Frieke over de meerprijs van een 54T DT ratchet, en hij rade deze af omdat ze minder degelijk zijn (breken makkelijker tandjes af). Nou hoor je daar verder niet zoveel van en zal het voor onze normale stervelingen wel mee vallen en eerder van toepasssing voor MvdP watts, of.... e bike + normale watts opgeteld..
kortom de 54T DT zou ik mooi laten liggen als je meer POE wilt, de 36 zou nog wel kunnen denk ik, maar gewoon Hope met 44 POE is altijd goed
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Paul, je zou hier eens kunnen kijken, daar hebben ze vast wel spul wat sterk genoeg is :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sterk genoeg misschien wel, maar ik voorzie problemen met de passing... :(( :D

Maar ik hoor van meerdere kanten dat Hope duurzaam genoeg zou moeten zijn voor e-bike toepassingen.
Dus tegen de tijd dat ik aan andere wielen denk staat zo'n naafje wel hoog op de lijst. Op een of andere manier heb ik gevoelsmatig ook meer met Hope dan met DT naven. Misschien omdat ik al erg goede ervaringen met de Pro2 heb gehad...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ik heb ook Hope Pro 2 Evo op mn trials bike zitten. en die zijn toch bedoeld om flinke tikken op te vangen.

Verder natuurlijk alle trialsspecifieke merken zoals Jitsie, Echo en Trialtech die zouden volgens mij ook prima de krachten aan moeten kunnen.Alleen geen idee of je die kunt vinden met cassette ruimte.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hope, niks meer en niks minder.

Oke jij wilt de waarom weten:
-omdat ze doen waarvoor ze gemaakt zijn
-lagers makkelijk zelf te vervangen zijn (Mijn setje Hope pro 2’s gaan al zoveel jaren mee dat nieuwe lagers wel een plus waren)
-je bij Hope service krijgt mocht je het presteren om te slopen. Yep is mij gelukt. (alles kan kapot zoals Lars al schreef)
-bling bling, mijn ogen willen ook wat
-oranje gewoon een hele mooie kleur is (nadeel van Hope: de levens duur is dusdanig lang dat die oranje naven nog ver weg zijn) 8)

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, er komt een setje Hope Fortus 35W aan :)
Dus velgen met 35mm binnenbreedte, en in dit geval rode Pro4 Boost naven.

Kon in de betreffende shop geen stalen body als optie kiezen, nog even kijken of ik die nog ergens los bestel of dat ik voorlopig maar gewoon de alu body laat zitten. Waarschijnlijk laat ik de wielen sowieso ingepakt staan tot na onze verhuizing over een paar maanden. Daarna heb ik ook een beetje fatsoenlijke sleutelruimte en ga ik lekker wat aan de Merida werken, er moet toch nog wat meer (regulier) onderhoud aan gedaan worden.

Mocht iemand nog een (als nieuwe) stalen Pro4 body hebben liggen en liever een alu versie hebben, pb me maar ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie