sub 1600 en geschikt voor 110kg is wel een beetje op het randje, zou niet teveel focussen op het gewicht als je niet voor carbon gaat.
Als je voor redelijk lichte naven zoals de DT 240 gaat, en degelijke spaken, zoals de DT comp, moet je naar velgen van <400 gram.. die zijn er wel, maar die zijn niet al te degelijk, dunner materiaal, waar je sneller een deuk in rijdt... of je gaat weer naar smalle 21mm velgen.
liever 26mm velgen en 1700 voor de set dan 1600 gram en 21 mm
(maar ook dat zijn prioriteiten die je zelf moet stellen)
Je zou ook nog fancier naven kunnen kiezen om gewicht te besparen, maar dat is gewicht in het centrum van je wiel, en merk je vrij weinig van.. dan doe je het eigenlijk vooral voor de specs/stats. (+ spares zijn lastiger bij exlusieve naven zoals tune, I9 etc)
Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.
Het wordt een duurdere wielset.Prulleman schreef: ↑vr 4 oktober 2019, 14:28 sub 1600 en geschikt voor 110kg is wel een beetje op het randje, zou niet teveel focussen op het gewicht als je niet voor carbon gaat.
Als je voor redelijk lichte naven zoals de DT 240 gaat, en degelijke spaken, zoals de DT comp, moet je naar velgen van <400 gram.. die zijn er wel, maar die zijn niet al te degelijk, dunner materiaal, waar je sneller een deuk in rijdt... of je gaat weer naar smalle 21mm velgen.
liever 26mm velgen en 1700 voor de set dan 1600 gram en 21 mm
(maar ook dat zijn prioriteiten die je zelf moet stellen)
Je zou ook nog fancier naven kunnen kiezen om gewicht te besparen, maar dat is gewicht in het centrum van je wiel, en merk je vrij weinig van.. dan doe je het eigenlijk vooral voor de specs/stats. (+ spares zijn lastiger bij exlusieve naven zoals tune, I9 etc)
Laten bouwen, of het nu door Lars is of een andere specialist. Voor de prijs van die Mavics kun je echt een super wielsetje laten spaken. Stuur gewoon wat mailtjes naar wielbouwers met je wensen en gegevens. Handgespaakt zit bijvoorbeeld in Heerlen. Laat gelijk je banden tubeless monteren en je bent klaar.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
duurder dan wat? ik noem geen prijzen, maar met een beetje gangbare spullen (dus Hope of DT naven) en alu velgen moet je je best doen om boven de 1000 euro uit te komen hoor, alu velgen zijn over het algemeen niet veel duurder dan 100 euro.PaganiProductions schreef: ↑vr 4 oktober 2019, 14:46Het wordt een duurdere wielset.Prulleman schreef: ↑vr 4 oktober 2019, 14:28 sub 1600 en geschikt voor 110kg is wel een beetje op het randje, zou niet teveel focussen op het gewicht als je niet voor carbon gaat.
Als je voor redelijk lichte naven zoals de DT 240 gaat, en degelijke spaken, zoals de DT comp, moet je naar velgen van <400 gram.. die zijn er wel, maar die zijn niet al te degelijk, dunner materiaal, waar je sneller een deuk in rijdt... of je gaat weer naar smalle 21mm velgen.
liever 26mm velgen en 1700 voor de set dan 1600 gram en 21 mm
(maar ook dat zijn prioriteiten die je zelf moet stellen)
Je zou ook nog fancier naven kunnen kiezen om gewicht te besparen, maar dat is gewicht in het centrum van je wiel, en merk je vrij weinig van.. dan doe je het eigenlijk vooral voor de specs/stats. (+ spares zijn lastiger bij exlusieve naven zoals tune, I9 etc)
Ik denk dat je het allemaal niet te ingewikkeld moet maken en als je toch geld wilt uitgeven pak dan:
- DT 240, zijn gelijk behoorlijk licht (300 euro)
- DT comp spaken en DT messing nippels (alu al je lichter en minder robuust wilt) 70 euro
- mooie 25 mm alu velgen zoals DT XR 391 (440 gram), 200 euro,
- bouwen ? euro
ben je onder de 700 euro klaar zit je ~1700 gram, wil je lichter dan moet je aan zwakkere en of smallere velgen, als je meer geld wilt uitgeven, kan je over naar carbon en kan je breder voor ~400 gram per velg, of 25 mm voor ~350 gram per velg. Dan kom je op een totaal van 1500-1600 gram en een meerprijs van 200-300 euro (dus ~1000 totaal) (uiteraard kan het lichter met dunnere spaken en smallere velgen en lichtere naven, maar dan verlies je weer de robuustheid)
Wil je goedkoper en lichter, dan moet je dus smallere en of zwakkere velgen, lichtere (en dus zwakkere) spaken etc. Tuurlijk kan je voor 600 euro een lichtere set laten maken, maar wat ik eerder zei, liever breder en 100 gram zwaarder.
