Remkrachtanalysetool

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

38x10 schreef: do 26 september 2019, 09:45 Dat je me niet helemaal snapt komt omdat ik een denkfout maakte (eigenlijk 2). :oops: Ten eerste is het oppervlakte van je zuigers natuurlijk niet gelijk aan het oppervlak dat tegen de schijf komt. Ten tweede had ik er even niet aan gedacht dat de diameter natuurlijk evenredig is met de overbrengingsverhouding. Daaruit volgt ook meteen dat de totale oppervlakte van de zuigers niet enorm veel kan toenemen, want dan komen ze niet ver genoeg meer naar buiten (wat je zelf in andere woorden ook opschrijft).
Zou er een manier zijn om 2 vs 4 zuigers op een objectieve manier in getallen te vatten?
Pfoe, als je ideeen hebt, hoor ik die graag! Mijn hoofdissue voor nu is de overbrenging van hendels, de mechanische overbrenging in de data is niet echt secuur, houdt geen rekening met de curve van de hendel en is een 'geschat gemiddelde' over de hele curve. Dus die kan best wat afwijken van de realiteit. Misschien daar een modelletje voor maken, hoe je zo'n hendel het beste meet en dan die curve kunt uitrekenen. Moet je ook weer weten waar ie precies aangrijpt natuurlijk. Gedoe! Nou ja, laten we het erop houden dat voor nu de grafiek een geinig speeltje en indicatie is :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meet bij Shimano de 2 zuigers en de 4 zuigers eens op en bereken de totale oppervlakte.
Ga niet uit van wat er gepubliceerd is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Alle data zijn gemeten. Zie ridemonkey.

Als je nieuwe data in wilt brengen, laat dat weten, met fotootje erbij, dan kan ik dat opnemen in de database die je in het topic aldaar kunt bekijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DaanJ schreef: za 28 september 2019, 07:19 Alle data zijn gemeten. Zie ridemonkey.

Als je nieuwe data in wilt brengen, laat dat weten, met fotootje erbij, dan kan ik dat opnemen in de database die je in het topic aldaar kunt bekijken.
Ik had het gemeten voor de montage, maar kan m'n spreadsheetje niet meer vinden.
(motivatie om nu de boel nog eens te meten is wat minder)
Klopte iig niet met wat de propaganda machine van Shimano publiceerde in z'n press release over de Saint en Zee remmen.
Wellicht dat de nieuwste generatie 4-zuigerremmen anders is (kan me niet voorstellen dat ze ineens iets anders hebben gedaan)
Ik ga Ridemonkey nog eens bekijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In tegenstelling tot Ride Monkey heb ik 17mm en 14mm gemeten bij mijn M640.
En als je de opp. van die 2 optelt kom je op 380,7mm2 (=761,45mm2 per remklauw)
De 22mm zuigers uit de 2 zuigerremmen hebben een opp. van 379,9mm2. (=759,88mm2 per remklauw)
Geen groot verschil dus.
De hendel heeft een zuiger van 10mm bij alle Shimano remmen.
Wat nog onduidelijk is, is de mech overbrenging tussen de hendel en de zuiger (servowave).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Tnx, en interessant, moet iemand ergens fout hebben gemeten. Ik geef het even aan ze door daar!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DaanJ schreef: ma 30 september 2019, 12:18 Tnx, en interessant, moet iemand ergens fout hebben gemeten. Ik geef het even aan ze door daar!
Tja, ik kan natuurlijk ook fout hebben gemeten.
Om het zeker te weten moet ik opnieuw meten, en een foto maken vd digitale schuifmaat.
Wellicht ga ik dat nog eens doen...
Geen karwei dat ik nu graag ga doen. Remklauw los, blokjes er uit, zuigers er uit, opmeten, alles in omgekeerde volgorde weer terug en vullen/ontluchten.

Maar... omdat ze dezelfde hendel gebruiken voor 4- en 2-zuiger remmen, en de slag vd hendel niet anders aanvoelt(*), zouden de blokken dichter op de schijf moeten staan, indien de hydraulische overbrenging verschillend zou zijn.
Daar heb ik niets van gemerkt.
Het is gewoon waarschijnlijker dat de hydraulische overbrenging gelijk is, dus 14 en 17 mm zuigers.
Maar dat zou wel betekenen dat de extra kracht alleen uit het grotere remblokje komt.
De betere doseerbaarheid kan zeker uit het grotere blokje komen.
Meer remkracht kan dan ook het subjectieve gevolg zijn van die betere doseerbaarheid ?
En de laboratorium proeven dan?
Van Duitse bladen dan? (Waar de hoofdredacteur een aantal jaren geleden is opgestapt omdat er niet meer objectief getest werd bij de TU Aachen...)
Aan de andere kant, een iets groter oppervlak vd remzuigers is natuurlijk wel de makkelijkste manier om iets meer remkracht te genereren.

*) Shimano brengt zelfs gemengde sets op de markt.
Zelf heb ik een mix van Zee voor en 2-zuiger SLX achter, beide met SLX hendel.
Daarbij voel je geen verschil in V en A hendel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 september 2019, 01:17 In tegenstelling tot Ride Monkey heb ik 17mm en 14mm gemeten bij mijn M640.
En als je de opp. van die 2 optelt kom je op 380,7mm2 (=761,45mm2 per remklauw)
De 22mm zuigers uit de 2 zuigerremmen hebben een opp. van 379,9mm2. (=759,88mm2 per remklauw)
Geen groot verschil dus.
De hendel heeft een zuiger van 10mm bij alle Shimano remmen.
Wat nog onduidelijk is, is de mech overbrenging tussen de hendel en de zuiger (servowave).
Volgens Shimano is de remkracht toename tussen de 2 en 4 zuigerremmen, bij de Mt500 serie 10%. Die zou dan vooral komen door het grote remblokoppervlakte.
Hoeveel groter is het remblok oppervlakte tussen de remblokjes, is dat bekend?

Het Duitse mountainbike magazin schrijft in hun komende november uitgave over het effect van 2 of 4 zuigers, welke blokken en welke diameter schijf. Ik ben benieuwd hoe een en ander is opgezet.
5 november lezen we meer. (Ik heb zelf voor het eerst metal blokken gemonteerd in de voorrem. Van het weekend testen).
Plaats reactie