Ik zou -nooit- 600 + euro uitgeven aan een set < 25mm
Uit het RAD15 topic:
(viewtopic.php?f=16&t=143041)
Nog even de opmerking dat je met lichtgewicht wielen niet moet gaan bikepacken. Dat is 10 kg dood gewicht dat de belasting enorm doet toenemen. Daar moet je een stevigere velg voor nemen, iets van een DT van 600 gram. Dus als je al een lichtgewicht setje wilt, dan moet je met je huidige wielset gaan bikepacken.
(viewtopic.php?f=16&t=143041)
Dan wil ik mijn best doen... .PaganiProductions schreef: ↑do 22 augustus 2019, 00:22 Ik wil ook wel een setje testen kijken als ze mij overleven zijn ze goed.
Nog even de opmerking dat je met lichtgewicht wielen niet moet gaan bikepacken. Dat is 10 kg dood gewicht dat de belasting enorm doet toenemen. Daar moet je een stevigere velg voor nemen, iets van een DT van 600 gram. Dus als je al een lichtgewicht setje wilt, dan moet je met je huidige wielset gaan bikepacken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Klopt misschien nog een goedkoper setje ernaast voor bijvoorbeeld bikepacking.Lars TB schreef: ↑vr 4 oktober 2019, 20:16 Uit het RAD15 topic:
(viewtopic.php?f=16&t=143041)
Dan wil ik mijn best doen... .PaganiProductions schreef: ↑do 22 augustus 2019, 00:22 Ik wil ook wel een setje testen kijken als ze mij overleven zijn ze goed.
Nog even de opmerking dat je met lichtgewicht wielen niet moet gaan bikepacken. Dat is 10 kg dood gewicht dat de belasting enorm doet toenemen. Daar moet je een stevigere velg voor nemen, iets van een DT van 600 gram. Dus als je al een lichtgewicht setje wilt, dan moet je met je huidige wielset gaan bikepacken.
Of gewoon minder gewicht meenemen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 327
- Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
- Mijn mountainbike: Assen
- Contacteer:
Geen geld uitgeven aan een setje voor bikepacking.....PaganiProductions schreef: ↑za 5 oktober 2019, 12:54Klopt misschien nog een goedkoper setje ernaast voor bijvoorbeeld bikepacking.Lars TB schreef: ↑vr 4 oktober 2019, 20:16 Uit het RAD15 topic:
(viewtopic.php?f=16&t=143041)
Dan wil ik mijn best doen... .
Nog even de opmerking dat je met lichtgewicht wielen niet moet gaan bikepacken. Dat is 10 kg dood gewicht dat de belasting enorm doet toenemen. Daar moet je een stevigere velg voor nemen, iets van een DT van 600 gram. Dus als je al een lichtgewicht setje wilt, dan moet je met je huidige wielset gaan bikepacken.
Of gewoon minder gewicht meenemen.
je huidige set lijkt mij prima te voldoen daarvoor, dus als je gaat bikepacken, je huidige wielen erin en de nieuwe set in de kast tot je terug bent.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
ik zie wel hoe en wat.Mtb1988 schreef: ↑za 5 oktober 2019, 16:01Geen geld uitgeven aan een setje voor bikepacking.....PaganiProductions schreef: ↑za 5 oktober 2019, 12:54
Klopt misschien nog een goedkoper setje ernaast voor bijvoorbeeld bikepacking.
Of gewoon minder gewicht meenemen.
je huidige set lijkt mij prima te voldoen daarvoor, dus als je gaat bikepacken, je huidige wielen erin en de nieuwe set in de kast tot je terug bent.
Hoe kan ik zonder water of schoonmaak middelen fietsnaven schoonmaken zonder ze uit elkaar te halen.